Service Partner, Groentemarkt 1, 8911 JB Leeuwarden 4. een familie die de persoonsgegevens niet openbaar wenst te maken 5. S.O.W. Camminghaburen, Melkemastate 8, 8925 AP Leeuwarden Daarnaast zijn telefonische reacties ontvangen van: 6. dhr. v.d. Klooster, Nieuwestad 129, 8911 CP Leeuwarden 7. mevr. Koster, Raadhuisplein 21b, 8911 HK Leeuwarden ad. 1,2,3,6,7 Reactie mevr. Fischer-Dumbar, 39 ondernemers die gevestigd zijn in de omgeving van het Waagplein, dhr. v.d. Klooster en mevr. Koster Zowel de reacties van bewoners van de binnenstad, als die van ondernemers rond het Waagplein hebben betrekking op het toegestane geluidsniveau. In de reacties wordt aangegeven dat een zekere vorm van levendigheid acceptabel en zelfs gewenst is. Het komt nu echter regelmatig voor dat activiteiten en evenementen zodanig luid zijn dat het 'normale stadsleven' en de functies van winkels ernstig verstoord worden. Op deze manier schieten promotionele activiteiten hun doel voorbij. Volgens de ondernemers wordt het toegestane geluidsniveau bij evenementen niet of nauwelijks gehandhaafd. Antwoord: Uit alle binnengekomen reacties blijkt dat het toegestane geluidsniveau als extreem hoog wordt ervaren. Met bewoners en ondernemers van de binnenstad zijn wij van mening dat de balans tussen 'alles moet kunnen' en 'zo weinig mogelijk overlast' niet te ver naar 'alles moet kunnen' door moet slaan. Levendigheid mag uiteraard niet leiden tot ernstige verstoring van het stadsleven. Om die reden hebben wij de normstelling nogmaals in overweging genomen. Gelet op het feit dat de meeste activiteiten en evenementen die in Leeuwarden plaatsvinden te typeren zijn als 'lichte evenementen', is de toegepaste normstelling van 85 dB(A) overdag en 80 dB(A) in de avondperiode inderdaad aan de hoge kant - vooral wanneer deze beschouwd wordt in relatie tot het toegestane aantal evenementen. De normstelling is namelijk gebaseerd op 'zware evenementen' zoals bijvoorbeeld het Befrijdingsfestival. Met het nieuwe beleid willen we meer levendigheid faciliteren. Het onbeperkt toestaan van zware evenementen ligt echter niet in de bedoeling. Wij stellen dan ook voor om een differentiatie in de normstelling aan te brengen. De algemene normstelling zal bijgesteld worden tot maximaal 75 dB(A) zowel overdag als 's avonds. Voor een aantal, specifiek benoemde, zwaardere evenementen zal de 'oude' geluidsnorm van 85 dB(A) overdag en 80 dB(A) in de avondperiode blijven gelden. Door deze wijziging willen wij het aantal malen dat zeer ernstige overlast veroorzaakt mag worden beperken. Wij willen benadrukken dat ook met deze aangepaste normstelling een zekere mate van overlast niet voorkomen zal worden. Wij zijn het overigens niet eens met de ondernemers die stellen dat er nauwelijks sprake is van handhaving van de geluidsnormen. Bij evenementen wordt door ons steeksproefgewijs, doormiddel van geluidsmetingen, gecontroleerd of de geluidsnormen al dan niet overschreden worden. Indien sprake is van overschrijding van normen wordt handhavend opgetreden. ad. 4 Een familie die de persoonsgegevens niet bekend wenst te maken In deze reactie wordt gewezen op de geluidsoverlast die ondervonden wordt van evenementen in, met name, de Prinsentuin. In het verleden heeft men hier diverse keren over geklaagd. Men vraagt zich af of het aantal evenementen nu gaat toenemen. Tevens wordt een algemeen ongenoegen geuit over het toenemende lawaaioverlast in het dagelijks leven (zoals geluid in winkels, in zwembad, verkeersoverlast etc.). Antwoord: Zoals ook in de tekst van de notitie is vermeld, zijn wij ons er terdege van bewust dat de zondagmiddag activiteiten in de Prinsentuin door een aantal omwonenden als hinderlijk ervaren worden. Wij vinden echter dat de activiteiten in de Prinsentuin voor Leeuwarden van cultureel belang zijn. In het beleidsvoorstel is het aantal evenementen dat op zondagen en in de avonden plaats mag vinden begrensd tot maximaal 20. Omdat het maximum aantal activiteiten in de dagperiode van de overige weekdagen niet langer vastgelegd wordt, kan er in totaliteit wel sprake zijn van een toename van het aantal activiteiten dat in de Prinsentuin plaatsvindt. De uitbreiding van het aantal activiteiten zal plaatsvinden in de toch alle rumoerige dagperiode van de overige weekdagen. Hierdoor zal de ervaren overlast beperkt blijven. Onder ad. 1 hebben wij al aangegeven dat de normstelling zal worden bijgesteld. Dit betekent dat het aantal keren dat zeer ernstige overlast veroorzaakt mag worden, wordt beperkt. Wat het algemene ongenoegen over de toename van geluidsoverlast betreft, willen wij opmerken dat het tegengaan van geluidsoverlast slechts gedeeltelijk binnen de invloedssfeer van de overheid ligt. Vooral waar het gaat om geluid in particuliere gebouwen is dit, zolang er buiten het gebouw geen overlast veroorzaakt wordt, de verantwoordelijkheid van de betreffende ondernemer. Daar waar wij als overheid, weliswaar binnen de begrenzing van artikel 4.1.7 van de Algemene plaatselijke verordening Leeuwarden, verantwoordelijk zijn voor de toegestane geluidsniveaus, zoals bij evenementen, zal het beleid altijd een resultaat zijn van een afweging van verschillende - soms tegenstrijdige - belangen. ad. 5 Reactie S.O.W. Camminghaburen De kerkelijke S.O.W. gemeente Camminghaburen geeft aan positief tegenover de notitie te staan, onder voorwaarde dat deze notitie de ruimte biedt om op eerste pinksterdag met beperkte electrische geluidversterking een open lucht dienst te organiseren. Antwoord: In antwoord op deze reactie kunnen wij stellen dat de notitie de mogelijkheid biedt om op eerste pinksterdag een ontheffing te verlenen voor een dienst in de open lucht met geluidversterking.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 368