3. Knelpunten die zich in de praktijk voordoen. Het is bij veel werkzaamheden onontkoombaar, dat geluidsoverlast optreedt. Voor werkzaamheden overdag wordt in de huidige praktijk geen ontheffing geeist. Dat willen we ook zo laten. Die dagperiode ligt tussen 7.00 en 19.00 uur. Dit ligt anders voor werkzaamheden in de avond- en nachtperiode. Hiervoor wordt wel regelmatig een ontheffing aangevraagd, maar een constatering hierbij is wèl, dat dit vaak zeer kort van tevoren gebeurt. Veel klachten over geluidsoverlast hebben betrekking op die avond- en nachtperiode. Het gaat dan meestal om klachten van omwonenden. Deze komen op diverse plaatsen binnen het gemeentelijk apparaat binnen. Het is van belang hier eenduidig mee om te gaan en daarom gewenst, dat er een helder beleidsstandpunt wordt vastgesteld. 5. Beleid Het eerst te noemen beleidsuitgangspunt is, dat voor geluid tengevolge van werkzaamheden binnen de dagperiode en dat valt binnen de normering van de Circulaire Bouwlawaai geen ontheffing behoeft te worden aangevraagd. Uitgangspunt hierbij is, dat er nu eenmaal gewerkt moet worden en dat er in de dagperiode normaal gesproken geen onaanvaardbare hinder optreedt. Wèl moet ontheffing worden aangevraagd voor alle lawaaierige werkzaamheden die op doordeweekse dagen vóór 7.00 uur of na 19.00 uur plaatsvinden, alsmede op zondagen. Voor de weekenden dient een onderscheid te worden gemaakt tussen de zaterdagen en de zondagen. Zaterdagen zijn namelijk wat betreft achtergrondlawaai en de acceptatie van geluid goed vergelijkbaar met doordeweekse dagen. Bij zondagen ligt dat duidelijk anders. Om die reden wordt een zondag gelijkgesteld met een avond- en nachtperiode. Een aanvraag die op deze periodes betrekking heeft moet minimaal acht weken van te voren zijn ingediend en goed gemotiveerd zijn. De nadruk ligt daarbij op de beantwoording van de vraag, waarom deze werkzaamheden onvermijdelijk zijn en niet in de dagperiode kunnen plaatsvinden. Indien uit de beoordeling van de werkzaamheden en het mogelijke nadere overleg hierover komt vast te staan, dat luidruchtige activiteiten op een andere wijze (met minder overlast) kunnen worden ingepland, verdient dat de voorkeur en kan dit in de ontheffing worden vastgelegd. Meer in het bijzonder betekent dit bijvoorbeeld, dat een bepaalde geluidsbron verder van een geluidsgevoelig object moet worden gesitueerd. Iedere situatie wordt beoordeeld op basis van de best uitvoerbare technieken. Daarbij wordt onderzocht of en welke mogelijkheden er zijn om de geluidsproductie te beperken en of er wellicht alternatieve werkmethoden zijn Indien de beoordeling van de situatie tot de conclusie leidt, dat het noodzakelijk is een ontheffing te verlenen, kunnen ter beperking van de onvermijdelijk optredende overlast de volgende voorwaarden worden opgenomen: dat bepaalde werkzaamheden slechts aan het begin van de avondperiode mogen plaatsvinden; dat gebruik wordt gemaakt van gangbare toestellen en apparaten; dat de geluidsbelasting op de gevels van nader aan te geven woningen een bepaald niveau niet mag overschrijden; anders gezegd, er wordt voor bepaalde beoordelingspunten een maximaal geluidsniveau vastgesteld; er wordt een verplichting opgelegd, om omwonenden vooraf op de hoogte te stellen van de werkzaamheden en wanneer die plaatsvinden en voorts in die informatie tevens het telefoonnummer (bijvoorbeeld van een opdrachtgever, uitvoerder of aannemer) te vermelden waar men terecht kan voor eventuele Geluid bij tijdelijke werkzaamheden 2 klachten. De praktijk leert overigens, dat wanneer aldus gehandeld wordt er ook minder snel klachten komen. Naast een regulerend beleid via ontheffingen moet de gemeente in situaties waarin zij zelf opdrachtgever is, ook het nodige regelen via bestekken. Deze worden over het algemeen opgesteld aan de hand van het handboek met standaardbepalingen van de C.R.O.W. (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek). Daarin is in beginsel niets expliciet geregeld voor wat betreft de werktijden, geluidsniveaus e.d. Niettemin zal via aanvullende bepalingen moeten worden duidelijk gemaakt, wat de gemeente niet aanvaardbaar acht. Een kapstok hiervoor is veelal het veiligheids- en gezondheidsplan, dat deel uitmaakt van een bestek. In dat plan worden allerlei uiteenlopende aspecten genoemd waarmee in het ontwerp al dan niet rekening is gehouden. Mogelijke geluidsoverlast is één aspect. De gemeente neemt in het vervolg als aanvullende bepaling op, dat niet mag worden afgeweken van de Circulaire Bouwlawaai. In bepaalde situaties zal het daardoor noodzakelijk zijn een ontheffing aan te vragen op grond van de A.P.V. Geluid bij tijdelijke werkzaamheden 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 366