Actualisering van "Integratie in Multicultureel Leeuwarden 21-9-2004
2 MAATREGELEN TER ACTUALISERING
In dit hoofdstuk geven wij aan op welke wijze wij "Integratie in Multicultureel
Leeuwarden" willen actualiseren; welke keuzes wij daarin maken voor de komende
korte termijn periode (1 a 2 jaar) als overgang naar nieuw integratiebeleid. Deze keuzes
zijn ingegeven door:
de ervaringen met "Integratie in Multicultureel Leeuwarden" sinds 2000,
de conclusies en aanbevelingen uit "Evaluatie Integratiebeleid Leeuwarden" uit
2002,
de taakstelling voor de periode 2005-2008.
Voor de langere termijn is een herbezinning op het totale integratiebeleid noodzakelijk.
Hierop komen we terug in hoofdstuk 4.
We volgen in dit hoofdstuk de nummering van de maatregelen uit "Integratie in
Multicultureel Leeuwarden"; zie ook paragraaf 1.2.2
2.1 Multiculturele monitor
Het doel was om binnen de gemeentelijke organisatie beschikbare informatie bij elkaar
te brengen in een Multiculturele Monitor. We willen dit doel bereiken door een integrale
aanpak van het allochtonenbeleid in plaats van een informatie-instrument. Die integrale
aanpak wordt gerealiseerd door het in één beleidsnota onderbrengen van de
verschillende elementen van allochtonenbeleid. We verwachten daarvan meer effect,
dan van een toch meer technisch ingerichte monitor.
2.2 Informatie- en adviespunt
In 2002 was de gedachte om op tijdelijke basis in het multicultureel centrum een
informatie- en adviespunt in te richten, gericht op allochtonen en autochtonen. Wij
willen dit instrument nog steeds graag gerealiseerd zien, maar gaan er van uit, dat
Kleurrijk Beraad als belangenbehartiger in staat geacht moet worden om de juiste
informatie op de juiste plek te krijgen. Uiteraard ligt hier ook een taak voor de
uitvoerende instanties, die te maken hebben met allochtonen.
2.3 Onderzoek gebruik voorzieningen
Doel was om in beeld te krijgen, hoe het stond met het gebruik van voorzieningen door
allochtonen en wat de oorzaken waren in geval van onderbenutting. Het was ook een
onderwerp van onderzoek van de commissie van de rekening. De commissie
constateerde dat het gebruik van voorzieningen door allochtonen vaak slecht te meten is
en dat het bovendien weinig zegt over de relatie met het bestrijden van achterstand.
4
Actualisering van "Integratie in Multicultureel Leeuwarden 21-9-2004
Er zou een diepgaand onderzoek nodig zijn, waarvan op voorhand niet te zeggen is, of
het resultaat voldoende richtinggevend is voor beleid. Wij leggen hier dan ook geen
prioriteit bij.
Wel zullen wij gesubsidieerde instellingen opdragen zo veel als mogelijk inzicht te
geven in de participatie door allochtonen.
2.4 Kenniscentrum
Het kenniscentrum had tot doel om aan de mensen, die werken met en voor allochtonen,
kennis over Leeuwarder minderheidsgroepen inzichtelijk te maken en te gaan delen.
HWL had tot op heden een (zeer beperkte) taak hierin. De provinciale organisatie
Partoer ontwikkelt inmiddels deze rol. Verder kunnen professionals die informatie
willen over (de omgang met) minderheidsgroepen uiteraard bij Kleurrijk Beraad terecht.
Wij zien hier niet langer een gemeentelijke taak.
2.5 Project Intermediairen
De inzet van intermediairen is bedoeld als instrument om leden van
minderheidsgroepen te informeren over de Leeuwarder samenleving en instellingen. De
intermediairen zijn vrijwilligers en komen in principe voort uit de groepen zelf.
Kleurrijk Beraad moet in staat geacht worden dit te organiseren. We willen het project
intermediairen verder vorm laten geven, maar wel in een beperkte opzet. Dat betekent,
dat het budget voor het project beperkt wordt tot 7.500 in 2005 en vanaf 2006 4.500
per jaar; met name bedoeld voor organisatiekosten en training.
In 2005 wordt binnen de bestaande inzet van HWL ruimte vrijgemaakt om een
startondersteuning aan Kleurrijk Beraad te verlenen.
Van gemeentewege verwachten wij van instellingen, die bij allochtonen betrokken zijn,
dat zij zich op alle manieren openstellen voor allochtonen.
2.6 Platformfunctie Kleurrijk Beraad
In "Integratie in Multicultureel Leeuwarden" werd met deze platformfunctie bedoeld:
Kleurrijk Beraad wordt zoveel mogelijk betrokken bij relevante gemeentelijk
beleidsontwikkelingen.
Kleurrijk Beraad adviseert over activiteiten van zelforganisaties.
De uitbouw van de platformfunctie van Kleurrijk Beraad wordt professioneel
ondersteund.
Kleurrijk Beraad krijgt een duidelijke rol bij de totstandkoming van en de
dagelijkse gang van zaken in het multicultureel pand.
In de eerste helft van 2004 is regelmatig bestuurlijk en ambtelijk overleg met het
bestuur van Kleurrijk Beraad geweest over de verdere toekomst van bovenstaande
functies, waarbij de hieronder aangegeven richting, aan de orde geweest is. Daarbij is
niet op alle onderdelen tot overeenstemming gekomen.
2.6.1 Gemeentelijke beleidsontwikkeling
In onze visie is de primaire functie van Kleurrijk Beraad, dat men optreedt als adviseur
van de Gemeente Leeuwarden bij beleidsontwikkelingen met betrekking tot
allochtonen. Wij gaan er daarbij van uit, dat Kleurrijk Beraad ook door de allochtone
zelforganisatie gezien wordt als hun vertegenwoordiger en spreekbuis. Wij willen hier
in 2005 een beperkt onderzoek naar doen.
De advisering heeft de afgelopen jaren vooral ad hoe plaatsgevonden en wij willen hier
structuur in aanbrengen door als gemeente het initiatief te nemen om vier maal per jaar
een bijeenkomst te beleggen tussen vertegenwoordigers van Kleurrijk Beraad en
beleidsverantwoordelijk ambtenaren. De Gemeente Leeuwarden zal zich dus pro-actief
opstellen.
5