afronden van actuele dossiers, voordat ze naar de gemeente verhuisden. Bestaande provinciale beleidsproducten zijn door de gemeente geadopteerd. Over nieuw beleid vindt (nog steeds) afstemming plaats. De voor dit nieuwe takenpakket benodigde formatie is op volle sterkte en inmiddels ingewerkt. Een nieuwe verantwoordelijkheid als de totstandkoming van een gemeentedekkend beeld, een inventarisatie van (mogelijk) verontreinigde locaties is op tijd gereed gekomen. Dit vormt een belangrijke basis voor afspraken met het Rijk over komende programma's en bijbehorende middelen. Geluid Belangrijk in het geluidhinderbeleid in Leeuwarden is de saneringsregeling om ernstige geluidhindersituaties op te lossen. Daartoe gelden lijsten met woningen die teveel geluidsbelasting ondervinden. In Leeuwarden gaat het om 61 woningen. In mei 2003 heeft de raad besloten meer geld beschikbaar te stellen voor de aanpak van deze woningen. In 2003 zijn tien woningen onderzocht of er isolerende maatregelen nodig zijn, maar dat was niet nodig; de woningen zijn voldoende geïsoleerd. Afval Een aantal verbetermaatregelen uit het plan van aanpak afval zijn succesvol uitgevoerd: Plaatsingsplan voor 20 nieuwe ondergrondse glascontainers en 20 nieuwe ondergrondse papiercontainers; Opstellen en uitvoeren van projectplan wijkgerichte aanpak ('wijk en afval'); Opstellen projectplan verbetering huis-aan-huis inzameling van huishoudelijk oud papier en karton; Afspraken met het Leger des Heils over verdere verbetering van de textielinzameling; Verbetering KCA(klein chemisch afvalinzameling door een combinatie van het bestaande haalsysteem met het brengsysteem bij een aantal 'stopplaatsen', met gerichte huis-aan-huis voorlichting: Uitbreiding van het aantal detaillisten dat 'winkeleigen' KCA inzamelt. 5.8. Programma infrastructuur en bereikbaarheid Openbaar vervoer Per 1 januari 2004 is de VOC-status (vervoersautoriteiten openbaar vervoer centrumgemeente) van de 16 gemeenten komen te vervallen en dus ook voor Leeuwarden. De rijksbijdrage wordt niet meer rechtstreeks aan de gemeente overgemaakt maar aan de provincie. De provincie maakt dit bedrag vervolgens over aan de gemeente. Tot einde concessie op 1 januari 2008 blijft deze constructie gehandhaafd. Voor de periode daarna moeten er afspraken tussen de gemeente en de provincie worden gemaakt in de vorm van een bestuursovereenkomst. In het kader van de landelijke bezuinigingen in het openbaar vervoer is de rijksbijdrage voor 2004 ongeveer 100.000 lager uitgevallen dan het jaar daarvoor. Verkeer en vervoer Op 11 februari 2003 heeft de raad het gemeentelijk verkeers- en vervoer plan (GWP) vastgesteld als beleidsplan en toetsingskader voor verkeer, vervoer en infrastructuur in Leeuwarden. Verder is door de raad het indicatief meerjarenprogramma GWP vastgesteld. Besloten werd dit programma te laten uitwerken in een gedetailleerd uitvoeringsprogramma GWP 2003. Na de vaststelling van het GWP is vanaf februari het uitvoeringsprogramma GWP uitgewerkt voor 2003 - 2006. Het accent lag daarbij op 2003. Aangegeven werd welke werken worden voorbereid, aanbesteed of uitgevoerd. Ook de raming van de kosten van deze werkzaamheden en de dekking werden aangegeven. Het programma voor de jaren 2004 tot en met 2006 was daarbij nog indicatief. Op 16 juni 2003 werd het uitvoeringsprogramma vastgesteld. In 2003 heeft de variantenstudie Binnenring zuidoost over het invoeren van tweerichtingverkeer tussen het Zuiderplein en het Blokhuisplein geleid tot een voorkeursvariant. Met de voorbereidingen van diverse verkeerstechnische maatregelen aan de binnenring west (op en rond de Westersingel), 20 werd in 2003 begonnen, zodat vervolgens in 2004 met de uitvoering kan worden gestart. De maatregelen zijn nodig om de toekomstige hoeveelheid verkeer op die westelijke binnenring te kunnen verwerken. Verder is in 2003 de aansluiting Anne Vondelingweg/Plutoweg gerealiseerd. Deze aansluiting zorgt voor een betere bereikbaarheid van bedrijventerrein de Hemrik. Deze maatregel is onderdeel van "samenhangende revitalisering en verbeterde bereikbaarheid van industrieterrein Leeuwarden oost en het bedrijventerrein de Hemrik". Bovendien wordt de functie en het gebruik van de Anne Vondelingweg als deel van de stadsring met deze maatregel benadrukt. Tenslotte is het project "langzaam verkeer route tussen de binnenstad en Leeuwarden oost" in 2003 voorbereid en aanbesteed. De uitvoering vindt plaats in 2004. Het project behelst het opwaarderen (met name comfort- en verkeersveiligheidsmaatregelen) van een belangrijke hoofd fietsverbinding tussen de binnenstad en de wijk Camminghaburen en verder door naar de Groene Ster en Tietjerk. Met ingang van 2004 maken de uitvoeringsprogramma's GWP integraal onderdeel uit van het meerjarenprogramma infrastructuur (MPI). Daarbij is voor het GWP sprake van een volledig uitgewerkt programma. In 2003 zijn de nodige bijdragen geleverd voor de totstandkoming van het uitvoeringsprogramma 2004. De definitieve GWP heeft in 2003 uiteindelijk een fraaie vormgeving gekregen in de vorm van een publieksversie (500 stuks). De vertaling van de conceptversie naar deze definitieve versie was een tijdrovende zaak. In navolging van het vastgestelde GWP is in 2003 gewerkt aan de communicatie over de deelprojecten uit het GWP. Bijvoorbeeld over nut en noodzaak van de westelijke binnenring en de binnenring zuidoost. Voorts is er in 2003 in een projectgroep gewerkt aan de afronding van het verkeersmodel Leeuwarden, dat in opdracht van de gemeente, de provincie en het Rijk door DHV is ontwikkeld voor de Tracé/MER-studie voor Rijksweg 31 Leeuwarden (Haak om Leeuwarden). Parkeren De essenties parkeerbeleidsplan zijn 14 april 2003 door de raad vastgesteld. Met de uitwerking van de essenties in de vorm van een parkeerbeleidsplan zijn we op dit moment volop bezig. De planning is dat het parkeerbeleidsplan in de loop van 2004 kan worden vastgesteld door de raad. Verder heeft de raad in september 2003 ingestemd met de bouw van de parkeergarage Oldehoofsterkerkhof. Daarnaast kan er vanaf oktober 2003 tijdens de piekmomenten geparkeerd worden op het Wilhelminaplein. 5.9. Programma ruimtelijke ordening, wijken en dorpen In 2003 is de structuurvisie Binnenstad grotendeels afgerond. Er is een directe koppeling gemaakt met het nieuwe bestemmingsplan Binnenstad, dat deel uitmaakt van de actualisatieslag en dat in 2004 - 2005 wordt opgesteld. Hiermee worden de beleidsmatige uitgangspunten van de structuurvisie ook planologisch-juridisch vertaald. Voorts spelen ontwikkelingen op Rijks-, provinciaal- en regioniveau. Er wordt zowel gewerkt aan de nieuwe nota Ruimte (Rijk), het streekplan (provincie) als de regiovisie (in 2003 vastgesteld) en het LOP (ontwerp in 2003 vastgesteld). Tenslotte is de stadsvisie op verschillende aspecten nader uitgewerkt en is de dorpennota vastgesteld. Ook in 2003 zijn er weer een groot aantal bebouwingsinitiatieven geweest, waaraan via artikel 19 medewerking is verleend (circa 25 artikel 19 procedures). Het betrof vaak woningbouwinitiatieven op inbreidingslocaties. Ondanks de actualisatieslag van bestemmingsplannen blijven deze anticipatieprocedures noodzakelijk, omdat ook de geactualiseerde maar nog steeds conserverende bestemmingsplannen geen grote binnenplanse wijzigingen mogelijk kunnen maken. Overigens zal de nieuwe Wet ruimtelijk ordening die waarschijnlijk in 2005 - 2006 in werking treedt, de mogelijkheden voor artikel 19 procedures inperken en de positie van het bestemmingsplan versterken. In 2003 is verdere voortgang geboekt met de actualisatieslag van verouderde bestemmingsplannen. Dit komt voort uit de verplichting dat plannen ouder dan 10 jaar hun rechtskracht verliezen. Daarnaast zijn er voortdurende ontwikkelingen op het gebied van ecologie ('flora en fauna-toets'), water ('waterparagraaf) en archeologie ('verdrag van Malta'), die het opstellen van bestemmingsplannen steeds complexer maken. In overleg met de griffie is een nieuwe werkwijze voor het opstellen van taakopdrachten ontwikkeld, waarbij in een vroeg stadium participatie mogelijk is. In 2003 is met deze nieuwe werkwijze begonnen met het bestemmingsplan Transvaalwijk. In 2003 zijn een groot aantal binnenstedelijke planontwikkelingen begeleid die geleid hebben of zullen leiden tot concrete bouwplannen: Steensma veilingterrein, Faber haarden terrein, centrumzone 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 490