Reax BV moet in staat gesteld worden te voldoen aan de financiële verplichtingen in het kader van gesubsidieerde arbeid oude stijl in het eerste half jaar van 2 0 04. Daarom stellen wij u voor Reax BV een voorschot te verlenen van 6623 000,- Het voorschot voor de aan Reax BV te verlenen subsidie wordt gedekt ten laste van de in de begroting 2 0 04 van de Dienst Welzijn opgenomen middelen uit het werkdeel als volgt 4.354.500,- ten laste van het product ID-banen, 434331/EP230006/2300; 2.268.500,- ten laste van het product Wiw- dienstbetrekkingen 434399/EP230009/2300 2 Bevorderen uitstroom 21 Noodzaak Eind 2 0 03 zijn de uitgangspunten voor het beleid 2 0 04 vastgesteld. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is het bevorderen van de uitstroom uit de gesubsidieerde arbeid *oude stijl'Op dit moment maken er ruim 900 werknemers gebruik van gesubsidieerde arbeid (600 voormalige ID-ers en 300 voormalige Wiw-ers) Het is van belang om de uitstroom uit de bestaande Gesubsidieerde Arbeid te stimuleren om middelen vrij te maken voor gesubsidieerde arbeid nieuwe stij1Op dit moment neemt de gesubsidieerde arbeid oude stij1 van de middelen van het werkfonds (W-deel)in beslag. Een investering in uitstroom zorgt voor ruimte in 2 0 05 voor gesubsidieerde arbeid nieuwe stijl. Daarnaast is uitstroom naar reguliere arbeid natuurlijk voor de betreffende werknemers uiteindelijk het doel. 2.2 Staand beleid In 2004 zal aan 290 werknemers op Gesubsidieerde arbeid oude stijl, een reintegratietrajeet naar de reguliere arbeidsmarkt worden aangeboden. In de Verordening Overgangsrecht Gesubsidieerde Arbeid 2 004 is aangegeven dat betrokken werkgevers en werknemers verplicht zijn hier aan mee te werken. In 2003 zijn twee procesmanagers aangesteld die als intermediair fungeerden tussen werkgevers en de gemeente met als taak om binnen gemeentelijke kaders afspraken met werkgevers te maken over de realisatie van de gemeentelijke ID-taakstellingWij stellen u voor ook voor 2004 akkoord te gaan met het aanstellen van procesmanagers met een gelijksoortige taakstelling als in 2003. We stellen u voor deze kosten, ter hoogte van 75.000,- te dekken ten laste van de in de begroting 2004 van de Dienst Welzijn opgenomen middelen uit het werkdeel, ten laste van het product ID- banen, 434331/EP230006/2300 2.3 Nieuwe regelingen Om voor de gehele groep werknemers die gebruik maakt van de gesubsidieerde arbeid oude stijl (voormalig ID en Wiw) de uitstroom te bevorderen stellen we de volgende activiteiten voor 2.3.1 Arrangementen In 2003 zijn door de Procesmanagers met een aantal ID- werkgevers afspraken gemaakt voor de jaren 2003 t/m 2005 over hun aandeel in de uitstroomtaakstelling. Teneinde de uitstroom in 2 0 04 voort te zetten stellen wij u voor ook in 2004 afspraken te maken met ID-werkgevers op basis van maatwerk. In dit kader stellen wij u voor om onder voorwaarde van een uitstroomtaakstelling afspraken over de loonkostensubsidie voor 2004 en 2005 te maken met deze werkgevers 2.3.2 Gemeentelijke Uitstroomregeling In de Verordening Overgangsrecht Gesubsidieerde arbeid 2004 is een gemeentelijke uitstroomregeling opgenomen. Kortheidshalve verwij zen we naar de Raadsbrief voor wat betreft de inhoud en de toelichting op deze regeling. 2.3.3 ID-werknemers uit omliggende gemeenten geplaatst op Leeuwarder ID-banen De gemeente Leeuwarden subsidieert de loonkosten van een aantal ID-werknemers die niet woonachtig zijn in Leeuwarden, maar in een andere gemeente (hierna buitensteedse ID-werknemers)Het Leeuwarder W-deel kent een relatie met het totaal aantal ID-werknemers dat werkzaam is in de Gemeente Leeuwarden. De landelijke verdeling van het werkdeel van de WWB kent namelijk een overgangsregeling die is gebaseerd op historische gronden. Een van die gronden is het aantal ID-banen dat gemeenten in het verleden heeft gerealiseerd, ongeacht of op die ID-baan een eigen inwoner werkzaam is. Tegelijkertijd staat het territorialiteitsbeginsel in de WWB op dit moment feitelijk niet toe dat gemeenten andere dan eigen inwoners ondersteunen bij reïntegratie. Om het beëindigen van de subsidie ten behoeve van deze buitensteedse ID'ers en daarmee vergroot risico op gedwongen ontslag te voorkomen en om te voorkomen dat de gemeente handelt in strijd met de WWB stellen wij u de volgende oplossing voor. De Gemeente Leeuwarden maakt met de betreffende gemeenten afspraken om ontslagen te voorkomen. Deze afspraken behelzen een overgangstermijn voor afbouw van de subsidie in 2004. Vanaf 2005 is de subsidierelatie met betreffende

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 387