Beleidsproduct
Financiën (alle bedragen in Euro's):
Rekening
Begroting
Rekening
Resultaat
2002
2003
2003
2003
Lasten
3.880.878
3.759.856
4.083.862
-324.006
Baten
3.703.778
3.597.000
3.889.959
292.959
Saldo
-177.100
-162.856
-193.903
-31.047
Specificatie naar beheersproduct
Code
Omschrijving
Begroting 2003
Rekening 2003
Resultaat
Lasten
Baten
Lasten
Baten
2003
33-074
Openbaar vervoer beleid
3.655.314
3.597.000
3.979.295
3.889.959
-31.022
91-915
Opslag concernoverhead
104.542
-
104.567
-
-25
Totaal
3.759.856
3.597.000
4.083.862
3.889.959
-31.047
Recapitulatie per kostensoort
Rekening 2003
Code
Omschrijving
Uren (aantal)
Lasten
Baten
Saldo
010
Niet in te delen lasten en baten
-
-
-
020
Lasten en baten derden
-
7.688
16.431
-8.743
030
Afdrachten aan/van het Rijk
-
-
3.834.000
-3.834.000
040
Uitkeringen en subsidies
-
3.487.667
-
3.487.667
100
Mutaties reserves en voorzieningen
-
385.861
-
385.861
110
Kapitaallasten
-
21.205
-
21.205
130
Apparaatskosten
1.020
181.441
39.528
141.913
300
Overige lasten en baten
-
-
-
Totaal
1.020
4.083.862
3.889.959
193.903
Toelichting resultaat:
Op de kapitaallasten een nadeel van 19.000,—. De provincie heeft voor de aanleg van de busbaan
Harlingerstraatweg een bijdrage toegezegd in het kader van de "De Boer-gelden". Omdat het project is vertraagd
in verband met geluidsmaatregelen, en de bijdrage pas wordt betaald na het gereedkomen van het project is er
sprake van extra rentelasten waar geen rekening mee is gehouden.
De ureninzet was 23.000,— hoger door onder andere het overleg met betrekking tot de Zuiderzeelijn en de
concessie openbaar vervoer.
Op het beheer van abri's een voordeel van 11.000,— door enerzijds hogere lasten ad. 5.000,— en anderzijds
een voordeel op de reclameopbrengsten van 16.000,—.
In 2003 is de bijdrage "Openbaar Vervoer" van het rijk 273.000,— hoger dan geraamd. Het verschil is te
verklaren doordat de raming 2003 is gebaseerd op de bijdrage 2002, er geen rekening is gehouden met
indexering van dit bedrag, de raming 2002 achteraf naar boven is bijgesteld en er geen rekening is gehouden met
een bijdrage Sociale Veiligheid OV. Dit voordeel is toegevoegd aan de voorziening openbaar vervoer en heeft
derhalve geen invloed op het resultaat.
013 - Spoorlijnen
Programma:
007 - Infrastructuur /Bereikbaarheid
Portefeuillehouder:
Sluiter, W.R.
Dienst:
STADSONTWIKKELING EN BEHEER
Budgethouder:
Reinders, J.
Sector:
Beheer Openbare Ruimte
Contactpersoon:
Zijlstra, J.
Omschrijving:
Het instandhouden van het stelsel van spoorlijnen dat ligt binnen de gemeente Leeuwarden. Het betreft hier de
kruisingen met verhardingen, leidingen e.d. en de spoorlijn in het industriegebied Leeuwarden-West. Het zorgen
voor het vloeiend verlopen van de aan- en afvoer van goederen daar waar spoorlijnen onderdeel uitmaken van de
openbare weg.
Beoogd effect:
Waarborgen van verkeersdoorstroming via spoorwegovergangen en daarmee bijdragen aan een goede
bereikbaarheid van de stad.
Instandhouding van de industriespoorlijnen
Ondergrondse bereikbaarheid van stadsgebieden gewaarborgd door toestemming voor het leggen van kabels
en leidingen onder de spoorlijnen door.
Prestaties/kengetallen:
3.530 meter industriespoorlijnen instandhouden op basis van door de NS te stellen kwaliteitseisen.
Instandhouden van spoorwegovergangen.
Toestemming van NS voor het leggen van kabels en leidingen onder de spoorlijnen door
Accent begrotingsjaar: