Blad 2 Anne Vondelingweg De huidige verkeerslichten op de Anne Vondelingweg zullen verdwijnen en er zullen op- en afritten worden aangelegd en zullen qua maatvoering worden gedimensioneerd op de Anne Vondelingweg als onderdeel van de hoofdwegenstructuur (stadsring 70 km/uur) enerzijds en op de aansluitende wegen Egelantierstraat en Camminghaburg anderzijds. Dit betekent bijvoorbeeld dat er voldoende snelheid gemaakt kan worden op de opritten en dat er voldoende snelheid gereduceerd kan worden op de afritten. Camminghaburg Het weggedeelte van de Camminghaburg (tussen de Anne Vondelingweg en de Frittemastate) is zoveel mogelijk versmald en waar mogelijk teruggebracht naar 1 rijstrook per richting hetgeen de verkeersveiligheid zal bevorderen. Het kruispunt Camminghaburg/Oenemastate zal worden vorm gegeven als mini-rotonde zodat er niet alleen een legale keerbeweging voor verkeer vanaf de Anne Vondelingweg naar het Kalverdijkje mogelijk is maar dat er ook een verkeers veiliger situatie op het kruispunt ontstaat. Egelantierstraat (incl. aansluiting op de Anne Vondelingweg) De aansluiting van de Egelantierstraat met de Anne Vondelingweg zal tot stand komen door het aanleggen van een nieuwe verbinding tussen deze wegen waarbij de aansluiting met de Egelantierstraat zal worden vormgegeven als een mini-rotonde. Om deze verbinding mogelijk te maken zal het huis (nr.77) aan het Kalverdijkje worden aangekocht. Hierover is op dit moment een principe overeenkomst met de huidige bewonersGebleken is dat de woning aan het Kalverdijkje een optimale verkeerstechnische, stedenbouw kundige/ruimtelijke en exploitatietechnische oplossing voor de directe omgeving in de weg staatHet onderhavige ontwerp voorziet daarom in het verwerven van de woning. Theoretisch gezien zou een ontwerp mogelijk zijn dat uitgaat van het handhaven van de woning. Hierbij dient echter bedacht te worden dat er weliswaar een verkeers technisch aanvaardbare oplossing ontstaat, maar dat er dan niet sprake is van een optimale verkeersontsluiting en dat het woonklimaat voor de bewoners van de te handhaven woning behoorlijk zal worden aangetast. Bovendien zullen extra geluidwerende voorzieningen in de vorm van een geluids scherm en/of aan de woning getroffen moeten worden. Ook moet rekening gehouden worden met een claim ten gevolge van planschade. De ontsluiting naar het noordelijk deel van het Kalverdijkje zal in de bocht van deze nieuwe verbinding aansluiten. Blad 3 Transferium Conform het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan past een zogenaamd transferium - gecombineerd met de realisatie een volledige aansluiting - op deze locatie aan de oostzijde van de stad. Het transferium is een voorziening ten behoeve van de zogenaamde ketenverplaatsingen. Het onderhavige geplande transferium heeft gratis parkeervoorzieningen voor auto's, een (bestaande) halte voor het openbaar vervoer (van en naar de binnenstad) en voorzieningen voor het stallen van fietsen. De verwachting is dat het transferium gebruikt zal worden door woon-werkverkeer (met name auto verkeer vanuit noordoostelijk richting en oostelijke richting van Leeuwarden) op werkdagen. Het betreft dan met name dat woon-werkverkeer dat problematisch (of met hoge tarieven) kan parkeren bij de werklokatiesEn dat zijn vooral die bedrijven die in en rond de binnenstad zijn gelegen. Daarnaast kan het transferium een functie gaan vervullen voor winkelend publiek (met name op zaterdagen) Er kan dan gratis worden geparkeerd en vervolgens gebruik gemaakt worden van het openbaar vervoer en een goede fiets- verbinding naar de binnenstad. Al met al zal het transfe rium een functie vervullen in het bieden van passende alternatieven voor het autoverkeer van het naar de binnen stad voor verschillende reismotieven hetgeen een afnemende verkeersdruk (zowel parkeren als rijdend) zal betekenen in en rond de binnenstad. Hierbij moet worden bedacht dat het transferium volgens een zogenaamd groeimodel in ontwikkel ing zal worden gebracht. Bij het transferium moet in dit verband in eerste instantie worden gedacht aan een eenvou dige vorm. Dit betekent een parkeerterrein voor ongeveer 50 auto's en voorzieningen voor het veilig stallen van fietsen. Een halteplaats voor het openbaar vervoer is ter hoogte van het kruispunt aanwezig (stadsdienst van en naar Camminghaburen)Eventueel extra benodigde capaciteit in het openbaar vervoer en de frequentie van het openbaar vervoer als gevolg van het transferium zal worden onderzocht. Het uitgangspunt hierbij is dat er op de juiste tijdstippen voldoende capaciteit in het openbaar vervoer moet zijn. Het transferium zal zodanig worden aangelegd dat verdere uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen relatief simpel te realiseren is. Zo kan een uitbreiding ("tweede fase")naar 80 plaatsen met de huidige ontsluiting van het parkeerplaatsen plaatsvinden. Nog verder uitbreiding van het aantal plaatsen ("derde fase") naar 120 parkeerplaatsen kan op een eenvoudige manier plaatsvinden. Naast alle fysieke werken zal tevens worden geïnventariseerd welke acties wenselijk zijn m.b.t. communicatie/voorlichting aangaande het gebruik van het transferium.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 455