Hoofdlijnennotitie Werk en Inkomen
Kaderstelling
De vaststelling van de kaders valt uiteen in drie onderdelen:
1. Meerjarenbeleidskader
2. Verordeningen
3. Programmabegroting
In het volgende hoofdstuk zal nader worden ingegaan op het proces van kadervorming
door de raad van Leeuwarden dat langs deze drie genoemde punten zal verlopen.
Controle
De controle van de opgestelde kaders is ook een taak voor de gemeenteraad. Dan gaat
het niet alleen om de toets op rechtmatigheid die de gemeente jaarlijks via het
uitvoeringsverslag WWB aan het Rijk kenbaar maakt. De raad zal zich afvragen of de
beoogde doelen uit het beleidskader ook zijn bereikt, m.a.w.: welk maatschappelijk
effect is bereikt met de lokale invulling op het thema Werk en Inkomen? Daarnaast
strekt de controle van de raad zich ook uit over de doelmatigheid. Zijn de doelen bereikt
met efficiënte inzet van middelen? Het college zal aan de raad moeten verantwoorden of
de beschikbare middelen rechtmatig en doelmatig zijn uitgegeven. Ten slotte is de raad
nog verantwoordelijk voor de kwaliteit van de uitvoering in brede zin. Hieronder vallen
zaken die niet direct terug te leiden zijn naar de inhoudelijke beleidsvelden. Daarbij
denkt de VNG aan benchmarking (vergelijking tussen gemeenten), cliëntenparticipatie
of het werken volgens bepaalde kwaliteitssystemen.
De VNG en SZW pleiten om tijdig te beginnen met de discussie over de gevolgen van
het nieuwe systeem van gemeentelijke sturing op Werk en Inkomen. Het is van belang
dat alle gemeentelijke onderdelen, gemeenteraad, griffie, college en uitvoering hierover
meepraten. Hoe dit proces is in Leeuwarden is opgepakt leest u in het volgende
hoofdstuk.
2
Hoofdlijnennotitie Werk en Inkomen
2 KADERVORMING
2.1 Kadervorming in 2003
In het voorjaar van 2003 heeft de beleidsafdeling een verkenning gemaakt van de
(on)mogelijkheden van de nieuwe wet. Deze verkenning heeft geresulteerd in een
notitie van het college over de lokale speelruimte op het gebied van Werk en Inkomen.
De financiële kaders, lopende afspraken over de uitvoering en het huidige beleid
bepalen samen met de WWB die speelruimte. Dit document diende als vertrekpunt voor
de raadsleden ten behoeve van de inhoudelijke discussie over de gewenste koers van het
gemeentelijk beleid.
Begin oktober heeft er een informatieve en openbare bijeenkomst plaatsgevonden voor
alle raadsleden. Het doel van de bijeenkomst was om een goed beeld te kunnen vormen
over de inhoud en de implicaties van de nieuwe wet. Een externe deskundige en
ambtenaren hebben hier een toelichting gegeven en vragen beantwoord. Later die
maand is er in de commissie Welzijn een inhoudelijke discussie gevoerd over de koers
van het toekomstige beleid. Onder deskundige begeleiding heeft de commissie die
avond een richting aangegeven voor de invulling van de nieuwe kaders. De uitkomst
van deze discussie is in het volgende hoofdstuk opgenomen.
De raad hecht er waarde aan om zich ook extern te oriënteren, op ontwikkelingen in
andere gemeenten en op de maatschappelijke beleving van de nieuwe wet. Met dat doel
is op 14 november wederom een bijeenkomst van de commissie Welzijn belegd in het
kader van de WWB. Die dag hebben twee directeuren van de sociale diensten van
Hengelo en Helmond een presentatie gegeven over hun aanpak op het gebied van Werk
en Inkomen. Tevens is er met vertegenwoordigers van de Cliëntenraad en andere
belangstellenden van gedachten gewisseld over de kadervorming.
De kadervorming Werk en Inkomen ontwikkelt zich tot proeftuin en vuurdoop van het
duale stelsel. Het komt niet vaak voor dat een wetswijziging zo ingrijpt in de
besturingssytematiek van een inhoudelijk beleidsveld. Raadsleden, griffier, wethouder
en ambtenaren hebben ieder een eigen rol in dit traject en die rolverdeling wordt
duidelijker naarmate de kadervorming verder gaat.
3