programmatische sturing Een programmabegroting betekent een gerichtheid op het uitvoeren van programma's, een programmatische werkwijze. Programmatisch werken betekent het op een gerichte wijze werken aan projecten en prestaties om doelstellingen (voortvloeiend uit een visie) te realiseren. De visie kan zonodig bijgesteld worden op basis van nieuwe inzichten, die weer voortvloeien uit de projecten, zonder deze visie keer op keer ter discussie te stellen. Programmatisch werken is mogelijk als een programma een inhoudelijke samenhang heeft; in een logische volgorde doorlopen kan worden; op inhoud bestuurlijk en ambtelijk aangestuurd wordt, zowel bij de totstandkoming als bij de uitvoering (naast programmasturing blijft lijnsturing zeer belangrijk). In het verslagjaar is inmiddels ervaring opgedaan met het opstellen van een programmabegroting. Uit een quick scan van de Stichting Lokale Rekenkamer is gebleken dat er nog verbeteringen mogelijk zijn. De relatie tussen doelstellingen en de concrete prestaties moet hier en daar nog worden aangescherpt. De sturing op de programma's moet worden verbeterd. Dit is een belangrijke opgave voor de komende jaren. Hoofdstuk 5 Middelen en prestaties van beleid 5.1. Programma politiek bestuur (deel raad) Het programma politiek bestuur richtte zich in 2003 vooral op het college. Maar de doelen van dit programma gelden natuurlijk ook voor de raad. Bijvoorbeeld als het gaat om de uitvoering van de stadsvisie en het collegeprogramma, het in stand houden van voorzieningen en een solide financieel beleid. Om die doelen te bereiken zijn niet alleen formele besluiten genomen, maar is ook gewerkt aan de versterking van de drie hoofdtaken van de raad. Bij de volksvertegenwoordigende taak ligt het accent vooral bij de politieke fracties en de individuele raadsleden. Zo moet aan Leeuwarder burgers worden uitgelegd waarom bepaalde besluiten zijn genomen. Er wordt aan de achterban gevraagd waar noden en wensen liggen en er wordt een ombudsrol vervuld, al dan niet met bemiddeling van wethouders. Daarnaast ven/uit de raad ook als collectief een volksvertegenwoordigende rol. Bijvoorbeeld door werkbezoeken (vliegbasis, politie, corporaties), het bijwonen van raadspelen voor jongeren, maar ook door te bevorderen dat brieven van burgers aan de raad binnen twee raadsvergaderingen worden beantwoord. Ook aan de kaderstellende taak van de raad is gewerkt. Kern daarvan is dat de raad via werkbezoeken, expertbijeenkomsten, hoorzittingen en een startnotitie van het college de hoofdlijnen van beleid uitzet, zodat het college deze kan invullen en uitvoeren. Het vragenrecht was in 2003 het belangrijkste controle-instrument dat de raad gehanteerd heeft. Hieronder ziet u de ontwikkeling ten aanzien van het aantal schriftelijk gestelde vragen: 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 486