Toelichting resultaat: Het nadelig resultaat van 290.000 wordt met name veroorzaakt door hogere apparaatskosten als gevolg van het feit dat door de vorming van twee nieuwe producten meer productieve uren aan het beleidsproduct BLP028 Sociale integratie van achterstandsgroepen"" zijn toegerekend. Apparaatskosten 258.000 nadelig). Bij de vorming van het nieuwe product Tactische projecten en structuren zijn de uren voor Digitale trapvelden, Onze buurt aan zet en het Sociaal programma Achter de hoven niet herverdeeld. Deze uren zijn blijven staan op het beleidsproduct Opvang en zorgverlening waar de beheersproducten van Tactische projecten en structuren voorheen waren ondergebracht. Dit heeft geleid tot een nadeel van 247.000. Op het nieuwe product Strategische projecten en ontwikkelingen Welzijn is een nadelig resultaat ontstaan van 25.000, omdat bij de vorming van dit nieuwe product de uren voor beleidsontwikkeling sociale kwaliteit in de stedelijke vemieuwingswijken niet zijn herverdeeld. Deze uren zijn blijven staan op het beleidsproduct Opvang en zorgverlening waar het beheersproduct Tactische projecten en structuren voorheen was ondergebracht. Op het product etnische minderheden is een negatief resultaat ontstaan van 57.000 vanwege een overschrijding van uren als gevolg van toeschrijving van uren aangaande de algehele coördinatie en contractbesprekingen met HWL. Hierdoor is er een onderschrijding op het product maatschappelijke dienstverlening ontstaan. Verder is in 2003 extra inzet noodzakelijk geweest vanwege problematiek rond de Stichting Kleurrijk Beraad. Aan de producten Emancipatie en Vluchtlingen zijn in 2003 minder uren besteed hetgeen tot een voordeel leidt van 56.000. De uren die in de begroting voor Emancipatie zijn opgenomen zijn wat te hoog en op realisatie basis is er een verschuiving opgetreden naar ander producten (o.a. Etnische minderheden). Verder zijn in 2003 minder uren besteed aan het accounthouderschap voor de voormalige Stichting voor Vluchtelingen en Nieuwkomers, onderdeel vluchtelingen/asielzoekers. Dit omdat de Stichting dit onderdeel van haar werkzaamheden heeft afgestoten Op de overige producten is een voordelig resultaat gerealiseerd van 15.000 op apparaatsposten. Overige mee- en tegenvallers 32.000 nadelig).. Dit wordt met name veroorzaakt door de kosten van een extern bureau voor de totstandkoming van een breed gedragen programma voor de sociale infrastructuur Leeuwarden-Zuid. De totale kosten zijn voor 50% ten laste gebracht van de begroting Leeuwarden-Zuid. De overige 50% zijnde 33.000 is ten laste gebracht van de dienst Welzijn. Wonen en zorg. Dit beheersproduct is een continuering van het projectvoorstel Woonservicezones (2002) en heeft geresulteerd in een doorstart van het project waarbij het Masterplan Woonservicezones Leeuwarden 2004-2015 is opgesteld. Hiervoor zijn rijksmiddelen van het ministerie van VROM toegekend en een eigen gemeentelijke bijdrage uit het SIOF. 030 - Inkomensvoorziening Programma: 005 - Werk en inkomen Dienst: WELZIJN Sector: Sociale Zaken Portefeuillehouder: Mourik, T. van. Budgethouder: Herder, O. Contactpersoon: Omschrijving: Zorgdragen voor de uitvoering van het gemeentelijk beleid op het gebied van de inkomensvoorziening krachtens de Algemene Bijstandswet (ABW.), het Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen (Bbz), de Wet Inkomens-voorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers (IOAW), de Wet Inkomens-voorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen (IOAZ) en de Wet Inkomens-voorziening Kunstenaars (WIK). Beoogd effect: Het toepassen van regelingen en het treffen van maatregelen ter voorziening in de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan. Strategisch(e) doel(en): In het kader van de achterstandsbestrijding mensen die tot de gemeentelijke doelgroep behoren waar mogelijk te helpen regulier werk te vinden en waar dat nog niet kan alles in het werk te stellen om belemmeringen weg te nemen, problemen op te lossen, uitstroomkansen te vergroten en (intussen) sociaal isolement te voorkomen. Waar, in dit verband, mensen niet in staat zijn om in hun eigen levensonderhoud te voorzien, voorkomen dat mensen onder het bestaansminimum geraken. Uitgangspunten daarbij zijn: Werk gaat boven inkomen; een activerend stelsel van sociale zekerheid; Iedereen wordt geacht in het eigen levensonderhoud te voorzien tenzij er in de persoon of levenssituatie belemmeringen aanwezig zijn die dat onmogelijk maken; Sluitende aanpak: een passend aanbod voor iedere cliënt en een hierop afgestemde dienstverlening; Op het terrein van activering wordt het maximaal haalbare doel van de individuele cliënt vastgesteld; Gesubsidieerd werk is geen doel op zich, maar een onderdeel van een traject richting regulier werk; Een doelmatige en rechtmatige uitvoering, waarbij de gemeente regievoerder is en zorgt draagt voor een sluitende keten van dienstverlening. Toelichting op strategisch(e) doel(en): Deze strategische doelen zijn terug te vinden in de Agenda voor de Toekomst. Prestaties (werkelijk) Afhandeling van 2.523 aanvragenlevensonderhoud. Uitvoering van 1.411 beëindigingen levensonderhoud. Onderhoud van 4.196 klanten met een uitkering ABW ultimo 2003. (2.147 Woon- en leefmutaties) Maatregelonderzoek 1.162 maal uitgevoerd. 501 boeteonderzoeken. 205 fraudeonderzoeken. Prestaties (begroot): Afhandeling van circa 2500 nieuwe bijstandsaanvragen; beëindiging van 1500 resp. onderhoud van 3950 bijstandsuitkeringen; uitvoering van bijzonder onderzoek in geval van oneigenlijk gebruik en verwijtbaar gedrag (400 fraude- en 300 boeteonderzoeken, 400 maatregelen in verband met arbeidsverplichting); in- en terugvordering van op derden te verhalen bedragen c.q. te veel verstrekte uitkering. Accent begrotingsjaar - Voorbereiding en invoering van de Wet Werk en Inkomen en in aanvulling daarop: - Invulling geven aan het lokale beleid

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 576