Blad 4
Uitgeefbaar terrein
Het uitgeefbaar terrein omvat een oppervlak van ongeveer
4000 m2Mogelijke toekomstige voorzieningen zouden kunnen
zijn een horecavoorziening of een leisurevoorziening
Vanwege de gunstige ligging van dit terrein t.o.v. het
transferium (met voldoende parkeercapaciteit) is dubbel-
gebruik van het transferium waarschijnlijk goed mogelijk.
Eén en ander is afhankelijk van de aard en omvang van de
toekomstige voorziening en het functioneren van het trans
ferium. De daadwerkelijke toekomstige parkeerbehoefte zal
t.z.t. opnieuw bekeken moeten worden.
Overig
Nieuwe bewegwijzering als gevolg van deze aansluiting en
transferium vormt een onderdeel van dit project. De ANWB-
bewegwijzering zal worden aangepast.
Een nadeel van het onderhavige ontwerp ten opzicht van de
huidige situatie is dat voor bepaalde richtingen een
beperkte doorrijhoogte van toepassing van toepassing is. De
doorrij hoogte van de tunnel onder de Anne vondelingweg is
namelijk maximaal 3.90 meter (maximale hoogte vrachtverkeer
is 4 meter)Dit betekent niet direct een verbod voor
vrachtverkeer (totaal aandeel vrachtverkeer op deze aan
sluiting is ongeveer 4%)maar de beperkte doorrijhoogte is
voor bepaalde richtingen vrachtverkeer dat hoger is dan
3.90 niet mogelijk. Dat vrachtverkeer zal dan van een
andere route gebruik moeten maken. Het gaat om het vracht
verkeer dat vanuit het noorden naar Camminghaburen gaat, of
vanuit Camminghaburen naar het zuiden gaatDat verkeer
moet immers gebruik maken van de tunnel (in de huidige
situatie niet). Deze beperking (voor naar schatting zo'n 2%
aandeel vrachtverkeer) in het weggebruik zal ter plaatse
op een duidelijke manier worden aangegeven. Het vergroten
van de doorrijhoogte is technisch gezien zeer moeilijk en
mede daarom zeer kostbaar. Gelet op de beperkte hoeveelheid
vrachtverkeer bij deze aansluiting is deze beperking van
het weggebruik aanvaardbaar
In verband met reconstructiewerkzaamheden zullen langs de
Anne Vondelingweg en de Egelantierstraat bosschages en 13
bomen worden verwijderd. Na uitvoering van de wegrecon-
structie zullen in de directe omgeving nieuwe bomen worden
aangeplant
Onderhoud en beheer
Het voorliggende plan is tot stand gekomen in overleg met
de sector Beheer Openbare Ruimte. Daarbij is vastgesteld
dat, na uitvoering van de werkzaamheden, de onderhouds
kosten van de verhardingen en de groenvoorzieningen, op
termijn, op jaarbasis met 25.000.- (excl.btw) zullen
toenemen (in een later stadium te verminderen met 5000.-
indien het terrein van 400 0 m2 wordt uitgegeven)
Blad 5
Het plan geeft verder aan de sector Beheer Openbare Ruimte
geen aanleiding tot het maken van op- en/of aanmerkingen.
Eigendommen
Uit onderzoek is gebleken dat de woning aan het
Kalverdijkje (nr.77) een optimale verkeerstechnische,
stedebouwkundige/ruimtelijke en exploitatietechnische
oplossing in de weg staat. Het onderhavige ontwerp voorziet
daarom in het verwerven van de woning. Hierover is op dit
moment een principe overeenkomst met de huidige bewoners.
Er is overeengekomen dat de woning wordt aangekocht voor
een totaalbedrag van 432.000.-. Dit bedrag is een onder
handelingsresultaat, gebaseerd op een vergoeding van de
marktwaarde van het pand en ondergrond (1170 m2)een
vergoeding van de aankoopkosten van een vervangende woning
en een verhuiskostenvergoeding.
Milieu
Bodem
In het kader van het project zal milieukundig bodemonder
zoek worden verricht.
Geluid
De wet geeft aan dat bij een dergelijke herinrichting aan
de hand van een akoestisch onderzoek duidelijk moet worden
of er sprake is van een reconstructie in de zin van de Wet
geluidhinder. Pas als er sprake is van een toename van 2
dB(A) of meer (bij de omliggende woningen) kan worden
gesproken van een reconstructie in de zin van de Wet
geluidhinder (Wgh)Uit het akoestisch onderzoek (ter
inzage) blijkt dat er als gevolg van de herinrichting geen
toename is van 2 dB(A) (dus geen reconstructie in de zin
van de Wet geluidhinder)Dit betekent dat er geen extra
"geluids"voorzieningen getroffen dienen te worden t.b.v. de
omliggende woningen.
Planologische aspecten
Om de realisatie van de onderhavige verkeersoplossing
westelijk van de Anne Vondelingweg mogelijk te maken
(aansluiting Kalverdijkje) is vrijstelling op grond van
artikel 19, lid 2, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening,
van het geldende bestemmingsplan "Kalverdijkje" nodig.
Gedurende de termijn van tervisielegging van deze vrij
stelling zijn geen schriftelijke zienswijzen binnengekomen.
Het is daarom aanvaardbaar dat er op basis van artikel 19,
lid 2 van de WRO vrijstelling wordt verleend van het
vigerende bestemmingsplan.