Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2002
Toekomst. Er zijn een aantal factoren te onderscheiden die van invloed zijn op de
tegenvallende uitstroom van Leeuwarden:
Langdurige trajecten: gezien de aard van de doelgroep worden met name
langdurige trajecten ingezet. Deze trajecten laten pas na circa driejaar
uitstroomresultaat zien;
Invoering casemanagement: juli 2002 heeft reoganisatie van Sector Sociale Zaken
zijn beslag gekregen. Daarmee is ook de functie van casemanager definitief
vastgesteld. Het jaar na de reorganisatie heeft in het teken gestaan van instructie,
training en facilitering;
Conjunctuur: de uitstroommogelijkheden zijn beperkt als gevolg van de
verslechterde arbeidsmarkt;
Vanaf 2003 geen uitstroom naar gesubsidieerd werk: I/D banen en Wiw
dienstbetrekkingen bieden vanaf 2003 als gevolg van de instroomstop geen
uitstroommogelijkheid meer voor bijstandsgerechtigden.
Vanaf 2002 zijn de afspraken tussen G26 en SZW versoepeld waarbij gemeenten de
gelegenheid hebben gekregen om achterblijvende prestaties in het ene jaar in te lopen in
de volgende jaren.
2.2 Nieuwe doelgroep
Met ingang van 2002 is de gemeente verantwoordelijk voor de reïntegratie van een
nieuwe doelgroep. Deze doelgroep bestaat uit niet uitkeringsgerechtigde personen en
personen met een Anw uitkering die zich inschrijven bij het CWI als werkzoekende. In
de Lokale Agenda voor de Toekomst is afgesproken dat de gemeente zich inspant om
met ingang van 1 januari 2002 de sluitende aanpak voor nieuwe niet
uitkeringsgerechtigden zoveel mogelijk te realiseren.
De inzet van Leeuwarden voor de nieuwe doelgroep is gericht geweest op werving en
toeleiding. In 2002 zijn er in samenwerking met het CWI diverse kleine
wervingscampagnes in de gemeente gehouden. Er zijn posters en folders verspreid met
het aanbod om de personen uit de nieuwe doelgroep te ondersteunen bij de
arbeidsmarkttoeleiding. De lokale omroep Mercurius heeft zendtijd beschikbaar gesteld
om de nieuwe doelgroep te bereiken en er zijn diverse artikelen geplaatst in de huis-aan-
huiskrant met informatie over de reïntegratiemogelijkheden voor de nieuwe doelgroep.
Daarnaast is er een frontoffice medewerker van Sociale Zaken aangesteld op het CWI
voor de arbeidsmarkttoeleiding van deze specifieke doelgroep.
Voor het jaar 2002 heeft de gemeente contracten gesloten met een tweetal
reïntegratiebedrijven (Kliq en Ottema Zwart) die de arbeidsmarkttoeleiding van de
niet uitkeringsgerechtigden begeleiden. In 2002 zijn 91 personen uit de nieuwe
doelgroep een reïntegratietraject begonnen bij deze bedrijven. Vooraf werd rekening
gehouden met een aanmelding van 150 personen. In dat opzicht zijn de aanmeldingen
minder dan verwacht. Van de gestarte trajecten is inmiddels 15% uitgestroomd naar
werk, 40% is uitgevallen. De andere trajecten zijn nog niet afgerond. Voor 2003 zijn de
ambities bijgesteld: er zijn 40 trajecten ingekocht bij twee reïntegratiebedrijven.
2.3 Gesubsidieerde arbeid
Eind 2002 zijn door het kabinet omvangrijke bezuinigingen doorgevoerd op het terrein
van de gesubsidieerde arbeid, zowel op de I/D-banen als op de Wiw-dienstbetrekkingen.
Het college van b&w heeft als gevolg van de rijksbezuinigingen in december 2002 en
februari 2003 besloten tot het nemen van maatregelen. Over de resultaten van die
10
Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2002
maatregelen die betrekking hebben op 2003 wordt u door middel van een
tussenrapportage afzonderlijk geïnformeerd.
In de Lokale Agenda voor de Toekomst was al wel afgesproken dat de gemeente zich
ten doel stelt de positieve uitstroom uit de Wiw (naar regulier werk, werkervaringsplaats
of scholing) van personen die na 1-1-1998 zijn ingestroomd in de Wiw op het landelijk
gemiddelde te brengen. De verwachting was dat de landelijk gemiddelde uitstroom in
2002 op 30% zou liggen. Hieronder volgt een overzicht van de gerealiseerde uitstroom
uit de Wiw-dienstbetrekkingen. Onder deze uitstroom vallen Wiw-ers op een
dienstbetrekking die uitstromen naar regulier werk, scholing, werkervaringsplaats, Wsw
of I/D-baan. Tot en met 2002 maakte de uitstroom naar een I/D-baan het overgrote deel
uit van de totale uitstroom uit de Wiw. In 2002 werd driekwart van de uitstroom uit
Wiw-dienstbetrekkingen gerealiseerd door plaatsing op een I/D-baan.
Gemiddelde bezetting en uitstroom Wiw-dienstbetrekkkingen
Jaar
F te 's Wiw-db
Uitstroom
2001
405
19
76
2002
352
20%
73
20032
325
15
50
In 2002 betrof de gerealiseerde uitstroom uit de Wiw dienstbetrekkingen in totaal 20%.
Voor 2003 wordt een lager gemiddeld uitstrompercentage verwacht. De beperkte
uitstroom in 2003 is een logisch gevolg van de per 1 januari 2003 afgekondigde
instroomstop op de I/D-banen.
2.4 Allochtonen, oudkomers en nieuwkomers
Het realiseren van een evenredige trajectdeelname en uitstroom van allochtone
uitkeringsgerechtigden is een afspraak uit de Lokale Agenda voor de Toekomst.
De gemeente Leeuwarden benadert alle uitkeringsgerechtigden voor een passend
aanbod naar werk, scholing of maatschappelijke participatie. Het reïntegreren van de
Leeuwarder uitkeringsgerechtigden is maatwerk. Elke cliënt krijgt een individueel
traject aangeboden dat is afgestemd op zijn of haar specifieke mogelijkheden en
belemmeringen. Door deze individuele benadering van het totale uitkeringsbestand
krijgen ook alle werkloze allochtonen met een uitkering een op maat gesneden traject.
Bijna één op de drie bijstandsgerechtigden is allochtoon. Daarom is het van belang na te
gaan of allochtonen ook in voldoende mate aan bod komen in de praktijk van de
uitvoering van het reïntegratiebeleid, zoals dat hierboven is beschreven. Uit gegevens
over reïntegratietrajecten in 2001 blijkt dit in grote lijnen het geval te zijn. Allochtonen
worden in voldoende mate doorgeleid naar reïntegratiebedrijven (30%) en allochtonen
stromen naar evenredigheid door naar werk (26% van de positieve uitstroom is
allochtoon). Bovendien blijken zij niet vaker uit te vallen dan autochtonen. Omdat de
Leeuwarder aanpak niet is gewijzigd in 2002 zal deze evenredigheid zich ook voordoen
in 2002.
Eind 2002 heeft de gemeente in samenwerking met alle betrokken inburgeringspartijen
een nieuwe visie ontwikkeld op inburgering en integratie. Daarbij is de inburgering van
nieuwkomers en oudkomers aangehaakt bij het geldende reïntegratiebeleid en de
daarvoor ontwikkelde keten van dienstverlening. Concreet zal vanaf 2003 deze groep
2 Prognose
11