afronden van actuele dossiers, voordat ze naar de gemeente verhuisden. Bestaande provinciale
beleidsproducten zijn door de gemeente geadopteerd. Over nieuw beleid vindt (nog steeds)
afstemming plaats. De voor dit nieuwe takenpakket benodigde formatie is op volle sterkte en
inmiddels ingewerkt. Een nieuwe verantwoordelijkheid als de totstandkoming van een
gemeentedekkend beeld, een inventarisatie van (mogelijk) verontreinigde locaties is op tijd gereed
gekomen. Dit vormt een belangrijke basis voor afspraken met het Rijk over komende programma's en
bijbehorende middelen.
Geluid
Belangrijk in het geluidhinderbeleid in Leeuwarden is de saneringsregeling om ernstige
geluidhindersituaties op te lossen. Daartoe gelden lijsten met woningen die teveel geluidsbelasting
ondervinden. In Leeuwarden gaat het om 61 woningen. In mei 2003 heeft de raad besloten meer
geld beschikbaar te stellen voor de aanpak van deze woningen. In 2003 zijn tien woningen onderzocht
of er isolerende maatregelen nodig zijn, maar dat was niet nodig; de woningen zijn voldoende
geïsoleerd.
Afval
Een aantal verbetermaatregelen uit het plan van aanpak afval zijn succesvol uitgevoerd:
Plaatsingsplan voor 20 nieuwe ondergrondse glascontainers en 20 nieuwe ondergrondse
papiercontainers;
Opstellen en uitvoeren van projectplan wijkgerichte aanpak ('wijk en afval');
Opstellen projectplan verbetering huis-aan-huis inzameling van huishoudelijk oud papier en
karton;
Afspraken met het Leger des Heils over verdere verbetering van de textielinzameling;
Verbetering KCA(klein chemisch afvalinzameling door een combinatie van het bestaande
haalsysteem met het brengsysteem bij een aantal 'stopplaatsen', met gerichte huis-aan-huis
voorlichting:
Uitbreiding van het aantal detaillisten dat 'winkeleigen' KCA inzamelt.
5.8. Programma infrastructuur en bereikbaarheid
Openbaar vervoer
Per 1 januari 2004 is de VOC-status (vervoersautoriteiten openbaar vervoer centrumgemeente) van
de 16 gemeenten komen te vervallen en dus ook voor Leeuwarden. De rijksbijdrage wordt niet meer
rechtstreeks aan de gemeente overgemaakt maar aan de provincie. De provincie maakt dit bedrag
vervolgens over aan de gemeente. Tot einde concessie op 1 januari 2008 blijft deze constructie
gehandhaafd. Voor de periode daarna moeten er afspraken tussen de gemeente en de provincie
worden gemaakt in de vorm van een bestuursovereenkomst. In het kader van de landelijke
bezuinigingen in het openbaar vervoer is de rijksbijdrage voor 2004 ongeveer 100.000 lager
uitgevallen dan het jaar daarvoor.
Verkeer en vervoer
Op 11 februari 2003 heeft de raad het gemeentelijk verkeers- en vervoer plan (GWP) vastgesteld als
beleidsplan en toetsingskader voor verkeer, vervoer en infrastructuur in Leeuwarden. Verder is door
de raad het indicatief meerjarenprogramma GWP vastgesteld. Besloten werd dit programma te laten
uitwerken in een gedetailleerd uitvoeringsprogramma GWP 2003. Na de vaststelling van het GWP is
vanaf februari het uitvoeringsprogramma GWP uitgewerkt voor 2003 - 2006. Het accent lag daarbij
op 2003. Aangegeven werd welke werken worden voorbereid, aanbesteed of uitgevoerd. Ook de
raming van de kosten van deze werkzaamheden en de dekking werden aangegeven. Het programma
voor de jaren 2004 tot en met 2006 was daarbij nog indicatief. Op 16 juni 2003 werd het
uitvoeringsprogramma vastgesteld.
In 2003 heeft de variantenstudie Binnenring zuidoost over het invoeren van tweerichtingverkeer
tussen het Zuiderplein en het Blokhuisplein geleid tot een voorkeursvariant. Met de voorbereidingen
van diverse verkeerstechnische maatregelen aan de binnenring west (op en rond de Westersingel),
20
werd in 2003 begonnen, zodat vervolgens in 2004 met de uitvoering kan worden gestart. De
maatregelen zijn nodig om de toekomstige hoeveelheid verkeer op die westelijke binnenring te kunnen
verwerken. Verder is in 2003 de aansluiting Anne Vondelingweg/Plutoweg gerealiseerd. Deze
aansluiting zorgt voor een betere bereikbaarheid van bedrijventerrein de Hemrik. Deze maatregel is
onderdeel van "samenhangende revitalisering en verbeterde bereikbaarheid van industrieterrein
Leeuwarden oost en het bedrijventerrein de Hemrik". Bovendien wordt de functie en het gebruik van
de Anne Vondelingweg als deel van de stadsring met deze maatregel benadrukt. Tenslotte is het
project "langzaam verkeer route tussen de binnenstad en Leeuwarden oost" in 2003 voorbereid en
aanbesteed. De uitvoering vindt plaats in 2004. Het project behelst het opwaarderen (met name
comfort- en verkeersveiligheidsmaatregelen) van een belangrijke hoofd fietsverbinding tussen de
binnenstad en de wijk Camminghaburen en verder door naar de Groene Ster en Tietjerk.
Met ingang van 2004 maken de uitvoeringsprogramma's GWP integraal onderdeel uit van het
meerjarenprogramma infrastructuur (MPI). Daarbij is voor het GWP sprake van een volledig
uitgewerkt programma. In 2003 zijn de nodige bijdragen geleverd voor de totstandkoming van het
uitvoeringsprogramma 2004. De definitieve GWP heeft in 2003 uiteindelijk een fraaie vormgeving
gekregen in de vorm van een publieksversie (500 stuks). De vertaling van de conceptversie naar
deze definitieve versie was een tijdrovende zaak. In navolging van het vastgestelde GWP is in 2003
gewerkt aan de communicatie over de deelprojecten uit het GWP. Bijvoorbeeld over nut en noodzaak
van de westelijke binnenring en de binnenring zuidoost.
Voorts is er in 2003 in een projectgroep gewerkt aan de afronding van het verkeersmodel
Leeuwarden, dat in opdracht van de gemeente, de provincie en het Rijk door DHV is ontwikkeld voor
de Tracé/MER-studie voor Rijksweg 31 Leeuwarden (Haak om Leeuwarden).
Parkeren
De essenties parkeerbeleidsplan zijn 14 april 2003 door de raad vastgesteld. Met de uitwerking van de
essenties in de vorm van een parkeerbeleidsplan zijn we op dit moment volop bezig. De planning is
dat het parkeerbeleidsplan in de loop van 2004 kan worden vastgesteld door de raad. Verder heeft de
raad in september 2003 ingestemd met de bouw van de parkeergarage Oldehoofsterkerkhof.
Daarnaast kan er vanaf oktober 2003 tijdens de piekmomenten geparkeerd worden op het
Wilhelminaplein.
5.9. Programma ruimtelijke ordening, wijken en dorpen
In 2003 is de structuurvisie Binnenstad grotendeels afgerond. Er is een directe koppeling gemaakt met
het nieuwe bestemmingsplan Binnenstad, dat deel uitmaakt van de actualisatieslag en dat in 2004 -
2005 wordt opgesteld. Hiermee worden de beleidsmatige uitgangspunten van de structuurvisie ook
planologisch-juridisch vertaald. Voorts spelen ontwikkelingen op Rijks-, provinciaal- en regioniveau. Er
wordt zowel gewerkt aan de nieuwe nota Ruimte (Rijk), het streekplan (provincie) als de regiovisie (in
2003 vastgesteld) en het LOP (ontwerp in 2003 vastgesteld). Tenslotte is de stadsvisie op
verschillende aspecten nader uitgewerkt en is de dorpennota vastgesteld.
Ook in 2003 zijn er weer een groot aantal bebouwingsinitiatieven geweest, waaraan via artikel 19
medewerking is verleend (circa 25 artikel 19 procedures). Het betrof vaak woningbouwinitiatieven op
inbreidingslocaties. Ondanks de actualisatieslag van bestemmingsplannen blijven deze
anticipatieprocedures noodzakelijk, omdat ook de geactualiseerde maar nog steeds conserverende
bestemmingsplannen geen grote binnenplanse wijzigingen mogelijk kunnen maken. Overigens zal de
nieuwe Wet ruimtelijk ordening die waarschijnlijk in 2005 - 2006 in werking treedt, de mogelijkheden
voor artikel 19 procedures inperken en de positie van het bestemmingsplan versterken.
In 2003 is verdere voortgang geboekt met de actualisatieslag van verouderde bestemmingsplannen.
Dit komt voort uit de verplichting dat plannen ouder dan 10 jaar hun rechtskracht verliezen. Daarnaast
zijn er voortdurende ontwikkelingen op het gebied van ecologie ('flora en fauna-toets'), water
('waterparagraaf) en archeologie ('verdrag van Malta'), die het opstellen van bestemmingsplannen
steeds complexer maken. In overleg met de griffie is een nieuwe werkwijze voor het opstellen van
taakopdrachten ontwikkeld, waarbij in een vroeg stadium participatie mogelijk is. In 2003 is met deze
nieuwe werkwijze begonnen met het bestemmingsplan Transvaalwijk.
In 2003 zijn een groot aantal binnenstedelijke planontwikkelingen begeleid die geleid hebben of zullen
leiden tot concrete bouwplannen: Steensma veilingterrein, Faber haarden terrein, centrumzone
21