Blad 4 Uitgeefbaar terrein Het uitgeefbaar terrein omvat een oppervlak van ongeveer 4000 m2Mogelijke toekomstige voorzieningen zouden kunnen zijn een horecavoorziening of een leisurevoorziening Vanwege de gunstige ligging van dit terrein t.o.v. het transferium (met voldoende parkeercapaciteit) is dubbel- gebruik van het transferium waarschijnlijk goed mogelijk. Eén en ander is afhankelijk van de aard en omvang van de toekomstige voorziening en het functioneren van het trans ferium. De daadwerkelijke toekomstige parkeerbehoefte zal t.z.t. opnieuw bekeken moeten worden. Overig Nieuwe bewegwijzering als gevolg van deze aansluiting en transferium vormt een onderdeel van dit project. De ANWB- bewegwijzering zal worden aangepast. Een nadeel van het onderhavige ontwerp ten opzicht van de huidige situatie is dat voor bepaalde richtingen een beperkte doorrijhoogte van toepassing van toepassing is. De doorrij hoogte van de tunnel onder de Anne vondelingweg is namelijk maximaal 3.90 meter (maximale hoogte vrachtverkeer is 4 meter)Dit betekent niet direct een verbod voor vrachtverkeer (totaal aandeel vrachtverkeer op deze aan sluiting is ongeveer 4%)maar de beperkte doorrijhoogte is voor bepaalde richtingen vrachtverkeer dat hoger is dan 3.90 niet mogelijk. Dat vrachtverkeer zal dan van een andere route gebruik moeten maken. Het gaat om het vracht verkeer dat vanuit het noorden naar Camminghaburen gaat, of vanuit Camminghaburen naar het zuiden gaatDat verkeer moet immers gebruik maken van de tunnel (in de huidige situatie niet). Deze beperking (voor naar schatting zo'n 2% aandeel vrachtverkeer) in het weggebruik zal ter plaatse op een duidelijke manier worden aangegeven. Het vergroten van de doorrijhoogte is technisch gezien zeer moeilijk en mede daarom zeer kostbaar. Gelet op de beperkte hoeveelheid vrachtverkeer bij deze aansluiting is deze beperking van het weggebruik aanvaardbaar In verband met reconstructiewerkzaamheden zullen langs de Anne Vondelingweg en de Egelantierstraat bosschages en 13 bomen worden verwijderd. Na uitvoering van de wegrecon- structie zullen in de directe omgeving nieuwe bomen worden aangeplant Onderhoud en beheer Het voorliggende plan is tot stand gekomen in overleg met de sector Beheer Openbare Ruimte. Daarbij is vastgesteld dat, na uitvoering van de werkzaamheden, de onderhouds kosten van de verhardingen en de groenvoorzieningen, op termijn, op jaarbasis met 25.000.- (excl.btw) zullen toenemen (in een later stadium te verminderen met 5000.- indien het terrein van 400 0 m2 wordt uitgegeven) Blad 5 Het plan geeft verder aan de sector Beheer Openbare Ruimte geen aanleiding tot het maken van op- en/of aanmerkingen. Eigendommen Uit onderzoek is gebleken dat de woning aan het Kalverdijkje (nr.77) een optimale verkeerstechnische, stedebouwkundige/ruimtelijke en exploitatietechnische oplossing in de weg staat. Het onderhavige ontwerp voorziet daarom in het verwerven van de woning. Hierover is op dit moment een principe overeenkomst met de huidige bewoners. Er is overeengekomen dat de woning wordt aangekocht voor een totaalbedrag van 432.000.-. Dit bedrag is een onder handelingsresultaat, gebaseerd op een vergoeding van de marktwaarde van het pand en ondergrond (1170 m2)een vergoeding van de aankoopkosten van een vervangende woning en een verhuiskostenvergoeding. Milieu Bodem In het kader van het project zal milieukundig bodemonder zoek worden verricht. Geluid De wet geeft aan dat bij een dergelijke herinrichting aan de hand van een akoestisch onderzoek duidelijk moet worden of er sprake is van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. Pas als er sprake is van een toename van 2 dB(A) of meer (bij de omliggende woningen) kan worden gesproken van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder (Wgh)Uit het akoestisch onderzoek (ter inzage) blijkt dat er als gevolg van de herinrichting geen toename is van 2 dB(A) (dus geen reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder)Dit betekent dat er geen extra "geluids"voorzieningen getroffen dienen te worden t.b.v. de omliggende woningen. Planologische aspecten Om de realisatie van de onderhavige verkeersoplossing westelijk van de Anne Vondelingweg mogelijk te maken (aansluiting Kalverdijkje) is vrijstelling op grond van artikel 19, lid 2, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, van het geldende bestemmingsplan "Kalverdijkje" nodig. Gedurende de termijn van tervisielegging van deze vrij stelling zijn geen schriftelijke zienswijzen binnengekomen. Het is daarom aanvaardbaar dat er op basis van artikel 19, lid 2 van de WRO vrijstelling wordt verleend van het vigerende bestemmingsplan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 456