Blad 2 Verder kwam naar voren dat de VFG het traject nog verder een ver volg Sfing geven door middel van het opstellen van een concept raadsvoorstel waarmee de gemeenten hun voordeel konden doen. II. De gemeente Leeuwarden Naar aanleiding van de eerder genoemde profielschets zijn in de commissie van de rekening op 24 november 2003 de wensen van de raadsleden besproken over de invulling van de rekenkamerfunctie) in Leeuwarden. Hieronder volgen de uitkomsten uit deze discussie: a) Positionering Uit de discussie bleek dat een meerderheid van de aanwezige raadsleden van mening is dat de rekenkamerfunctie) er vooral voor de raad is. De overwegende mening was, dat het niet wenselijk is dat de gemeentelijke rekenkamer zich zelfstandig profileert rich ting burgers en belangengroeperingen of ambtenaren/college. Wel werd opgemerkt dat uiteindelijk alle gemeentelijke instanties - en daarom ook de rekenkamer - er zijn voor burgers en belangengroepe ringen. De rekenkamer heeft in dat kader een belangrijke functie met betrekking tot de versterking van de controlefunctie van de raad, b) Onafhankelijkheid De raadsleden waren in meerderheid van mening dat de gemeentelij - ke rekenkamer onafhankelijk dient te zijn in samenstelling, werk wijze en de totstandkoming van de onderzoeksresultaten. Dit onaf hankelijk onderzoek vereist echter geen onafhankelijke onderwerp keuze, aldus een ruime meerderheid van de raad. De raad verlangt invloed of betrokkenheid bij de onderzoeksagenda van de rekenka mer, zolang gewaarborgd kan blijven dat de rekenkamer onafhanke lijk kan blijven opereren van het college en de coalitiepartijen raad. Wat betreft de ondersteuning van de rekenkamer is men una niem van mening dat deze onafhankelijk moet zijn. Mensen die wer ken voor de gemeentelijke rekenkamer (bijv. als ambtelijk secreta ris) kunnen geen andere functie vervullen in het ambtelijk appa raat b) Doelstelling De raad van Leeuwarden wil een gemeentelijke rekenkamer(functie) die vooral onderzoek doet naar de normale beleidsuitvoering met de nadruk op het onderzoeken van de doelmatigheid van het beleid. Incidenten kunnen daarin een aanleiding vormen, maar zijn geen doel op zich. Aangegeven werd dat er vaak sprake is van problema tiek met een wederkerig karakter, waarbij onderzoek naar de ach terliggende oorzaken relevanter wordt geacht dan onderzoek naar incidenten. Effectief uitgevoerd beleid heeft volgens de raad van Leeuwarden ook een positieve uitwerking op de financiële verant woording. Onderzoek naar de financiële verantwoording blijft een verantwoordelijkheid van de accountant en de commissie van de rekening Blad 3 c) Ambitieniveau De raad van Leeuwarden is van mening dat de gemeentelijke rekenka- mer(functie) een belangrijk instrument is ter ondersteuning van de controlerende taak van de raad. Over het aantal onderzoeken per jaar dat de rekenkamerfunctie) zou moeten uitvoeren kan de raad zich nog niet uitspreken, mede vanwege het feit dat dit zal afhan gen van de soort onderzoeken en de omvang daarvan. Gedacht wordt aan gemiddeld twee onderzoeken per jaar. Een meerderheid van de aanwezige raadsleden is van mening dat de rekenkameronderzoeken vooral door professionele onderzoekers dienen te worden uitge voerd, hoewel het belang van eigen betrokkenheid wordt onderkend. III. Voorstel invoering rekenkamerfunctie Om de juiste principekeuze te kunnen maken is een beschrijving van de verschillende vormen weergegeven. Voor een uitgebreide toelich ting hierop wordt verwezen naar de handreiking invoering rekenka mer (functie) en de notitie van de stichting Lokale Rekenkamer die bij het voorstel is gevoegd. Hieronder worden kort de keuzen be noemd Schematisch overzicht verschillen rekenkamer versus rekenkamer functie CRITERIAT"\ Keu zen Rekenkamer Rekenkamerfunctie Onafhankelijkheid Volledige onafhanke lijkheid De gemeenteraad kan de mate van onafhankelijk heid zelf beslissen door oabenoeming van de le- den en de voorzitter. Betrokkenheid Geen betrokkenheid door externe leden en voorzitter De gemeenteraad kan de mate van betrokkenheid zelf beslissen door aan te geven hoe de bemensing ervan er uit kan zien. Samenstelling Onafhankelijke exter nen; geen raadsleden Gemeenten hebben zelf de keuze uit raadsleden, commissieleden en/of on afhankelijke externen Bevoegdheden Bevoegdheid tot onaf hankelijk onderzoek en bevoegdheid voor toegang tot gemeente lijke informatie en informatie van derden is in de gemeentewet geregeld De gemeenteraad bepaald hoeverre de bevoegdheid voor het vergaren van in formatie gaat en kan dit regelen in bijvoorbeeld subsidievoorwaarden aan instellingen of in de verordening. Benoeming en ont slag De raad benoemt de leden voor de termijn van 6 j aar De termijn van benoeming van leden is vrij te be palen door de gemeente raad en is niet aan wet-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 443