Beleidsproduct
Bij de raming van de uit te keren subsidie voor oud papier wordt een garantieprijs gehanteerd van 6,8
eurocent per kilo. Indien de oud papierprijs hoger is dan 0 eurocent per kilo dan wordt dit bedrag in
mindering gebracht op het subsidiebedrag. Aangezien de oud papierprijs in 2003 gemiddeld boven de 0
eurocent is gebleven is de verstrekte subsidie ook fors lager dan geraamd. Daarnaast bleek de werkelijk
ingezamelde hoeveelheid oud papier (4.700 ton) fors lager dan geraamd (6.060 ton).
Afvalscheiding en -preventie 63.000,—
Een voordeel van 34.000,— omdat nog niet alle onderdelen uit het plan van aanpak afval zoals vastgesteld
in 2002 zijn gerealiseerd en een voordeel van 28.000,— door een lagere uren-inzet dan geraamd.
Milieuhandhaving 32.000,—
De voorgenomen uitbreiding van de milieupolitie heeft in 2003 nog niet plaatsgevonden vanwege de
vertraging in de vorming van een gemeentelijke handhavingsunit.
Inzameling en verwerking huishoudelijk afval 18.000,—
Binnen dit onderdeel een nadeel door hogere inzamelkosten GFT van 140.000,— in verband met extra
inzameling in de zomer en een afrekening uit 2002 van 75.000,—. Ook waren er meer aansluitingen dan
waar in het tarievenvoorstel rekening mee was gehouden (43.000 i.p.v. 42.500), nadeel 21.000,—. Doordat
er minder afval is aangeboden dan begroot, zijn ook de verwerkingskosten lager, voordeel 270.000,—.
Voor het overige nog diverse verschillen van per saldo 16.000,— nadelig.
Nadelen 343.000,—
Inzamelen en verwerken KGA, glas en dergelijke 40.000,-
De verwerkingskosten van het klein gevaarlijk afval waren 34.000,— hoger dan geraamd vanwege hogere
aangeboden hoeveelheden Ook was er nog een afrekening 2002 van 12.000,—. Hiertegenover diverse
voordelen van per saldo 6.000,—.
Reinigingsheffingen 303.000,—
De vertraging van de bouw van een milieustraat door Fryslan Miljeu heeft een voordeel opgeleverd van
524.000,—. Tegenover dit voordeel staan nadelen in verband met lagere inkomsten afvalstoffenheffing
724.000,—; hogere uitkering Zalmsnip 34.000,—; lagere inkomsten bedrijfsafvalrecht door minder
aansluitingen 58.000,—; diversen 11.000,—
Het voordelig saldo 2003 ad 78.000,— is toegevoegd aan de reserve afvalstoffenheffing waarvan de stand per
31 december 2003 668.000,— bedraagt.
De inkomsten afvalstoffenheffing waren fors lager dan geraamd 724.000,—). Deze tegenvaller is met name
veroorzaakt doordat veel meer kwijtscheldingen zijn verleend dan geraamd. Ook de gemiddelde jaarlijkse
leegstand heeft geleid tot minder inkomsten.
Het hoger aantal kwijtscheldingen wordt met name veroorzaakt doordat de afvalstoffenheffing met ingang van
2003 is opgenomen op de gecombineerde aanslag gemeentelijke heffingen. Hierdoor is het transparanter voor de
burger wat ze kwijt zijn aan gemeentelijke heffingen. Voor een verzoek om kwijtschelding betekent dit ook dat
slechts lx een verzoek hoeft te worden ingediend voor kwijtschelding van alle gemeentelijke heffingen.
Kennelijk was de afrekening van Essent, die tot 2003 de invordering verzorgde, voor de burger geen aanleiding
om kwijtschelding voor de afvalstoffenheffing te vragen.
De gemiddelde hogere leegstand wordt veroorzaakt doordat bij Essent de datum van elektriciteitsaansluiting
bepalend was terwijl bij de gemeente de datum van inschrijving in de bevolkingsadministratie bepalend is. Het
moment van elektriciteitsaansluiting ligt vaak voor het moment van inschrijving in de bevolkingsadministratie.
044 - Riolering
Programma: 013 - Milieu
Dienst: STADSONTWIKKELING EN BEHEER
Sector: Beheer Openbare Ruimte
Portefeuillehouder: Sluiter, W.R.
Budgethouder: Reinders, J.
Contactpersoon: Bosch, W.
Omschrijving:
Het geheel aan voorzieningen voor de inzameling en het transport van afvalwater met uitzondering van
zuiveringtechnische werken. Het streven naar een duurzaam milieu en het voorkomen van overlast voor de
gemeenschap.
Beoogd effect:
De tevredenheid van de bewoners met het onderhoud van de straatkolken neemt toe met 42 in 2001 tot 46
in 2010
Het aantal klachten in het meiddesk systeem met betrekking tot de wateroverlast op straat neemt eerst toe
(inwerking treding systeem) van 48 (2001) naar 60 2004 om vervolgens af te nemen tot 50 (2006) per jaar.
Voorkomen wateroverlast
Voorkomen van overlast voor de gemeenschap anders dan door wateroverlast (wegverzakkingen als gevolg
van achterstallig onderhoud rioleringen)
Prestaties/kengetallen:
Opstellen en uitvoeren beheersplannen
Inspectie en reiniging riolen
Inspectie en onderhoud gemalen
Correctief onderhoud
Ledigen van 210 rioolputten en het 6 x per jaar ledigen van 35.000 straatkolken
800 ton rioolslib
350 ton kolkenslib
185 m3 afval
20 ton drijfvuil.
Accent begrotingsjaar: