16. Harmonieplein graag behouden voor parkeren en verbeteren van de
verlichting op dit plein3
17. Wat wordt het avondtarief voor parkeren in garages12
18. Concurrentievoordeel voor Sneek (gratis parkeren op groot terrein) en
Drachten (gemakkelijk te bereiken parkeerterreinen) in tegenstelling tot
het Zaailand in Leeuwarden6
19. De 400 parkeerplaatsen die verdwijnen lagen gunstig voor de
ondernemers, dit compenseer je niet met een plek elders. Er zou een
overgangs- of gewenningsregeling voor gecreëerd moeten worden4
20. In de parkeergarage Hoeksterend geldt op zaterdag niet een verlaagd
tarief, moet gewijzigd worden in de tekst38
21. Bij de invoering van betaald parkeren in de avonduren dient er strikte
handhaving te zijn28
22. Is het mogelijk combikaarten te creëren voor voorstelling en
parkeergarage? Bijvoorbeeld voor Harmonie, Muziekcentrum Schaaf en
de Leeuwarder bioscopen zou dit een optie kunnen zijn, met een goede
promotie39
23. Parkeerprobleem op vrijdagen tijdens de bouw van de parkeergarage
Oldehoofsterkerkhof, omdat het Wilhelminaplein dan niet beschikbaar is
voor parkeren ivm de markt. Parkeergarage Hoeksterend dan goed
onder de aandacht brengen, hier is eigenlijk altijd nog wel ruimte33
24. Communicatie bij (grote) projecten tussen gemeente en ondernemers is
belangrijk. Bijvoorbeeld bouw parkeergarage Oldehoofsterkerkhof en het
museum op het Wilhelminaplein zullen waarschijnlijk grote
verkeersverstorende projecten zijn34
25. Bij omleidingen ter dege rekening houden met de parkeergarages en de
verwijzing daarnaar35
26. Pijler 2: zelfvoorziening per gebied, spanning hierin, graag maatwerk en
beleid voor de bedrijven9
27. Concurrentiepositie: Leeuwarden moetje vergelijken met steden in
Friesland, niet met bijvoorbeeld Amsterdam7
28. Vervoerplannen moeten wel gestimuleerd maar niet verplicht worden30
29. Doelgroepenindeling: bij de eerste doelgroep moeten ook bezoekers aan
bedrijven gerekend worden en bij de derde doelgroep (werknemers van
bedrijven en instellingen) moeten ook de bestuurders van de gemeente
gerekend worden18
30. Looproutes: moeten niet alleen kort maar ook interessant zijn. Goede
voorbeelden zijn de Kleine Kerkstraat en de Voorstreek40
31. Praktische uitwerking en communicatie is van groot belang voor
ondernemers, in verband met draagvlak en ideeënontwikkeling. Het
parkeerbeleidsplan moet niet in theorie blijven steken36
32. Zijn de data, zoals gesteld in de planning voor bijvoorbeeld de
openstelling parkeergarage Hoeksterend tot 24.00 uur, de invoering van
het parkeerbewijs etc, ook gekoppeld aan data van
collegevergaderingen?32
LEON
33. Parkeerbalans: gezien de ambities en groei van de stad lijken 3850
parkeerplaatsen niet voldoende, dit zouden er 4000 moeten zijn5
34. Speciale aandacht voor parkeren tijdens bouw garage
Oldehoofsterkerkhof37
35. Communicatie tussen gemeente en ondernemers maar ook tussen
12
gemeente en bezoekers is erg belangrijk36
36. De eis om te voorzien in de eigen parkeerbehoefte kan niet onverkort
gelden voor bestaande bedrijven Voor hen zal op z'n minst een
overgangregeling van toepassing moeten zijn10
37. Het invoeren van betaald parkeren in de avonduren zal goed
gecommuniceerd moeten worden17
38. De tariefstelling moet de concurrentiepositie van Leeuwarden niet
ondermijnen, afgemeten aan de tarieven die in omliggende steden in
het noorden worden gehanteerd. Steden elders in Nederland vormen
niet direct de concurrentie van Leeuwarden
39. Stimuleren van transferia op piekmomenten is een goede zet. Wel moet 8
hierbij voorkomen worden dat er grote investeringen nodig zijn
40. Stimuleren van een vervoersplan is een goed plan, het verplicht stellen 31
van zo'n plan gaat te ver
30
Hotel 't Anker, de heer C. van der Leij
41. Nieuw vergunningenstelsel voor betaalde parkeerplaatsen: voorstel om
drie soorten vergunningen te introduceren, voor de gehele dag, voor 2/3
dag (8-18 uur) en voor 1/3 dag (18-22 uur)
42. Uitgifte T vergunning: bedrijven zouden eerder dan een bewoner voor 25
een 2e vergunning in aanmerking moeten komen. Tevens moet er dan
gekeken worden wat voor vergunning, voor de gehele dag of voor een
gedeelte van de dag
43. Kan de 2e vergunning ook zonder kenteken?26
44. Probleem met bestelauto's en busjes: deze kunnen niet in 27
parkeergarage, zijn te hoog
45. Komt er voor de garage Hoeksterend een uitrijmogelijkheid na 24.00 43
uur? En als die mogelijkheid er in eerste instantie niet is, kan de garage
als overgangsregeling tot 02.00 uur open blijven
11
Dansschool Saco Velt, de heer S. Velt
46. Komt er voor de garage Hoeksterend een uitrijmogelijkheid na 24.00
uur? En als die mogelijkheid er in eerste instantie niet is, kan de garage
als overgangsregeling tot 02.00 uur open blijven
Muziekcentrum Schaaf, de heer F. van der Borg
1 ff 47. Komt er voor de garage Hoeksterend een uitrijmogelijkheid na 24.00
uur? En als die mogelijkheid er in eerste instantie niet is, kan de garage
als overgangsregeling tot 02.00 uur open blijven
11
11
De heer Faber
48. Er zijn nog twee terreinen die voor dubbelgebruik in aanmerking komen,
te weten het Sixmaplein en het P&R terrein
1
Straatvereniging Eewal eo, de heer Benninga
49. Wens van de bewoners van de Eewal om de garage Hoeksterend zoveel
mogelijk continue open te stellen
13
Stadhouderlijk Hof, mevrouw Jonker
50. Kunnen de garages ook op zondag open en voor bewoners toegankelijk
zijn, omdat-schade aan auto's meestal op zaterdagavond plaatsvindt........
14
13