komende jaren accent op het bevorderen van innovatie. Provincie en gemeente hebben bovendien sterk ingezet op verbetering van kennisinfrastructuur en samenwerking met het bedrijfsleven en kennisinstellingen. Met de vorming van een kenniscampus voor de Leeuwarder hogescholen is nu ook een voedingsbodem ontstaan voor een betere kennistransfer.. Om elders beschikbare middelen voor Leeuwarden beschikbaar te maken en een aanzienlijk multipliereffect te bereiken, is het belangrijk om de GSB-middelen van de gemeente Leeuwarden te kunnen inzetten als cofinanciering. Leeuwarden wil inzetten op innovatie om de volgende redenen: bij de jaarlijkse ERBO-enquete van de Kamer van Koophandel komt naar voren dat in 2003 ruim de helft van de Leeuwarder bedrijven zegt aan vernieuwing te doen. Dat kan zijn op het vlak van product, proces dan wel organisatie. Hoewel Leeuwarden volgens de enquêteresultaten hiermee binnen Friesland bovenaan staat, is verbetering van deze positie dringend gewenst. Te meer daar uit onderzoek van de RU Groningen blijkt dat Friesland in het algemeen achterblijft met innovatie ten opzichte van het landelijk gemiddelde en er ook door Kompas en provincie prioriteit wordt gegeven aan innovatie, wil de gemeente Leeuwarden optimaal gebruik maken van de mogelijkheden. Specifieke ambities binnen het thema zijn gericht op business development en het ontwikkelen van breedbanddiensten (zie hieronder). De gemeente Leeuwarden zet zich in om het innovatieve klimaat in de stad te verbeteren. Daarom speelt de gemeente een actieve rol in de opzet van een netwerk voor kennistransfer, het ondersteunen van projectontwikkeling op het gebied van startersprojecten, incubators op het gebied van de speerpunten watertechnologie, agrifood en ICT, het actief ondersteunen van kennisinstellingen en instituten om demonstrators te ontwikkelen, die basis kunnen zijn voor nieuwe bedrijvigheid. In de afgelopen twee jaar zijn hiervoor aanzetten gegeven in samenwerkingsverbanden tussen kennisinstellingen, gemeente en bedrijfsleven. In de komende GSB-periode zal dit verder worden uitgebouwd. Om nieuwe bedrijvigheid te realiseren zal de gemeente samen met relevante kennisinstellingen en bedrijven projecten ontwikkelen die moeten leiden tot de gewenste spin-off. Wat betreft Breedband heeft de gemeente al met succes het aantal breedbandaansluitingen doen toenemen, o.a. door de eigen, open Stadsring en de zgn. Breedbandproeven. Binnen een jaar zijn er ruim 70 aansluitingen gerealiseerd en dit aantal groeit gestaag. Dit is slechts een eerste stap; breedbandverkeer als zodanig is geen garantie voor economische kracht; ook de recent gepubliceerde Breedbandnota van het Ministerie EZ legt de focus op dienstenontwikkeling en-gebruik. Slim gebruik van breedbanddiensten, o.a. in netwerkeconomische concepten, is de echte sleutel tot innovatie en versterking. Bedrijven en instellingen die gezamenlijk, voor hun bedrijfsvoering en óf hun dienstverlening, genetwerkte voorzieningen delen, voor efficiënter, economischer en effectievere prestaties. In aansluiting op het al proactieve breedbandbeleid (fase 1: toegang en aansluiting, middels Stadsring en Breedbandproeven) zal de gemeente Leeuwarden in de komende fase dan ook inzetten op de ontwikkeling van nieuwe diensten voorde gebruikers en het stimuleren van samenwerking in dit gebruik. Leeuwarden heeft als een van de koplopers in ICT en breedband de ervaring dat momenteel het aantal aansluitingen min of meer vanzelf groeit, maar dat er grote behoefte is aan nieuwe breedbanddiensten en samenwerking om tot efficiënter gebruik en kostenbesparingen te komen. Dit is overigens conform recente notities van het ministerie van EZ. Bij dit thema is bij uitstek maatwerk nodig: waar de ene stad nog in het beginstadium verkeert en het aantal aansluitingen wil vergroten, is de andere stad beland in de vervolgfase waar het gaat om een beter en productiever gebruik van breedband om zo de voorsprong te behouden. Voor Leeuwarden is hierbij nog eens extra van belang dat Leeuwarden de centrale rol van koploper in Friesland wil behouden c.q. versterken nu er plannen zijn om de Leeuwarder stadsring uit te breiden naar de rest van Friesland. Om dit te realiseren wil Leeuwarden GSB-middelen op het thema innovatief vermogen inzetten met de ambitie om nieuwe breedbanddiensten te ontwikkelen en het gebruik ervan te stimuleren In het kader van het thema 'verminderen verouderde bedrijventerreinen'zullen middelen uit SIOF (gemeentelijk fonds), ISV en GSB-III worden ingezet op het revitaliseringplan Leeuwarden-West dat naar verwachting dit jaar kan starten als aangevraagde subsidies van Kompas voor het Noorden en provincie worden toegekend. Dat betekent dat de gemeente Leeuwarden toch GSB lll-geld inzet voor herstructurering van een bedrijventerrein wat door het ministerie van EZ niet is aangemerkt als Topproject. De middelen van ISV uit de lopende GSB II periode worden conform voornemen Ingezet om de vuurwerkproblematiek op Leeuwarden-West op te lossen. Binnen het geheel van het project is dit een goed te onderscheiden onderdeel. Uitvoering van het project leidt tot de noodzakelijke kwaliteitsverhoging en betere bereikbaarheid van het volledige terrein, zodat Leeuwarden- Concept MOP Leeuwarden 2005-2009 34 West weer een goede vestigingsplaats zal worden. Ambitie op gebied van herstructurering is om in 2009 190 ha bedrijventerrein gerevitaliseerd te hebben met daarin 9 ha nieuw uit te geven terrein. Leeuwarden zet in op verbetering van het imago van de stad en betere exposure van de aanwezige kwaliteiten. Hiervoor is een stadsmarketingcampagne Expeditie Leeuwarden opgezet met als thema's vrije tijd, werken, wonen en kennis. De economie van vrije tijd (leisure) wordt gezien als een belangrijke kans om nieuwe economische activiteit met name in de binnenstad te bevorderen. Leeuwarden wil op dit terrein inzetten op zowel productontwikkeling op dit terrein als marketingactiviteiten. Het doel hiervan is enerzijds de waardering voor de marketing te verhogen en een beter imago van de stad te bewerkstelligen, anderzijds het aantal bezoekers aan de stad te vergroten. Sterke punten die Leeuwarden wil benutten zijn: cultuurhistorie en water zowel in de stad als daarbuiten, aanwezige opleidingen en onderscheidende attracties en evenementen. Samenwerking met regio en provincie zal hierin meerwaarde opleveren door aantrekken van nieuwe doelgroepen en seizoensverlenging. Voor de monitoring sluit Leeuwarden zich aan bij het Continue Vakantie Onderzoek (CVO). Er is in de lopende GSB-periode sterk geïnvesteerd in het onderdeel 'verbeteren dienstverlening'. GSB-middelen zijn ingezet in een bedrijvenloket, servicepunt bedrijven genoemd, dat in samenwerking met de Kamer van Koophandel wordt beheerd. In de analyse is al opgemerkt dat inmiddels een overeenkomst met de Kamer van Koophandel is afgesloten over invoering van het Contentmodel. Het concept van het servicepunt bedrijven wordt doorgevoerd in de gehele organisatie zodat er betere afstemming komt als het gaat om behandelen van ondernemersvragen en -aanvragen en snellere afhandeling ervan. Daarnaast houdt de gemeente Leeuwarden samen met de Kamer van Koophandel wekelijks spreekuur voor starters, zodat beginnende ondernemers direct een volledig beeld hebben van noodzakelijke handelingen bij het starten van een bedrijf. Blijkens de benchmark gemeentelijk ondernemersklimaat 2002 heeft de gemeente Leeuwarden een aanzienlijke verbetering wat betreft de hoogte van de lokale lasten weten te bewerkstelligen. Gezien de inspanningen in de huidige periode en het beperkte budget voor de periode 2005-2009 kiest de gemeente Leeuwarden er daarom voor om in deze periode niet in te zetten op de thema's 'gemeentelijke dienstverlening' en 'verminderen administratieve lasten'. Uit het onderzoek dat is uitgevoerd in het kader van de nieuwe GSB-periode (Outputindicatoren in de MOP's, ministerie van Binnenlandse Zaken) komt Leeuwarden qua criminaliteit er beneden gemiddeld uit, zowel als het gaat om bedrijventerreinen als detailhandel. Voor het onderdeel Economie in het MOP reden om geen activiteiten op gebied van criminaliteit uit te voeren. Binnen het onderdeel Veiligheid van GSB zullen wel middelen worden ingezet om de veiligheid in de (binnen-)stad te verbeteren. Leeuwarden heeft een mismatch op de arbeidsmarkt, zo blijkt uit de analyse. Deels is deze problematiek naar onze mening alleen oplosbaar indien op nationaal niveau activiteiten worden ontplooid. Op lokaal niveau zal de gemeente Leeuwarden wel gaan inzetten op de mismatch, maar dan vanuit het kader van de Wet Werk en Bijstand dat via het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt verstrekt. Hier zullen, net als bij bereikbaarheid, zulke grote inspanningen nodig zijn dat alleen met grote budgetten resultaten mogelijk zijn. Samenwerking Leeuwarden zal in de uitvoering van het GSB-programma intensief samenwerken met het eigen bedrijfsleven, de kennisinstellingen en provinciale/gemeentelijke overheden. In enkele gevallen heeft deze samenwerking al gestalte gekregen en dragen de partijen actief bij. Voorbeelden zijn: Friese wateraliiantie, stichting ICT center Friesland en Kenniscampus. Op het punt bereikbaarheid zijn/worden afspraken gemaakt met provincie Fryslan, de stadsregio (Boarnsterhim, Littenseradiel, Menaldumadeel, Leeuwarderadeel en Tytsjerksteradiel) en de Westergozone (Menaldumadeel, Franekeradeel en Harlingen). Op gebied van bedrijventerreinen is overleg gaande met gemeenten uit de Westergozone als het gaat om afstemming over het type aan te leggen terreinen. Mogelijkerwijs kan dit uitgroeien tot verdere samenwerking in ontwikkeling en exploitatie. Zoals hierboven blijkt, worden geen afspraken gemaakt in GSB-verband, maar binnen bestaande samenwerkingsverbanden. Concept MOP Leeuwarden 2005-2009 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 61