In 2003 zijn belangrijke vorderingen gemaakt met de implementatie van de regiovisies
maatschappelijke opvang/vrouwenopvang en verslavingszorg. In het hiervoor opgestelde
uitvoeringsprogramma zijn vier thema's genoemd als instrument voor een betere aanpak en regionaal
bereik voor de maatschappelijke opvang. Dit zijn inzicht in de aard en omvang van de problematiek,
deconcentratie van voorzieningen, betere preventie door middel van lokale zorgnetwerken/sociale
teams en verbetering van de registratie bij instellingen. In het projectvoorstel regionale
maatschappelijke zorg zijn deze thema's verder uitgewerkt. Het doel hiervan is in 2005 in de provincie
Fryslan een zodanige infrastructuur te hebben dat mensen met grote sociale problemen in hun eigen
regio kunnen worden opgevangen en begeleid. De dienstverlening met betrekking tot complexe
meervoudige problematiek van mensen kan effectief en efficiënt op elkaar worden afgestemd. Ingezet
wordt op een breed draagvlak bij betrokkenen.
In 2003 zijn ook de voorbereidingen getroffen voor het realiseren van een gebruiksruimte in
Leeuwarden. Begin 2004 is hiervoor een voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd.
Met inzet van de zogenoemde Rietkerkgelden is in 2003 een aanpak van veelplegers ontwikkeld. Het
gaat hierbij om overlastgevende zwaarverslaafden (VAV-ers). De politie, het Openbaar Ministerie en
de dr. Kuno van Dijkstichting hebben gezamenlijk een overlegstructuur ontwikkeld, die ertoe kan
leiden dat veelplegers of het justitieel traject of het zorgtraject volgen. In 2004 wordt deze aanpak
geoperationaliseerd. Het college heeft sympathie betuigd met een actie van de reclassering in het
kader van rijksbezuinigingen. Door deze bezuinigingen wordt ook de aanpak van veelplegers onder
druk gezet.
Sociale gebiedsontwikkeling
Het jaar 2003 was op het terrein van de sociale gebiedsontwikkeling een tussenjaar, waarin veel
voorbereidend werk werd verricht. Het ging daarbij om de inzet in de sociale infrastructuur in de
Zuidlanden. De voorbereiding op het masterplan woonservicezones, waarmee Leeuwarden landelijk
voorop loopt. Een nadere definiëring van de inzet van buurtopbouwwerk. De ontwikkeling van
multifunctionele centra. Het in beeld brengen van de knelpunten rond het beleid ten aanzien van de
buurtaccommodaties en de voorbereiding voor een sociaal programma voor Achter de Hoven.
Jeugdbeleid
In september 2003 is een begin gemaakt met het project "Communities that Care" (CTC) een
(preventieve) aanpak op wijkniveau, gericht op een gezonde opvoeding en ontwikkeling van kinderen
en jongeren. Momenteel wordt onderzocht in welke wijken dit project zal worden uitgevoerd.
In samenwerking met provincie wordt een steunpunt voor 0-25 jarigen ontwikkeld, dat aanvullend is
op de al bestaande voorzieningen binnen de gemeente Leeuwarden
De invulling van het basistakenpakket jeugdgezondheidszorg voor 4 -19 jarigen verloopt via de
gemeenschappelijke regeling van de GGD, Het deel voor 0-4 jarigen krijgt invulling in overleg met
Thuiszorg het Friese Land, de uitvoeringsorganisatie voor de JGZ 0-4 jarigen. Met deze instelling is
voor het maatwerkdeel afgesproken dat zij onder andere extra consulten verrichten, extra
huisbezoeken afleggen, deelnemen aan buurtnetwerken en in Heechterp/Schieringen nagaan wat de
behoefte is aan opvoedingsondersteuning.
5.13. Programma werk en inkomen
Reïntegratie
Tot en met 2004 loopt het meerjarig beleidskader 'agenda voor de toekomst'. Dit kader is de basis
voor afspraken tussen de gemeente Leeuwarden en de minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid over aantallen reïntegratietrajecten en de uitstroom uit de bijstand, die hiermee
moet worden bereikt. Het aantal trajecten dat van halverwege het jaar 2001 tot en met 2004 moet zijn
uitgezet bedraagt 3.167. De hiermee te behalen uitstroom naar betaalde arbeid (regulier of
gesubsidieerd) tot en met 2006 moet minimaal 1.266 zijn. Tot en met 2003 zijn 2.362 trajecten
uitgezet en zijn 176 personen uitgestroomd naar betaalde arbeid. Het lage aantal uitgestroomden
heeft te maken met de looptijd (maximaal 4 jaar) van de trajecten, waardoor het zwaartepunt van de
resultaten van de trajecten pas na 2003 wordt verwacht.
24
Het aantal bijstandsgerechtigden bedroeg eind 2003 4.196. Dit is een stijging ten opzichte van de
stand van eind 2002 met ongeveer 400 personen. In deze stijging is duidelijk de verslechterde
economische situatie te herkennen.
Gesubsidieerde arbeid
Eind 2002 is een aantal besluiten genomen om de door het Rijk doorgevoerde bezuinigingen op de
budgetten voor gesubsidieerde arbeid op te vangen. De genomen maatregelen komen kort gezegd op
het volgende neer:
Besiuit in- en doorstroombanen: instroomstop, stopzetten van de organisatiekostensubsidie en
vermindering van de loonkostensubsidie en uitstroombevordering.
Wiw-dienstbetrekkingen: beperkte instroomstop, uitstroombevordering en geen voortzetting
tijdelijke contracten.
Bovengenoemde maatregelen hebben er toe geleid dat de vooraf opgenomen taakstelling op de l/D-
banen is gerealiseerd. Het aantal l/D-banen is van 743 fte teruggebracht naar 600 fte. Het aantal Wiw-
dienstbetrekkingen is gestegen tot 337 fte (begin 2003: 325 fte). De stijging van het aantal Wiw-banen
wordt voornamelijk veroorzaakt door een relatief hoge instroom van jongeren tot 23 jaar. Ook dit feit
wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de verslechterde economische situatie.
De gemeente heeft geprobeerd om de bezuinigingen op een voor ieder aanvaardbare wijze te
realiseren. Het behalen van de taakstelling heeft tot nu toe niet geleid tot gedwongen ontslag.
Daarnaast heeft een groot aantal l/D- en Wiw-werknemers een regulier betaalde baan gekregen door
extra inzet op de uitstroombevordering:
van 80 l/D'ers zijn de banen regulier gemaakt;
7 personen op een l/D-baan zijn uitgestroomd naar een regulier betaalde baan;
17 personen uit een Wiw-dienstbetrekking zijn uitgestroomd naar regulier betaalde arbeid.
Inkomensvoorzieningen
In de loop van 2003 is steeds duidelijker geworden wat de invloed van de per 1 januari 2004 van
kracht zijnde Wet Werk en Bijstand op het gemeentelijke armoedebeleid zal zijn. In afwachting
daarvan, zijn in 2003 geen omvangrijke wijzigingen in het armoedebeleid doorgevoerd. Wel heeft een
intensivering van de zwemvangnetregeling plaatsgevonden.
5.14. Programma sport
De gemeenteraad heeft eind 2003 de kaders vastgesteld voor het sportbeleid voor de komende jaren
in de gemeente. Dit richtinggevende kader wordt onder andere gebruikt voor het nog vast te stellen
sportaccommodatiebeleid.
Het zwembad Kalverdijkje is definitief gesloten. De raad heeft besloten tot herbouw van het zwembad
op dezelfde locatie.
De definitieve planvoorbereiding voor het nieuwe sportcomplex aan de Drachtsterweg (v.v. Blauw Wit)
ter vervanging van het oude complex "de Greuns" is afgerond. Er is een start gemaakt met de
uitwerking van de programma's van eisen voor zowel de gebouwen als de civieltechnische aanleg van
de velden. De ingebruikname van het complex door de hoofdgebruiker v.v. Blauw Wit zal naar
verwachting in 2005 plaatsvinden.
De aanbevelingen in het rapport "Time Out" over de herijking relatie gemeente - BV Sport zijn
uitgewerkt en geïmplementeerd.
25