3. Financiële hegroÉirsg 3.2 Uiteenzetting financiële positie de nominale ontwikkelingen p.m. geraamd). Voor 2005 wordt nog een toevoeging van 75 min geraamd. De raming voor 2005 wordt echter met onzekerheid omgeven. Onder voorbehoud i.v.m. nadere besluitvorming over de ombuigingen op de rijksbegroting, zijn deze in de junicirculaire verstrekt. Bij de Voorjaarsnota 2004 heeft het Kabinet namelijk besloten tot enige taakstellingen, die later in het jaar ingevuld zullen worden (landelijk totaal 750 min). De definitieve besluitvorming zal plaatsvinden bij de Miljoenennota 2005. Omdat de omvang en de relevantie van deze ombuigingen voor het gemeentefonds nog niet vaststaan, is het effect voor het accres 2005 nog niet meegenomen. M.a.w. er is een grote kans dat het accres voor 2005 nog neerwaarts wordt bijgesteld. Voor onze gemeente betekent e.e.a. het volgende. In de kaderbrief was rekening gehouden met een nadeel van 1,3 min. Het werkelijke nadeel op grond van de indicatieve accressen en uitkeringsfactoren tot en met 2008 blijkt thans bijna 2,3 min te zijn. Per saldo is sprake van een verslechtering van 1,0 min. Gezien de onzekerheden voor 2005 en de terzake afgegeven "winstwaarschuwingen" i.v.m. de nadere besluitvorming over ombuigingen op de rijksbegroting, wordt het raadzaam geacht het veronderstelde accres voor 2005 van landelijk 75 min (voor Leeuwarden ongeveer 0,5 min) vooralsnog niet "in te boeken", maarte reserveren. Inflatie Binnen de gemeente Leeuwarden is het gebruikelijk om m.b.t. de nominale ontwikkeling op grond van gewijzigde omstandigheden "na te calculeren". Zo worden in het kader van de begroting 2005 de ramingen over de jaren 2003 en 2004 herzien en voor 2005 voor het eerst vastgesteld. In onderstaande tabel zijn de gehanteerde percentages weergegeven. Loonontwikkeling in procenten 2003 2004 2005 Veronderstelling in begroting 2004 3,61 3,75 n.v.t. Veronderstelling in begroting 2005 3,61 2 2,25 Prijsontwikkeling in procenten 2003 2004 2005 Veronderstelling in begroting 2004 2,5 2,5 n.v.t. Veronderstelling in begroting 2005 2,0 1,5 2,25 Tabel 3 De uitname van teveel aan de diensten gecompenseerde inflatievergoeding over de jaren 2003 en 2004 en de nieuwe compensatie voor 2005 resulteren (na aftrek van de reservering in het gemeentefonds voor 2005) in een voordeel van per saldo bijna 1,1 min. Daarnaast is, conform de gedragslijn met betrekking tot de OZB, een inflatiecorrectie toegepast. In verband met de nacalculatie over de jaren 2003 en 2004 is het toegepaste stijgingspercentage 0,8%. Dit resulteert in een opbrengstverhoging van 190.000. Wijzigingen in de taakmutaties Rijk Gemeente Leeuwarden: Er zijn diverse taakmutaties welke ten gunste danwel ten laste van de algemene middelen worden gebracht. De belangrijkste zijn: Het Gemeentefonds is landelijk (in 2004) incidenteel verhoogd met 111 min in verband met de bijzondere bijstand voor chronisch zieken, gehandicapten en ouderen. Financieel-technisch gezien betekent de 111 min een correctie op de uitlichting uit het gemeentefonds van 150 min in verband met de beperking van het minimabeleid, waartoe werd besloten bij het Hoofdlijnenakkoord 2003. De uitname wordt nu naar 39 min teruggedraaid. Voor onze gemeente betekent dit voor 2004 een incidentele toevoeging van bijna 900.000. Aangezien de korting van landelijk 150 min ten laste van de algemene middelen is gebracht (voor Leeuwarden ongeveer 1,3 min), wordt nu de restitutie ten gunste van de algemene middelen gebracht. Herziene verdeling dualisering De discussie over de kosten van de dualisering heeft in de afgelopen jaren geleid tot een reeks mutaties op de algemene uitkering. Bij de verdeling werd uitgegaan van een ruwe kostenraming uit het jaar 2001. Mede naar aanleiding van kritiek uit de gemeenten is besloten de verdeling te herzien. Op grond van een verbetering van de ijkverdeling ontstaat voor onze gemeente een structureel voordeel van 109.000. 164 3. Financiële begroting 3.2 Uiteenzetting financiële positie Naast de vorenstaande taakmutaties welke ten laste danwel ten gunste van de algemene middelen komen, zijn er taakmutaties voor nieuwe en/of intensivering van bestaande taken. Ook worden er bedragen uitgenomen wegens het vervallen en/of verminderen van bestaande taken. Deze mutaties worden doorgegeven aan de diensten of worden gereserveerd. De financiële uitkomsten verlopen budgettair neutraal. De belangrijkste zijn: Afschaffing zalmsnip in 2005 -2.043 Extra middelen dualisering 100 Centralisatie Regionale indicatiestelling -466 Kinderopvang; uitname ten gunste begroting Ministerie SZW -917 Kinderopvang; verhoging i.v.m. subsidiering kinderopvang specifieke doelgroepen 321 Onderwijshuisvesting (geoormerkt accres) 56 Onderhoud schoolgebouwen voortgezet onderwijs -210 Tabel 4 Met betrekking tot onderwijshuisvesting wordt het volgende opgemerkt. Binnen de algemene uitkering uit het gemeentefonds komen als gevolg van een toename van het aantal leerlingen middelen vrij (vergelijkbaar met areaaluitbreidingen). Deze middelen komen in verband met de financiële consequenties van de nota "scholen onder dak" beschikbaar voor onderwijs. Het gaat daarbij om 120.000 over de totale beleidsplanperiode. Daarnaast zijn binnen de algemene uitkering ten laste van het accres middelen geoormerkt voor onderwijshuisvesting. Voor onze gemeente een inkomstenverhoging van 56.000 in 2005. Mede in relatie tot het voorstel nieuw beleid van 324.000, komt derhalve totaal 500.000 beschikbaar om de huisvestingssituatie van scholen in onze gemeente te verbeteren. Een specificatie van de mutaties in de Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds is opgenomen in bijlage A van de uitzettingen en inkrimpingen. Uitzettingen en inkrimpingen Op de lijst van de uitzettingen en inkrimpingen komen de mutaties in de financiële positie voor welke onontkoombaar van aard zijn. Voor een toelichting op de diverse uitzettingen en inkrimpingen wordt u verwezen naar bijlage A. Aandachtspunt hierbij is de kinderopvang. In 2002 zijn de voorwaarden voor het gebruik van de gesubsidieerde kinderopvang aangescherpt o.a. vanwege de ingrijpende wijziging in de financiering van de kinderopvang (van aanbod naar vraagfinanciering). De aanscherping heeft ertoe geleid dat veel minder gesubsidieerde kinderopvangplaatsen nodig zijn. In 2003 is hierop (programmabegroting 2004) al een incidentele meevaller gemeld van ruim 900.000. Inmiddels is de Wet basisvoorziening kinderopvang (Wbk) door de Eerste Kamer aanvaard en zijn de mutaties in de algemene uitkering doorgevoerd (zie vorenstaande tabel). Voor onze gemeente ontstaat het volgende financiële beeld: Budget kinderopvang begroting dienst Welzijn 2.400 Uitname gemeentefonds -900 Restant budget/meevaller 1.500 Tabel 5 Dit bedrag van 1,5 min valt ten gunste van de algemene middelen structureel vrij. Daarnaast vloeit vanaf 2005 een gedeelte van de via de algemene uitkering uitgenomen middelen m.b.t. de kinderopvang weer terug naar de dienst Welzijn. Voor subsidiering van de kinderopvang van bij de wet gedefinieerde doelgroepen komt ruim 320.000 beschikbaar. Het gaat daarbij met name om bijstandsontvangers, nieuwkomers en studenten. Voor deze groepen zonder arbeidsinkomsten moeten de gemeenten het zogenoemde werkgeversdeel voor hun rekening nemen. In aanvulling daarop krijgen de gemeenten ook organisatorische taken. Het betreft in het algemeen de regie voor de kinderopvang op het gemeentelijk grondgebied e.d. Na het verwerken van de mutaties in de algemene uitkering en de overige uitzettingen en inkrimpingen ontstaat het volgende financiële beeld: 165

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 213