Blad 4 Onbegrijpelijk en onverteerbaar. Een MC is afhankelijk van huisvestingssubsidie. Wij zijn ervan overtuigd dat een MC juist in deze tijd belangrijk is om een interactief proces tussen allochtonen en autochtonen op gang te brengen. Nogmaals, voor ons is deze bezuiniging moeilijk en onacceptabel Verder is er een bezuiniging op de integratieprojecten gepland. Ook deze zijn onvoorstelbaar. Projectstudies zijn noodzakelijk om multiculturele activiteiten en voorlichtingsactiviteiten op te zetten. Bezuinigingen op zowel het pand als de projecten leiden tot negatieve consequenties en we vragen ons af als Kleurrijk Beraad of de gemeente dat wel wil. We moeten zuinig zijn op datgene wat we hebben opgebouwd en bereikt. Ik zou de raad willen vragen de bezuinigingen terug te draaien of in een ander vorm te gieten. Mevrouw Tineke Van der Woude (skatebaan): Als ouder van een 14-jarige skater vind ik het belangrijk om mijn belang bij een uitbreiding van de skatebaan te noemen. Mijn zoon maakt deel uit van een groep jongelui van dezelfde leeftijd. Als ouder maak je je vaak zorgen over de groep mensen waar je kind mee omgaat. Pubers zoals mijn zoon vinden het belangrijk om bij een groep te horen en als ouder heb je hier weinig invloed op. Ik vind het belangrijk dat mijn kind in een veilige omgeving is. Mijn zoon vindt het belangrijk dat hij met leuke mensen omgaat en kan doen wat hij leuk vindt. Heel vaak botsen de belangen van de ouder met zijn kind wat dit betreft. Ik weet niet of iemand van u wel eens op de skatebaan is geweest. Als dit wel zo is, moet u de sfeer opgevallen zijn. Ik was de eerste keer verbaasd hoe de jongens met elkaar omgaan. Ze stimuleren elkaar, ze leren van elkaar en ze moedigen elkaar aan om iets voor elkaar te krijgen, wat nog niet helemaal lukt. Fout gedrag wordt niet getolereerd. Ze corrigeren elkaar wel. Er wordt op een manier met elkaar omgegaan, die opvoedkundige ingrepen van volwassen overbodig maken. Simpelweg omdat ze de sfeer die er is zo belangrijk vinden. Ze voeden elkaar wel op. Of ze nu onder de 10 jaar zijn of boven de 20, hun belang is hetzelfde. Ik vind het bijzonder dat, midden in de stad waar ook kinderen zich niet overal veilig voelen, een plek is waar ze zichzelf kunnen zijn. Waar ze er niet aan denken om kattenkwaad uit te halen en wie weet nog erger. Ze doen daar met zijn allen dat wat ze het leukste vinden. Ze ervaren datje van anderen kunt leren en datje met doorzetten kunt bereiken. Ze kunnen hun creativiteit en energie kwijt i.p.v verveeld rond te hangen. Veiligheid is ook voor de gemeente Leeuwarden een hot item. Veiligheid is fundamenteel voor een kind. Een van de weinige plekken waar kinderen onbezorgd hun ding kunnen doen en zij zich veilig voelen is de skatebaan. Ik denk dat je er als commissie rekening mee moet houden, dat met de uitbreiding van een skatebaan een plek in de stad gecreëerd wordt, waar jonge mensen hun energie kwijt kunnen zonder daarbij iemand tot last te zijn. Als het mooi weer is, is het er vol. Kinderen hebben ruimte nodig, maar wanneer het zo druk is, kunnen ze niet doen waar ze voor zijn gekomen. Meer ruimte op de skatebaan betekent meer ruimte voor de skaters, meer ruimte voor een grote groep jongeren om actief bezig te zijn. Niet alleen lichamelijke beweging, maar ook sociale vaardigheid, samenwerking, tolerantie enzovoort. Ik laat mijn zoon met een gerust hart zijn gang gaan daar. Voor mij als ouder is het dus van belang dat de uitbreiding van de skatebaan er komt. Ik heb begrepen, dat het voor de skatebaan een groot gevecht is om hun plek binnen de gemeente geaccepteerd te krijgen. Een goede skater word je door heel veel vallen en opstaan en steeds weer doorzetten. Ze zijn dus wel wat gewend. Maar ik hoop van harte dat u overtuigd bent van waar de skatevereniging voor staat, en dat het hier om meer gaat dan om een paar attributen en stukje grond. De heer Aron Newbee (voorzitter skatevereniging Leeuwarden De raad is al heel bekend met wat de skatevereniging wil in Leeuwarden. Inmiddels heeft de skatevereniging een ledenaantal van 310 leden. Het zijn allemaal kinderen die dolgraag willen skaten, zoals Tineke net zei. Als het goed is hebben jullie allemaal een brief van mij ontvangen. Ik hoop gewoon op een goede uitslag. Veel meer heb ik niet te zeggen. Ik Blad 5 hoop dat het een beetje doordringt, en dat het duidelijk is dat Leeuwarden eigenlijk achterloopt op het gebied van het skaten, terwijl de rest van Nederland vooruit aan het lopen is. Het is tegenwoordig gewoon een topsport. Je kan er niet meer omheen. Het is niet even spelen, het is echt sporten, jezelf bezighouden, goed omgaan met anderen. III Ingekomen stukken Er zijn geen ingekomen stukken. IV De programmabegroting BLOK I Mevrouw Dames (CDA): Jeugdbeleid. 2 jaar geleden, tijdens de coalitieonderhandeling, heeft de CD A-fractie zich heel sterk gemaakt voor een integrale aanpak van het jeugdbeleid. Onze inzet was om jeugdbeleid, onderwijs en gezinszaken onder te brengen bij 1 wethouder. Een wethouder gezinszaken. Dit is helaas niet gelukt. Het zou de ultieme gelegenheid geweest zijn om de 3 beleidsterreinen aan elkaar te koppelen. Het zou ook de ultieme gelegenheid geweest zijn om alle jeugdzaken integraal aan te pakken. Dat is namelijk waar het om draait: integraal jeugdbeleid. De afgelopen 2 jaar heeft de CD A-fractie onderzoek gedaan naar de sluitende aanpak van jongeren, voornamelijk gericht op jongeren tussen de 12 en 23 jaar. We hebben gesproken met HWL, SWL, het RMC team en andere instellingen die betrokken zijn bij het jeugdbeleid. Dit heeft voor ons geresulteerd in een visie op het jeugdbeleid. Onze eigen visie, zoals wij denken in welke richting het jeugdbeleid op zou moeten gaan, een integrale visie. Deze visie zullen wij het college aanbieden tijdens de begrotingsbehandeling in de raad. Nu investeren betekent minder problemen later. Aan deze visie zullen wij wat ons betreft de begroting toetsen. We zullen ons wat de jongeren aangaat niet tot 1 beleidsterrein beperken. Wat het MOP en de begroting betreft, heb ik over het jeugdbeleid nog wel wat vragen en opmerkingen aan het college. In het programma onderwijs staat bij leerlingenzorg dat het aantal vroegtijdige schoolverlaters op het niveau van 2002 wordt gehandhaafd, namelijk op 95 tot en met het jaar 2008. Wij vinden dat het college wel erg mager inzet. Gezien het feit dat het aantal jongeren dat die startkwalificatie gaat halen wordt vergroot (blz. 29), gezien het feit dat het MOP meldt dat het aantal leerlingen in het voortgezet onderwijs sterk daalt (blz. 46) en gezien het feit dat de middelbare scholen behoorlijk inzetten op voortijdige schoolverlaters, vinden wij dat het aantal voortijdige schoolverlaters zeker wel met 30 tot 40% zou mogen dalen tot 2008. Dit is ook geen overbodige luxe. Jongeren die een startkwalificatie halen, zullen zich later beter redden op de arbeidsmarkt en hebben minder dure reïntegratie trajecten nodig. Bovendien, als je de link legt tussen onderwijs en jeugdbeleid, zul je de jongeren die niet meer op school zitten, een traject aan moeten bieden om gestalte te geven aan de doelstelling dat elke jongere bezig moet zijn met een opleiding, werk of werkactivering zorgtraject. Het lijkt ons dus een prima zaak dat op beide fronten stevig wordt ingezet. Over jeugdbeleid heb ik nog een vraag aan de wethouder. In het MOP wordt gesproken over een dagbesteding voor jongeren. Komt deze dagbesteding er en zo ja, op welke termijn? Wordt dit dan een dag besteding voor jongeren die wachten op een vervolgtraject? Integratie In het MOP staat op blz. 19 dat het Leeuwarder beleid t.a.v. inburgering is gericht op het bevorderen van de zelfredzaamheid en de participatie in de Nederlandse samenleving. Ook het lokale beleid spreekt over enabling. Hieruit concluderend mis ik in hetzelfde MOP dan de doelstelling 'vergroting van deelname aan de Nederlandse samenleving door etnische minderheden'. Mijn vraag aan de wethouder is of dit doelbewust is gebeurd gezien de bezuiniging op integratie. Er wordt namelijk op integratie op 2 fronten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 5