«I 4 f| 4 m gisch doel geformuleerd: alle inwoners van de gemeente Leeuwarden zijn veilig, weten zich veilig en voelen zich veilig. Concreet levert dit de volgende subdoelen op: Het verminderen van criminaliteit; Het verminderen van overlast als gevolg van criminaliteit of ander normoverschrij dend gedrag; Het verminderen van onveiligheidsgevoelens; Het verkleinen van de risico's op onveiligheid. Vanuit openbare orde en veiligheid hebben met name de volgende zaken een directe relatie met het gezondheidsbeleid: het horeca- en coffeeshopbeleid; deelactieplannen gericht op het verminderen van alcohol - en drugsgebruik in het uitgaansleven en het alcoholgebruik in sportkantines en bij sportverenigingen (be leidsnotitie paracommerciële inrichtingen); het prostitutiebeleid. Werk en inkomen De gemeente Leeuwarden stelt alle inwoners van Leeuwarden die een inkomen hebben op minimumniveau in de gelegenheid om tegen een geringe vergoeding een aanvullende ziektekostenverzekering (AV Frieso) te kunnen afsluiten. Dit initiatief is genomen van wege de voordelen voor de minima in de vorm van een verruiming van het verzeke ringspakket. Op deze wijze zijn de minima verzekerd van een goede verzekering voor hun ziektekosten. Met het instellen van AV Frieso wordt door de gemeente aandacht besteed aan de curatieve kant van de gezondheidszorg. Op het preventieve vlak kan worden gesteld dat de mogelijkheid om in het kader van de Declaratieregeling minima Leeuwarden de kosten van sportactiviteiten te kunnen decla reren een bijdrage levert aan de gezondheid van de Leeuwarder bevolking die moet rondkomen van een inkomen op minimumniveau. Het voorgaande illustreert een gemeentelijke aanpak waar aandacht wordt besteed aan zowel de curatieve als mede de preventieve kant van de gezondheid van haar inwoners met een smalle beurs. De reden hiervan is dat uit onderzoek blijkt dat armoede negatie ve gevolgen heeft op de gezondheid, zowel in termen van subjectieve beleving van de eigen gezondheid als in meer objectieve termen zoals het aantal gezondheidsklachten. Dit kan voor de gemeente een krachtig argument zijn bij een te voeren politieke discus sie omtrent de effecten van armoede op de gezondheid van de minima. In het kader van reïntegratietrajecten naar werk en/of maatschappelijke activering, kan de fysieke en psychische gezondheid een onderwerp zijn waaraan aandacht wordt be steed. Soms wordt voorafgaand of tijdens een reïntegratietraject een medisch onderzoek ingesteld naar de gezondheid van de cliënt. Hiermee wordt vastgesteld of er rekening gehouden moet worden met (belemmerende) factoren. In toenemende mate bieden reïn- tegratiebedrijven echter ook mogelijkheden aan trajectdeelnemers om te werken aan de fysieke gezondheid door trainingen en samenwerking met sportscholen of fitnesscentra. Een enkel bedrijf heeft zich zelf daarin gespecialiseerd. De reden hiervan is dat veron dersteld wordt dat (langdurige) arbeidsinactiviteit ook zijn weerslag heeft op fysiek en psychisch welbevinden. Enkel onderzoek bevestigt dit beeld. Wellicht kan bij de inkoop van reïntegratiediensten en mede als uitkomst van een nog te voeren politieke discussie over de inzet van de reïntegratiemiddelen in 2005 en daarna, nog meer en beter worden ingespeeld op het gemeentelijk gezondheidsbeleid. 32 Milieu Er is een duidelijke relatie tussen milieufactoren en gezondheid. Deze relatie is zowel objectief als subjectief. Zo wordt twee tot vijf procent van de gezondheidsklachten toe geschreven aan milieufactoren (objectief). Daarnaast maken veel burgers zich ongerust over de invloed van milieufactoren zonder dat er een oorzakelijk verband kan worden aangetoond. De relatie milieu - gezondheid kent zeer veel aspecten, deels met een lokaal, deels met een bovenlokaal karakter. Ook is de bevoegdheid, respectievelijk de invloed van de gemeente lang niet altijd aanwezig. In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat het regime van vergunningverlening en normering als basis heeft tenminste de directe nega tieve effecten op de gezondheid te voorkomen (minimum eis). Echter er is sprake van een sterke dynamiek in de (technologische) ontwikkeling waarbij de kennis van schade lijke effecten niet synchroon lopen met de invoering van nieuwe ontwikkelingen (bij voorbeeld gsm-straling). De lokale overheid heeft het primaat bij het bepalen van de kwaliteit van de fysieke omgeving. Het gaat hierbij vooral om de milieubelasting door met name verkeer en industrie, zoals geluid, luchtverontreiniging en veiligheidsrisico's. Daarbij vormt de ruimtelijke inrichting van een gebied, de keuze van de infrastructuur en dergelijke de basis voor een gezonde en kwalitatief goede leefomgeving. Via de instrumenten milieuvergunningen, bouwvergunningen en bestemmingsplannen wordt invulling gegeven aan de gezondheidsaspecten van het milieubeleid. Ruimtelijke ordening Bestemmingsplannen zijn een belangrijk instrument om een bijdrage te leveren in het gezondheidsbeleid. Een van de verplichte toetsingscriteria van bestemmingsplannen is de milieuparagraaf waarin eisen worden gesteld aan maximaal toelaatbaar geluidsni veau, externe veiligheid en bodemkwaliteit. Dit houdt in dat een toets plaatsvindt of er vanuit volksgezondheid gevoelige functies als wonen, onderwijs en recreatie op bepaal de plekken toelaatbaar zijn. Anderzijds wordt via bestemmingsplannen de maximale toelaatbare overlast van bijvoorbeeld bedrijven vastgelegd. Een ander instrument vanuit de ruimtelijke ordening om een bijdrage te leveren aan het gezondheidsbeleid is het behouden en uitbreiden van voldoende recreatieve voorzieningen en groenvoorzienin gen in bestaande wijken en nieuwbouwgebieden. Hoewel dit niet strikt is genormeerd, wordt vanuit de ruimtelijke ordening zorg gedragen voor een evenwichtige verdeling van wonen, werken en recreatieve functies en worden recreatieve functies door middel van bestemmingsplannen beschermd. Ook de verkeersveiligheid is een belangrijk aspect bij de planning en inrichting van de wegeninfrastructuur en de regulering van de verkeerstromen. Verkeer en vervoer Zie milieu en ruimtelijke ordening. Daarnaast is het beleid t.a.v. de inrichting van de wegen, de geleiding van de verkeersstromen en de verkeersveiligheid natuurlijk direct gericht op het zoveel mogelijk voorkomen dat mensen ongelukken krijgen of in onveili ge situaties terecht komen. Hetzelfde geldt voor het beleid t.a.v. vervoer van gevaarlijke stoffen. 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 389