Reax BV moet in staat gesteld worden te voldoen aan de
financiële verplichtingen in het kader van gesubsidieerde
arbeid oude stijl in het eerste half jaar van 2 0 04. Daarom
stellen wij u voor Reax BV een voorschot te verlenen van
6623 000,-
Het voorschot voor de aan Reax BV te verlenen subsidie
wordt gedekt ten laste van de in de begroting 2 0 04 van de
Dienst Welzijn opgenomen middelen uit het werkdeel als
volgt
4.354.500,- ten laste van het product ID-banen,
434331/EP230006/2300;
2.268.500,- ten laste van het product Wiw-
dienstbetrekkingen 434399/EP230009/2300
2 Bevorderen uitstroom
21 Noodzaak
Eind 2 0 03 zijn de uitgangspunten voor het beleid 2 0 04
vastgesteld. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is het
bevorderen van de uitstroom uit de gesubsidieerde arbeid
*oude stijl'Op dit moment maken er ruim 900 werknemers
gebruik van gesubsidieerde arbeid (600 voormalige ID-ers en
300 voormalige Wiw-ers)
Het is van belang om de uitstroom uit de bestaande
Gesubsidieerde Arbeid te stimuleren om middelen vrij te
maken voor gesubsidieerde arbeid nieuwe stij1Op dit
moment neemt de gesubsidieerde arbeid oude stij1 van de
middelen van het werkfonds (W-deel)in beslag. Een
investering in uitstroom zorgt voor ruimte in 2 0 05 voor
gesubsidieerde arbeid nieuwe stijl.
Daarnaast is uitstroom naar reguliere arbeid natuurlijk
voor de betreffende werknemers uiteindelijk het doel.
2.2 Staand beleid
In 2004 zal aan 290 werknemers op Gesubsidieerde arbeid
oude stijl, een reintegratietrajeet naar de reguliere
arbeidsmarkt worden aangeboden. In de Verordening
Overgangsrecht Gesubsidieerde Arbeid 2 004 is aangegeven dat
betrokken werkgevers en werknemers verplicht zijn hier aan
mee te werken.
In 2003 zijn twee procesmanagers aangesteld die als
intermediair fungeerden tussen werkgevers en de gemeente
met als taak om binnen gemeentelijke kaders afspraken met
werkgevers te maken over de realisatie van de gemeentelijke
ID-taakstellingWij stellen u voor ook voor 2004 akkoord
te gaan met het aanstellen van procesmanagers met een
gelijksoortige taakstelling als in 2003. We stellen u voor
deze kosten, ter hoogte van 75.000,- te dekken ten laste
van de in de begroting 2004 van de Dienst Welzijn opgenomen
middelen uit het werkdeel, ten laste van het product ID-
banen, 434331/EP230006/2300
2.3 Nieuwe regelingen
Om voor de gehele groep werknemers die gebruik maakt van de
gesubsidieerde arbeid oude stijl (voormalig ID en Wiw) de
uitstroom te bevorderen stellen we de volgende activiteiten
voor
2.3.1 Arrangementen
In 2003 zijn door de Procesmanagers met een aantal ID-
werkgevers afspraken gemaakt voor de jaren 2003 t/m 2005
over hun aandeel in de uitstroomtaakstelling.
Teneinde de uitstroom in 2 0 04 voort te zetten stellen wij u
voor ook in 2004 afspraken te maken met ID-werkgevers op
basis van maatwerk. In dit kader stellen wij u voor om
onder voorwaarde van een uitstroomtaakstelling afspraken
over de loonkostensubsidie voor 2004 en 2005 te maken met
deze werkgevers
2.3.2 Gemeentelijke Uitstroomregeling
In de Verordening Overgangsrecht Gesubsidieerde arbeid 2004
is een gemeentelijke uitstroomregeling opgenomen.
Kortheidshalve verwij zen we naar de Raadsbrief voor wat
betreft de inhoud en de toelichting op deze regeling.
2.3.3 ID-werknemers uit omliggende gemeenten geplaatst op
Leeuwarder ID-banen
De gemeente Leeuwarden subsidieert de loonkosten van een
aantal ID-werknemers die niet woonachtig zijn in
Leeuwarden, maar in een andere gemeente (hierna
buitensteedse ID-werknemers)Het Leeuwarder W-deel kent
een relatie met het totaal aantal ID-werknemers dat
werkzaam is in de Gemeente Leeuwarden. De landelijke
verdeling van het werkdeel van de WWB kent namelijk een
overgangsregeling die is gebaseerd op historische gronden.
Een van die gronden is het aantal ID-banen dat gemeenten in
het verleden heeft gerealiseerd, ongeacht of op die ID-baan
een eigen inwoner werkzaam is.
Tegelijkertijd staat het territorialiteitsbeginsel in de
WWB op dit moment feitelijk niet toe dat gemeenten andere
dan eigen inwoners ondersteunen bij reïntegratie. Om het
beëindigen van de subsidie ten behoeve van deze
buitensteedse ID'ers en daarmee vergroot risico op
gedwongen ontslag te voorkomen en om te voorkomen dat de
gemeente handelt in strijd met de WWB stellen wij u de
volgende oplossing voor.
De Gemeente Leeuwarden maakt met de betreffende gemeenten
afspraken om ontslagen te voorkomen. Deze afspraken
behelzen een overgangstermijn voor afbouw van de subsidie
in 2004. Vanaf 2005 is de subsidierelatie met betreffende