Blad 2
Verder kwam naar voren dat de VFG het traject nog verder een ver
volg Sfing geven door middel van het opstellen van een concept
raadsvoorstel waarmee de gemeenten hun voordeel konden doen.
II. De gemeente Leeuwarden
Naar aanleiding van de eerder genoemde profielschets zijn in de
commissie van de rekening op 24 november 2003 de wensen van de
raadsleden besproken over de invulling van de rekenkamerfunctie)
in Leeuwarden. Hieronder volgen de uitkomsten uit deze discussie:
a) Positionering
Uit de discussie bleek dat een meerderheid van de aanwezige
raadsleden van mening is dat de rekenkamerfunctie) er vooral voor
de raad is. De overwegende mening was, dat het niet wenselijk is
dat de gemeentelijke rekenkamer zich zelfstandig profileert rich
ting burgers en belangengroeperingen of ambtenaren/college. Wel
werd opgemerkt dat uiteindelijk alle gemeentelijke instanties - en
daarom ook de rekenkamer - er zijn voor burgers en belangengroepe
ringen. De rekenkamer heeft in dat kader een belangrijke functie
met betrekking tot de versterking van de controlefunctie van de
raad,
b) Onafhankelijkheid
De raadsleden waren in meerderheid van mening dat de gemeentelij -
ke rekenkamer onafhankelijk dient te zijn in samenstelling, werk
wijze en de totstandkoming van de onderzoeksresultaten. Dit onaf
hankelijk onderzoek vereist echter geen onafhankelijke onderwerp
keuze, aldus een ruime meerderheid van de raad. De raad verlangt
invloed of betrokkenheid bij de onderzoeksagenda van de rekenka
mer, zolang gewaarborgd kan blijven dat de rekenkamer onafhanke
lijk kan blijven opereren van het college en de coalitiepartijen
raad. Wat betreft de ondersteuning van de rekenkamer is men una
niem van mening dat deze onafhankelijk moet zijn. Mensen die wer
ken voor de gemeentelijke rekenkamer (bijv. als ambtelijk secreta
ris) kunnen geen andere functie vervullen in het ambtelijk appa
raat
b) Doelstelling
De raad van Leeuwarden wil een gemeentelijke rekenkamer(functie)
die vooral onderzoek doet naar de normale beleidsuitvoering met de
nadruk op het onderzoeken van de doelmatigheid van het beleid.
Incidenten kunnen daarin een aanleiding vormen, maar zijn geen
doel op zich. Aangegeven werd dat er vaak sprake is van problema
tiek met een wederkerig karakter, waarbij onderzoek naar de ach
terliggende oorzaken relevanter wordt geacht dan onderzoek naar
incidenten. Effectief uitgevoerd beleid heeft volgens de raad van
Leeuwarden ook een positieve uitwerking op de financiële verant
woording. Onderzoek naar de financiële verantwoording blijft een
verantwoordelijkheid van de accountant en de commissie van de
rekening
Blad 3
c) Ambitieniveau
De raad van Leeuwarden is van mening dat de gemeentelijke rekenka-
mer(functie) een belangrijk instrument is ter ondersteuning van de
controlerende taak van de raad. Over het aantal onderzoeken per
jaar dat de rekenkamerfunctie) zou moeten uitvoeren kan de raad
zich nog niet uitspreken, mede vanwege het feit dat dit zal afhan
gen van de soort onderzoeken en de omvang daarvan. Gedacht wordt
aan gemiddeld twee onderzoeken per jaar. Een meerderheid van de
aanwezige raadsleden is van mening dat de rekenkameronderzoeken
vooral door professionele onderzoekers dienen te worden uitge
voerd, hoewel het belang van eigen betrokkenheid wordt onderkend.
III. Voorstel invoering rekenkamerfunctie
Om de juiste principekeuze te kunnen maken is een beschrijving van
de verschillende vormen weergegeven. Voor een uitgebreide toelich
ting hierop wordt verwezen naar de handreiking invoering rekenka
mer (functie) en de notitie van de stichting Lokale Rekenkamer die
bij het voorstel is gevoegd. Hieronder worden kort de keuzen be
noemd
Schematisch overzicht verschillen rekenkamer versus rekenkamer
functie
CRITERIAT"\ Keu
zen
Rekenkamer
Rekenkamerfunctie
Onafhankelijkheid
Volledige onafhanke
lijkheid
De gemeenteraad kan de
mate van onafhankelijk
heid zelf beslissen door
oabenoeming van de le-
den en de voorzitter.
Betrokkenheid
Geen betrokkenheid
door externe leden en
voorzitter
De gemeenteraad kan de
mate van betrokkenheid
zelf beslissen door aan
te geven hoe de bemensing
ervan er uit kan zien.
Samenstelling
Onafhankelijke exter
nen; geen raadsleden
Gemeenten hebben zelf de
keuze uit raadsleden,
commissieleden en/of on
afhankelijke externen
Bevoegdheden
Bevoegdheid tot onaf
hankelijk onderzoek
en bevoegdheid voor
toegang tot gemeente
lijke informatie en
informatie van derden
is in de gemeentewet
geregeld
De gemeenteraad bepaald
hoeverre de bevoegdheid
voor het vergaren van in
formatie gaat en kan dit
regelen in bijvoorbeeld
subsidievoorwaarden aan
instellingen of in de
verordening.
Benoeming en ont
slag
De raad benoemt de
leden voor de termijn
van 6 j aar
De termijn van benoeming
van leden is vrij te be
palen door de gemeente
raad en is niet aan wet-