Service Partner, Groentemarkt 1, 8911 JB Leeuwarden
4. een familie die de persoonsgegevens niet openbaar wenst te maken
5. S.O.W. Camminghaburen, Melkemastate 8, 8925 AP Leeuwarden
Daarnaast zijn telefonische reacties ontvangen van:
6. dhr. v.d. Klooster, Nieuwestad 129, 8911 CP Leeuwarden
7. mevr. Koster, Raadhuisplein 21b, 8911 HK Leeuwarden
ad. 1,2,3,6,7
Reactie mevr. Fischer-Dumbar, 39 ondernemers die gevestigd zijn in de omgeving van het Waagplein,
dhr. v.d. Klooster en mevr. Koster
Zowel de reacties van bewoners van de binnenstad, als die van ondernemers rond het Waagplein hebben
betrekking op het toegestane geluidsniveau. In de reacties wordt aangegeven dat een zekere vorm van
levendigheid acceptabel en zelfs gewenst is. Het komt nu echter regelmatig voor dat activiteiten en evenementen
zodanig luid zijn dat het 'normale stadsleven' en de functies van winkels ernstig verstoord worden. Op deze
manier schieten promotionele activiteiten hun doel voorbij. Volgens de ondernemers wordt het toegestane
geluidsniveau bij evenementen niet of nauwelijks gehandhaafd.
Antwoord:
Uit alle binnengekomen reacties blijkt dat het toegestane geluidsniveau als extreem hoog wordt ervaren.
Met bewoners en ondernemers van de binnenstad zijn wij van mening dat de balans tussen 'alles moet kunnen'
en 'zo weinig mogelijk overlast' niet te ver naar 'alles moet kunnen' door moet slaan. Levendigheid mag
uiteraard niet leiden tot ernstige verstoring van het stadsleven. Om die reden hebben wij de normstelling
nogmaals in overweging genomen. Gelet op het feit dat de meeste activiteiten en evenementen die in
Leeuwarden plaatsvinden te typeren zijn als 'lichte evenementen', is de toegepaste normstelling van 85 dB(A)
overdag en 80 dB(A) in de avondperiode inderdaad aan de hoge kant - vooral wanneer deze beschouwd wordt in
relatie tot het toegestane aantal evenementen. De normstelling is namelijk gebaseerd op 'zware evenementen'
zoals bijvoorbeeld het Befrijdingsfestival. Met het nieuwe beleid willen we meer levendigheid faciliteren. Het
onbeperkt toestaan van zware evenementen ligt echter niet in de bedoeling. Wij stellen dan ook voor om een
differentiatie in de normstelling aan te brengen. De algemene normstelling zal bijgesteld worden tot maximaal
75 dB(A) zowel overdag als 's avonds. Voor een aantal, specifiek benoemde, zwaardere evenementen zal de
'oude' geluidsnorm van 85 dB(A) overdag en 80 dB(A) in de avondperiode blijven gelden. Door deze wijziging
willen wij het aantal malen dat zeer ernstige overlast veroorzaakt mag worden beperken.
Wij willen benadrukken dat ook met deze aangepaste normstelling een zekere mate van overlast niet voorkomen
zal worden.
Wij zijn het overigens niet eens met de ondernemers die stellen dat er nauwelijks sprake is van handhaving van
de geluidsnormen. Bij evenementen wordt door ons steeksproefgewijs, doormiddel van geluidsmetingen,
gecontroleerd of de geluidsnormen al dan niet overschreden worden. Indien sprake is van overschrijding van
normen wordt handhavend opgetreden.
ad. 4
Een familie die de persoonsgegevens niet bekend wenst te maken
In deze reactie wordt gewezen op de geluidsoverlast die ondervonden wordt van evenementen in, met name, de
Prinsentuin. In het verleden heeft men hier diverse keren over geklaagd. Men vraagt zich af of het aantal
evenementen nu gaat toenemen. Tevens wordt een algemeen ongenoegen geuit over het toenemende
lawaaioverlast in het dagelijks leven (zoals geluid in winkels, in zwembad, verkeersoverlast etc.).
Antwoord:
Zoals ook in de tekst van de notitie is vermeld, zijn wij ons er terdege van bewust dat de zondagmiddag
activiteiten in de Prinsentuin door een aantal omwonenden als hinderlijk ervaren worden. Wij vinden echter dat
de activiteiten in de Prinsentuin voor Leeuwarden van cultureel belang zijn. In het beleidsvoorstel is het aantal
evenementen dat op zondagen en in de avonden plaats mag vinden begrensd tot maximaal 20. Omdat het
maximum aantal activiteiten in de dagperiode van de overige weekdagen niet langer vastgelegd wordt, kan er in
totaliteit wel sprake zijn van een toename van het aantal activiteiten dat in de Prinsentuin plaatsvindt. De
uitbreiding van het aantal activiteiten zal plaatsvinden in de toch alle rumoerige dagperiode van de overige
weekdagen. Hierdoor zal de ervaren overlast beperkt blijven.
Onder ad. 1 hebben wij al aangegeven dat de normstelling zal worden bijgesteld. Dit betekent dat het aantal
keren dat zeer ernstige overlast veroorzaakt mag worden, wordt beperkt.
Wat het algemene ongenoegen over de toename van geluidsoverlast betreft, willen wij opmerken dat het
tegengaan van geluidsoverlast slechts gedeeltelijk binnen de invloedssfeer van de overheid ligt. Vooral waar het
gaat om geluid in particuliere gebouwen is dit, zolang er buiten het gebouw geen overlast veroorzaakt wordt, de
verantwoordelijkheid van de betreffende ondernemer. Daar waar wij als overheid, weliswaar binnen de
begrenzing van artikel 4.1.7 van de Algemene plaatselijke verordening Leeuwarden, verantwoordelijk zijn voor
de toegestane geluidsniveaus, zoals bij evenementen, zal het beleid altijd een resultaat zijn van een afweging
van verschillende - soms tegenstrijdige - belangen.
ad. 5
Reactie S.O.W. Camminghaburen
De kerkelijke S.O.W. gemeente Camminghaburen geeft aan positief tegenover de notitie te staan, onder
voorwaarde dat deze notitie de ruimte biedt om op eerste pinksterdag met beperkte electrische geluidversterking
een open lucht dienst te organiseren.
Antwoord:
In antwoord op deze reactie kunnen wij stellen dat de notitie de mogelijkheid biedt om op eerste pinksterdag een
ontheffing te verlenen voor een dienst in de open lucht met geluidversterking.