Voor nieuwe en herinrichtingsgebieden hanteert de Gemeente Leeuwarden als uitgangspunt dat de openbare ruimte integraal toegankelijk moet zijn. Dit betekent toegankelijk voor iedereen, dus niet alleen de "gemiddelde" mens, maar ook voor mensen met een functiebeperking, gehandicapten, ouderen, etc. Als richtlijn voor het ontwerp van de openbare ruimte binnen de Gemeente Leeuwarden zal worden gehanteerd de CROW publicatie 177 "Richtlijn integrale toegankelijkheid openbare ruimte" (okt. 2002). Deze richtlijn is opgesteld door een breed samengestelde werkgroep (min. V&W, gemeenten, gehandicaptenorganisaties) en bevat heldere, gedetailleerde richtlijnen voor het ontwerp van de openbare ruimte. Hiermee vervalt de noodzaak van het opstellen van ontwerprichtlijnen door de Gemeente Leeuwarden zelf. Ontwerpprincipes Als principe bij het ontwerp van de openbare ruimte wordt aangehouden: Toegankelijkheid voor iedereen; Bij voorkeur zo weinig mogelijk aparte voorzieningen die alleen gebruikt worden door gehandicapten. Bijvoorbeeld liever een hellingbaan die door iedereen wordt gebruikt dan een trap en een specifieke hellingbaan voor mensen met een functiebeperking. In de praktijk zijn speciale voorzieningen voor mensen met een functiebeperking echter vaak niet te vermijden; Vanaf het beginstadium in een project rekening houden met toegankelijkheid (en dus niet achteraf voorzieningen voor toegankelijkheid aanbrengen), zodat in het totaal-ontwerp direct hiermee rekening wordt gehouden en de benodigde voorzieningen goed worden ingepast in het ontwerp; Niet elke route hoeft integraal toegankelijk te zijn, mits er een goed alternatief aanwezig is. Dit geldt bijvoorbeeld voor het gebruik van de trap bij de Drachtsterbmg door fietsers; In bossen en natuurgebieden hoeft niet elk pad toegankelijk te zijn. Door tenminste één rondgaand pad te realiseren dat goed toegankelijk is, kan iedere bezoeker een representatief beeld krijgen van het gebied. Overleg met Werkgroep Toegankelijkheid Het is gebruikelijk bij de Gemeente Leeuwarden dat ontwerpen voor nieuw aan te leggen of te herinrichten openbare ruimte voor commentaar worden voorgelegd aan de Werkgroep Toegankelijkheid (waarin de gehandicaptenorganisaties zijn vertegenwoordigd). Deze werkwijze wordt voortgezet. Afwijken van de richtlijn De CROW publicatie 177 is richtinggevend. In principe dienen de richtlijnen die hierin vermeld zijn bij de planuitwerking te worden aangehouden. In de praktijk zullen zich echter situaties voordoen die om een speciale afweging vragen of waarbij de ontwerper op andere oplossingen komt om de toegankelijkheid te waarborgen dan in de CROW-publicatie is aangegeven. In die gevallen geldt: afwijken van de CROW publicatie is toegestaan, mits goed gemotiveerd. Afwijkingen worden besproken met de Werkgroep Toegankelijkheid. Als voorbeeld geldt de toepassing van rateltikkers als hulpmiddel voor blinden en slechtzienden bij oversteken bij een verkeersregelinstallatie. Rateltikkers zorgen voor een langere cyclustij d waardoor de verkeerscapaciteit afneemt. Aangezien in Leeuwarden veel verkeerslichteninstallaties in de spitsperioden aan hun maximale capaciteit zitten, geldt hier dat rateltikkers niet standaard worden toegepast, maar dat dit per geval zal worden bekeken. Richtlijnen toegankelijkheid vormen vast onderdeel van het dagelijkse werk Voor alle bij een ontwerp betrokken medewerkers van de gemeente, zoals stedenbouwkundigen, verkeerskundigen, civieltechnici, beheerdersdeskundigen, zullen deze richtlijnen een vast onderdeel van het dagelijkse werk moeten zijn. Binnen de gemeentelijke organisatie zal aandacht aan voorlichting en communicatie worden besteed om dit te bereiken. 4 Niet alleen bij het ontwerp moet toegankelijkheid een vast onderdeel van het werk zijn. Ook tijdens de uitvoering van werkzaamheden, bij beheer en onderhoud en bij handhaving moet hier aandacht aan worden besteed. Dit komt in het volgende aan de orde. Beleid voor bestaande sebieden In principe gelden voor bestaande gebieden dezelfde richtlijnen als voor nieuwe gebieden. Echter om de bestaande gebieden aan te passen conform de richtlijnen is vaak ingrijpend en kostbaar, terwijl de bestaande situatie niet altijd als een echt knelpunt wordt ervaren. Voor de bestaande gebieden geldt daarom als beleid: 1Werk met werk maken Verbeteringen met betrekking tot toegankelijkheid worden aangebracht als reconstructies of herstraatwerkzaamheden worden uitgevoerd. Recent is de wijk Valeriuskwartier herstraat, waarbij de benodigde aanpassingen met betrekking tot toegankelijkheid zijn aangebracht. Binnenkort start een herstraatproject in Huizum West. De extra kosten om toegankelijkheidsmaatregelen bij dit soort werken mee te nemen zijn vaak verwaarloosbaar ten opzichte van het totale projectbudget. 2. Opheffing knelpunten na melding klacht Klachten van bewoners met betrekking toegankelijkheid kunnen worden gemeld op het centrale nummer van de Gemeente Leeuwarden. Deze worden opgenomen in het systeem Meiddesk en na acceptatie van de klacht opgeheven. De vraag of de gevraagde verbetering wordt aangebracht is mede afhankelijk van een afweging met betrekking tot prioriteit en kosten. De belangrijkste knelpunten ten aanzien de toegankelijkheid in de bestaande gebieden zijn in hoofdlijnen geïnventariseerd door de Werkgroep Toegankelijkheid (zie par. 5 en bijlage 1 en 2) Uitvoering van werken Ook tijdens de uitvoering van werken in de openbare ruimte, zoals de aanleg van wegen en riolering, moet de toegankelijkheid gewaarborgd blijven. De toezichthouder van de gemeente let hier op. Zo nodig worden alternatieve routes aangelegd, die voldoen aan de eisen in CROW publicatie 177. Bij de detaillering (gootjes, randen, etc.) wordt gelet op toegankelijkheid. Ontwerpoplossingen die in de praktijk niet toegankelijk blijken, worden door de toezichthouder teruggekoppeld met de ontwerper en waar mogelijk aangepast. Handhaving Op drukke looproutes, zoals winkelstraten en pleinen, vormen terrassen, uitstallingen en her en der geplaatste fietsen vaak obstakels waardoor de toegankelijkheid afneemt. Dit geldt ook voor hondenpoep. Een goed handhavingsbeleid is van essentieel belang voor toegankelijkheid. Terrassen Het beleid is erop gericht dat terrassen geen belemmering in looproutes vormen. Vergunningen voor terrassen worden verleend door de sector Juridische en Veiligheids Zaken (JVZ) van de Gemeente Leeuwarden. Als eis geldt: Voor voetgangers (en rolstoelgebruikers) dient een ruimte van minimaal 1,50 m over te blijven In gebieden met winkels moet worden uitgegaan van een ruimte van 4 a 5 m. De uitvoering van deze handhavingstaak wordt ondergebracht bij de nog te vormen handhavingsunit van de Gemeente Leeuwarden. Klachten kunnen worden gemeld via het centrale nummer van de Gemeente Leeuwarden. Deze worden opgenomen in het systeem Meiddesk en na acceptatie van de klacht wordt opgetreden. Uitstallingen Uitstallingen van winkelwaar vormen soms een obstakel in looproutes. Vergunningverlening en handhaving m.b.t. uitstallingen van winkelwaar zijn het werkveld van de sector Beheer Openbare Ruimte van de Gemeente Leeuwarden. Het is de bedoeling dat de handhaving binnenkort wordt

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 234