Het plangebied Raadhuisplein, Hofplein en het Gouverneursplein wordt, zoals reeds gezegd, een parkeervrijgebied, waarbij de bestaande verkeerslus naar de St. Jacobsstraat aanwezig blijft. Hierdoor blijft het mogelijk om gemotoriseerd verkeer het gebied in en uit te laten rijden. Dit is noodzakelijk in verband met het bevoorraden van winkels in het Heerenwaltje en Weerd, maar ook voor laden en lossen voor bewoners en ondernemers in het plangebied. Bestaande stoepen voor de gevels worden gehandhaafd en zullen zelfs op twee locaties worden aangevuld met nieuwe stoepen in gebakken 'Friese drielingen' dan wel hardstenen stoepen. Het betreft hierbij de panden Stadhouderlijk Hof waar een stoep wordt aangelegd van gebakken 'Friese drielingen' en de voormalige Hoofdwacht die wordt voorzien van een hardstenen stoep. Naast het terugbrengen van de historische stoep voor de voormalige hoofdwacht, kan een mogelijke invulling met twee stuks historische artillerie-modellen (kanonnen), voor de penanten van de hoofdwacht tot de inrichting van het gebied behoren. Evenals het beeld van het Paard op de Lange Pijp, kunnen deze bijzondere elementen een bijdrage leveren aan (historische) aankleding van het gebied. Deze panden Hoofdwacht, stadhuis en Stadhouderlijk Hof zullen, evenals de Wilhelminaboom en het standbeeld van 'Us Heit''s avonds worden aangelicht door middel van grondspots. Belangrijk element in het beeld is ook de plaats en de functie van het standbeeld 'Us Heit' voor het Stadhouderlijk Hof. Momenteel staat dit beeld in een zeer klein grasperk met gazonband. Het beeld krijgt in het planvoorstel een prominentere plaats. Hoewel de standplaats ongewijzigd blijft wordt voorgesteld het beeld een autonome vorm en functie te geven in het gebied, waarmee de importantie van het beeld weer geheel terug is in dit gebied. Rondom het beeld zal een beperkte waterpartij met zitrand worden aangebracht. Dit element heeft een geheel eigen vorm, zonder duidelijk richting waarmee het niet gerelateerd is aan bestaande gevelwanden van rondom gelegen panden. Hierdoor wordt het beeld autonoom en vormt het tevens een bijzonder zitelement op het Hofplein. Het beeld vormt het eindpunt van het Hofplein en zal 's avonds eveneens vanuit het water worden aangelicht door middel van grondspots. Om het gebied van Hofplein een duidelijker begin en eind te geven, zal naast het eindpunt 'Us Heit' ook een beginpunt van het plein moeten worden aangegeven. Dit gebeurd door het aanbrengen van een markante lichtmast aan het begin van het Gouverneursplein, naast de historische loper van de Hoogstraten. (Meer hierover in de paragraaf verlichting) Naast het zitelement rondom 'Us Heit' zullen nog een viertal zitelementen in hout worden geplaatst (gelijkzijdige type zoals eerder aangebracht op het Waagplein) De zitelementen worden in tweetallen onder nieuw te planten Acacia's aan het Hofplein 31/33 en Gouverneursplein nr. 2 geplaatst. Horeca aan het plein Aan het plein grenzen binnenkort twee onderneming die conform het bestemmingsplan, de bestemming 'E-horeca' kennen (Paddy O'Ryan en naastgelegen pand Gouverneursplein 35). Het behoort tot de mogelijkheden dat er op korte termijn aan het Gouverneursplein een derde E-horeca vestiging wordt toe gevoegd, te weten in het pand van de voormalige 'Blauwe Stoep' (Gouverneursplein 33). In het stedenbouwkundige ontwerp wordt ruimte geboden voor een drietal terrassen ten behoeve van voornoemde horecapanden. Evenals bij de horeca aan de Nieuwestad zal de oppervlakte van de terrassen wordt vastgelegd in de vergunningverlening en is daarmee aan een maximale oppervlakte gebonden. Parnas Naast de voorziening die wordt geboden ten behoeve van de horeca, zal ook worden voorzien in een fietsparkeervoorziening voor de bezoekers van Parnas aan het Raadhuisplein. Het betreft hier een hoeveelheid van 60 fietsenstallingensplekken met een fietsenbeugel van de fa. IDEEFIKS (vergelijkbaar met het duurzame type fietsenbeugel van de Nieuwestad) Hiermee kan voor een groot deel in de behoefte worden voorzien (gemiddeld staan er 30 tot 50 fietsen bij Parnas, zie brief bewoners, bijlage 1)Het aantal gestalde fietsen op piekmomenten is echter dermate groot dat dit met het verdubbelen van de reeds voorgestelde hoeveelheid fietsenbeugels een aanslag zou betekenen op de kwaliteit van de openbare ruimte. Meer fietsenstallingen dan de 60 voor Parnas zou ook de bevoorrading in de Weerd kunnen bemoeilijken. Met het aantal van 60 stallingsplekken is op verantwoorde wijze in het grootste deel van de behoefte voorzien. Stadhouderlijk Hof (zie verslag van de informatieavond en bijlage 2, brief dhr. Klemkerk van het Stadhouderlijk Hof) Het Stadhouderlijk Hof heeft een belangrijke functie binnen het plangebeid. Momenteel wordt een deel van de gasten parkeergelegenheid geboden voor de voordeur van het Hof. Het parkeren aan de voorzijde van het Hof, hoewei op eigen terrein, doet afbreuk aan de kwaliteit van de openbare ruimte. De ondernemer van het Stadhouderlijk Hof heeft al geruime tijd de wens een parkeervoorziening aan de achterzijde van het Hof aan te leggen. Mocht deze wens gerealiseerd worden, dan zou het parkeren aan de voorzijde kunnen verdwijnen. Daarnaast behoort, evenals voor andere ondernemers in de binnenstad, het gebruik van parkeergarages tot de voorzieningen die wordt geboden om gasten/bezoekers en parkeerplaats te bieden. De wens om parkeren aan de achterzijde gerealiseerd te krijgen is op dit moment nog in onderzoek. Parkeervoorzieningen Huidige situatie Door het wegvallen van de parkeerplaatsen op de pleinen vervallen er in totaal 50 parkeerplaatsen. Deze parkeerplaatsen worden voor een deel (ongeveer 10-15 plaatsen) gecompenseerd bij herinrichting van de Eewal. De overige parkeerplaatsen worden ruimschoots gecompenseerd in de toekomstige parkeergarage Oldehoofsterkerkhof. In tabel 1 staan de huidige aantallen parkeerplaatsen aangegeven met de daarbij uitgegeven abonnementen met onderscheid naar bedrijven en bewoners. Plaats Aantal p.p. Uitgegeven abonnem. Bedrijven Bewoners Eewal 64 72 8 64 Gouverneursplein 15 12 1 11 Hofplein 22 14 3 11 Raadhuisplein 13 10 4 6 Wortelhaven 8 2 11 Totaal 122 110 17 93 Tabel 1: huidige aantal parkeerplaatsen en abonnementhouders Abonnementhouders Door het opheffen van de parkeerplaatsen dient er een alternatief te worden gezocht voor de 36 abonnementhouders ter plaatse. In het nog vast te stellen parkeerbeleidsplan wordt voorgesteld om i.p.v. een straatgebonden abonnement over de gaan naar een gebiedsgebonden abonnement. Hoe deze gebieden er exact uit gaan zien is op dit moment nog niet bekend. Vooruitlopend op het parkeerbeleidsplan wordt daarom voorgesteld om de huidige abonnementen van de drie pleinen om te zetten naar een abonnement voor de Eewal Wortelhaven Bonifatiusplein. De abonnementhouders van de Eewal en Wortelhaven krijgen ook deze toevoeging op hun abonnement. Voor het Gouverneursplein zullen tijdelijk 15 parkeerplaatsen worden gehandhaafd tot de parkeergarage Oldehoofsterkerkhof gereed is. Met het opleveren van de parkeergarage Oldehoofsterkerkhof wordt de inrichting van het Gouverneursplein (met de mogelijkheid als horecaplein) definitief. Gelet op de huidige parkeerdruk in dit gebied wordt verder voorgesteld om de huidige maximale parkeerduur van 2 uren terug te brengen naar 1 uur. Met deze maatregel wordt bereikt dat in dit gebied zoveel mogelijk wordt geparkeerd door personen die hier ook moeten zijn. Ook voor de abonnementhouders is dit gunstig omdat de kans op een vrije parkeerplaats toeneemt. Een abonnementshouder mag, in tegenstelling tot een vergunninghouder, parkeren op een parkeervak voor betaald parkeren. Een vergunninghouder daarentegen krijgt alleen een vergunning voor een parkeerplaats waarvoor met borden is aangegeven dat deze voor een vergunninghouder is bestemd (geen betaald parkeervak). In tabel 2 staan de gevolgen van bovenstaande weergegeven waarbij overigens nog geen rekening is gehouden met: het uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen met de herinrichting van de Eewal; het verder aanscherpen van de afgiftecriteria voor abonnementen; het stimuleren van parkeren in garages door abonnementhouders; het uitbreiden van de tijden van het betaald parkeren in de avonduren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 272