Blad 8 April 2003) Bedrijventerreinen Leeuwarden 2001-2010 (2001) Kantorenstad Leeuwarden in perspectief (Kantorennota Leeuwarden 2001-2006) Monumenten Inventarisatie Project Leeuwarden (1993). Nota Ligplaatsenbeleid op de Helling (concept 2001) Parkeerbeleidsplan PDV GDV (diverse nota's) Reclamebeleid Structuurschets LeeuwardenOpen Stad" Notitie planschadeVoorkomen en beperken van planschade (gemeente Leeuwarden 1998) Stadsvisie "Varen onder eigen vlag" (augustus 2002). Beleidsnotitie buurt- en winkelcentra Hoofdlijnen detailhandelsbeleid (1998) Evaluatie detailhandelsbeleid (2000) Groenbeleidsplan Scholen onder dak (2001) Jaarlijkse onderwijshuisvestingsprogramma's Klimaatplan Leeuwarden 2003-2006 (november 2002) Waterplan De Blauwe Diamant BIJLAGE AKOESTISCH ONDERZOEK BESTEMMINGSPLANPROCEDURES Bij de voorbereiding van elk bestemmingsplan is aandacht nodig voor hinder vanwege wegverkeersgeluid, spoorweggeluid en industriegeluid. In onderstaande alinea wordt aangegeven welke aspecten in het kader van een bestemmingsplan procedure onderzocht dienen te worden. Blad 9 De noodzakelijke invoergegevens worden via de sector milieu van de Gemeente Leeuwarden verstrekt Voor de eisen die gesteld worden aan de rapportage wordt verwezen naar de 'Checklist akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai 1. BESTAANDE SITUATIES: Wegverkeersgeluid Wanneer delen van het plangebied binnen zones van wegen liggen moet van die betreffende wegen de 50 dB(A)- en de 55 dB(A) contour (evt. 65 dB(A)-contour) in beeld gebracht worden. Hierbij dient uitgegaan te worden van de toekomstige situatie, d.w.z. ca. 10 jaar na de planprocedure Voor de contourbepaling moet gerekend worden met een waarneemhoogte van 5 meter ten opzichte van het maaiveld. Bij de berekening van de contouren hoeft geen rekening gehouden te worden met eventuele afscherming van gebouwen. Alleen in specifieke situaties, waar sprake is van geluidschermen of - wallen, moeten deze bij de berekening betrokken worden. De contouren dienen de geluidsbelasting inclusief correctie op grond van artikel 103 Wet geluidhinder weer te geven. Bij de weergave van de contouren moet - indien mogelijk - de grootschalige basiskaart van de Gemeente Leeuwarden gebruikt worden (GBKL) als ondergrond. 2NIEUWE SITUATIES Aanleg van nieuwe wegen: Indien sprake is van projectie van nieuwe wegen in het plangebied moet de verwachte geluidsbelasting ter plaatse van bestaande en geprojecteerde geluidsgevoelige bestemmingen die binnen de zones van de betreffende wegen liggen berekend worden. Ook het geluidsniveau ter plaatse van geluidsgevoelige bestemmingen die buiten het plangebied, maar wel binnen de zone van de betreffende weg liggen, moet onderzocht worden. Ook in deze situaties moet gerekend worden voor de toekomstige situatie, ca. 10 jaar na de planprocedure Wijziging van bestaande wegen (reconstructies) Bij wijziging van bestaande wegen in het plangebied moet nagegaan worden of sprake is van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. Hiertoe moet de bestaande situatie vergeleken worden met de situatie die naar verwachting 10 jaar na de wijziging zal ontstaan. Wanneer

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 433