tl 4
effecten van dergelijke acties zijn evenwel erg belangrijk.
Zo resulteert in veel gevallen alleen al de scan en het
advies van een PKVW bedrijf in afspraken met buren of
worden er op zwakke punten in de woning in eigen beheer
maatregelen getroffen, bijvoorbeeld m.b.t. het hang- en
sluitwerk en de buitenverlichting. Cijfers over het effect
van dergelijke maatregelen zijn echter niet beschikbaar.
Proefscan
Om meer inzicht te krijgen in de specifieke situatie van de
veiligheid van de particuliere woningen in de Vrijheidswijk
heeft de bouwplanadviseur van de Politie Fryslan een
proefscan uitgevoerd bij een aantal veel voorkomende typen
woningen. Dit levert het volgende beeld op.
De maatregelen om te komen tot het verlenen van het
Politiekeurmerk Veilig Wonen zijn voor de woningen aan de
Siebe Schootstrastraat en Robinsonstraat heel goed
vergelijkbaar. De vooroorlogse woningtypen aan de
Verzetstraat variëren. De kosten van de maatregelen tot het
verkrijgen van een PKVW worden op basis van opgevraagde
offertes geschat op maximaal 1.000,- per woning. De
inschatting is dat dit ook voor de afwijkende woningtypen
aan de Verzetstraat opgaat. In de praktijk zullen de kosten
echter doorgaans lager uitvallen omdat veel bewoners al
maatregelen hebben getroffen en/of zullen kiezen voor
goedkopere maatregelen, bijv. het zelf aanbrengen van de
buitenverlichting achter en het zelf doorschroeven of
lijmen van de glaslatten.
Van vier gecertificeerde bedrijven (3 uitvoerende bedrijven
en 1 leverancier) zijn offertes opgevraagd n.a.v. een door
de bouwplanadviseur aangedragen voorbeeldwoning aan de
Robinsonstraat. Alle bedrijven zijn bevoegd en goed in
staat om een preventie advies op te stellen overeenkomstig
het PKVW en de nodige maatregelen te treffen.
Wij stellen voor om verder te gaan met de uitvoerende
bedrijven De Sleutelspecialist (Leeuwarden) en MSB
(Minnertsga)De twee genoemde uitvoerende bedrijven hebben
vergelijkbare prijzen afgegeven. Het derde uitvoerende
bedrijf rekende hogere prijzen. Overwogen is om ook een
'doe-het-zelf-optie' aan te bieden. Toch is daar van
afgezien, omdat niet alleen de kwaliteit van het hang- en
sluitwerk nauw luistert, maar ook de kwaliteit van de
uitvoering
7
Op basis van het vorenstaande wordt de volgende aanpak
voorgesteld
Subsidie
Begin 2 0 04 wordt gestart met een gerichte actie naar de ca.
225 particuliere woningeigenaren in de Vrijheidswijk. Doel
is de inbraakpreventie van de particuliere woningen in de
Vrijheidswijk te stimuleren. Om dit doel te bereiken zullen
zoveel mogelijk woningen van een PKVW worden voorzien. De
gemeente bevordert dit door subsidie te verstrekken op het
verkrijgen van dit keurmerk. De subsidie wordt verstrekt
omdat de meeste bewoners van de Vrijheidswijk tot de minst
draagkrachtige in de gemeente Leeuwarden behoren en daarom
weinig of geen middelen hebben om de aanpassingen zelf
helemaal te financieren. Daarnaast voelen de inwoners van
de Vrijheidswijk zoals gezegd zich het meest onveilig van
alle Leeuwarders. Een substantiële bijdrage is daarom
absolute voorwaarde. De subsidie bedraagt 80% van de
gemaakte kosten om het PKVW te verkrijgen met een maximum
van 750,- per woning. Met dit bedrag kunnen uitgaande van
de maximale investering van 1.000,- per woning maximaal
13 0 woningen 57% van het aantal woningen) het PKVW-
certificaat krijgen. Bij een gemiddeld lagere investering
per woning kan een groter aantal bewoners gebruik maken van
de regeling. Hierbij wordt uitgegaan van een totaal
beschikbaar bedrag voor subsidiëring van 97.000,- en een
reservering van 3.000,- voor de uitvoeringskosten.
Omdat a) niet iedereen b) voor het maximale bedrag
aanspraak zal maken op subsidie, wordt het gereserveerde
bedrag toereikend geacht
Mocht het beschikbare bedrag onverhoopt toch onvoldoende
blijken te zijn, dan geldt: "op is op", ofwel "wie het
eerst komt, die het eerst maalt".
Het project is geslaagd als ca 10 0 woningen gaan voldoen
aan het Politiekeurmerk.
De subsidie wordt rechtstreeks verrekend met de PKVW-
bedrijven die de maatregelen uitvoeren. Zij financieren dus
vóór. Dit bespaart de eigenaren en de gemeente veel
administratieve en financiële rompslomp en beperkt de
kosten van de administratieve verwerking van de toegekende
subsidies. De feitelijke bijdrage wordt verstrekt wanneer
het keurmerk is toegekend. Het verdient aanbeveling de
wijze van subsidiering onder te brengen bij de
subsidieverordening stedelijke vernieuwing. Hoofdstuk 3,
artikel 3.1.2. biedt daarvoor mogelijkheden. Het vereist in
dat geval wel een aanwijzingsbesluit van het college van
B&W op grond van artikel 3.1.3. Verder dient afgeweken te
worden van de algemene procedure zoals aangegeven in
artikel 1.6. aangezien er in dit voorstel sprake is van een
sterk vereenvoudigde procedure met een specifieke rol voor
de geselecteerde PKVW bedrijven (zie hierna)
3