Beleidsproduct
Financiën (alle bedragen in Euro's):
Rekening
Begroting
Rekening
Resultaat
2002
2003
2003
2003
Lasten
442.734
434.761
429.966
4.795
Baten
48.634
-
6.253
6.253
Saldo
-394.100
-434.761
-423.713
11.048
Specificatie naar beheersproduct
Code
Omschrijving
Begroting 2003
Rekening 2003
Resultaat
Lasten
Baten
Lasten
Baten
2003
Bebording, bebakening,
36-101
wegmarkering
422.622
-
417.822
6.253
11.053
91-913
Opslag concernoverhead
12.139
-
12.144
-
-5
Totaal
434.761
-
429.966
6.253
11.048
Recapitulatie per kostensoort
Rekening 2003
Code
Omschrijving
Uren (aantal)
Lasten
Baten
Saldo
010
Niet in te delen lasten en baten
-
-
020
Lasten en baten derden
-
120.309
2.204
118.105
030
Afdrachten aan/van het Rijk
-
-
040
Uitkeringen en subsidies
-
-
-
-
100
Mutaties reserves en voorzieningen
-
-
-
-
110
Kapitaallasten
-
106.520
-
106.520
130
Apparaatskosten
3.514
203.137
4.049
199.088
300
Overige lasten en baten
-
-
-
-
Totaal
3.514
429.966
6.253
423.713
Toelichting resultaat:
018 - Verkeer en vervoer
Programma:
007 - Infrastructuur Bereikbaarheid
Portefeuillehouder:
Waanders, M.C.M.
Dienst:
STADSONTWIKKELING EN BEHEER
Budgethouder:
Kappert, L.
Sector:
Ruimtelijke Ontwikkeling en Inrichting
Contactpersoon:
Kappert, L.
Omschrijving:
Algemene doel is het ontwikkelen en actualiseren van verkeer en vervoersbeleid.
Specifieke doelstellingen zijn het bereiken van:
Een helder, logisch en begrijpelijk verkeers- en vervoersysteem;
Een verkeers- en vervoersysteem dat bereikbaarheid garandeert, duurzaam verkeersveilig is, past bij een
duurzame samenleving en is afgestemd op de beoogde groei van Leeuwarden;
Inrichting van de verkeersruimtes met respect voor en in harmonie met de omgeving;
Beoogd effect:
Beperking van de groei van het aantal autokilometers (per 1000-km in het avondspitsuur) in de Gemeente
Leeuwarden tot 60% in plaats van 80% bij autonome ontwikkeling tussen 2000 en 2020;
Beperking van de groei (per 1000-km in het avondspitsuur) op andere wegen dan het hoofdwegennet van
Leeuwarden tot 20% in plaats van 60% bij autonome ontwikkeling tussen 2000 en 2020;
Beperking van de groei van het aantal letselongevallen met 5% ten opzichte van 2000 in plaats van 30%
groei bij autonome ontwikkeling tot 2020;
Realisatie in 2010 van een gemiddelde rijsnelheid voor autoverkeer op de Stadsring van 25 km/uur in de
spitsperioden;
Stabiliseren van een gemiddelde snelheid voor fïetsverkeer op het hoofdfietsnet van 15 km/uur bij een
kruissnelheid van 18 km/uur;
Beperking van de groei van de vertraging van het autoverkeer in de ochtendspits op de invalswegen
(tussen de "Haak" en de Stadsring) tot maximaal 10 minuten;
Afname van de groei van de vertraging van alle auto's tezamen op het gemeentelijk wegennet (in uren per
avondspitsuur) in vergelijking met 2000 met 10% afgezet tot de verwachte toename met 30% in 2020 bij
autonome ontwikkeling;
Stabilisatie van het aandeel van de fiets in het totaal aantal verplaatsingen van 2000 in het externe vervoer;
Het aandeel van de bedrijven dat over een vervoerplan beschikt in 2010 is 50% voor bedrijven met meer dan
50 werknemers in de binnenstad of kantorenhaak of elders gevestigde bedrijven met meer dan 100
werknemers.
Prestaties/kengetallen
Fietsprojecten;
Vergroten capaciteit oostelijke stadsring;
Aansluiting Egelantierstraat A.Vondelingweg;
Haak om Leeuwarden;
Verlenen van 443 vergunningen en 19 besluiten op het gebied van verkeer en vervoer.
Accent begrotingsjaar: