Blad 8
April 2003)
Bedrijventerreinen Leeuwarden 2001-2010 (2001)
Kantorenstad Leeuwarden in perspectief (Kantorennota
Leeuwarden 2001-2006)
Monumenten Inventarisatie Project Leeuwarden (1993).
Nota Ligplaatsenbeleid op de Helling (concept 2001)
Parkeerbeleidsplan
PDV GDV (diverse nota's)
Reclamebeleid
Structuurschets LeeuwardenOpen Stad"
Notitie planschadeVoorkomen en beperken van planschade
(gemeente Leeuwarden 1998)
Stadsvisie "Varen onder eigen vlag" (augustus 2002).
Beleidsnotitie buurt- en winkelcentra
Hoofdlijnen detailhandelsbeleid (1998)
Evaluatie detailhandelsbeleid (2000)
Groenbeleidsplan
Scholen onder dak (2001)
Jaarlijkse onderwijshuisvestingsprogramma's
Klimaatplan Leeuwarden 2003-2006 (november 2002)
Waterplan De Blauwe Diamant
BIJLAGE
AKOESTISCH ONDERZOEK BESTEMMINGSPLANPROCEDURES
Bij de voorbereiding van elk bestemmingsplan is aandacht
nodig voor hinder vanwege wegverkeersgeluid, spoorweggeluid
en industriegeluid. In onderstaande alinea wordt aangegeven
welke aspecten in het kader van een bestemmingsplan
procedure onderzocht dienen te worden.
Blad 9
De noodzakelijke invoergegevens worden via de sector milieu
van de Gemeente Leeuwarden verstrekt
Voor de eisen die gesteld worden aan de rapportage wordt
verwezen naar de 'Checklist akoestisch onderzoek
wegverkeerslawaai
1. BESTAANDE SITUATIES:
Wegverkeersgeluid
Wanneer delen van het plangebied binnen zones van wegen
liggen moet van die betreffende wegen de 50 dB(A)- en
de 55 dB(A) contour (evt. 65 dB(A)-contour) in beeld
gebracht worden. Hierbij dient uitgegaan te worden van
de toekomstige situatie, d.w.z. ca. 10 jaar na de
planprocedure
Voor de contourbepaling moet gerekend worden met een
waarneemhoogte van 5 meter ten opzichte van het
maaiveld. Bij de berekening van de contouren hoeft geen
rekening gehouden te worden met eventuele afscherming
van gebouwen. Alleen in specifieke situaties, waar
sprake is van geluidschermen of - wallen, moeten deze
bij de berekening betrokken worden.
De contouren dienen de geluidsbelasting inclusief
correctie op grond van artikel 103 Wet geluidhinder weer
te geven.
Bij de weergave van de contouren moet - indien
mogelijk - de grootschalige basiskaart van de Gemeente
Leeuwarden gebruikt worden (GBKL) als ondergrond.
2NIEUWE SITUATIES
Aanleg van nieuwe wegen:
Indien sprake is van projectie van nieuwe wegen in het
plangebied moet de verwachte geluidsbelasting ter plaatse
van bestaande en geprojecteerde geluidsgevoelige
bestemmingen die binnen de zones van de betreffende wegen
liggen berekend worden. Ook het geluidsniveau ter plaatse
van geluidsgevoelige bestemmingen die buiten het
plangebied, maar wel binnen de zone van de betreffende weg
liggen, moet onderzocht worden. Ook in deze situaties moet
gerekend worden voor de toekomstige situatie, ca. 10 jaar
na de planprocedure
Wijziging van bestaande wegen (reconstructies)
Bij wijziging van bestaande wegen in het plangebied moet
nagegaan worden of sprake is van een reconstructie in de
zin van de Wet geluidhinder. Hiertoe moet de bestaande
situatie vergeleken worden met de situatie die naar
verwachting 10 jaar na de wijziging zal ontstaan. Wanneer