7. FINANCIËLE POSITIE
Financiële positie
De ontwikkeling van de financiële positie van de gemeente blijft afhankelijk van externe factoren. De
resultaten worden dan ook sterk bepaald door nationale en regionale sociaal-economische
ontwikkelingen. Zo is de economische prognose nog steeds aan het verslechteren. Een lagere
economische groei betekent dat er bij het Rijk onder andere minder belastingen binnen komen.
Hierdoor zullen als gevolg van bezuinigingen de bestedingen bij het Rijk verminderen. Door de
koppeling van het gemeentefonds aan de uitgaven van het Rijk, is de verwachting dat de komende
jaren het gemeentefonds onder druk zal komen te staan.
Het aandeel van het eigen vermogen in het totale vermogen bedroeg per 31-12-2003 ongeveer 21%.
Dit is, mede als gevolg van voorschriften in het kader van het besluit begroten en verantwoorden
(BBV), lager dan de voorgaande jaren.
Naast de algemene reserve van €18 miljoen, zijn er bestemmingsreserves tot een totaalbedrag van
65,5 miljoen. Voor deze bestemmingsreserves zijn wel de bestemmingsrichtingen aangegeven,
maar deels nog geen concrete toezegging gedaan of plannen ontwikkeld. Daardoor kunnen de
bestemmingsreserves, naast de algemene reserve, in geval van calamiteiten deels dienst doen als
extra financiële buffer.
Overeenkomstig het bestuursprogramma 2002 - 2006 wordt jaarlijks nog een vrije algemene reserve
in stand gehouden van 7,0 miljoen ter bestrijding van calamiteiten. Gelet op de vele onzekerheden,
zoals die onder meer blijken uit de risico paragraaf, is de hoogte van de ondergrens van 7,0 als
uitgangspunt van de financiële randvoorwaarden van ons beleid, onderwerp van onderzoek.
In de komende jaren zullen veel bezuinigingen en taakstellingen nog moeten worden ingevuld en zal
ook duidelijk worden of de eigen beleidsruimte van de gemeente om keuzen te kunnen maken verder
zal afnemen door de voorgenomen verkleining van het lokaal belastinggebied (OZB). Gezien de
onzekerheden en risico's en door de invloed van derden op het resultaat, is de marge voor het voeren
van een gezond financieel beleid dan ook smal, maar de noodzaak zeer groot.
32
8.
Het Resultaat 2003
8.1 Resultaat 2003
De rekening 2003 sluit af met een positief saldo van 5,9 miljoen.
Bij de begroting werd voor mutaties reserves uitgegaan van een verwacht nadelig saldo van 19,2
miljoen. Doordat bij een aantal producten het eventuele voor- of nadelig saldo ten laste van reserves
werd gebracht, resteerde op begrotingsbasis na stortingen in en onttrekkingen aan reserves nog een
tekort van 8,9 miljoen. Om een sluitende begroting te kunnen presenteren, is dit bedrag als
onttrekking aan de algemene reserve geraamd.
In werkelijkheid blijkt het nadelig resultaat voor mutaties reserves ten opzichte van de begroting
12,3 miljoen gunstiger uit te vallen dan begroot. Dit voordeel wordt deels weer ongedaan gemaakt
doordat er per saldo 6,4 miljoen minder aan reserves werd onttrokken dan begroot. Grotendeels kan
dit worden verklaard, doordat op rioleringen een gunstiger resultaat werd gerealiseerd dan begroot,
hetgeen wordt verrekend met de reserve egalisatiereserve rioleringen. In de begroting werd uitgegaan
van een nadelig resultaat van 4,1 miljoen, terwijl in werkelijkheid sprake was van een nadeel van
0,6 miljoen. Dit had tot gevolg dat 3,5 miljoen minder aan de egalisatiereserve rioleringen
behoefde te worden onttrokken ten gunste van de exploitatie.
Na stortingen in en onttrekkingen aan reserves resteert een voordelig resultaat van 5,9 miljoen ten
opzichte van de begroting. In dit resultaat is tevens verwerkt de geraamde onttrekking aan de
algemene reserve van 8,9 miljoen wegens een verwacht nadelig begrotingsresultaat. Indien deze
onttrekking niet had plaatsgevonden, was er sprake geweest van een nadelig saldo van 3,0 miljoen.
Onderstaande tabellen geven een overzicht van het resultaat per programma voor en na mutaties
reserves.
Overzicht van de resultaten per programma
x 1.000,-
Verschil ten opzichte van de Begroting 2003
Programma voor mutaties
reserves
mutaties
reserves
na mutaties
reserves
1. Cultuur
413
V
945
N
532
N
2. Onderwijs
290
V
290
V
3. Economie en toerisme
211
N
592
V
381
V
4. Zorg en opvang
609
N
609
N
5. Werk en inkomen
534
N
102
N
636
N
6. Wonen
2.796
V
2.799
N
3
N
7. Infrastructuur en bereikbaarheid
3.512
V
2.913
N
599
V
8. Publieke dienstverlening
111
V
111
V
9. Politiek bestuur
855
N
855
N
10. Veiligheid,openbare ordehandhaving
1.238
V
1.238
V
11Sport
27
V
27
V
12. Ruimtelijke ordening
198
N
12
V
186
N
13. Milieu
4.310
V
3.850
N
460
V
14. Woon- en leefomgeving
180
V
180
V
15. Algemene dekkingsmiddeten
1.666
V
3.595
V
5.261
V
16. Onvoorzien
189
V
189
V
Resultaat
12.325
V
6.410
N
5.915 V
x€ 1.000,-