Financiën (alle bedragen in Euro's): Rekening Begroting Rekening Resultaat 2002 2003 2003 2003 Lasten 4.012.686 5.175.185 7.031.912 -1.856.727 Baten 181.610 213.400 2.055.206 1.841.806 Saldo -3.831.076 -4.961.785 -4.976.706 -14.921 Specificatie naar beheersproduct Code Omschrijving Begroting 2003 Rekening 2003 Resulu Lasten Baten Lasten Baten 2!| 22-239 Inkomensondersteuning minima Onderhoud 4.401.711 213.400 6.333.391 1.842.580 -3021 22-241 inkomensondersteuning Aanvragen 244.280 244.2I 22-240 inkomensondersteuning Aanvragen 6.615 -6ll 23-240 inkomensondersteuning 282.327 - 494.953 212.626 57-239 inkomensondersteuning minima 115.006 65.061 49.9-I 91-933 Opslag concernoverhead 131.861 - 131.892 - ■I Totaal 5.175.185 213.400 7.031.912 2.055.206 -141 Recapitulatie per kostensoort Rekening 2003 Code Omschrijving Uren (aantal) Lasten Baten Saldo 010 Niet in te delen lasten en baten - - - - 020 Lasten en baten derden - 5.747 7.800 -2.053 030 Afdrachten aan/van het Rijk - - 25.500 -25.500 040 Uitkeringen en subsidies - 5.665.545 1.809.280 3.856.265 100 Mutaties reserves en voorzieningen - - 212.626 -212.626 110 Kapitaallasten - - - - 130 App araatsko sten 16.261 1.360.621 - 1.360.621 300 Overige lasten en baten - - - - Totaal 16.261 7.031.913 2.055.206 4.976.707 Toelichting resultaat: Door hogere kwijtscheldingen OZB is een nadeel ontstaan van 212.000. Het nadeel is ontstaan door een andere toerekeningsystematiek. Alle kwijtscheldingen voor minima worden nu zichtbaar gemaakt op dit product, terwijl in het verleden een gedeelte ten laste van dit product werd gebracht en een gedeelte ten laste kwam van de belastingopbrengst zelf.. Tegenover het nadeel op de kwijtschelding belastingen bij sociale zaken staat dan ook een voordeel bij belastingen (BLP 077). Voor 2004 zal er een begrotingswijziging plaatsvinden. Doordat minder productieve uren aan dit product zijn toegerekend is er een voordeel van totaal 184.000 op de post apparaatskosten. Dit voordeel is ontstaan doordat er een verschuiving in samenstelling van producten heeft plaatsgevonden die voorheen onder "Armoedebestrijding" vielen en die nu in het kader van "Werk boven inkomen" tot het beleidsproduct "Arbeidsmarkt en sociale integratie" behoren. Overige kleinere verschillen 13.000 voordelig. 032 - Kinderopvang Programma: 005 Werk en inkomen Portefeuillehouder: Hafkamp, H. Dienst: WELZIJN Budgethouder: Probst, J.A.. Sector: Werk en inkomen Contactpersoon: Schilperoord, M. Omschrijving: Het zorgdragen voor de ontwikkeling en (doen) uitvoeren van gemeentelijk beleid met betrekking tot de wettelijke taken onder andere voortkomend uit Welzijnswet gericht op de opvang van kinderen. (oorspronkelijk vanaf 1 januari 2004 Wet Basisvoorziening in plaats van Welzijnswet van kracht) Beoogd effect: Bevordering van gezonde, veilige en leefbare samenleving door te voorzien in een sociale structuur met voldoende opvangmogelijkheden voor kinderen. Strategisch(e) doel(en): In het kader van de achterstandsbestrijding mensen, welke tot de gemeentelijke doelgroep behoren, waar mogelijk te helpen regulier werk te vinden en waar dat nog niet kan alles in het werk te stellen om belemmeringen weg te nemen, problemen op te lossen, uitstroomkansen te vergroten en (intussen) sociaal isolement te voorkomen. Waar, in dit verband, mensen niet in staat zijn om in hun eigen levensonderhoud te voorzien, voorkomen dat mensen onder het bestaansminimum geraken. Uitgangspunten daarbij zijn: Werk gaat boven inkomen; een activerend stelsel van sociale zekerheid; Iedereen wordt geacht in het eigen levensonderhoud te voorzien tenzij er in de persoon of levenssituatie belemmeringen aanwezig zijn die dat onmogelijk maken; Sluitende aanpak: een passend aanbod voor iedere cliënt en een hierop afgestemde dienstverlening; Op het terrein van activering wordt het maximaal haalbare doel van de individuele cliënt vastgesteld; Gesubsidieerd werk is geen doel op zich, maar een onderdeel van een traject richting regulier werk; Een doelmatige en rechtmatige uitvoering, waarbij de gemeente regievoerder is en zorgt draagt voor een sluitende keten van dienstverlening. Toelichting op strategisch(e) doel(en): In 2005 zal de Wet Basisvoorziening Kinderopvang ingevoerd gaan worden. Centraal in deze wet staat een meer vraaggestuurde regeling voor kinderopvang. Dan zal de relatie tussen gemeenten en instellingen voor kinderopvang drastisch wijzigen. Prestaties (werkelijk) 101 gemeentelijk gesubsidieerde plaatsen dagopvang (SKL: 75 plaatsen en bij Catalpa: 26 plaatsen); 93 gemeentelijk gesubsidieerde plaatsen buitenschoolse dagopvang (alleen bij SKL); 89 koppelingen gastouderopvang via gastouderbureau( (alleen bij SKL); Prestaties (begroot): Ontwikkeling en tot uitvoering (laten) brengen van product kinderopvang: 152 gemeentelijk gesubsidieerde plaatsen dagopvang (sterke afbouw niet verdisconteerd); 153 gemeentelijk gesubsidieerde plaatsen buitenschoolse dagopvang (idem dito); 149 koppelingen gastouderopvang via gastouderbureau! idem dito); Accent begrotingsjaar: Voorbereiding op invoeren van de Wet Basisvoorziening Kinderopvang onder andere door: formuleren doelgroepenbeleid; afbouwen aantal gesubsidieerde kindplaatsen; formuleren vestigingsbeleid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 578