Financiën (alle bedragen in Euro's):
Rekening
Begroting
Rekening
Resultaat
2002
2003
2003
2003
Lasten
4.012.686
5.175.185
7.031.912
-1.856.727
Baten
181.610
213.400
2.055.206
1.841.806
Saldo
-3.831.076
-4.961.785
-4.976.706
-14.921
Specificatie naar beheersproduct
Code
Omschrijving
Begroting 2003
Rekening 2003
Resulu
Lasten
Baten
Lasten
Baten
2!|
22-239
Inkomensondersteuning
minima
Onderhoud
4.401.711
213.400
6.333.391
1.842.580
-3021
22-241
inkomensondersteuning
Aanvragen
244.280
244.2I
22-240
inkomensondersteuning
Aanvragen
6.615
-6ll
23-240
inkomensondersteuning
282.327
-
494.953
212.626
57-239
inkomensondersteuning
minima
115.006
65.061
49.9-I
91-933
Opslag concernoverhead
131.861
-
131.892
-
■I
Totaal
5.175.185
213.400
7.031.912
2.055.206
-141
Recapitulatie per kostensoort
Rekening 2003
Code
Omschrijving
Uren (aantal)
Lasten
Baten
Saldo
010
Niet in te delen lasten en baten
-
-
-
-
020
Lasten en baten derden
-
5.747
7.800
-2.053
030
Afdrachten aan/van het Rijk
-
-
25.500
-25.500
040
Uitkeringen en subsidies
-
5.665.545
1.809.280
3.856.265
100
Mutaties reserves en voorzieningen
-
-
212.626
-212.626
110
Kapitaallasten
-
-
-
-
130
App araatsko sten
16.261
1.360.621
-
1.360.621
300
Overige lasten en baten
-
-
-
-
Totaal
16.261
7.031.913
2.055.206
4.976.707
Toelichting resultaat:
Door hogere kwijtscheldingen OZB is een nadeel ontstaan van 212.000. Het nadeel is ontstaan door een
andere toerekeningsystematiek. Alle kwijtscheldingen voor minima worden nu zichtbaar gemaakt op dit product,
terwijl in het verleden een gedeelte ten laste van dit product werd gebracht en een gedeelte ten laste kwam van
de belastingopbrengst zelf.. Tegenover het nadeel op de kwijtschelding belastingen bij sociale zaken staat dan
ook een voordeel bij belastingen (BLP 077). Voor 2004 zal er een begrotingswijziging plaatsvinden.
Doordat minder productieve uren aan dit product zijn toegerekend is er een voordeel van totaal 184.000 op de
post apparaatskosten. Dit voordeel is ontstaan doordat er een verschuiving in samenstelling van producten heeft
plaatsgevonden die voorheen onder "Armoedebestrijding" vielen en die nu in het kader van "Werk boven
inkomen" tot het beleidsproduct "Arbeidsmarkt en sociale integratie" behoren.
Overige kleinere verschillen 13.000 voordelig.
032 - Kinderopvang
Programma:
005 Werk en inkomen
Portefeuillehouder:
Hafkamp, H.
Dienst:
WELZIJN
Budgethouder:
Probst, J.A..
Sector:
Werk en inkomen
Contactpersoon:
Schilperoord, M.
Omschrijving:
Het zorgdragen voor de ontwikkeling en (doen) uitvoeren van gemeentelijk beleid met betrekking tot de
wettelijke taken onder andere voortkomend uit Welzijnswet gericht op de opvang van kinderen.
(oorspronkelijk vanaf 1 januari 2004 Wet Basisvoorziening in plaats van Welzijnswet van kracht)
Beoogd effect:
Bevordering van gezonde, veilige en leefbare samenleving door te voorzien in een sociale structuur met
voldoende opvangmogelijkheden voor kinderen.
Strategisch(e) doel(en):
In het kader van de achterstandsbestrijding mensen, welke tot de gemeentelijke doelgroep behoren, waar
mogelijk te helpen regulier werk te vinden en waar dat nog niet kan alles in het werk te stellen om
belemmeringen weg te nemen, problemen op te lossen, uitstroomkansen te vergroten en (intussen) sociaal
isolement te voorkomen. Waar, in dit verband, mensen niet in staat zijn om in hun eigen levensonderhoud te
voorzien, voorkomen dat mensen onder het bestaansminimum geraken.
Uitgangspunten daarbij zijn:
Werk gaat boven inkomen; een activerend stelsel van sociale zekerheid;
Iedereen wordt geacht in het eigen levensonderhoud te voorzien tenzij er in de persoon of levenssituatie
belemmeringen aanwezig zijn die dat onmogelijk maken;
Sluitende aanpak: een passend aanbod voor iedere cliënt en een hierop afgestemde dienstverlening;
Op het terrein van activering wordt het maximaal haalbare doel van de individuele cliënt vastgesteld;
Gesubsidieerd werk is geen doel op zich, maar een onderdeel van een traject richting regulier werk;
Een doelmatige en rechtmatige uitvoering, waarbij de gemeente regievoerder is en zorgt draagt voor een
sluitende keten van dienstverlening.
Toelichting op strategisch(e) doel(en):
In 2005 zal de Wet Basisvoorziening Kinderopvang ingevoerd gaan worden. Centraal in deze wet staat een meer
vraaggestuurde regeling voor kinderopvang. Dan zal de relatie tussen gemeenten en instellingen voor
kinderopvang drastisch wijzigen.
Prestaties (werkelijk)
101 gemeentelijk gesubsidieerde plaatsen dagopvang (SKL: 75 plaatsen en bij Catalpa: 26 plaatsen);
93 gemeentelijk gesubsidieerde plaatsen buitenschoolse dagopvang (alleen bij SKL);
89 koppelingen gastouderopvang via gastouderbureau( (alleen bij SKL);
Prestaties (begroot):
Ontwikkeling en tot uitvoering (laten) brengen van product kinderopvang:
152 gemeentelijk gesubsidieerde plaatsen dagopvang (sterke afbouw niet verdisconteerd);
153 gemeentelijk gesubsidieerde plaatsen buitenschoolse dagopvang (idem dito);
149 koppelingen gastouderopvang via gastouderbureau! idem dito);
Accent begrotingsjaar:
Voorbereiding op invoeren van de Wet Basisvoorziening Kinderopvang onder andere door:
formuleren doelgroepenbeleid;
afbouwen aantal gesubsidieerde kindplaatsen;
formuleren vestigingsbeleid.