UITZETTINGEN/INKRIMPINGEN Structureel UITZETTINGEN/INKRIMPINGEN Structureel Nr. Dienst/omschriivinq 2004 2005 2006 2007 2008 Toelichting 3.7 Stemmachines -4 -4 De nieuwbouwwijken zuiderburen en Iwd zuid hebben tot gevolg dat tijdens verkiezingen aldaar stembureaus worden ingericht. De kosten betreffende 2 stemmachines, de vergoeding voor stembureauleden, drukwerk en portikosten. 3.8 IZA premie voormalig personeel -45 De premiestijging van de ziektekosten heeft ook gevolgen van de premies van voormalig personeel. Daarnaast neemt ook de vergrijzing toefuittreding ivm pensioen en FPU) waardoor het aantal voormalige personeelsleden toeneemt. Dit heeft een structurele kostenstijging tot gevolg voor AZ van 25.000. Voor alle diensten gezamenlijk bedraagt het structureel tekort 37.000. Voor de komende jaren wordt een gem. netto stijging van het aantal uittreders verwacht van 8 pers. per jr, (rekeninghoudend met afname i.v.m. overlijden). Voorlopig wordt deze stijging alleen voor 2004 meegenomen (8 x 1,100) en jaarlijks bijgesteld. 3.9 Herwaardering WOZ 78 De bijdrage van het Rijk m.b.t. de kosten voor de uitvoering van de Wet WOZ is door een gewijzigde toerekeningsmethodiek structureel 78.000 hoger. 3.10 Leges horecavergunningen -23 69 -69 In het kader van de vermindering van de administratieve taken voor horecaondernemingen is besloten om de exploitatievergunningen af te geven voor een periode van drie jaar. De leges zijn daarop afgestemd. In 2003 is gestart met de nieuwe periode van drie jaar. Dit betekent nu dat in 2003 aanmerkelijk meer leges zijn ontvangen dan begroot terwijl in de komende twee jaar (2004 en 2005) de verwachte legesopbrengst niet wordt gehaald. De meeropbrengst over 2003 is 46000 (begroot 64000, ontvangen 110.000), De verwachte minderopbrengst over 2004 en 2005 wordt derhalve geschat op 23000 per jaar (in plaats van 64000, 41000 euro). 3.11 Vreemdelingenloket -25 De IND heeft m.i.v. 2004 de aanvraag en aanmelding van vreemdelingen overgedragen aan gemeenten. Hier staat een vergoeding van 48,- per vreemdeling tegenover. De behandeling van de aanvraag bedraagt per vreemdeling ca. 3 uur tegen een tarief van 50,= p/u. Bij een verwacht aantal van 249 aanvragen zijn de totale netto kosten (inclusief werkplek bedragen en na aftrek van de rijksbijdrage) 25.000. 3.12 Aanpassing OZB ivm woningbouwpr. -173 -173 216 Op basis van de woningbouwprognoses (toename woningen) wordt in de nieuwe jaarschijf 2008 een OZB- opbrengst verwacht (inclusief raming nieuwe jaarschijf 2008). Daarbij is voor de jaren 2006 t/m 2008 rekening gehouden met de effecten van het wegvallen van de opbrengsten OZB-gebruikers. 3.13 Inflatiecorrectie OZB 190 Betreft 0,8% inflatiecorrectie OZB Dienst Brandweer 4.1 Nominale ontwikkelingen 71 -114 De budgetten van de dienst worden gecompenseerd voor loon- en prijsontwikkelingen. 4.2 Kapitaaiiasten -5 -9 Betreft een correctie alsmede de raming in de nieuwe jaarschijf. Pag.3 Nr. Dienst/omschrijvinq 2004 2005 2006 2007 2008 Toelichting 4.3 Taxatiefouten -6 In de begroting wordt altijd een post opgenomen voor structureel onvoorziene zaken Deze post wordt hier voor de nieuwe jaarschijf 2008 opgevoerd. 4.4 FLO mutaties 2008 -53 In en uitroom van personeel dat gebruik maakt van Functioneel Leeftijdsontslag leidt per saldo tot een uitzetting van 53.000,=. 4.5 Contributie Ver. Brandweerzorg -6 -3 -3 In het meerjarenplan van de Ned. Vereniging voor Brandweerzorg ern Rampenbestrijding is vermeld dat contributieverhogingen gaan plaatsvinden. 4.6 Diversen -5 Dienst Stadsontwikkeling 5.1 Nominale ontwikkelinqen 333 -476 4 1 De budgetten van de dienst worden gecompenseerd voor loon- en prijsontwikkelingen. 5.2 Stelpost civieltechnische werken 3 199 -166 Betreft de jaarlijkse stelpost civieltechnische werken inclusief maatregelen GVVP. De lagere lasten in 2007 (voordeel) zijn het gevolg van het ten onrechte opnemen van investeringen GVVP bij de uitzettingen/inkrimpingen 2003-2007. Deze zijn namelijk toegekend tot en met 2006. 5.3 Kapitaaiiasten vervanqinqsinvesterinqen 2 5 6 -91 De kapitaaiiasten in 2008 (onrendabel) hebben voornamelijk betrekking op instandhouding sportaccommodaties (Vastgoed) 5.4 Vrijval kapitaaiiasten -4 -3 -5 -14 152 Door (volledige) afschrijving op activa verminderen de kapitaaiiasten 5.5 Taxatiefouten -10 Jaarlijkse post ten behoeve van het opvangen van onvoorziene structurele uitgaven 5.6 Stelpost areaaluitbreidingen 'groen' -51 93 -9 -85 Uitbreiding van de stad heeft tot gevolg dat er extra lasten ontstaan met betrekking tot het onderhoud aan het openbaar groen. De berekening daarvan geschiedt onder andere op grond van de meest actuele ontwikkelingen inzake woningbouwproductie en realisering van bedrijventerreinen. Als gevolg daarvan kunnen er ook mutaties ontstaan ten opzichte van de vorige beleidsperiode. 5.7 Stelpost areaaluitbreidingen 'grijs' -98 -106 -145 -184 Uitbreiding van de stad heeft tot gevolg dat er extra lasten ontstaan met betrekking tot het onderhoud aan o.a. wegen, kunstwerken, openbare verlichting en bebording. De berekening daarvan geschiedt onder andere op grond van de meest actuele ontwikkelingen inzake woningbouwproductie en realisering van bedrijventerreinen. Als gevolg daarvan kunnen er ook mutaties ontstaan ten opzichte van de vorige beleidsperiode. 5.8 Schoon-/berijdbaarhouden van wegen -39 -6 Uitbreiding van de stad heeft tot gevolg dat er extra lasten ontstaan met betrekking tot het schoon- en berijdbaarhouden van wegen. Dit onder andere op grond van de meest actuele ontwikkelingen inzake woningbouwproductie en realisering van bedrijventerreinen. Hierdoor kunnen er ook mutaties ontstaan ten opzichte van de vorige beleidsperiode. 5.9 Diversen -15 Continuering toezicht in de Prinsentuin gedurende het zomerseizoen. 5.10 Afschaffing zalmsnip 2043 Betreft de taakmutatie vanuit de algemene uitkering in verband met de afschaffing van de 45,38 maatregel. Pag.4

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 227