Schakelklassen Met ingang van het schooljaar 2003 - 2004 is de Centrale Opvang gesloten als gevolg van de grote daling van het aantal leerlingen. De groep in aanmerking komende leerlingen is te klein en bovendien sterk gespreid, hetgeen het blijvend financieren van de Centrale Opvang financieel onhaalbaar maakt. Voortijdig schoolverlaten Jaarlijks verlaten veel kinderen voortijdig, dat wil zeggen zonder het vereiste minimumniveau (een startkwalificatie) het onderwijs. In Leeuwarden gaat het (indicatief) om ongeveer 95 leerlingen per jaar. In 1999 is de gemeente (in het kader van het RMC-beleid) projectmatig begonnen met het ontwikkelen van een 'sluitende aanpak' voor jongeren van 12 tot 23 jarigen. In het schooljaar 2002 - 2003 zijn 135 leerlingen bij het RMC aangemeld, waarvan 22 van allochtone herkomst. In voorgaande jaren lag het aantal allochtone leerlingen aanzienlijk hoger: toen was één op de drie aangemelde leerlingen van allochtone herkomst. Door de Vrije Universiteit heeft in 2001 een evaluatie plaatsgevonden. De conclusies waren redelijk positief. De gemeente is op de goede weg, al zijn er wel verbeterpunten te noemen zoals dagbesteding voor 17 - 23-jarigen, een groepsvorm voor observatie, een vorm van schuldsanering en vormen van begeleid wonen. Maatschappelijke opvang/vrouwenopvang en verslavingszorg De omvang van de problematiek op het terrein van Maatschappelijke Opvang, Vrouwenopvang en verslavingszorg neemt toe. Dit blijkt uit het feit dat instellingen regelmatig 'nee' moeten verkopen. Daarnaast neemt ook de complexiteit van problemen toe. Zowel voor de Maatschappelijke Opvang als de Vrouwenopvang blijkt dat mensen in toenemende mate naast geweldsproblemen of huisvestingsproblemen, ook psychische problemen, verslavingsproblemen en schulden hebben. Bij de verslaafden is een toename van cliënten met een zgn. dubbele diagnose problematiek (verslaafd en psychiatrisch) te zien. Leeuwarden heeft te maken met een harde kern van harddrugsverslaafden, die steeds meer overlast veroorzaakt. Voor Leeuwarden is op basis van onderzoek van Bureau Intraval (2003) de volgende omvangindicatie te geven: ongeveer 200 mensen zijn dakloos en circa 400 mensen zijn harddrugsverslaafd. Wat betreft woonproblemen wordt een schatting gemaakt van 1000 gevallen voor Fryslan en voor de crisisopvang 1100 gevallen. De doorstroming in de maatschappelijke opvang is niet bekend. Een systeem voor gestandaardiseerde intake en een klantvolgsysteem is in ontwikkeling. Overzicht van de beschikbare capaciteit: aantal plaatsen in de dak- en thuislozenopvang 292 aantal plaatsen in crisisopvang 55 het aantal plaatsen voor woonondersteuning voor cliënten van de MO-instellingen 118 aantal plaatsen vrouwenopvang 30 aantal opvangplaatsen jeugdige prostituees (Asja) 10 Huiselijk geweld Uit een grootschalig landelijk onderzoek van het ministerie van Justitie (1997) blijkt dat ruim een kwart van de ondervraagden ooit dagelijks of wekelijks te maken heeft gehad met huiselijk geweld. Uit Concept MOF Leeuwarden 2005-2009 22 aangiften bij de politie blijkt dat één op de vijf aangiften van geweld onder de noemer van huiselijk geweld valt. In Leeuwarden is men begin 2004 gestart met de ontwikkeling van een uitgebreide registratie van aangiften specifiek gericht op huiselijk geweld. Vanaf 1 januari tot en met augustus 2004 zijn er bij de politie 118 meldingen van huiselijk geweld geregistreerd. De eerste door het Openbaar Ministerie (OM) verrichte meting op 1 april 2004 laat zien dat bij de politie vanaf 1 januari 2003 242 meldingen zijn binnengekomen. In 138 gevallen werd aangifte gedaan. Er zijn 83 Processenverbaal ingestuurd naar het OM. Door het OM is in 29 zaken de beslissing om te dagvaarden genomen en werd aan 3 verdachten een transactie aangeboden. Door de rechtbank werden in 2003 twee zaken afgedaan, beide met een geldboete. De overige zaken waren op het meetmoment nog in behandeling. De reclassering heeft 19 vroeghulpverzoeken gekregen. In 8 gevallen werd vroeghulp verleend. Verder kreeg de reclassering 48 verzoeken tot het opstellen van een voorlichtingsrapportage. In 25 gevallen werd een voorlichtingsrapportage opgesteld. De overige zaken waren op het meetmoment nog in behandeling. Bij Bureau Slachtofferhulp zijn 17 meldingen binnengekomen en bij het Algemeen meldpunt kindermishandeling 59 meldingen. De ambulante forensische psychiatrie heeft 47 casussen gehad en het Algemeen maatschappelijk werk 140. Pas over enkele jaren kunnen conclusies uit de registraties worden getrokken. Inburgering en Integratie Integratie Van de inwoners van Leeuwarden is per 1 januari 2004 14% niet-westerse allochtoon (zelf of ouders niet in het "rijke Westen" geboren) (12.500) en 5% (4.500) westerse allochtoon (zelf of ouders geboren in West-Europa, Noord-Amerika of Australië/Japan). Het integratiebeleid van de gemeente Leeuwarden is neergelegd in de beleidsnotitie "Integratie in multicultureel Leeuwarden". Uit de Evaluatie van het integratiebeleid Leeuwarden (februari 2002) blijkt dat in 4 wijken van Leeuwarden meer dan 20% van de bevolking een 'niet westers allochtoon' is In de wijken Bilgaard en Vrijheidswijk ligt dat percentage op 32 respectievelijk 38. De allochtone groepen zijn verhoudingsgewijs jong; het opleidingsniveau ligt lager dan gemiddeld en de werkloosheid verhoudingsgewijs hoger. Uit "Actuele ontwikkelingen op de Leeuwarder arbeidsmarkt" (april 2002) blijkt dat van het aantal allochtonen slechts een klein deel uit de "traditionele landen Turkije, Marokko, Suriname en de Antillen komt: 3,6%-punt. Dit komt doordat het aanbod van arbeidskrachten in Leeuwarden altijd ruim is geweest, waardoor er weinig gastarbeiders naar deze stad zijn getrokken. Leeuwarden heeft met 10,6% wel veel allochtonen uit andere (nieuwe) landen van herkomst, zoals voormalig Joegoslavië, Irak, Iran en Somalië. Tevens bleek uit de genoemde arbeidsmarktschets dat groepen met een andere dan de Nederlandse nationaliteit mede hebben geprofiteerd van de werkloosheidsdaling tot 2002. Van 1077 ingeschreven niet-werkende werkzoekenden in 1998 tot 680 in 2002 (hierbij is alleen naar de nationaliteit van de betrokkene zelf gekeken!). Deze daling is ongeveer even sterk als de daling onder mensen met de Nederlandse nationaliteit. De werkloosheid onder niet-westerse allochtonen ligt ongeveer dubbel zo hoog als die onder westerse allochtonen en autochtonen. In vervolg op de recente omslag in het integratiebeleid van het Rijk en gebruik makend van de resultaten van de Evaluatie van het integratiebeleid in Leeuwarden worden plannen ontwikkeld om te komen tot een nieuw lokaal integratiebeleid. Inburgering Het Leeuwarder beleid ten aanzien van inburgering is gericht op het bevorderen van de zelfredzaamheid en participatie in de Nederlandse samenleving door zowel nieuwkomers als oudkomers een passend inburgeringtraject aan te bieden. Daar waar nodig en mogelijk wordt het traject duaal ingericht, dat wil zeggen dat verschillende trajectonderdelen gelijktijdig en in onderling verband worden uitgevoerd. In 2002 werden 127 inburgeringtrajecten voor nieuwkomers uitgevoerd, in 2003 waren dat er 161 en voor 2004 wordt geschat dat dit er 160 zullen zijn. Voor inburgering oudkomers wordt voor 2004 ingezet op 80 duale trajecten voor bijstandsgerechtigde oudkomers en op 50 trajecten opvoedingsondersteuning en ouderparticipatie voor oudkomers zonder uitkering (allochtone vrouwen). Vanaf 2006 zal een nieuwe wettelijke regeling gelden voor inburgering van zowel nieuwkomers als Concept MOP Leeuwarden 2005-2009 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 55