Financiën (alle bedragen in Euro's):
Rekening
Begroting
Rekening
Resultaat
2002
2003
2003
2003
Lasten
46.630.668
33.174.763
34.664.764
-1.490.002
Baten
41.780.338
29.172.640
29.822.420
649.780
Saldo
-4.850.330
-4.002.123
-4.842.345
-840.222
Specificatie naar beheersproduct
Code
Omschrijving
Begroting 2003
Rekening 2003
Result
Lasten
Baten
Lasten
Baten
21
22-199
Activering
1.670.032
1.594.978
2.094.704
1.430.794
-588.1
22-200
Monitoring
519.744
-
868.704
-
-348.9
23-201
lnstroom-/doorstroombanen
12.772.549
12.700.755
12.796.158
12.611.717
-112.8
23-203
Arbeidsmarktmonitor
Gesubsidieerd werk (WIW-
75.978
-
9.813
-
66.1!
23-204
dienstbetr.)
Gesubs. werk (WIW-
5.931.685
5.359.558
5.957.411
5.359.558
-251
23-205
werkervaringspl)
Scholings- en
101.921
160.900
29.897
86.985
-11
23-649
activeringsbudgetten
Best.adv. Soc.
4.160.661
4.436.444
5.004.137
5.279.920
23-209
act./arb.markttoel.
30.885
-
46.788
-
-15.1
23-211
Reintegratiebeleid
1.928.928
548.750
1.932.340
594.750
42.51
23-647
Agenda van de Toekomst
1.289.431
1.143.931
1.145.025
1.143.931
144.45
23-648
ESF-Trajecten
Regie reintegratie
2.203.289
2.208.389
2.068.289
2.073.389
23-212
werkzoekenden
1.176.568
1.018.935
1.398.393
1.241.375
61
23-168
Aanvragen activeringspremies
16.600
-
16.600
-
91-962
Opslag concernoverhead
1.296.493
-
1.296.507
-
Totaal
33.174.764
29.172.640
34.664.766
29.822.419
-840.2:
Recapitulatie per kostensoort
Rekening 2003
Code
Omschrijving
Uren (aantal)
Lasten
Baten
Saldo
010
Niet in te delen lasten en baten
-
-
-
020
Lasten en baten derden
-
8.531.993
-
8.531.993
030
Afdrachten aan/van het Rijk
-
-
27.546.234
-27.546.234
040
Uitkeringen en subsidies
-
20.189.048
2.073.389
18.115.659
100
Mutaties reserves en voorzieningen
-
1.016.197
102.101
914.096
110
Kapitaallasten
-
-
-
130
Apparaatskosten
45.257
4.927.527
100.695
4.826.832
300
Overige lasten en baten
-
-
-
Totaal
45.257
34.664.765
29.822.419
4.842.346
Toelichting resultaat:
Het nadelig resultaat van 840.000,— op dit beleidsproduct wordt met name veroorzaakt door apparaatskosten.
Door toerekening van meer productieve uren aan dit product is er een nadeel op apparaatskosten van 988.000.
Hogere apparaatskosten 988.000 Nadeel.)
Aan de producten Activering 587.000 nadeel) en Monitoring 349.000 nadeel) werden veel meer
productieve uren toegeschreven dan begroot. Zoals in de strategische doelen is omschreven gaat Werk boven
Inkomen. Daardoor zijn een aantal productieve uren die voorheen tot uitdrukking kwamen bij de
beleidsproducten BLP030 Inkomensvoorziening 152.000 voordeel) en BLP031 Armoedebestrijding
144.000 voordeel) in de loop van 2003 tot uitdrukking gekomen bij dit beleidsproduct. Daarnaast zijn er meer
direct productieve uren verantwoord op dit product als gevolg van extra middelen uit de Agenda voor de
Toekomst ten behoeve van het realiseren van trajecten. De totale overschrijding op urentoerekening van
936.000 valt derhalve weg tegen het voordeel van 670.000 op beleidsproduct BLP095 Saldi kostenplaatsen
en de voordelen op BLP030 van 152.000 en op BLP031 van 144.000.
Daarnaast werden productieve meer uren toegeschreven aan Instroom-/doorstroombanen en Gesubsidieerd
werk (WIW dienstbetrekkingen) dan begroot. De bezuinigingen van Rijkswege op gesubsidieerde arbeid en de
voorbereidingen voor de invoering van de Wet Werk en Bijstand zijn de oorzaak van het sterk toegenomen
aantal uren op dit product. Deze hogere inzet van productieve uren kon gedeeltelijk gecompenseerd worden door
een verschuiving van uren van de producten Arbeidsmarktmonitor en Reïntegratiebeleid.
In verband met extra inzet voor het uitvoeren van twee voortgangsrapportages op het gebied van gesubsidieerde arbeid
en in verband met ziekte is er geen opdracht gegeven tot het uitvoeren van een arbeidsmarktmonitor in 2003. Er zijn
dus ook nauwelijks uren op dit product verantwoord. Aan reïntegratiebeleid zijn in 2003 minder uren besteed.
Vrijval middelen Agenda van de toekomst 144.000 Voordeel).
band met extra inzet voor het uitvoeren van twee voortgangsrapportages op het gebied van gesubsidieerde arbeid en in
verband met ziekte, zijn er geen onderzoeken opgestart die ten laste van het onderzoeksbudget voor de Agenda van de
Toekomst gebracht kunnen worden. Als gevolg hiervan kan een bedrag van 144.000 vrijvallen ten gunste van de
exploitatie.
Overige kleine mee- en tegenvallers 4.000 Voordeel).