Blad 6
Artikel 11 en bijlage 3: Masterplan en Ruimtelijke
ontwerpopgave
Deze teksten zijn nader afgestemd op de Nota Ruimte en de
inmiddels wat meer uitgekristalliseerde rol van de
Rijksbouwmeester in het Zuiderzeelijnproces
Artikel 12: Samenhang Zuiderzeelijn met projecten in
Noordvleugel Randstad
De onder Overwegingen geduide afstemming op de Nota Ruimte
leidt tot herijking van de teksten over de IJmeervariant en
de positie van Almere. De IJmeervariant wordt als
volwaardige variant opgenomen in de Zuiderzeelijnprocedure
Nieuw is dat artikel 12.6 nu ook de mogelijkheid biedt voor
aanvullende bijdragen voor de meerkosten van deze variant.
De meerkosten kunnen worden gedekt uit (aanvullende)
financiële bijdragen van private en/of (andere) publieke
partijen, die belang hebben bij de realisatie van de
IJmeervariant (zgn. baathebbers)
De positieve besluitvorming van de raad van Almere van 19
december 2 0 02 was inclusief de verankering in de
Bestuursovereenkomst van het recht tot beëindiging van de
overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst indien het
Integraal Ontwikkelingsplan Almere niet tot stand komt. Het
beëindigingrecht is nu in artikel 12.7 gekoppeld aan de
totstandkoming van de in de Nota Ruimte toegezegde nadere
uitvoeringsafspraken. Zij betreffen de afspraken met de
decentrale overheden in de Noordvleugel over programma,
fasering en bereikbaarheid voor de ontwikkeling van Almere
tot 2020 en het lange termijnperspectief. De afspraken
moeten worden vastgelegd vóór het "go/no go-moment"
Besluitvorming Prijsvraag Zuiderzeelijn (begin 2006).
Artikel 13: Overheidsbijdrage
De artikelen 13.1 en 13.2 zijn onder invloed van het
Strategisch Akkoord verder begrensd wat betreft maximale
financiële bijdragen van rijk en regio.
In een nieuw artikel 13.11 is vastgelegd dat de regio een
procedure is gestart om te komen tot een bepaling door een
onafhankelijke financiële deskundige van de
referentiewaarde per 1 januari 2002 voor haar aandelen
Essent en NUON. De regio zal eenzelfde procedure volgen,
indien zij te zijner tijd tot het oordeel mocht komen dat
de waarde van het aandelenkapitaal dusdanig is dat het voor
de regio niet mogelijk is de regionale bijdrage te voldoen.
In het voorkomende geval zal de regio de resultaten van de.
waardebepalingen ter beschikking stellen van de in artikel
13.7 bedoelde commissie van deskundigen.
Artikel 14: Risicoverdeling
In de artikelen 14.1 en 14.2 zijn de risico's voor de
overheden verder beperkt. Als algemeen uitgangspunt is nu
expliciet gemaakt dat alle risico's worden gedragen door de
concessiehouder(s) en/of de opdrachtnemer(s)Ook is nu
vastgelegd dat een analyse wordt gemaakt van welke nieuwe,
Blad 7
c.q. te wijzigen wet- en regelgeving was voorzien ten tijde
van de totstandkoming van de BestuursovereenkomstDe
kosten van de voorziene wet- en regelgeving komen ten laste
van het budget. Voor niet-voorziene wet- en regelgeving
geldt het principe dat de financiële gevolgen van generieke
regelingen zoals gebruikelijk ten laste komt van de
belanghebbenden, in voorkomende gevallen ook het budget
Zuiderzeelijn. De gevolgen van niet-voorziene specifieke
wet- en regelgeving voor de Zuiderzeelijn zijn niet
begrepen in het budget en komen volgens het
"veroorzakersprincipe" ten laste van de partij die de
betreffende wet- en regelgeving tot stand brengt. Mocht de
betreffende partij de financiële gevolgen redelijkerwijs
niet voor haar rekening kunnen nemen, dan kan zij de
overige partijen in kennis stellen van het feit dat haar
een onvoorziene omstandigheid is overkomen als bedoeld in
artikel 24. Partijen treden dan met elkaar in overleg als
bedoeld in artikel 24.2
De artikelen 14.3 t/m 14.5 bieden het bestuur
overeenkomstig de oude tekst de gelegenheid te besluiten
dat bepaalde risico's beter kunnen worden gedragen door de
concessieverlener, c.q. de opdrachtgever. In dat geval
stelt het bestuur tevens vast welk bedrag binnen het budget
wordt gereserveerd voor die risico's en dus in mindering
wordt gebracht op de Maximale Prijs.
Artikel 15: Afwijkende eisen en/of randvoorwaarden
In dit artikel is het principe gehandhaafd dat eventuele
meerkosten van aanvullende eisen en/of randvoorwaarden
worden gedekt door de "veroorzaker", indien zij niet
kunnen worden gedekt binnen het budgetKan een partij de
financiële gevolgen niet voor haar rekening nemen, en het
betreft afwijkende eisen van de Staten-Generaal
provinciale staten of een gemeenteraad, dan kan de
betreffende partij een beroep doen op onvoorziene
omstandigheden als bedoeld in artikel 24
Artikel 18: Nadeelcompensatie
De ervaringen met de HSL-Zuid en de Betuwelijn leren dat er
een Regeling Nadeelcompensatie Zuiderzeelijn dient te
worden vastgesteld. De hieruit voortvloeiende financiële
consequenties komen ten laste van het budget. De regeling
wordt vastgesteld door de betrokken ministers na overleg
met het bestuur. Daarbij zullen in beeld worden gebracht de
implicaties van eventuele competenties van gemeentebesturen
op het terrein planschade v.oor eigen Zuiderzeelijn
gerelateerde ontwikkelingen.
Artikel 21: Contracteren van derden
Dit nieuwe artikel is bedoeld ter voorkoming van
belangverstrengeling van ingenieursdiensten. Het artikel
werkt ook door in het contracteren door de regionale
overheden van externe bureaus voor Zuiderzeelijn
gerelateerde planvorming.