=U Ernst &Young EU Ernst&Young Ernst Young Accountants 7.2 Dienst Algemene Zaken Hoewel wij begrip hebben voor de inspanningen die met de reeds genoemde organisatorische veranderingen gemoeid zijn, zijn wij van mening dat het van belang is om aan de gesignaleerde bevindingen spoedig follow-up te geven, aangezien het in veel gevallen gaat om de basisproces sen die moeten garanderen dat de organisatie in 'control' is. De belangrijkste kunnen als volgt worden samengevat: Proces belastingen en heffingen: een gestructureerde analyse en beschrijving van de admi nistratieve organisatie, gebaseerd op een risicoanalyse en een gestructureerd management informatiesysteem zal in de loop van 2004 gereed moeten zijn. Voorts dienen procedures te worden opgezet omtrent het beheer en de analyse van stopcodes (bezwaren en opschortin gen). Invoering CODA: - het actualiseren van bestaande parafenlijsten en autorisatiebevoegdheden en de tijdig heid van betaling van crediteuren dienen voor medio 2004 gereed te zijn; - het opzetten van procedures met betrekking tot het waarborgen van de volledigheid van geregistreerde verplichtingen; het periodiek analyseren en verwerken van tussenrekeningen dient in 2004 opera tioneel te zijn; - het opzetten van ouderdomsanalyses van debiteuren om de incassorisico's inzichtelijk te maken; vanuit CODA kunnen tot op heden geen standaard ouderdomsoverzichten worden gegenereerd. Het opstellen van richtlijnen inzake BTW op verkoopfacturen en het uitvoeren van perio dieke steekproeven op de te betalen BTW, in verband met het BTW-compensatiefonds. 7.3 Dienst Stadsontwikkeling en -beheer De administratieve organisatie en inteme controle van de Dienst Stadsontwikkeling en -beheer is van een voldoende niveau. Op de volgende onderdelen zijn naar onze mening verbeteringen noodzakelijk: werking en borging van procedures en richtlijnen in het kader van de grondexploitatie middels het verder uitwerken van het grondbeleid; uitvoeren van individuele risicoanalyses van omvangrijke/risicovolle complexen gerela teerd aan de minimaal benodigde omvang van de egalisatiereserve grondzaken; verbeteringen ten aanzien van het waarborgen van de volledigheid (en daarmee de betrouw baarheid) van geregistreerde verplichtingen, mede als gevolg van de implementatie van CODA; het verder ontwikkelen van (bestaande) procedures ter bewaking van de naleving van sub sidievoorwaarden gedurende de looptijd van projecten. 18 m Ernst Young Accountants 7.4 Dienst Welzijn Ten aanzien van de dienst Welzijn zijn tijdens de interim-controle de processen met betrekking tot subsidieverstrekkingen, onderwijs, sociale zaken en subsidieregelingen in het kader van ESF- 3 onderzocht. Gerapporteerde bevindingen en verbeteringsmogelijkheden kunnen als volgt wor den samengevat: Een financiële en juridische toets ten aanzien van subsidieverstrekkingen heeft in 2003 niet structureel plaats, mede door tijdsdruk. In het kader van budgetbeheersing en rechtmatig heid is het van belang dat deze toets plaatsvindt. Vanwege de financiële verwevenheid met Proloog adviseren wij u maatregelen te treffen ter waarborging van de beheersing van geldstromen, gerelateerd aan het primair openbaar onderwijs van de gemeente Leeuwarden. In het kader van de WIW wijzen wij u erop dat reïntegratiebedrijven moeten voldoen aan de wet- en regelgeving (rechtmatigheid en juistheid van bestedingen). Bij het afsluiten van contracten dient extra nadruk te worden gelegd op inhoudelijke en financiële verantwoor ding. In 2003 heeft geen structurele afstemming plaatsgevonden tussen toegezegde kredieten en de daadwerkelijke uitgaven in het kader van investeringen in onderwijshuisvesting. Intern is inmiddels actie ondernomen om dit te verbeteren. De logische toegangsbeveiliging en functiescheiding ten aanzien van de subsidieadministra- tie (ISA4LL) was in 2003 onvoldoende. Inmiddels zijn maatregelen getroffen om dit te verbeteren. Het beleid ten aanzien van de rechtmatigheid van bestedingen dient verder ontwikkeld te worden in het kader van de activiteiten die worden gesubsidieerd door Rijksoverheid, Provincie en andere instanties. 8 Evaluatie accountantscontrole 2003 Zelfcontrolerend vermogen Op dienstniveau zijn gedetailleerde lijsten met op te leveren stukken voor een efficiënte uit voering van de jaarrekeningcontrole opgesteld en besproken met de verantwoordelijke mede werkers. Desondanks is ons tijdens de jaarafsluiting gebleken dat de kwaliteit van de oplevering van brondocumenten en specificaties per dienst verschilt. Overigens heeft de invoering van CODA gedurende 2003 en de toepassing van de BBV (met name voor voorzieningen en reserves) voor de diensten extra inspanningen gevergd om een kwalitatief balansdossier op te leveren. De inhoudelijke beoordeling van aangeleverde specificaties door de afzonderlijke diensten is over het algemeen ten opzichte van voorgaande jaren verbeterd, hoewel naar onze mening een verdere aanscherping mogelijk is. 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 515