Levendigheid in de hoofdstad; gehad bij evenementen
3
WAAROM NIEUWE UITGANGSPUNTEN VOOR GELUID?
Na een aantal jaren met 'Geluid bij Evenementen' en de aanvullingen/wijzigingen uit
de 'Evaluatie Geluid bij Evenementen' gewerkt te hebben blijkt dat het huidige beleid
op een aantal punten wijziging behoeft. Naast een aantal, meer ondergeschikte
knelpunten, zijn er twee hoofdargumenten te noemen voor een noodzakelijke wijziging.
In de eerste plaats omdat 'Geluid bij Evenementen' door organisatoren van
evenementen, maar ook door de betrokken gemeentelijke sectoren, als star en weinig
flexibel ervaren wordt. Dit strookt niet met de levendigheid die Leeuwarden uit wil
stralen.
In de tweede plaats omdat het vastleggen van evenemententerreinen te eenzijdig vanuit
het aspect geluidhinder is benaderd. Dat is geen gewenste situatie. Naast het
geluidsaspect hebben namelijk ook andere factoren - zoals beschikbaarheid,
bereikbaarheid, veiligheid, parkeerfaciliteiten en ondergrond - een belangrijke invloed
op het wel of niet goed verlopen van evenement.
Hieronder zullen alle knelpunten verder worden toegelicht
In 'Geluid bij Evenementen' is gekozen voor een gebiedsgerichte aanpak in combinatie
met aangewezen evenementenlocaties. De gebiedsindeling is gebaseerd op de
Horecanota. De mengvorm van indeling in gebieden en aangewezen
evenementenlocaties maakt dat het beleid vrij complex is. In de binnenstad wordt een
duidelijke gebiedsindeling gehanteerd. Buiten de binnenstad wordt eveneens een
gebiedsgerichte normering toegepast. De indeling van de gebieden is echter niet
duidelijk aangegeven. Hierdoor is het vaak onduidelijk hoe met het aantal toegestane
evenementen omgegaan moet worden.
Voor gebieden buiten de horecaconcentratie en -ontwikkelingsgebieden is de
mogelijkheid om een evenement te organiseren beperkt tot de collectief vastgestelde
dagen en feesten die door buurt-, wijk- en dorpsverenigingen worden georganiseerd. In
de praktijk bestaat ook buiten de horeca-concentratie- en ontwikkelingsgebieden
behoefte aan activiteiten. Hierbij kan gedacht worden aan sport- en spelactiviteiten,
circussen, open lucht voorstellingen etc. Ook bedrijven (o.a. horeca) en instellingen die
niet in de horecagebieden gesitueerd zijn, hebben af en toe behoefte om een feest of
activiteit te organiseren buiten de vastgelegde collectieve dagen (bijvoorbeeld een
schoolfeest, een zang- of muziekvoorstelling bij een winkelcentrum, een feest van een
sportvereniging etc.).
Het vastleggen van evenementenlocaties leidt tot een bepaalde starheid. Bij culturele
activiteiten zorgt het samenspel tussen act en (onverwachte) locatie vaak voor een
meerwaarde. Ook sport- en spelactiviteiten in de zomerperiode hebben vaak behoefte
aan flexibiliteit wat betreft de locatie. Als voorbeeld kunnen hierbij de
zomeractiviteiten van de Vliegende Sportbrigade genoemd worden. Strikt genomen
passen deze op een aantal locaties niet in het huidige beleid.
Geluid bij Evenementen gaat uit van een aantal vastgestelde collectieve dagen. Tijdens
de collectieve dagen (Koninginnedag, bevrijdingsdag, Sirkus Ljouwert/Straatfestival,
Briekfestivalkunnen in de hele stad - zowel in de open lucht als in horecabedrijven -
Levendigheid in de hoofdstad; geluid bij evenementen
5