Blad 6
De raming van de interne kosten wordt bepaald door de
ingewikkeldheid van het op te stellen bestemmingsplan en is
mede afhankelijk van overleg en inspraak.
m. Bepalen van de planschadegevoeligheid van het
bestemmingsplan
Er zal bij het opstellen van het bestemmingsplan rekening
moeten worden gehouden met planschaderisico, met name bij
het gedeelte waar nieuwe ontwikkelingen binnen het
plangebied zullen kunnen plaatsvinden. Indien noodzakelijk,
zal er bij nieuwe plannen vooraf een planschaderisico-
analyse moeten worden uitgevoerd.
Waar mogelijk (rekening houdend met de recente
gerechtelijke uitspraken in dit verband) zal er een
afwenteling c.q. vrijwaring van planschade dienen plaats te
vinden.
n. Digitalisering
Bij het maken van het bestemmingsplan dient het mogelijk te
worden gemaakt om het bestemmingsplan te digitaliseren
conform het Informatiemodel Ruimtelijke Ordening (IMRO)
Dit aspect digitalisering moet deel uitmaken van de offerte
van het stedenbouwkundig adviesbureau. Bij de
ontwikkelingen bij de Provincie Fryslan ten aanzien van
digitalisering van ruimtelijke plannen dient aansluiting te
worden gezocht. Het handboek bestemmingsplannen van de
gemeente Leeuwarden dient als leidraad te worden
gehanteerd
o. Planning en Procedures
In afwijking van de gangbare procedure wordt voorgesteld om
zo spoedig mogelijk te starten met de oriënterende en
inventariserende werkzaamheden. De gangbare procedure is
dat eerst de vaststelling door de raad van de taakopdracht
wordt afgewacht, maar gezien het feit dat ten opzichte van
de oorspronkelijke planning al veel tijd verloren is gegaan
wordt voorgesteld hiervan in dit geval af te wijken.
Hoorzitting - 18 november 2 003
Oriëntatie en inventarisatie - december 2003
behandeling taakopdracht in cie - maart 2004
behandeling taakopdracht in raad - april 2004
conceptvoorontwerp - oktober 2 0 04
voorontwerp - november 2 0 04
ontwerp - maart 2 0 05
vaststelling (vanaf 1* t.i.l.) - juli 2005
p. Gegevens die moeten worden verzameld
a. digitaal kaartmateriaal (basiskaart wordt beschikbaar
gesteld door de gemeente)
Blad 7
Door de sector milieu wordt aangeleverd:
b. voor geluid: gegevens over verkeersintensiteiten
verkeerssamenstelling die nodig zijn voor het akoestisch
onderzoek. (Het akoestisch onderzoek moet het
stedenbouwkundige bureau zelf laten uitvoeren) (Zie: de
Checklist Akoestisch Onderzoek Wegverkeerslawaai)
c. bodem: inventarisatie van de bekende gegevens over de
bodemkwaliteit; en
d. bedrijven: inventarisatie van bedrijven in en rond het
gebied en de problemen die bij de betreffende bedrijven
spelen
Verder moet worden verzameld:
e. verkeersintensiteit en verkeersveiligheid (van de
afdeling Verkeer)
f. bedrijven (incl. milieu- en verkeersaspecten)
detailhandel en voorzieningen in het plangebied. (De
inventarisatie van bedrijven in en rond het gebied en de
problemen die bij de betreffende bedrijven spelen wordt
door de sector milieu aangeleverd)
g. planologisch relevante leidingen,-
h. archeologische informatie;
i. economische haalbaarheid;
jinformatie nieuwe ontwikkelingen;
k. de recente vrijstellingen die via artikel 19 WRO zijn
verstrekt
1. planschaderisico's
m. watertoets.
n. toets Flora- en Faunawet
o. inventarisatie monumentale panden
g. Te bestuderen beleidsnotities en beleidsstukken
Het gemeentelijke beleid ten aanzien van een aantal
aspecten moet in het bestemmingsplan worden verwerktDe
gegevens van de volgende rapporten en notities en
beleidsstukken zijn hierbij van belang. Hieronder worden de
vastgestelde nota's weergegeven. Er zijn nog een aantal
nota's die in de nabije toekomst worden vastgesteld. De
nota's die tot en met het overleg met de Provincie bekend
zijn, moeten worden meegenomen.
Aanbevelingen Artikel 49 WRO (gemeente Leeuwarden, juni
2000)En: Notitie PlanschadeVoorkomen en Beperken van
Planschade (gemeente Leeuwarden 1998)
De beroeps- en bedrijfsuitoefening in woningen tegen het
licht (gemeente Leeuwarden, september 1999)
Duurzaamheidsplan gemeente Leeuwarden 2001-2005 vDe
volgende zet'.
GWP (2003)
Horecanota Gemeente Leeuwarden (gemeente Leeuwarden