komende jaren accent op het bevorderen van innovatie. Provincie en gemeente hebben
bovendien sterk ingezet op verbetering van kennisinfrastructuur en samenwerking met het
bedrijfsleven en kennisinstellingen. Met de vorming van een kenniscampus voor de
Leeuwarder hogescholen is nu ook een voedingsbodem ontstaan voor een betere
kennistransfer.. Om elders beschikbare middelen voor Leeuwarden beschikbaar te maken en
een aanzienlijk multipliereffect te bereiken, is het belangrijk om de GSB-middelen van de
gemeente Leeuwarden te kunnen inzetten als cofinanciering. Leeuwarden wil inzetten op
innovatie om de volgende redenen: bij de jaarlijkse ERBO-enquete van de Kamer van
Koophandel komt naar voren dat in 2003 ruim de helft van de Leeuwarder bedrijven zegt aan
vernieuwing te doen. Dat kan zijn op het vlak van product, proces dan wel organisatie. Hoewel
Leeuwarden volgens de enquêteresultaten hiermee binnen Friesland bovenaan staat, is
verbetering van deze positie dringend gewenst. Te meer daar uit onderzoek van de RU
Groningen blijkt dat Friesland in het algemeen achterblijft met innovatie ten opzichte van het
landelijk gemiddelde en er ook door Kompas en provincie prioriteit wordt gegeven aan
innovatie, wil de gemeente Leeuwarden optimaal gebruik maken van de mogelijkheden.
Specifieke ambities binnen het thema zijn gericht op business development en het ontwikkelen
van breedbanddiensten (zie hieronder). De gemeente Leeuwarden zet zich in om het
innovatieve klimaat in de stad te verbeteren. Daarom speelt de gemeente een actieve rol in de
opzet van een netwerk voor kennistransfer, het ondersteunen van projectontwikkeling op het
gebied van startersprojecten, incubators op het gebied van de speerpunten watertechnologie,
agrifood en ICT, het actief ondersteunen van kennisinstellingen en instituten om demonstrators
te ontwikkelen, die basis kunnen zijn voor nieuwe bedrijvigheid. In de afgelopen twee jaar zijn
hiervoor aanzetten gegeven in samenwerkingsverbanden tussen kennisinstellingen, gemeente
en bedrijfsleven. In de komende GSB-periode zal dit verder worden uitgebouwd. Om nieuwe
bedrijvigheid te realiseren zal de gemeente samen met relevante kennisinstellingen en
bedrijven projecten ontwikkelen die moeten leiden tot de gewenste spin-off.
Wat betreft Breedband heeft de gemeente al met succes het aantal breedbandaansluitingen
doen toenemen, o.a. door de eigen, open Stadsring en de zgn. Breedbandproeven. Binnen
een jaar zijn er ruim 70 aansluitingen gerealiseerd en dit aantal groeit gestaag. Dit is slechts
een eerste stap; breedbandverkeer als zodanig is geen garantie voor economische kracht; ook
de recent gepubliceerde Breedbandnota van het Ministerie EZ legt de focus op
dienstenontwikkeling en-gebruik. Slim gebruik van breedbanddiensten, o.a. in
netwerkeconomische concepten, is de echte sleutel tot innovatie en versterking. Bedrijven en
instellingen die gezamenlijk, voor hun bedrijfsvoering en óf hun dienstverlening, genetwerkte
voorzieningen delen, voor efficiënter, economischer en effectievere prestaties. In aansluiting
op het al proactieve breedbandbeleid (fase 1: toegang en aansluiting, middels Stadsring en
Breedbandproeven) zal de gemeente Leeuwarden in de komende fase dan ook inzetten op de
ontwikkeling van nieuwe diensten voorde gebruikers en het stimuleren van samenwerking in
dit gebruik. Leeuwarden heeft als een van de koplopers in ICT en breedband de ervaring dat
momenteel het aantal aansluitingen min of meer vanzelf groeit, maar dat er grote behoefte is
aan nieuwe breedbanddiensten en samenwerking om tot efficiënter gebruik en
kostenbesparingen te komen. Dit is overigens conform recente notities van het ministerie van
EZ. Bij dit thema is bij uitstek maatwerk nodig: waar de ene stad nog in het beginstadium
verkeert en het aantal aansluitingen wil vergroten, is de andere stad beland in de vervolgfase
waar het gaat om een beter en productiever gebruik van breedband om zo de voorsprong te
behouden. Voor Leeuwarden is hierbij nog eens extra van belang dat Leeuwarden de centrale
rol van koploper in Friesland wil behouden c.q. versterken nu er plannen zijn om de
Leeuwarder stadsring uit te breiden naar de rest van Friesland. Om dit te realiseren wil
Leeuwarden GSB-middelen op het thema innovatief vermogen inzetten met de ambitie om
nieuwe breedbanddiensten te ontwikkelen en het gebruik ervan te stimuleren
In het kader van het thema 'verminderen verouderde bedrijventerreinen'zullen middelen uit
SIOF (gemeentelijk fonds), ISV en GSB-III worden ingezet op het revitaliseringplan
Leeuwarden-West dat naar verwachting dit jaar kan starten als aangevraagde subsidies van
Kompas voor het Noorden en provincie worden toegekend. Dat betekent dat de gemeente
Leeuwarden toch GSB lll-geld inzet voor herstructurering van een bedrijventerrein wat door
het ministerie van EZ niet is aangemerkt als Topproject. De middelen van ISV uit de lopende
GSB II periode worden conform voornemen Ingezet om de vuurwerkproblematiek op
Leeuwarden-West op te lossen. Binnen het geheel van het project is dit een goed te
onderscheiden onderdeel. Uitvoering van het project leidt tot de noodzakelijke
kwaliteitsverhoging en betere bereikbaarheid van het volledige terrein, zodat Leeuwarden-
Concept MOP Leeuwarden 2005-2009
34
West weer een goede vestigingsplaats zal worden. Ambitie op gebied van herstructurering is
om in 2009 190 ha bedrijventerrein gerevitaliseerd te hebben met daarin 9 ha nieuw uit te
geven terrein.
Leeuwarden zet in op verbetering van het imago van de stad en betere exposure van de
aanwezige kwaliteiten. Hiervoor is een stadsmarketingcampagne Expeditie Leeuwarden
opgezet met als thema's vrije tijd, werken, wonen en kennis. De economie van vrije tijd
(leisure) wordt gezien als een belangrijke kans om nieuwe economische activiteit met name in
de binnenstad te bevorderen. Leeuwarden wil op dit terrein inzetten op zowel
productontwikkeling op dit terrein als marketingactiviteiten. Het doel hiervan is enerzijds de
waardering voor de marketing te verhogen en een beter imago van de stad te bewerkstelligen,
anderzijds het aantal bezoekers aan de stad te vergroten. Sterke punten die Leeuwarden wil
benutten zijn: cultuurhistorie en water zowel in de stad als daarbuiten, aanwezige opleidingen
en onderscheidende attracties en evenementen. Samenwerking met regio en provincie zal
hierin meerwaarde opleveren door aantrekken van nieuwe doelgroepen en
seizoensverlenging. Voor de monitoring sluit Leeuwarden zich aan bij het Continue Vakantie
Onderzoek (CVO).
Er is in de lopende GSB-periode sterk geïnvesteerd in het onderdeel 'verbeteren
dienstverlening'. GSB-middelen zijn ingezet in een bedrijvenloket, servicepunt bedrijven
genoemd, dat in samenwerking met de Kamer van Koophandel wordt beheerd. In de analyse
is al opgemerkt dat inmiddels een overeenkomst met de Kamer van Koophandel is afgesloten
over invoering van het Contentmodel. Het concept van het servicepunt bedrijven wordt
doorgevoerd in de gehele organisatie zodat er betere afstemming komt als het gaat om
behandelen van ondernemersvragen en -aanvragen en snellere afhandeling ervan.
Daarnaast houdt de gemeente Leeuwarden samen met de Kamer van Koophandel wekelijks
spreekuur voor starters, zodat beginnende ondernemers direct een volledig beeld hebben van
noodzakelijke handelingen bij het starten van een bedrijf. Blijkens de benchmark gemeentelijk
ondernemersklimaat 2002 heeft de gemeente Leeuwarden een aanzienlijke verbetering wat
betreft de hoogte van de lokale lasten weten te bewerkstelligen. Gezien de inspanningen in de
huidige periode en het beperkte budget voor de periode 2005-2009 kiest de gemeente
Leeuwarden er daarom voor om in deze periode niet in te zetten op de thema's 'gemeentelijke
dienstverlening' en 'verminderen administratieve lasten'.
Uit het onderzoek dat is uitgevoerd in het kader van de nieuwe GSB-periode
(Outputindicatoren in de MOP's, ministerie van Binnenlandse Zaken) komt Leeuwarden qua
criminaliteit er beneden gemiddeld uit, zowel als het gaat om bedrijventerreinen als
detailhandel. Voor het onderdeel Economie in het MOP reden om geen activiteiten op gebied
van criminaliteit uit te voeren. Binnen het onderdeel Veiligheid van GSB zullen wel middelen
worden ingezet om de veiligheid in de (binnen-)stad te verbeteren.
Leeuwarden heeft een mismatch op de arbeidsmarkt, zo blijkt uit de analyse. Deels is deze
problematiek naar onze mening alleen oplosbaar indien op nationaal niveau activiteiten
worden ontplooid. Op lokaal niveau zal de gemeente Leeuwarden wel gaan inzetten op de
mismatch, maar dan vanuit het kader van de Wet Werk en Bijstand dat via het ministerie van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt verstrekt. Hier zullen, net als bij bereikbaarheid,
zulke grote inspanningen nodig zijn dat alleen met grote budgetten resultaten mogelijk zijn.
Samenwerking
Leeuwarden zal in de uitvoering van het GSB-programma intensief samenwerken met het eigen
bedrijfsleven, de kennisinstellingen en provinciale/gemeentelijke overheden. In enkele gevallen heeft
deze samenwerking al gestalte gekregen en dragen de partijen actief bij. Voorbeelden zijn: Friese
wateraliiantie, stichting ICT center Friesland en Kenniscampus.
Op het punt bereikbaarheid zijn/worden afspraken gemaakt met provincie Fryslan, de stadsregio
(Boarnsterhim, Littenseradiel, Menaldumadeel, Leeuwarderadeel en Tytsjerksteradiel) en de
Westergozone (Menaldumadeel, Franekeradeel en Harlingen). Op gebied van bedrijventerreinen is
overleg gaande met gemeenten uit de Westergozone als het gaat om afstemming over het type aan te
leggen terreinen. Mogelijkerwijs kan dit uitgroeien tot verdere samenwerking in ontwikkeling en
exploitatie. Zoals hierboven blijkt, worden geen afspraken gemaakt in GSB-verband, maar binnen
bestaande samenwerkingsverbanden.
Concept MOP Leeuwarden 2005-2009
35