Blad 6 Artikel 11 en bijlage 3: Masterplan en Ruimtelijke ontwerpopgave Deze teksten zijn nader afgestemd op de Nota Ruimte en de inmiddels wat meer uitgekristalliseerde rol van de Rijksbouwmeester in het Zuiderzeelijnproces Artikel 12: Samenhang Zuiderzeelijn met projecten in Noordvleugel Randstad De onder Overwegingen geduide afstemming op de Nota Ruimte leidt tot herijking van de teksten over de IJmeervariant en de positie van Almere. De IJmeervariant wordt als volwaardige variant opgenomen in de Zuiderzeelijnprocedure Nieuw is dat artikel 12.6 nu ook de mogelijkheid biedt voor aanvullende bijdragen voor de meerkosten van deze variant. De meerkosten kunnen worden gedekt uit (aanvullende) financiële bijdragen van private en/of (andere) publieke partijen, die belang hebben bij de realisatie van de IJmeervariant (zgn. baathebbers) De positieve besluitvorming van de raad van Almere van 19 december 2 0 02 was inclusief de verankering in de Bestuursovereenkomst van het recht tot beëindiging van de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst indien het Integraal Ontwikkelingsplan Almere niet tot stand komt. Het beëindigingrecht is nu in artikel 12.7 gekoppeld aan de totstandkoming van de in de Nota Ruimte toegezegde nadere uitvoeringsafspraken. Zij betreffen de afspraken met de decentrale overheden in de Noordvleugel over programma, fasering en bereikbaarheid voor de ontwikkeling van Almere tot 2020 en het lange termijnperspectief. De afspraken moeten worden vastgelegd vóór het "go/no go-moment" Besluitvorming Prijsvraag Zuiderzeelijn (begin 2006). Artikel 13: Overheidsbijdrage De artikelen 13.1 en 13.2 zijn onder invloed van het Strategisch Akkoord verder begrensd wat betreft maximale financiële bijdragen van rijk en regio. In een nieuw artikel 13.11 is vastgelegd dat de regio een procedure is gestart om te komen tot een bepaling door een onafhankelijke financiële deskundige van de referentiewaarde per 1 januari 2002 voor haar aandelen Essent en NUON. De regio zal eenzelfde procedure volgen, indien zij te zijner tijd tot het oordeel mocht komen dat de waarde van het aandelenkapitaal dusdanig is dat het voor de regio niet mogelijk is de regionale bijdrage te voldoen. In het voorkomende geval zal de regio de resultaten van de. waardebepalingen ter beschikking stellen van de in artikel 13.7 bedoelde commissie van deskundigen. Artikel 14: Risicoverdeling In de artikelen 14.1 en 14.2 zijn de risico's voor de overheden verder beperkt. Als algemeen uitgangspunt is nu expliciet gemaakt dat alle risico's worden gedragen door de concessiehouder(s) en/of de opdrachtnemer(s)Ook is nu vastgelegd dat een analyse wordt gemaakt van welke nieuwe, Blad 7 c.q. te wijzigen wet- en regelgeving was voorzien ten tijde van de totstandkoming van de BestuursovereenkomstDe kosten van de voorziene wet- en regelgeving komen ten laste van het budget. Voor niet-voorziene wet- en regelgeving geldt het principe dat de financiële gevolgen van generieke regelingen zoals gebruikelijk ten laste komt van de belanghebbenden, in voorkomende gevallen ook het budget Zuiderzeelijn. De gevolgen van niet-voorziene specifieke wet- en regelgeving voor de Zuiderzeelijn zijn niet begrepen in het budget en komen volgens het "veroorzakersprincipe" ten laste van de partij die de betreffende wet- en regelgeving tot stand brengt. Mocht de betreffende partij de financiële gevolgen redelijkerwijs niet voor haar rekening kunnen nemen, dan kan zij de overige partijen in kennis stellen van het feit dat haar een onvoorziene omstandigheid is overkomen als bedoeld in artikel 24. Partijen treden dan met elkaar in overleg als bedoeld in artikel 24.2 De artikelen 14.3 t/m 14.5 bieden het bestuur overeenkomstig de oude tekst de gelegenheid te besluiten dat bepaalde risico's beter kunnen worden gedragen door de concessieverlener, c.q. de opdrachtgever. In dat geval stelt het bestuur tevens vast welk bedrag binnen het budget wordt gereserveerd voor die risico's en dus in mindering wordt gebracht op de Maximale Prijs. Artikel 15: Afwijkende eisen en/of randvoorwaarden In dit artikel is het principe gehandhaafd dat eventuele meerkosten van aanvullende eisen en/of randvoorwaarden worden gedekt door de "veroorzaker", indien zij niet kunnen worden gedekt binnen het budgetKan een partij de financiële gevolgen niet voor haar rekening nemen, en het betreft afwijkende eisen van de Staten-Generaal provinciale staten of een gemeenteraad, dan kan de betreffende partij een beroep doen op onvoorziene omstandigheden als bedoeld in artikel 24 Artikel 18: Nadeelcompensatie De ervaringen met de HSL-Zuid en de Betuwelijn leren dat er een Regeling Nadeelcompensatie Zuiderzeelijn dient te worden vastgesteld. De hieruit voortvloeiende financiële consequenties komen ten laste van het budget. De regeling wordt vastgesteld door de betrokken ministers na overleg met het bestuur. Daarbij zullen in beeld worden gebracht de implicaties van eventuele competenties van gemeentebesturen op het terrein planschade v.oor eigen Zuiderzeelijn gerelateerde ontwikkelingen. Artikel 21: Contracteren van derden Dit nieuwe artikel is bedoeld ter voorkoming van belangverstrengeling van ingenieursdiensten. Het artikel werkt ook door in het contracteren door de regionale overheden van externe bureaus voor Zuiderzeelijn gerelateerde planvorming.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 405