Het plangebied Raadhuisplein, Hofplein en het Gouverneursplein wordt, zoals reeds gezegd, een
parkeervrijgebied, waarbij de bestaande verkeerslus naar de St. Jacobsstraat aanwezig blijft. Hierdoor
blijft het mogelijk om gemotoriseerd verkeer het gebied in en uit te laten rijden. Dit is noodzakelijk in
verband met het bevoorraden van winkels in het Heerenwaltje en Weerd, maar ook voor laden en
lossen voor bewoners en ondernemers in het plangebied.
Bestaande stoepen voor de gevels worden gehandhaafd en zullen zelfs op twee locaties worden
aangevuld met nieuwe stoepen in gebakken 'Friese drielingen' dan wel hardstenen stoepen. Het
betreft hierbij de panden Stadhouderlijk Hof waar een stoep wordt aangelegd van gebakken 'Friese
drielingen' en de voormalige Hoofdwacht die wordt voorzien van een hardstenen stoep. Naast het
terugbrengen van de historische stoep voor de voormalige hoofdwacht, kan een mogelijke invulling
met twee stuks historische artillerie-modellen (kanonnen), voor de penanten van de hoofdwacht tot de
inrichting van het gebied behoren. Evenals het beeld van het Paard op de Lange Pijp, kunnen deze
bijzondere elementen een bijdrage leveren aan (historische) aankleding van het gebied.
Deze panden Hoofdwacht, stadhuis en Stadhouderlijk Hof zullen, evenals de Wilhelminaboom en het
standbeeld van 'Us Heit''s avonds worden aangelicht door middel van grondspots.
Belangrijk element in het beeld is ook de plaats en de functie van het standbeeld 'Us Heit' voor het
Stadhouderlijk Hof. Momenteel staat dit beeld in een zeer klein grasperk met gazonband. Het beeld
krijgt in het planvoorstel een prominentere plaats. Hoewel de standplaats ongewijzigd blijft wordt
voorgesteld het beeld een autonome vorm en functie te geven in het gebied, waarmee de importantie
van het beeld weer geheel terug is in dit gebied.
Rondom het beeld zal een beperkte waterpartij met zitrand worden aangebracht. Dit element heeft
een geheel eigen vorm, zonder duidelijk richting waarmee het niet gerelateerd is aan bestaande
gevelwanden van rondom gelegen panden. Hierdoor wordt het beeld autonoom en vormt het tevens
een bijzonder zitelement op het Hofplein.
Het beeld vormt het eindpunt van het Hofplein en zal 's avonds eveneens vanuit het water worden
aangelicht door middel van grondspots.
Om het gebied van Hofplein een duidelijker begin en eind te geven, zal naast het eindpunt 'Us Heit'
ook een beginpunt van het plein moeten worden aangegeven. Dit gebeurd door het aanbrengen van
een markante lichtmast aan het begin van het Gouverneursplein, naast de historische loper van de
Hoogstraten. (Meer hierover in de paragraaf verlichting)
Naast het zitelement rondom 'Us Heit' zullen nog een viertal zitelementen in hout worden geplaatst
(gelijkzijdige type zoals eerder aangebracht op het Waagplein)
De zitelementen worden in tweetallen onder nieuw te planten Acacia's aan het Hofplein 31/33 en
Gouverneursplein nr. 2 geplaatst.
Horeca aan het plein
Aan het plein grenzen binnenkort twee onderneming die conform het bestemmingsplan, de
bestemming 'E-horeca' kennen (Paddy O'Ryan en naastgelegen pand Gouverneursplein 35). Het
behoort tot de mogelijkheden dat er op korte termijn aan het Gouverneursplein een derde E-horeca
vestiging wordt toe gevoegd, te weten in het pand van de voormalige 'Blauwe Stoep'
(Gouverneursplein 33).
In het stedenbouwkundige ontwerp wordt ruimte geboden voor een drietal terrassen ten behoeve van
voornoemde horecapanden. Evenals bij de horeca aan de Nieuwestad zal de oppervlakte van de
terrassen wordt vastgelegd in de vergunningverlening en is daarmee aan een maximale oppervlakte
gebonden.
Parnas
Naast de voorziening die wordt geboden ten behoeve van de horeca, zal ook worden voorzien in een
fietsparkeervoorziening voor de bezoekers van Parnas aan het Raadhuisplein. Het betreft hier een
hoeveelheid van 60 fietsenstallingensplekken met een fietsenbeugel van de fa. IDEEFIKS
(vergelijkbaar met het duurzame type fietsenbeugel van de Nieuwestad)
Hiermee kan voor een groot deel in de behoefte worden voorzien (gemiddeld staan er 30 tot 50 fietsen
bij Parnas, zie brief bewoners, bijlage 1)Het aantal gestalde fietsen op piekmomenten is echter
dermate groot dat dit met het verdubbelen van de reeds voorgestelde hoeveelheid fietsenbeugels een
aanslag zou betekenen op de kwaliteit van de openbare ruimte. Meer fietsenstallingen dan de 60 voor
Parnas zou ook de bevoorrading in de Weerd kunnen bemoeilijken. Met het aantal van 60
stallingsplekken is op verantwoorde wijze in het grootste deel van de behoefte voorzien.
Stadhouderlijk Hof
(zie verslag van de informatieavond en bijlage 2, brief dhr. Klemkerk van het Stadhouderlijk Hof) Het
Stadhouderlijk Hof heeft een belangrijke functie binnen het plangebeid. Momenteel wordt een deel van
de gasten parkeergelegenheid geboden voor de voordeur van het Hof. Het parkeren aan de voorzijde
van het Hof, hoewei op eigen terrein, doet afbreuk aan de kwaliteit van de openbare ruimte.
De ondernemer van het Stadhouderlijk Hof heeft al geruime tijd de wens een parkeervoorziening aan
de achterzijde van het Hof aan te leggen. Mocht deze wens gerealiseerd worden, dan zou het
parkeren aan de voorzijde kunnen verdwijnen. Daarnaast behoort, evenals voor andere ondernemers
in de binnenstad, het gebruik van parkeergarages tot de voorzieningen die wordt geboden om
gasten/bezoekers en parkeerplaats te bieden.
De wens om parkeren aan de achterzijde gerealiseerd te krijgen is op dit moment nog in onderzoek.
Parkeervoorzieningen
Huidige situatie
Door het wegvallen van de parkeerplaatsen op de pleinen vervallen er in totaal 50 parkeerplaatsen.
Deze parkeerplaatsen worden voor een deel (ongeveer 10-15 plaatsen) gecompenseerd bij
herinrichting van de Eewal. De overige parkeerplaatsen worden ruimschoots gecompenseerd in de
toekomstige parkeergarage Oldehoofsterkerkhof. In tabel 1 staan de huidige aantallen
parkeerplaatsen aangegeven met de daarbij uitgegeven abonnementen met onderscheid naar
bedrijven en bewoners.
Plaats Aantal p.p. Uitgegeven abonnem. Bedrijven Bewoners
Eewal 64 72 8 64
Gouverneursplein 15 12 1 11
Hofplein 22 14 3 11
Raadhuisplein 13 10 4 6
Wortelhaven 8 2 11
Totaal 122 110 17 93
Tabel 1: huidige aantal parkeerplaatsen en abonnementhouders
Abonnementhouders
Door het opheffen van de parkeerplaatsen dient er een alternatief te worden gezocht voor de 36
abonnementhouders ter plaatse. In het nog vast te stellen parkeerbeleidsplan wordt voorgesteld om
i.p.v. een straatgebonden abonnement over de gaan naar een gebiedsgebonden abonnement. Hoe
deze gebieden er exact uit gaan zien is op dit moment nog niet bekend. Vooruitlopend op het
parkeerbeleidsplan wordt daarom voorgesteld om de huidige abonnementen van de drie pleinen om
te zetten naar een abonnement voor de Eewal Wortelhaven Bonifatiusplein. De
abonnementhouders van de Eewal en Wortelhaven krijgen ook deze toevoeging op hun abonnement.
Voor het Gouverneursplein zullen tijdelijk 15 parkeerplaatsen worden gehandhaafd tot de
parkeergarage Oldehoofsterkerkhof gereed is. Met het opleveren van de parkeergarage
Oldehoofsterkerkhof wordt de inrichting van het Gouverneursplein (met de mogelijkheid als
horecaplein) definitief.
Gelet op de huidige parkeerdruk in dit gebied wordt verder voorgesteld om de huidige maximale
parkeerduur van 2 uren terug te brengen naar 1 uur. Met deze maatregel wordt bereikt dat in dit
gebied zoveel mogelijk wordt geparkeerd door personen die hier ook moeten zijn. Ook voor de
abonnementhouders is dit gunstig omdat de kans op een vrije parkeerplaats toeneemt. Een
abonnementshouder mag, in tegenstelling tot een vergunninghouder, parkeren op een parkeervak
voor betaald parkeren. Een vergunninghouder daarentegen krijgt alleen een vergunning voor een
parkeerplaats waarvoor met borden is aangegeven dat deze voor een vergunninghouder is bestemd
(geen betaald parkeervak).
In tabel 2 staan de gevolgen van bovenstaande weergegeven waarbij overigens nog geen rekening is
gehouden met:
het uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen met de herinrichting van de Eewal;
het verder aanscherpen van de afgiftecriteria voor abonnementen;
het stimuleren van parkeren in garages door abonnementhouders;
het uitbreiden van de tijden van het betaald parkeren in de avonduren.