16. Harmonieplein graag behouden voor parkeren en verbeteren van de verlichting op dit plein3 17. Wat wordt het avondtarief voor parkeren in garages12 18. Concurrentievoordeel voor Sneek (gratis parkeren op groot terrein) en Drachten (gemakkelijk te bereiken parkeerterreinen) in tegenstelling tot het Zaailand in Leeuwarden6 19. De 400 parkeerplaatsen die verdwijnen lagen gunstig voor de ondernemers, dit compenseer je niet met een plek elders. Er zou een overgangs- of gewenningsregeling voor gecreëerd moeten worden4 20. In de parkeergarage Hoeksterend geldt op zaterdag niet een verlaagd tarief, moet gewijzigd worden in de tekst38 21. Bij de invoering van betaald parkeren in de avonduren dient er strikte handhaving te zijn28 22. Is het mogelijk combikaarten te creëren voor voorstelling en parkeergarage? Bijvoorbeeld voor Harmonie, Muziekcentrum Schaaf en de Leeuwarder bioscopen zou dit een optie kunnen zijn, met een goede promotie39 23. Parkeerprobleem op vrijdagen tijdens de bouw van de parkeergarage Oldehoofsterkerkhof, omdat het Wilhelminaplein dan niet beschikbaar is voor parkeren ivm de markt. Parkeergarage Hoeksterend dan goed onder de aandacht brengen, hier is eigenlijk altijd nog wel ruimte33 24. Communicatie bij (grote) projecten tussen gemeente en ondernemers is belangrijk. Bijvoorbeeld bouw parkeergarage Oldehoofsterkerkhof en het museum op het Wilhelminaplein zullen waarschijnlijk grote verkeersverstorende projecten zijn34 25. Bij omleidingen ter dege rekening houden met de parkeergarages en de verwijzing daarnaar35 26. Pijler 2: zelfvoorziening per gebied, spanning hierin, graag maatwerk en beleid voor de bedrijven9 27. Concurrentiepositie: Leeuwarden moetje vergelijken met steden in Friesland, niet met bijvoorbeeld Amsterdam7 28. Vervoerplannen moeten wel gestimuleerd maar niet verplicht worden30 29. Doelgroepenindeling: bij de eerste doelgroep moeten ook bezoekers aan bedrijven gerekend worden en bij de derde doelgroep (werknemers van bedrijven en instellingen) moeten ook de bestuurders van de gemeente gerekend worden18 30. Looproutes: moeten niet alleen kort maar ook interessant zijn. Goede voorbeelden zijn de Kleine Kerkstraat en de Voorstreek40 31. Praktische uitwerking en communicatie is van groot belang voor ondernemers, in verband met draagvlak en ideeënontwikkeling. Het parkeerbeleidsplan moet niet in theorie blijven steken36 32. Zijn de data, zoals gesteld in de planning voor bijvoorbeeld de openstelling parkeergarage Hoeksterend tot 24.00 uur, de invoering van het parkeerbewijs etc, ook gekoppeld aan data van collegevergaderingen?32 LEON 33. Parkeerbalans: gezien de ambities en groei van de stad lijken 3850 parkeerplaatsen niet voldoende, dit zouden er 4000 moeten zijn5 34. Speciale aandacht voor parkeren tijdens bouw garage Oldehoofsterkerkhof37 35. Communicatie tussen gemeente en ondernemers maar ook tussen 12 gemeente en bezoekers is erg belangrijk36 36. De eis om te voorzien in de eigen parkeerbehoefte kan niet onverkort gelden voor bestaande bedrijven Voor hen zal op z'n minst een overgangregeling van toepassing moeten zijn10 37. Het invoeren van betaald parkeren in de avonduren zal goed gecommuniceerd moeten worden17 38. De tariefstelling moet de concurrentiepositie van Leeuwarden niet ondermijnen, afgemeten aan de tarieven die in omliggende steden in het noorden worden gehanteerd. Steden elders in Nederland vormen niet direct de concurrentie van Leeuwarden 39. Stimuleren van transferia op piekmomenten is een goede zet. Wel moet 8 hierbij voorkomen worden dat er grote investeringen nodig zijn 40. Stimuleren van een vervoersplan is een goed plan, het verplicht stellen 31 van zo'n plan gaat te ver 30 Hotel 't Anker, de heer C. van der Leij 41. Nieuw vergunningenstelsel voor betaalde parkeerplaatsen: voorstel om drie soorten vergunningen te introduceren, voor de gehele dag, voor 2/3 dag (8-18 uur) en voor 1/3 dag (18-22 uur) 42. Uitgifte T vergunning: bedrijven zouden eerder dan een bewoner voor 25 een 2e vergunning in aanmerking moeten komen. Tevens moet er dan gekeken worden wat voor vergunning, voor de gehele dag of voor een gedeelte van de dag 43. Kan de 2e vergunning ook zonder kenteken?26 44. Probleem met bestelauto's en busjes: deze kunnen niet in 27 parkeergarage, zijn te hoog 45. Komt er voor de garage Hoeksterend een uitrijmogelijkheid na 24.00 43 uur? En als die mogelijkheid er in eerste instantie niet is, kan de garage als overgangsregeling tot 02.00 uur open blijven 11 Dansschool Saco Velt, de heer S. Velt 46. Komt er voor de garage Hoeksterend een uitrijmogelijkheid na 24.00 uur? En als die mogelijkheid er in eerste instantie niet is, kan de garage als overgangsregeling tot 02.00 uur open blijven Muziekcentrum Schaaf, de heer F. van der Borg 1 ff 47. Komt er voor de garage Hoeksterend een uitrijmogelijkheid na 24.00 uur? En als die mogelijkheid er in eerste instantie niet is, kan de garage als overgangsregeling tot 02.00 uur open blijven 11 11 De heer Faber 48. Er zijn nog twee terreinen die voor dubbelgebruik in aanmerking komen, te weten het Sixmaplein en het P&R terrein 1 Straatvereniging Eewal eo, de heer Benninga 49. Wens van de bewoners van de Eewal om de garage Hoeksterend zoveel mogelijk continue open te stellen 13 Stadhouderlijk Hof, mevrouw Jonker 50. Kunnen de garages ook op zondag open en voor bewoners toegankelijk zijn, omdat-schade aan auto's meestal op zaterdagavond plaatsvindt........ 14 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 546