Beleidsproduct
De specificatie met betrekking tot vergunningverlening ziet er als volgt uit:
432 kapvergunningen
191 vergunningen voor tijdelijke standplaatsen
176 vergunningen gebruik gemeentegrond wegens verbouwing, keten plaatsen ed
89 vergunningen voor gebruik openbare grond
97 geluidsontheffïngen
69 ontheffingen voor tochten en betogingen
51 vergunningen voor evenementen
18 vergunningen voor vlooien- of andere markten
7 ventvergunningen
35 vergunningen voor wijk-straat en dorpsfeesten
9 vergunningen voor uitstallingen bij winkels
30 vergunningen voor gevelreclame
57 verklaringen van geen bezwaar
23 ligplaatsvergunningen of gebruik kade bij ligplaatsen
67 instemmingsbesluiten dan wel ontheffingen voor sleuven
116 afwijzingen
Accent begrotingsjaar:
In 2003 is voor het eerst de mogelijkheid van automatische incasso ingevoerd. Daarnaast is de heffing van de
afvalstoffenheffing en reinigingsrechten overgegaan van Essent naar de gemeente zelf.
Naar aanleiding van de belastingcrises is eind 2001 een herstel- en verbeterplan belastingen opgesteld. Met name
rond de uitvoering van de Wet WOZ was sprake van een groot aantal herstel- en verbeterpunten. In 2003 is het
merendeel van de acties uit het herstel- en verbeterplan belastingen tot een afronding gekomen. Het betrof hier
met name fiscaal-inhoudelijke herstel- en verbeterpunten. Wat betreft de bedrijfsvoering, automatisering en
informatievoorziening zal ook de komende jaren nog de nodige inspanning noodzakelijk zijn.
Financiën (alle bedragen in Euro's):
Rekening
Begroting
Rekening
Resultaat
2002
2003
2003
2003
Lasten
3.120.032
2.991.553
2.791.462
200.090
Baten
28.737.129
29.989.186
31.316.683
1.327.497
Saldo
25.617.097
26.997.633
28.525.221
1.527.588
Specificatie naar beheersproduct
Code
Omschrijving
Begroting 2003
Rekening 2003
Resultaat
2003
Lasten
Baten
Lasten
Baten
36-491
Vergunningen en ontheffingen
99.566
29.466
111.815
25.194
-16.521
36-492
Precariorechten
95.458
150.792
68.519
126.319
2.466
57-489
Onroerende-zaakbelastingen
1.397.011
29.409.800
1.577.996
29.572.583
-18.202
57-450
Toeristenbelasting
4.318
55.860
13.964
57.183
-8.323
57-490
Waardering onroerende zaken
1.306.182
343.268
877.280
1.535.404
1.621.038
57-523
Baatbelasting
-
-
52.948
-
-52.948
91-957
Opslag concernoverhead
89.018
-
88.940
-
78
Totaal
2.991.553
29.989.186
2.791.462
31.316.683
1.527.588
Recapitulatie per kostensoort
Rekening 2003
Code
Omschrijving
Uren (aantal)
Lasten
Baten
Saldo
010
Niet in te delen lasten en baten
-
-
-
-
020
Lasten en baten derden
-
292.118
1.686.918
-1.394.800
030
Afdrachten aan/van het Rijk
-
-
-
040
Uitkeringen en subsidies
-
-
-
-
100
Mutaties reserves en voorzieningen
-
714.700
-
714.700
110
Kapitaallasten
-
175.818
-
175.818
130
Apparaatskosten
19.768
1.608.826
90.800
1.518.026
300
Overige lasten en baten
-
-
29.538.966
-29.538.966
Totaal
19.768
2.791.462
31.316.684
-28.525.222
Toelichting resultaat:
Lagere apparaatskosten 570.000 voordelig).
De apparaatskosten zijn 570.000 lager dan geraamd door minder geschreven productieve uren 185.000),
vrijval kapitaallasten 358.000) en overige (interne) doorbelastingen 27.000).
Hogere kapitaallasten 175.000 nadelig).
Op dit product is een bedrag aan kapitaallasten geboekt van 175.000. Het budget voor deze kapitaallasten
is geraamd op de kostenplaatsen. Het voordeel op onderuitputting kapitaallasten genoemd onder product
BLP095 Saldi Kostenplaatsen" moet in principe met dit bedrag van 175.000 worden gecorrigeerd, zodat de
onderuitputting in feite 175.000 lager is.
Hogere bijdrage vangnetregeling WOZ 1.1000.000 voordelig)
Tevens is er een incidentele baat in het kader van de Vangnetregeling Wet WOZ. 1.100.000,—). Deze
vangnetregeling houdt in, dat als gemeenten kunnen aantonen dat de werkelijke kosten van de uitvoering van de
Wet WOZ hoger zijn dan de gemeente aan vergoeding in het verleden heeft ontvangen, dit bedrag alsnog
gedeclareerd kan worden. Voor Leeuwarden gaat dit dus om een voordeel van 1.100.000. De uitkering met
betrekking tot de vangnetregeling was op het moment van de Turap nog onduidelijk.