tl 4 effecten van dergelijke acties zijn evenwel erg belangrijk. Zo resulteert in veel gevallen alleen al de scan en het advies van een PKVW bedrijf in afspraken met buren of worden er op zwakke punten in de woning in eigen beheer maatregelen getroffen, bijvoorbeeld m.b.t. het hang- en sluitwerk en de buitenverlichting. Cijfers over het effect van dergelijke maatregelen zijn echter niet beschikbaar. Proefscan Om meer inzicht te krijgen in de specifieke situatie van de veiligheid van de particuliere woningen in de Vrijheidswijk heeft de bouwplanadviseur van de Politie Fryslan een proefscan uitgevoerd bij een aantal veel voorkomende typen woningen. Dit levert het volgende beeld op. De maatregelen om te komen tot het verlenen van het Politiekeurmerk Veilig Wonen zijn voor de woningen aan de Siebe Schootstrastraat en Robinsonstraat heel goed vergelijkbaar. De vooroorlogse woningtypen aan de Verzetstraat variëren. De kosten van de maatregelen tot het verkrijgen van een PKVW worden op basis van opgevraagde offertes geschat op maximaal 1.000,- per woning. De inschatting is dat dit ook voor de afwijkende woningtypen aan de Verzetstraat opgaat. In de praktijk zullen de kosten echter doorgaans lager uitvallen omdat veel bewoners al maatregelen hebben getroffen en/of zullen kiezen voor goedkopere maatregelen, bijv. het zelf aanbrengen van de buitenverlichting achter en het zelf doorschroeven of lijmen van de glaslatten. Van vier gecertificeerde bedrijven (3 uitvoerende bedrijven en 1 leverancier) zijn offertes opgevraagd n.a.v. een door de bouwplanadviseur aangedragen voorbeeldwoning aan de Robinsonstraat. Alle bedrijven zijn bevoegd en goed in staat om een preventie advies op te stellen overeenkomstig het PKVW en de nodige maatregelen te treffen. Wij stellen voor om verder te gaan met de uitvoerende bedrijven De Sleutelspecialist (Leeuwarden) en MSB (Minnertsga)De twee genoemde uitvoerende bedrijven hebben vergelijkbare prijzen afgegeven. Het derde uitvoerende bedrijf rekende hogere prijzen. Overwogen is om ook een 'doe-het-zelf-optie' aan te bieden. Toch is daar van afgezien, omdat niet alleen de kwaliteit van het hang- en sluitwerk nauw luistert, maar ook de kwaliteit van de uitvoering 7 Op basis van het vorenstaande wordt de volgende aanpak voorgesteld Subsidie Begin 2 0 04 wordt gestart met een gerichte actie naar de ca. 225 particuliere woningeigenaren in de Vrijheidswijk. Doel is de inbraakpreventie van de particuliere woningen in de Vrijheidswijk te stimuleren. Om dit doel te bereiken zullen zoveel mogelijk woningen van een PKVW worden voorzien. De gemeente bevordert dit door subsidie te verstrekken op het verkrijgen van dit keurmerk. De subsidie wordt verstrekt omdat de meeste bewoners van de Vrijheidswijk tot de minst draagkrachtige in de gemeente Leeuwarden behoren en daarom weinig of geen middelen hebben om de aanpassingen zelf helemaal te financieren. Daarnaast voelen de inwoners van de Vrijheidswijk zoals gezegd zich het meest onveilig van alle Leeuwarders. Een substantiële bijdrage is daarom absolute voorwaarde. De subsidie bedraagt 80% van de gemaakte kosten om het PKVW te verkrijgen met een maximum van 750,- per woning. Met dit bedrag kunnen uitgaande van de maximale investering van 1.000,- per woning maximaal 13 0 woningen 57% van het aantal woningen) het PKVW- certificaat krijgen. Bij een gemiddeld lagere investering per woning kan een groter aantal bewoners gebruik maken van de regeling. Hierbij wordt uitgegaan van een totaal beschikbaar bedrag voor subsidiëring van 97.000,- en een reservering van 3.000,- voor de uitvoeringskosten. Omdat a) niet iedereen b) voor het maximale bedrag aanspraak zal maken op subsidie, wordt het gereserveerde bedrag toereikend geacht Mocht het beschikbare bedrag onverhoopt toch onvoldoende blijken te zijn, dan geldt: "op is op", ofwel "wie het eerst komt, die het eerst maalt". Het project is geslaagd als ca 10 0 woningen gaan voldoen aan het Politiekeurmerk. De subsidie wordt rechtstreeks verrekend met de PKVW- bedrijven die de maatregelen uitvoeren. Zij financieren dus vóór. Dit bespaart de eigenaren en de gemeente veel administratieve en financiële rompslomp en beperkt de kosten van de administratieve verwerking van de toegekende subsidies. De feitelijke bijdrage wordt verstrekt wanneer het keurmerk is toegekend. Het verdient aanbeveling de wijze van subsidiering onder te brengen bij de subsidieverordening stedelijke vernieuwing. Hoofdstuk 3, artikel 3.1.2. biedt daarvoor mogelijkheden. Het vereist in dat geval wel een aanwijzingsbesluit van het college van B&W op grond van artikel 3.1.3. Verder dient afgeweken te worden van de algemene procedure zoals aangegeven in artikel 1.6. aangezien er in dit voorstel sprake is van een sterk vereenvoudigde procedure met een specifieke rol voor de geselecteerde PKVW bedrijven (zie hierna) 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 236