Recapitulatie per kostensoort Rekening 2003 Code Omschrijving Uren (aantal) Lasten Baten Saldo 010 Niet in te delen lasten en baten - - - 020 Lasten en baten derden - 681.004 - 681.004 030 Afdrachten aan/van het Rijk - - 10.819.795 -10.819.795 040 Uitkeringen en subsidies - 15.629.754 36.691 15.593.063 100 Mutaties reserves en voorzieningen - 299.428 628.960 -329.532 110 Kapitaallasten - - - 130 Apparaatskosten 6.331 1.037.787 - 1.037.787 300 Overige lasten en baten - - - Totaal 6.331 17.647.973 11.485.446 6.162.527 Toelichting resultaat: Algemeen: Herverdeling van taken en werkzaamheden binnen de beheersproducten en over de medewerkers heeft een urenverantwoording tot gevolg die afwijkt van wat in de begroting is opgenomen. Maatschappelijke dienstverlening 58.600 voordelig) Het op dit product ontstane voordeel kan voor het grootste deel 49.900) worden toegewezen aan het toeschrijven van minder uren. (zie ook beheersproduct etnische minderheden waar een overschrijding van de uren van 56.600 is ontstaan). Maatschappelijke opvang 91.600 nadelig) Het op dit product ontstane nadeel kan voor het grootste deel 135.300) worden toegewezen aan het toeschrijven van meer uren. Dit in verband met de uitvoering van de regiovisies maatschappelijke- opvang/vrouwenopvang en het verslavingsbeleid. Daarnaast zijn extra uren besteed in verband met de problematiek rondom de dagopvang. Het resultaat bevat verder een bedrag van 39.400 aan nagekomen rekeningresultaten. Een inhaalslag betreffende subsidieafrekeningen over voorgaande jaren heeft opgeleverd dat de reserveringen die hiervoor waren gedaan (ondermeer door het later opstarten van het spreekuur voor prostituees en daarmee samenhangend een lagere betaling voor huur van het pand), voor een totaalbedrag van 39.300 te hoog waren opgenomen en daarom vrij kunnen vallen. Nieuwkomers 57.400 nadelig) In verband met de uitvoering van de WIN (Wet Inburgering Nieuwkomers) ontvangt de gemeente een rijksvergoeding. De hoogte van de rijksvergoeding wordt bepaald op basis van de werkelijke prestatie - dat is het aantal afgeronde trajecten inburgering - van de gemeente twee jaar geleden (t-2 systematiek) en loopt daarom niet in de pas met de hoogte van de uitgaven i.v.m. inburgeringtrajecten in 2003. De verschillen worden ieder jaar geëgaliseerd via de reserve vluchtelingen. De begrotingsbedragen zijn gebaseerd op de ten tijde van het opstellingen van de begroting 2003 voorjaar 2002) bekende gegevens en zijn in de loop van 2003 niet aangepast. begrotingsbedrag realisatie resultaat Lasten Productovereenkomst ROC Friesland College 458.300 852.975 394.675- contract Stins (voormalige St. WN) 321.200 490.408 169.208- overige uitgaven - 4.593 4.593- storting in de reserve vluchtelingen 69.700 69.700 - 849.200 1.417.676 568.476- Baten rijksvergoeding WIN onttrekking reserve vluchtelingen 849.200 788.716 60.484 -628.960628.960- 849.200 1.417.676 568.476- Op het product Nieuwkomers (WIN) zijn uren verantwoord die op het product Volwasseneneducatie (WEB) (=Wet Educatie en Beroepsonderwijs) zijn geraamd. Beide producten hebben raakvlakken en het onderscheid in urenverantwoording is niet altijd goed te maken. (Ook de rijksvergoedingen voor WEB en WIN zijn onderling uitwisselbaar.) Dit verklaart het positieve verschil van 55.500 op het product Volwasseneneducatie en het negatieve verschil van 57.400 op het product Nieuwkomers. Buurt en clubhuiswerk 237.000 voordelig) Op dit product is een aanzienlijk positief resultaat ontstaan. Dit wordt bijna geheel veroorzaakt doordat de producten Digitale trapvelden, Onze buurt aan zet en het Sociaal programma Achter de hoven geen onderdeel meer uitmaken van het beleidsproduct Opvang en zorgverlening. Genoemde producten zijn uit het beheersproduct buurt en clubhuiswerk gehaald en als nieuw beheersproduct Tactische projecten en structuren ondergebracht in het beleidsproduct Sociale integratie achterstandsgroepen. De uren zijn in de begroting zijn echter niet herverdeeld waardoor er op dit beheersproduct een voordeel en op het beleidsproduct Sociale integratie achterstandsgroepen een overschrijding als gevolg van toeschrijving van uren is ontstaan. Zorgafdeling Buitenschool 26.200 voordelig) Het voordeel op dit product betreft een lagere verstrekte subsidie aan de zorgafdeling van de Buitenschool. Het betreft een incidenteel voordeel. Deze subsidiëring is met ingang van 2004 beëindigd en reeds in de begroting van 2004 verwerkt. Regionaal gezondheidsbeleid 69.900 voordelig) Het voordelig resultaat op dit beheersproduct is een gevolg van een van de GGD ontvangen bedrag van 76.000 voor zogenaamde compensabele "doorschuif' btw. Hiervan heeft ongeveer 14.000 een structureel karakter. Saldo overige mee- en tegenvallers 16.800 voordelig).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 568