Op 1 januari 2003 zijn zowel de gewijzigde Woningwet als het geheel herziene bouwbesluit van kracht geworden na meerdere jaren van uitstel. Deze wijzigingen waren erg ingrijpend en hebben geleid tot een forse aanpassing van de processen en een uitgebreid opleidingstraject voor het personeel. Eén van de doelstellingen voor 2003 was het verkorten van de doorlooptijden. Door de wijziging van de Woningwet zal het aantal aanvragen verminderen. Voorheen was er sprake van 900 tot 1000 aanvragen. Op basis van de huidige ervaringen verwachten wij jaarlijks circa 400 aanvragen voor 'lichte' bouwvergunningen en eveneens circa 400 voor reguliere vergunningaanvragen. Het aantal ontvangen bouwaanvragen in 2003 was 846, verdeeld over 451 reguliere bouwaanvragen en 395 lichte. Zelfs ondanks de situatie van laagconjunctuur is dit aantal hoger dan verwacht was als gevolg van de wijziging van de Woningwet. Op basis van de huidige wetgeving en ervaringen is een voorstel ingediend tot aanpassing van de begroting voor dit product om een kwalitatief goede afhandeling te kunnen garanderen. Dit voorstel is in december goedgekeurd door de raad. Op het product vergunningen is voor 2003 een tekort ontstaan van circa 240.000 Dit is met name veroorzaakt omdat er minder aanvragen zijn binnengekomen voor grote bouwprojecten. De stijgende lijn in de doorlooptijden hebben we vast kunnen houden, met name door goede resultaten in het tweede halfjaar. Het eerste halfjaar was vooral een overgangsperiode waarin gewerkt is met zowel oude als nieuwe wetgeving. De gemiddelde verwerkingsduur (in weken) voor reguliere bouwaanvragen met fatale termijn is voor 2003: acht weken (2001:13,4 en 2002: 9,4). 5.6. Programma economie en toerisme Werkgelegenheid Tussen 1995 en 2003 is de werkgelegenheid in Leeuwarden gegroeid van 45.200 banen naar 54.000 banen van 15 uur per week en meer. Een toename van 19,5%. De Friese werkgelegenheid groeide in die tijd met 21,2% tot 219.000 banen. De groei in de Friese hoofdstad bleef dus marginaal achter bij de Friese groei. Over 2000 - 2003 geldt een nog positievere uitkomst. De Leeuwarder werkgelegenheidsgroei is 7,0%. De Friese groei bedraagt dan 5,5%. Wel is de krimp van de huidige laagconjunctuur in Leeuwarder iets nadrukkelijker voelbaar dan in Friesland in totaal, -1.0% voor Leeuwarden tegen -0,6% in Friesland. Over de periode 1995 - 2003 zijn duidelijk krimp- en groeisectoren aan te wijzen: 1Industrie verliest bijna 1100 banen (van 6520 naar 5450 banen); 2. Vervoer, opslag en communicatie ruim 500 (van 2430 naar 1900); 3. Landbouw verliest bijna 200 banen (van 610 naar 430). Absoluut snelst groeiende sector is de gezondheids- en welzijnszorg met 3230 banen erbij van 15 uur per week en meer (van 5570 naar 8800). Een toename van 58%! Dit percentage wordt slechts overtroffen door de overige zakelijke dienstverlening, een groei van 67%. En een absolute toename aan banen in deze sector van 2260 (van 3360 naar 5620). De groei van de financiële instellingen bedroeg 32%, plus 1600 banen tot een totaal van 6600 banen per mei 2003. Het openbaar bestuur groeide met 1250 banen (27%) tot 8300 banen in 2003. Bedrijfslocaties In 2003 was er zeer weinig gronduitgifte op de bedrijventerreinen, bijna 3,5 hectare. De reden hiervoor was vooral de conjunctuur. Daarnaast speelde de beschikbaarheid een rol. Op de Hemrik zijn alleen nog grotere kavels beschikbaar langs het Ouddeel. Bij de uitgifte moet rekening worden gehouden met beperkingen ten aanzien van de geluidsruimte. Op het Businesspark is circa 10 hectare beschikbaar. De aanwezigheid van vuurwerkbedrijven in de nabijheid stelt beperkingen aan de uitgiftemogelijkheden. De aanleg van nieuwe bedrijventerrein stagneert door het moratorium dat het zoekgebied van het tracé van de Haak met zich brengt. De ingediende Kompasaanvraag is ingetrokken. Ten aanzien van de revitalisering van het bedrijventerrein Leeuwarden west is in de zomer van 2003 een doorbraak bereikt door een door de provincie Fryslan ingediende aanvraag bij het Ministerie van Economische Zaken in het kader van de zogeheten TIPP-regeling. In de tenderprocedure is de aanvraag evenwel niet gehonoreerd. Een aanvraag in het kader van Kompasmiddelen wordt nu voorbereid. Voor de herijking van het perifere- en grootschalige detailhandels vestigingsbeleid hebben gespreksronden plaatsgevonden. Het college is voorgesteld om het bestaande beleid te verruimen. 18 Woonlocaties Ten aanzien van de ontwikkeling van de uitleggebieden in Leeuwarden-zuid, is de samenwerking met marktpartijen medio 2003 door middel van de oprichting van een aantal BV-'s en een CV gerealiseerd. Dienstverlening Een belangrijke activiteit in het verslagjaar is de stadsmarketingcampagne "Expeditie Leeuwarden", waarvan op 11 december de aftrap heeft plaatsgevonden. De stadsmarketing wordt intern begeleid door een kerngroep onder leiding van de directeur Algemene Zaken. Daarnaast wordt ondersteuning geleverd aan projecten vanuit de markt (Aqua Zoo, Friesland Experience en dergelijke). Tenslotte wordt de relatie met SPLAA/V behartigd. Aan de orde is geweest de overgang van het congresbureau, de aanpak van de financiële meerjarenproblematiek en herziening van het subsidiecontract. Met ingang van 1 september is het servicepunt bedrijven (bedrijvenloket) versterkt met een projectleider. Het servicepunt is officieel van start gegaan. Nieuw is, dat de gemeente Leeuwarden op donderdagen bij de Kamer van Koophandel zitting houdt voor alle ondernemersvragen op het gemeentelijk speelveld. Door de combinatie met de informatiemogelijkheden die de Kamer zelf al heeft, wordt een prima service geboden aan vooral startende ondernemers. Omdat veel informatie op één adres verkregen kan worden, is er duidelijk sprake van tijdwinst. 5.7. Programma milieu Waterplan Leeuwarden "De Blauwe Diamant Het jaar 2003 stond voor waterplan Leeuwarden 'De Blauwe Diamant' in het teken van de uitvoering en financiële beheersing van het project "Leeuwarden, stad van water en cultuur". Dit project is een coproductie van De Blauwe Diamant en Binnenstad Nieuwe Stad, bestaande uit allerlei deelprojecten, die gericht zijn op een beter gebruik van de recreatieve- en toeristische mogelijkheden van het water in de stad. Er zijn vijf deelprojecten: waterbodem, stuurbaar water, rioleringsmaatregelen, recreatie/toerisme en de Potmarge. De benodigde investering van meer dan 16 miljoen euro wordt gedragen door de partners in De Blauwe Diamant (gemeente, waterschappen en provincie), maar ook landelijke en Europese partijen hebben hun vertrouwen in deze integrale aanpak getoond door het toekennen van subsidies. De belangrijkste zijn: (VROM) Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (met name voor waterbodemsanering) 4, 7 miljoen euro, Samenwerkingsverband Noord Nederland SNN, Kompas) bijna 2 miljoen euro, Interrreg 1Mb Water City International) 1,1 miljoen euro. Duurzaamheid en milieu In het duurzaamheidsplan "de volgende zet" is een duurzaamheidskader opgenomen waarmee de gemeente een kwaliteitsimpuls wil geven aan de beleids- en besluitvorming. In 2003 is het instrument voor de concretisering van het duurzaamheidskader klaargekomen. Dit instrument bestaat uit 23 indicatoren waarmee thema's zoals energie, geluidhinder, groen in de wijk, meetbaar worden gemaakt. Energie Het jaar 2003 was belangrijk voor de ontwikkeling van energie-activiteiten in het noorden. Zowel de oprichting van Energy-Valley als het bestuurlijk akkoord van de provincie beloven een grotere bestuurlijke steun voor energie-activiteiten. Voor Leeuwarden is dat belangrijk om een vooruitstrevende positie te kunnen behouden. In 2004 zal duidelijk worden wat deze ontwikkelingen voor Leeuwarden concreet betekenen. Met name de economische ontwikkelingen rond het thema energie zijn daarbij in beeld. De activiteiten binnen Leeuwarden hebben zich voor een belangrijk deel gericht op de concretisering van het uitvoeringsplan voor de periode 2004 - 2007. Hiervoor zijn projecten geformuleerd waarin vrijwel alle disciplines een rol spelen. Bodem Met ingang van 1 januari 2003 is de gemeente Leeuwarden bevoegd gezag in het kader van de Wet bodembescherming. Samen met de provincie (tot dan toe het bevoegd gezag) is er hard gewerkt aan een goede voorbereiding. Er is tot ver in 2003 veel energie gestoken in het op orde brengen en 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 489