In 2003 zijn belangrijke vorderingen gemaakt met de implementatie van de regiovisies maatschappelijke opvang/vrouwenopvang en verslavingszorg. In het hiervoor opgestelde uitvoeringsprogramma zijn vier thema's genoemd als instrument voor een betere aanpak en regionaal bereik voor de maatschappelijke opvang. Dit zijn inzicht in de aard en omvang van de problematiek, deconcentratie van voorzieningen, betere preventie door middel van lokale zorgnetwerken/sociale teams en verbetering van de registratie bij instellingen. In het projectvoorstel regionale maatschappelijke zorg zijn deze thema's verder uitgewerkt. Het doel hiervan is in 2005 in de provincie Fryslan een zodanige infrastructuur te hebben dat mensen met grote sociale problemen in hun eigen regio kunnen worden opgevangen en begeleid. De dienstverlening met betrekking tot complexe meervoudige problematiek van mensen kan effectief en efficiënt op elkaar worden afgestemd. Ingezet wordt op een breed draagvlak bij betrokkenen. In 2003 zijn ook de voorbereidingen getroffen voor het realiseren van een gebruiksruimte in Leeuwarden. Begin 2004 is hiervoor een voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd. Met inzet van de zogenoemde Rietkerkgelden is in 2003 een aanpak van veelplegers ontwikkeld. Het gaat hierbij om overlastgevende zwaarverslaafden (VAV-ers). De politie, het Openbaar Ministerie en de dr. Kuno van Dijkstichting hebben gezamenlijk een overlegstructuur ontwikkeld, die ertoe kan leiden dat veelplegers of het justitieel traject of het zorgtraject volgen. In 2004 wordt deze aanpak geoperationaliseerd. Het college heeft sympathie betuigd met een actie van de reclassering in het kader van rijksbezuinigingen. Door deze bezuinigingen wordt ook de aanpak van veelplegers onder druk gezet. Sociale gebiedsontwikkeling Het jaar 2003 was op het terrein van de sociale gebiedsontwikkeling een tussenjaar, waarin veel voorbereidend werk werd verricht. Het ging daarbij om de inzet in de sociale infrastructuur in de Zuidlanden. De voorbereiding op het masterplan woonservicezones, waarmee Leeuwarden landelijk voorop loopt. Een nadere definiëring van de inzet van buurtopbouwwerk. De ontwikkeling van multifunctionele centra. Het in beeld brengen van de knelpunten rond het beleid ten aanzien van de buurtaccommodaties en de voorbereiding voor een sociaal programma voor Achter de Hoven. Jeugdbeleid In september 2003 is een begin gemaakt met het project "Communities that Care" (CTC) een (preventieve) aanpak op wijkniveau, gericht op een gezonde opvoeding en ontwikkeling van kinderen en jongeren. Momenteel wordt onderzocht in welke wijken dit project zal worden uitgevoerd. In samenwerking met provincie wordt een steunpunt voor 0-25 jarigen ontwikkeld, dat aanvullend is op de al bestaande voorzieningen binnen de gemeente Leeuwarden De invulling van het basistakenpakket jeugdgezondheidszorg voor 4 -19 jarigen verloopt via de gemeenschappelijke regeling van de GGD, Het deel voor 0-4 jarigen krijgt invulling in overleg met Thuiszorg het Friese Land, de uitvoeringsorganisatie voor de JGZ 0-4 jarigen. Met deze instelling is voor het maatwerkdeel afgesproken dat zij onder andere extra consulten verrichten, extra huisbezoeken afleggen, deelnemen aan buurtnetwerken en in Heechterp/Schieringen nagaan wat de behoefte is aan opvoedingsondersteuning. 5.13. Programma werk en inkomen Reïntegratie Tot en met 2004 loopt het meerjarig beleidskader 'agenda voor de toekomst'. Dit kader is de basis voor afspraken tussen de gemeente Leeuwarden en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over aantallen reïntegratietrajecten en de uitstroom uit de bijstand, die hiermee moet worden bereikt. Het aantal trajecten dat van halverwege het jaar 2001 tot en met 2004 moet zijn uitgezet bedraagt 3.167. De hiermee te behalen uitstroom naar betaalde arbeid (regulier of gesubsidieerd) tot en met 2006 moet minimaal 1.266 zijn. Tot en met 2003 zijn 2.362 trajecten uitgezet en zijn 176 personen uitgestroomd naar betaalde arbeid. Het lage aantal uitgestroomden heeft te maken met de looptijd (maximaal 4 jaar) van de trajecten, waardoor het zwaartepunt van de resultaten van de trajecten pas na 2003 wordt verwacht. 24 Het aantal bijstandsgerechtigden bedroeg eind 2003 4.196. Dit is een stijging ten opzichte van de stand van eind 2002 met ongeveer 400 personen. In deze stijging is duidelijk de verslechterde economische situatie te herkennen. Gesubsidieerde arbeid Eind 2002 is een aantal besluiten genomen om de door het Rijk doorgevoerde bezuinigingen op de budgetten voor gesubsidieerde arbeid op te vangen. De genomen maatregelen komen kort gezegd op het volgende neer: Besiuit in- en doorstroombanen: instroomstop, stopzetten van de organisatiekostensubsidie en vermindering van de loonkostensubsidie en uitstroombevordering. Wiw-dienstbetrekkingen: beperkte instroomstop, uitstroombevordering en geen voortzetting tijdelijke contracten. Bovengenoemde maatregelen hebben er toe geleid dat de vooraf opgenomen taakstelling op de l/D- banen is gerealiseerd. Het aantal l/D-banen is van 743 fte teruggebracht naar 600 fte. Het aantal Wiw- dienstbetrekkingen is gestegen tot 337 fte (begin 2003: 325 fte). De stijging van het aantal Wiw-banen wordt voornamelijk veroorzaakt door een relatief hoge instroom van jongeren tot 23 jaar. Ook dit feit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de verslechterde economische situatie. De gemeente heeft geprobeerd om de bezuinigingen op een voor ieder aanvaardbare wijze te realiseren. Het behalen van de taakstelling heeft tot nu toe niet geleid tot gedwongen ontslag. Daarnaast heeft een groot aantal l/D- en Wiw-werknemers een regulier betaalde baan gekregen door extra inzet op de uitstroombevordering: van 80 l/D'ers zijn de banen regulier gemaakt; 7 personen op een l/D-baan zijn uitgestroomd naar een regulier betaalde baan; 17 personen uit een Wiw-dienstbetrekking zijn uitgestroomd naar regulier betaalde arbeid. Inkomensvoorzieningen In de loop van 2003 is steeds duidelijker geworden wat de invloed van de per 1 januari 2004 van kracht zijnde Wet Werk en Bijstand op het gemeentelijke armoedebeleid zal zijn. In afwachting daarvan, zijn in 2003 geen omvangrijke wijzigingen in het armoedebeleid doorgevoerd. Wel heeft een intensivering van de zwemvangnetregeling plaatsgevonden. 5.14. Programma sport De gemeenteraad heeft eind 2003 de kaders vastgesteld voor het sportbeleid voor de komende jaren in de gemeente. Dit richtinggevende kader wordt onder andere gebruikt voor het nog vast te stellen sportaccommodatiebeleid. Het zwembad Kalverdijkje is definitief gesloten. De raad heeft besloten tot herbouw van het zwembad op dezelfde locatie. De definitieve planvoorbereiding voor het nieuwe sportcomplex aan de Drachtsterweg (v.v. Blauw Wit) ter vervanging van het oude complex "de Greuns" is afgerond. Er is een start gemaakt met de uitwerking van de programma's van eisen voor zowel de gebouwen als de civieltechnische aanleg van de velden. De ingebruikname van het complex door de hoofdgebruiker v.v. Blauw Wit zal naar verwachting in 2005 plaatsvinden. De aanbevelingen in het rapport "Time Out" over de herijking relatie gemeente - BV Sport zijn uitgewerkt en geïmplementeerd. 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 492