Levendigheid in de hoofdstad; gehad bij evenementen 3 WAAROM NIEUWE UITGANGSPUNTEN VOOR GELUID? Na een aantal jaren met 'Geluid bij Evenementen' en de aanvullingen/wijzigingen uit de 'Evaluatie Geluid bij Evenementen' gewerkt te hebben blijkt dat het huidige beleid op een aantal punten wijziging behoeft. Naast een aantal, meer ondergeschikte knelpunten, zijn er twee hoofdargumenten te noemen voor een noodzakelijke wijziging. In de eerste plaats omdat 'Geluid bij Evenementen' door organisatoren van evenementen, maar ook door de betrokken gemeentelijke sectoren, als star en weinig flexibel ervaren wordt. Dit strookt niet met de levendigheid die Leeuwarden uit wil stralen. In de tweede plaats omdat het vastleggen van evenemententerreinen te eenzijdig vanuit het aspect geluidhinder is benaderd. Dat is geen gewenste situatie. Naast het geluidsaspect hebben namelijk ook andere factoren - zoals beschikbaarheid, bereikbaarheid, veiligheid, parkeerfaciliteiten en ondergrond - een belangrijke invloed op het wel of niet goed verlopen van evenement. Hieronder zullen alle knelpunten verder worden toegelicht In 'Geluid bij Evenementen' is gekozen voor een gebiedsgerichte aanpak in combinatie met aangewezen evenementenlocaties. De gebiedsindeling is gebaseerd op de Horecanota. De mengvorm van indeling in gebieden en aangewezen evenementenlocaties maakt dat het beleid vrij complex is. In de binnenstad wordt een duidelijke gebiedsindeling gehanteerd. Buiten de binnenstad wordt eveneens een gebiedsgerichte normering toegepast. De indeling van de gebieden is echter niet duidelijk aangegeven. Hierdoor is het vaak onduidelijk hoe met het aantal toegestane evenementen omgegaan moet worden. Voor gebieden buiten de horecaconcentratie en -ontwikkelingsgebieden is de mogelijkheid om een evenement te organiseren beperkt tot de collectief vastgestelde dagen en feesten die door buurt-, wijk- en dorpsverenigingen worden georganiseerd. In de praktijk bestaat ook buiten de horeca-concentratie- en ontwikkelingsgebieden behoefte aan activiteiten. Hierbij kan gedacht worden aan sport- en spelactiviteiten, circussen, open lucht voorstellingen etc. Ook bedrijven (o.a. horeca) en instellingen die niet in de horecagebieden gesitueerd zijn, hebben af en toe behoefte om een feest of activiteit te organiseren buiten de vastgelegde collectieve dagen (bijvoorbeeld een schoolfeest, een zang- of muziekvoorstelling bij een winkelcentrum, een feest van een sportvereniging etc.). Het vastleggen van evenementenlocaties leidt tot een bepaalde starheid. Bij culturele activiteiten zorgt het samenspel tussen act en (onverwachte) locatie vaak voor een meerwaarde. Ook sport- en spelactiviteiten in de zomerperiode hebben vaak behoefte aan flexibiliteit wat betreft de locatie. Als voorbeeld kunnen hierbij de zomeractiviteiten van de Vliegende Sportbrigade genoemd worden. Strikt genomen passen deze op een aantal locaties niet in het huidige beleid. Geluid bij Evenementen gaat uit van een aantal vastgestelde collectieve dagen. Tijdens de collectieve dagen (Koninginnedag, bevrijdingsdag, Sirkus Ljouwert/Straatfestival, Briekfestivalkunnen in de hele stad - zowel in de open lucht als in horecabedrijven - Levendigheid in de hoofdstad; geluid bij evenementen 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 357