Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2002 opstellen van risicoprofielen voor bepaalde groepen klanten; nadruk op consequent sanctioneren. De ervaringen met het LAT zijn inmiddels dermate succesvol dat SZW een stimuleringsregeling maakt die de ervaringen en werkwijze van het LAT ook onder de aandacht van andere gemeenten moet brengen. 3.3 Kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen In de Lokale Agenda voor de Toekomst is opgenomen dat de gemeente vanaf 2002 in het beleidsplan kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen opneemt voor fraudepreventie, -bestrijding en terugvordering van fraudeschulden. Al vanaf 2001 zijn er in het Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid voorgenomen prestaties opgenomen ten aanzien van het aantal fraudeonderzoeken, processen verbaal, op te leggen maatregelen, boeteonderzoeken, het totaal aan debiteuren - en verhaalsbeheer en de afwikkeling van bezwaar en beroepsprocedures. De gemeente Leeuwarden heeft nadere invulling gegeven aan deze afspraak uit de Agenda door in het beleidsplan 2002 en 2003 kenmerken op te nemen van het debiteurenbestand; het totale vorderingenbestand, gemiddelde schuld per vordering (naar fraude en terugvordering) gemiddelde verhaalsvordering en het totaalsaldo aan vorderingen. De inzet is om aan de hand van deze kenmerken in de loop van de jaren kengetallen te kunnen ontwikkelen op het gebied van handhaving en fraudebestrijding. Overigens is in het kader van het LAT-project een aantal kwantitatieve doelstellingen geformuleerd ter verbetering van de handhaving. 3.4 Verbetertraject Het college van b&w heeft op 19 september 2001 een aanvraag verbetertraject ingediend. Op deze aanvraag is bij beschikking van 8 april 2002 door de Inspectie Werk en Inkomen instemming verleend voor dit verbetertraject. In de beschikking wordt benoemd op welke thema's het verbetertraject betrekking heeft, de totale looptijd met daaraan verbonden de ijkmomenten waarop aan bepaalde input- dan wel outputeisen voldaan moet zijn en aan het verbetertraject verbonden voorwaarden. Eén van de voorwaarden houdt in dat na ommekomst van een benoemd ijkmoment binnen twee maanden nadien gerapporteerd moet worden over de realisatie van genoemde inspanningsverplichtingen dan wel opheffing van tekortkomingen. De thema's van het verbetertraject zijn: Onvolledig en/of onjuist onderzoek en rapportage bij aanvraag en beëindiging Handhaving van verplichtingen Administratie, gegevensvastlegging Debiteurenbeheer In het kader van het verbetertraject is "Handhaven van Verplichtingen" één van de thema's waarvoor maatregelen ter verbetering van de kwaliteit zijn ingezet. Het doel is: Realiseer kwaliteitsverbetering van onze uitvoering wet- en regelgeving voor het concrete benoemde thema, handhaven van verplichtingen, tot het vereiste, gewenste niveau. Ten einde de geconstateerde tekortschietende kwaliteit gerelateerd aan de analyse met betrekking tot de oorzaken hiervan op te lossen, zijn de volgende maatregelen getroffen: 14 Beleidsverslag Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2002 Eenduidige richtlijnen en werkinstructies, dit impliceert tevens een éénduidige classificatie van maatregelwaardige gedragingen. Handleiding met betrekking tot de gegevensinvoer ten aanzien van dit onderwerp, mede met het oog op het belang dat door middel van een volledige en juiste registratie ook recidive herkenbaar is. Procesgang: Met betrekking tot de procesgang een éénduidige en centrale registratie van alle signalen van een reïntegratiebedrijf of het CWI vaststellen. Tevens de registratie van de resultaten van de maatregelonderzoeken éénduidig vaststellen. Helder kader ten aanzien van de inhoud en frequentie van onderzoek handhaven verplichtingen, het heronderzoeksplan doelmatigheid. Instructie hierover intern voor de casemanagers, dit is gerealiseerd in het kader van het implementatietraject casemanagement. Communicatie extern over de wijze waarop en het format waarin de signalen afgegeven dienen te worden, met name naar de reïntegratiebedrijven als zijnde de grootste leverancier van de signalen. Geautomatiseerde ondersteuning: actuele en sturende rapportage-macro's, overigens dient hierbij opgemerkt te worden dat dit een dynamisch proces is, er zijn altijd verbeteringen mogelijk. Samenvatting van het verslag aan het IWI over het laatste ijkmoment 31 december 2002: Voor het thema Onderzoek en rapportage bij aanvraag en beëindiging zijn de benoemde inputeisen gerealiseerd; Voor het thema Handhaven verplichtingen is de benoemde inputeis gerealiseerd. De instructie met betrekking tot de richtlijn werkinstructie is afgerond. De doorontwikkeling en verbetering van het registratiesysteem van externe meldingen van het rib of het CWI heeft plaatsgevonden; Het thema Gegevensvastlegging en administratie kent drie subonderwerpen. De inventarisatie scholingsbehoefte in relatie tot inkomstenkorting en belastingregels heeft geleid tot instructie over belastingregels. De instructie over inkomstenkorting zal op korte termijn plaatsvinden. De instructie met betrekking tot het nieuwe instrument Reïntegratiemodule GWS4all heeft plaatsgevonden. De uitvoeringspraktijk wordt momenteel direct en sluitend gecontroleerd; Bij het thema Debiteurenbeheer; de nieuwe invorderingsgevallen worden momenteel correct en volledig vastgelegd in de debiteurenmodule van GWS4all, gericht op een tijdige en sluitende bewaking. Concluderend kan gesteld worden dat aan de inspanningsverplichtingen zoals deze zijn benoemd voor de te onderscheiden thema's, is voldaan conform afspraak. De reactie van het IWI op basis van de laatste verantwoordingsinformatie is dat gemeente Leeuwarden zich heeft gehouden aan de voorwaarden zoals die in de toekenningsbeschikking van het verbetertraject zijn verwoord. Inmiddels heeft de gemeente en beschikking van het IWI ontvangen dat aan de voorwaarden van het laatste ijkmoment is voldaan. 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 54