Hoofdlijnennotitie Werk en Inkomen Kaderstelling De vaststelling van de kaders valt uiteen in drie onderdelen: 1. Meerjarenbeleidskader 2. Verordeningen 3. Programmabegroting In het volgende hoofdstuk zal nader worden ingegaan op het proces van kadervorming door de raad van Leeuwarden dat langs deze drie genoemde punten zal verlopen. Controle De controle van de opgestelde kaders is ook een taak voor de gemeenteraad. Dan gaat het niet alleen om de toets op rechtmatigheid die de gemeente jaarlijks via het uitvoeringsverslag WWB aan het Rijk kenbaar maakt. De raad zal zich afvragen of de beoogde doelen uit het beleidskader ook zijn bereikt, m.a.w.: welk maatschappelijk effect is bereikt met de lokale invulling op het thema Werk en Inkomen? Daarnaast strekt de controle van de raad zich ook uit over de doelmatigheid. Zijn de doelen bereikt met efficiënte inzet van middelen? Het college zal aan de raad moeten verantwoorden of de beschikbare middelen rechtmatig en doelmatig zijn uitgegeven. Ten slotte is de raad nog verantwoordelijk voor de kwaliteit van de uitvoering in brede zin. Hieronder vallen zaken die niet direct terug te leiden zijn naar de inhoudelijke beleidsvelden. Daarbij denkt de VNG aan benchmarking (vergelijking tussen gemeenten), cliëntenparticipatie of het werken volgens bepaalde kwaliteitssystemen. De VNG en SZW pleiten om tijdig te beginnen met de discussie over de gevolgen van het nieuwe systeem van gemeentelijke sturing op Werk en Inkomen. Het is van belang dat alle gemeentelijke onderdelen, gemeenteraad, griffie, college en uitvoering hierover meepraten. Hoe dit proces is in Leeuwarden is opgepakt leest u in het volgende hoofdstuk. 2 Hoofdlijnennotitie Werk en Inkomen 2 KADERVORMING 2.1 Kadervorming in 2003 In het voorjaar van 2003 heeft de beleidsafdeling een verkenning gemaakt van de (on)mogelijkheden van de nieuwe wet. Deze verkenning heeft geresulteerd in een notitie van het college over de lokale speelruimte op het gebied van Werk en Inkomen. De financiële kaders, lopende afspraken over de uitvoering en het huidige beleid bepalen samen met de WWB die speelruimte. Dit document diende als vertrekpunt voor de raadsleden ten behoeve van de inhoudelijke discussie over de gewenste koers van het gemeentelijk beleid. Begin oktober heeft er een informatieve en openbare bijeenkomst plaatsgevonden voor alle raadsleden. Het doel van de bijeenkomst was om een goed beeld te kunnen vormen over de inhoud en de implicaties van de nieuwe wet. Een externe deskundige en ambtenaren hebben hier een toelichting gegeven en vragen beantwoord. Later die maand is er in de commissie Welzijn een inhoudelijke discussie gevoerd over de koers van het toekomstige beleid. Onder deskundige begeleiding heeft de commissie die avond een richting aangegeven voor de invulling van de nieuwe kaders. De uitkomst van deze discussie is in het volgende hoofdstuk opgenomen. De raad hecht er waarde aan om zich ook extern te oriënteren, op ontwikkelingen in andere gemeenten en op de maatschappelijke beleving van de nieuwe wet. Met dat doel is op 14 november wederom een bijeenkomst van de commissie Welzijn belegd in het kader van de WWB. Die dag hebben twee directeuren van de sociale diensten van Hengelo en Helmond een presentatie gegeven over hun aanpak op het gebied van Werk en Inkomen. Tevens is er met vertegenwoordigers van de Cliëntenraad en andere belangstellenden van gedachten gewisseld over de kadervorming. De kadervorming Werk en Inkomen ontwikkelt zich tot proeftuin en vuurdoop van het duale stelsel. Het komt niet vaak voor dat een wetswijziging zo ingrijpt in de besturingssytematiek van een inhoudelijk beleidsveld. Raadsleden, griffier, wethouder en ambtenaren hebben ieder een eigen rol in dit traject en die rolverdeling wordt duidelijker naarmate de kadervorming verder gaat. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 36