7. FINANCIËLE POSITIE Financiële positie De ontwikkeling van de financiële positie van de gemeente blijft afhankelijk van externe factoren. De resultaten worden dan ook sterk bepaald door nationale en regionale sociaal-economische ontwikkelingen. Zo is de economische prognose nog steeds aan het verslechteren. Een lagere economische groei betekent dat er bij het Rijk onder andere minder belastingen binnen komen. Hierdoor zullen als gevolg van bezuinigingen de bestedingen bij het Rijk verminderen. Door de koppeling van het gemeentefonds aan de uitgaven van het Rijk, is de verwachting dat de komende jaren het gemeentefonds onder druk zal komen te staan. Het aandeel van het eigen vermogen in het totale vermogen bedroeg per 31-12-2003 ongeveer 21%. Dit is, mede als gevolg van voorschriften in het kader van het besluit begroten en verantwoorden (BBV), lager dan de voorgaande jaren. Naast de algemene reserve van €18 miljoen, zijn er bestemmingsreserves tot een totaalbedrag van 65,5 miljoen. Voor deze bestemmingsreserves zijn wel de bestemmingsrichtingen aangegeven, maar deels nog geen concrete toezegging gedaan of plannen ontwikkeld. Daardoor kunnen de bestemmingsreserves, naast de algemene reserve, in geval van calamiteiten deels dienst doen als extra financiële buffer. Overeenkomstig het bestuursprogramma 2002 - 2006 wordt jaarlijks nog een vrije algemene reserve in stand gehouden van 7,0 miljoen ter bestrijding van calamiteiten. Gelet op de vele onzekerheden, zoals die onder meer blijken uit de risico paragraaf, is de hoogte van de ondergrens van 7,0 als uitgangspunt van de financiële randvoorwaarden van ons beleid, onderwerp van onderzoek. In de komende jaren zullen veel bezuinigingen en taakstellingen nog moeten worden ingevuld en zal ook duidelijk worden of de eigen beleidsruimte van de gemeente om keuzen te kunnen maken verder zal afnemen door de voorgenomen verkleining van het lokaal belastinggebied (OZB). Gezien de onzekerheden en risico's en door de invloed van derden op het resultaat, is de marge voor het voeren van een gezond financieel beleid dan ook smal, maar de noodzaak zeer groot. 32 8. Het Resultaat 2003 8.1 Resultaat 2003 De rekening 2003 sluit af met een positief saldo van 5,9 miljoen. Bij de begroting werd voor mutaties reserves uitgegaan van een verwacht nadelig saldo van 19,2 miljoen. Doordat bij een aantal producten het eventuele voor- of nadelig saldo ten laste van reserves werd gebracht, resteerde op begrotingsbasis na stortingen in en onttrekkingen aan reserves nog een tekort van 8,9 miljoen. Om een sluitende begroting te kunnen presenteren, is dit bedrag als onttrekking aan de algemene reserve geraamd. In werkelijkheid blijkt het nadelig resultaat voor mutaties reserves ten opzichte van de begroting 12,3 miljoen gunstiger uit te vallen dan begroot. Dit voordeel wordt deels weer ongedaan gemaakt doordat er per saldo 6,4 miljoen minder aan reserves werd onttrokken dan begroot. Grotendeels kan dit worden verklaard, doordat op rioleringen een gunstiger resultaat werd gerealiseerd dan begroot, hetgeen wordt verrekend met de reserve egalisatiereserve rioleringen. In de begroting werd uitgegaan van een nadelig resultaat van 4,1 miljoen, terwijl in werkelijkheid sprake was van een nadeel van 0,6 miljoen. Dit had tot gevolg dat 3,5 miljoen minder aan de egalisatiereserve rioleringen behoefde te worden onttrokken ten gunste van de exploitatie. Na stortingen in en onttrekkingen aan reserves resteert een voordelig resultaat van 5,9 miljoen ten opzichte van de begroting. In dit resultaat is tevens verwerkt de geraamde onttrekking aan de algemene reserve van 8,9 miljoen wegens een verwacht nadelig begrotingsresultaat. Indien deze onttrekking niet had plaatsgevonden, was er sprake geweest van een nadelig saldo van 3,0 miljoen. Onderstaande tabellen geven een overzicht van het resultaat per programma voor en na mutaties reserves. Overzicht van de resultaten per programma x 1.000,- Verschil ten opzichte van de Begroting 2003 Programma voor mutaties reserves mutaties reserves na mutaties reserves 1. Cultuur 413 V 945 N 532 N 2. Onderwijs 290 V 290 V 3. Economie en toerisme 211 N 592 V 381 V 4. Zorg en opvang 609 N 609 N 5. Werk en inkomen 534 N 102 N 636 N 6. Wonen 2.796 V 2.799 N 3 N 7. Infrastructuur en bereikbaarheid 3.512 V 2.913 N 599 V 8. Publieke dienstverlening 111 V 111 V 9. Politiek bestuur 855 N 855 N 10. Veiligheid,openbare ordehandhaving 1.238 V 1.238 V 11Sport 27 V 27 V 12. Ruimtelijke ordening 198 N 12 V 186 N 13. Milieu 4.310 V 3.850 N 460 V 14. Woon- en leefomgeving 180 V 180 V 15. Algemene dekkingsmiddeten 1.666 V 3.595 V 5.261 V 16. Onvoorzien 189 V 189 V Resultaat 12.325 V 6.410 N 5.915 V x€ 1.000,-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 496