Blad 2
Anne Vondelingweg
De huidige verkeerslichten op de Anne Vondelingweg zullen
verdwijnen en er zullen op- en afritten worden aangelegd en
zullen qua maatvoering worden gedimensioneerd op de Anne
Vondelingweg als onderdeel van de hoofdwegenstructuur
(stadsring 70 km/uur) enerzijds en op de aansluitende wegen
Egelantierstraat en Camminghaburg anderzijds. Dit betekent
bijvoorbeeld dat er voldoende snelheid gemaakt kan worden
op de opritten en dat er voldoende snelheid gereduceerd kan
worden op de afritten.
Camminghaburg
Het weggedeelte van de Camminghaburg (tussen de Anne
Vondelingweg en de Frittemastate) is zoveel mogelijk
versmald en waar mogelijk teruggebracht naar 1 rijstrook
per richting hetgeen de verkeersveiligheid zal bevorderen.
Het kruispunt Camminghaburg/Oenemastate zal worden vorm
gegeven als mini-rotonde zodat er niet alleen een legale
keerbeweging voor verkeer vanaf de Anne Vondelingweg naar
het Kalverdijkje mogelijk is maar dat er ook een verkeers
veiliger situatie op het kruispunt ontstaat.
Egelantierstraat (incl. aansluiting op de Anne
Vondelingweg)
De aansluiting van de Egelantierstraat met de Anne
Vondelingweg zal tot stand komen door het aanleggen van een
nieuwe verbinding tussen deze wegen waarbij de aansluiting
met de Egelantierstraat zal worden vormgegeven als een
mini-rotonde. Om deze verbinding mogelijk te maken zal het
huis (nr.77) aan het Kalverdijkje worden aangekocht.
Hierover is op dit moment een principe overeenkomst met de
huidige bewonersGebleken is dat de woning aan het
Kalverdijkje een optimale verkeerstechnische, stedenbouw
kundige/ruimtelijke en exploitatietechnische oplossing voor
de directe omgeving in de weg staatHet onderhavige
ontwerp voorziet daarom in het verwerven van de woning.
Theoretisch gezien zou een ontwerp mogelijk zijn dat
uitgaat van het handhaven van de woning. Hierbij dient
echter bedacht te worden dat er weliswaar een verkeers
technisch aanvaardbare oplossing ontstaat, maar dat er dan
niet sprake is van een optimale verkeersontsluiting en dat
het woonklimaat voor de bewoners van de te handhaven woning
behoorlijk zal worden aangetast. Bovendien zullen extra
geluidwerende voorzieningen in de vorm van een geluids
scherm en/of aan de woning getroffen moeten worden. Ook
moet rekening gehouden worden met een claim ten gevolge van
planschade. De ontsluiting naar het noordelijk deel van het
Kalverdijkje zal in de bocht van deze nieuwe verbinding
aansluiten.
Blad 3
Transferium
Conform het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan past een
zogenaamd transferium - gecombineerd met de realisatie een
volledige aansluiting - op deze locatie aan de oostzijde
van de stad. Het transferium is een voorziening ten behoeve
van de zogenaamde ketenverplaatsingen. Het onderhavige
geplande transferium heeft gratis parkeervoorzieningen voor
auto's, een (bestaande) halte voor het openbaar vervoer
(van en naar de binnenstad) en voorzieningen voor het
stallen van fietsen. De verwachting is dat het transferium
gebruikt zal worden door woon-werkverkeer (met name auto
verkeer vanuit noordoostelijk richting en oostelijke
richting van Leeuwarden) op werkdagen. Het betreft dan met
name dat woon-werkverkeer dat problematisch (of met hoge
tarieven) kan parkeren bij de werklokatiesEn dat zijn
vooral die bedrijven die in en rond de binnenstad zijn
gelegen. Daarnaast kan het transferium een functie gaan
vervullen voor winkelend publiek (met name op zaterdagen)
Er kan dan gratis worden geparkeerd en vervolgens gebruik
gemaakt worden van het openbaar vervoer en een goede fiets-
verbinding naar de binnenstad. Al met al zal het transfe
rium een functie vervullen in het bieden van passende
alternatieven voor het autoverkeer van het naar de binnen
stad voor verschillende reismotieven hetgeen een afnemende
verkeersdruk (zowel parkeren als rijdend) zal betekenen in
en rond de binnenstad. Hierbij moet worden bedacht dat het
transferium volgens een zogenaamd groeimodel in ontwikkel
ing zal worden gebracht. Bij het transferium moet in dit
verband in eerste instantie worden gedacht aan een eenvou
dige vorm. Dit betekent een parkeerterrein voor ongeveer 50
auto's en voorzieningen voor het veilig stallen van
fietsen. Een halteplaats voor het openbaar vervoer is ter
hoogte van het kruispunt aanwezig (stadsdienst van en naar
Camminghaburen)Eventueel extra benodigde capaciteit in
het openbaar vervoer en de frequentie van het openbaar
vervoer als gevolg van het transferium zal worden
onderzocht. Het uitgangspunt hierbij is dat er op de juiste
tijdstippen voldoende capaciteit in het openbaar vervoer
moet zijn. Het transferium zal zodanig worden aangelegd dat
verdere uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen relatief
simpel te realiseren is. Zo kan een uitbreiding ("tweede
fase")naar 80 plaatsen met de huidige ontsluiting van het
parkeerplaatsen plaatsvinden. Nog verder uitbreiding van
het aantal plaatsen ("derde fase") naar 120 parkeerplaatsen
kan op een eenvoudige manier plaatsvinden. Naast alle
fysieke werken zal tevens worden geïnventariseerd welke
acties wenselijk zijn m.b.t. communicatie/voorlichting
aangaande het gebruik van het transferium.