Recapitulatie per kostensoort
Rekening 2003
Code
Omschrijving
Uren (aantal)
Lasten
Baten
Saldo
010
Niet in te delen lasten en baten
-
-
-
020
Lasten en baten derden
-
681.004
-
681.004
030
Afdrachten aan/van het Rijk
-
-
10.819.795
-10.819.795
040
Uitkeringen en subsidies
-
15.629.754
36.691
15.593.063
100
Mutaties reserves en voorzieningen
-
299.428
628.960
-329.532
110
Kapitaallasten
-
-
-
130
Apparaatskosten
6.331
1.037.787
-
1.037.787
300
Overige lasten en baten
-
-
-
Totaal
6.331
17.647.973
11.485.446
6.162.527
Toelichting resultaat:
Algemeen:
Herverdeling van taken en werkzaamheden binnen de beheersproducten en over de medewerkers heeft een
urenverantwoording tot gevolg die afwijkt van wat in de begroting is opgenomen.
Maatschappelijke dienstverlening 58.600 voordelig)
Het op dit product ontstane voordeel kan voor het grootste deel 49.900) worden toegewezen aan het
toeschrijven van minder uren. (zie ook beheersproduct etnische minderheden waar een overschrijding van de
uren van 56.600 is ontstaan).
Maatschappelijke opvang 91.600 nadelig)
Het op dit product ontstane nadeel kan voor het grootste deel 135.300) worden toegewezen aan het
toeschrijven van meer uren. Dit in verband met de uitvoering van de regiovisies maatschappelijke-
opvang/vrouwenopvang en het verslavingsbeleid. Daarnaast zijn extra uren besteed in verband met de
problematiek rondom de dagopvang.
Het resultaat bevat verder een bedrag van 39.400 aan nagekomen rekeningresultaten. Een inhaalslag
betreffende subsidieafrekeningen over voorgaande jaren heeft opgeleverd dat de reserveringen die hiervoor
waren gedaan (ondermeer door het later opstarten van het spreekuur voor prostituees en daarmee samenhangend
een lagere betaling voor huur van het pand), voor een totaalbedrag van 39.300 te hoog waren opgenomen en
daarom vrij kunnen vallen.
Nieuwkomers 57.400 nadelig)
In verband met de uitvoering van de WIN (Wet Inburgering Nieuwkomers) ontvangt de gemeente een
rijksvergoeding. De hoogte van de rijksvergoeding wordt bepaald op basis van de werkelijke prestatie - dat is
het aantal afgeronde trajecten inburgering - van de gemeente twee jaar geleden (t-2 systematiek) en loopt daarom
niet in de pas met de hoogte van de uitgaven i.v.m. inburgeringtrajecten in 2003.
De verschillen worden ieder jaar geëgaliseerd via de reserve vluchtelingen.
De begrotingsbedragen zijn gebaseerd op de ten tijde van het opstellingen van de begroting 2003 voorjaar
2002) bekende gegevens en zijn in de loop van 2003 niet aangepast.
begrotingsbedrag
realisatie
resultaat
Lasten
Productovereenkomst ROC Friesland College
458.300
852.975
394.675-
contract Stins (voormalige St. WN)
321.200
490.408
169.208-
overige uitgaven
-
4.593
4.593-
storting in de reserve vluchtelingen
69.700
69.700
-
849.200
1.417.676
568.476-
Baten
rijksvergoeding WIN
onttrekking reserve vluchtelingen
849.200 788.716 60.484
-628.960628.960-
849.200 1.417.676 568.476-
Op het product Nieuwkomers (WIN) zijn uren verantwoord die op het product Volwasseneneducatie (WEB)
(=Wet Educatie en Beroepsonderwijs) zijn geraamd. Beide producten hebben raakvlakken en het onderscheid in
urenverantwoording is niet altijd goed te maken. (Ook de rijksvergoedingen voor WEB en WIN zijn onderling
uitwisselbaar.)
Dit verklaart het positieve verschil van 55.500 op het product Volwasseneneducatie en het negatieve verschil
van 57.400 op het product Nieuwkomers.
Buurt en clubhuiswerk 237.000 voordelig)
Op dit product is een aanzienlijk positief resultaat ontstaan. Dit wordt bijna geheel veroorzaakt doordat de
producten Digitale trapvelden, Onze buurt aan zet en het Sociaal programma Achter de hoven geen onderdeel
meer uitmaken van het beleidsproduct Opvang en zorgverlening. Genoemde producten zijn uit het
beheersproduct buurt en clubhuiswerk gehaald en als nieuw beheersproduct Tactische projecten en structuren
ondergebracht in het beleidsproduct Sociale integratie achterstandsgroepen. De uren zijn in de begroting zijn
echter niet herverdeeld waardoor er op dit beheersproduct een voordeel en op het beleidsproduct Sociale
integratie achterstandsgroepen een overschrijding als gevolg van toeschrijving van uren is ontstaan.
Zorgafdeling Buitenschool 26.200 voordelig)
Het voordeel op dit product betreft een lagere verstrekte subsidie aan de zorgafdeling van de Buitenschool. Het
betreft een incidenteel voordeel. Deze subsidiëring is met ingang van 2004 beëindigd en reeds in de begroting
van 2004 verwerkt.
Regionaal gezondheidsbeleid 69.900 voordelig)
Het voordelig resultaat op dit beheersproduct is een gevolg van een van de GGD ontvangen bedrag van 76.000 voor
zogenaamde compensabele "doorschuif' btw. Hiervan heeft ongeveer 14.000 een structureel karakter.
Saldo overige mee- en tegenvallers 16.800 voordelig).