Blad 6 aankoop van de woning en was er voor haar dus ook sprake van actieve risicoaanvaarding) Opmerkingen ingediend door Nicolai, Lourens Tabak naar aanleiding van de adviezen van de SAOZ (brieven van 7 en 19 augustus 2 0 02) Volgens bedoelde brieven zijn de rapporten met de bedragen van de te vergoeden schade te laag getaxeerd. Nicolai, Lourens Tabak (NLT) wijst op het feit dat op de gronden met de bestemming "Veemarktterrein c.a." volgens het oude bestemmingsplan "Uitbreidingsplan Veemarkt" uitsluitend gebouwen ten behoeve van de veemarkt mochten worden opgericht. Volgens NLT is het ondenkbaar, dat de gebouwen ten dienste van de veemarktfunctie een hoogte zouden hebben van 15 m, zoals de SAOZ suggereert, met de aanvullende werking van de Bouwverordening (overigens hebben wij hiervoor reeds opgemerkt dat de destijds geldende Bouwverordening uitging van een maximale hoogte van 18 m) Naar de mening van ons college is dit een onjuiste stelling van NLT. Er zijn heel goed gebouwen ten behoeve van de veemarktfunctie denkbaar met een dergelijke hoogte, bijvoorbeeld een administratiegebouw, een horeca-bedrijf of een ander bedrijf. Dergelijke gebouwen hadden naar redelijke verwachting ook op het Marnixveld gebouwd kunnen worden Bij het bestemmingsplan "Vossepark" merkt NLT op dat er niet van een maximale hoogte van 8.8 0 m mocht worden uitgegaan. NLT betwijfelt namelijk of gebruik kon worden gemaakt van de vrijstelling van 10%. Deze stelling is naar de mening van ons college onjuist. De 10% vrijstellingsregeling is een vrijstellingsmogelijkheid die in het bestemmingsplan is opgenomen. Het is derhalve een bevoegdheid van ons college om een dergelijke 10% vrijstelling, na een belangenafweging, te kunnen verlenen. Ons college heeft bij een 10% vrijstellingsregeling een ruime bevoegdheid. Daarom is het correct van de 8 m 10% 8.8 0 m uit te gaan. Wat betreft de vraag van NLT waarom in de rapporten van de SAOZ onder "Vrijstellingen ex artikel 19 WRO" niet de expliciete bouwhoogten zijn vermeld, wijzen wij op het feit dat in de verschillende rapporten uitvoerig wordt ingegaan op een vergelijking van de planologische regimes. NLT stelt meer specifiek, dat bij de taxaties van Marnixstraat 84 en 8 8 (voormalige eigenaren) het niet aannemelijk was dat er ten tijde van de aankoop van hun woningen hier gebouwen zouden kunnen worden gebouwd van 15 m hoog. Om die reden is volgens NLT een verschuiving van de afstand van 3 0 naar 22 m (Uitbreidingsplan Veemarkt resp. bestemmingsplan Vossepark) voor deze beide verzoekers wel schadeveroorzakendNaar de mening van ons college was het op grond van de hierboven genoemde argumenten echter wel mogelijk om dergelijke gebouwen te realiseren op het Marnixveld onder het regime van het oude bestemmingsplan. Blad 7 Wij sluiten ons daarom in dezen aan bij het advies van de SAOZ. NLT schrijft, dat de verzoekers met de adressen Marnixstraat 86, 88, 90, 94 en 96 allen benadeeld worden door vooral de vrijstellingsbesluiten van 1999. Het Uitbreidingsplan Veemarkt hoeft eigenlijk niet meer in de planologische vergelijking te worden betrokken. Volgens NLT behoeft alleen een vergelijking tussen het laatste (vrijstellingsbesluiten) en het voorlaatste (plan Vossepark) te worden gemaakt. De SAOZ gaat er volgens NLT verder aan voorbijdat de Beschrijving in hoofdlijnen van het bestemmingsplan "Vossepark" bepaalt dat "de overige bebouwing, welke op het Marnixveld gerealiseerd zal worden, qua maatvoering dient te worden afgestemd op de aangrenzende woonbebouwing en geen grotere hoogte dient te krijgen dan 2 bouwlagen". Omdat na de verleende vrijstellingen er een totaal ander beeld ontstaat verzoekt NLT de b.i.h. van artikel 7 van het bestemmingsplan alsnog onderdeel te laten uitmaken van de regime-vergelijking en van de planschadebeoordeling De stelling dat er geen vergelijking tussen het oude bestemmingsplan "Uitbreidingsplan Veemarkt" en het nieuwe bestemmingsplan "Vossepark" gemaakt hoeft te worden is onjuist en zou ook ten nadele van de verzoekers kunnen werken. Door de SAOZ is dan ook wel degelijk een dergelijke planvergelij king gemaakt Verder beschrijft de SAOZ terecht dat op basis van het bestemmingsplan "Vossepark" en het daarbij behorende inrichtingsplan op een afstand van circa 22 m van de woningen van verzoekers en circa 17 m van de perceelgrens, kantoorgebouwen met een maximale hoogte van 8.8 0 m zouden kunnen worden opgericht. De genoemde passage uit de b.i.h. bij artikel 7 van de bestemmingsplanvoorschriften doet daaraan niet af NLT is verder van mening, dat de SAOZ-rapporten onvoldoende inzicht geven in de waardetoekennende gegevens, terwijl men bovendien de waardetoekenning aan de lage kant acht Naar onze mening is in de rapporten van de SAOZ voldoende gemotiveerd aangegeven waarom men komt tot een bepaalde waarde en waardevermindering. Er bestaat naar onze mening geen aanleiding om te twijfelen aan de juistheid van de taxaties zoals die zijn opgenomen in het SAOZ-rapporten. In de brief d.d. 19 augustus 2 0 02 verzoekt NLT nog rekening te houden bij een eventuele nieuwe taxatie met het feit dat Tesselschadestraat 132 over een garage beschikt en dat hier sprake is van eigen grond, terwijl in de omgeving veel objecten op erfpachtgrond staan. Volgens blz. 9 van het rapport van de SAOZ heeft de SAOZ bij de bepaling van de waarde en van de waardevermindering rekening gehouden met "de aard van de constructie van de opstallen, de staat van onderhoud ervan, de ruimtelijke indeling van de opstallen en de aanwendingsmogelijkheden"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 344