Herinrichting en behoud Prinsentuin De reconstructie van de Prinsentuin is in volle gang. De afronding van reconstructie wordt in mei 2004 verwacht. Na het gereedkomen van het service gebouw, worden de paden nog opnieuw geasfalteerd in augustus/september 2004. Dit project is, evenals het project Museumhaven, een coproductie tussen de projecten Binnenstad Nieuwe Stad en Leeuwarden Stad van Water en Cultuur (Blauwe Diamant). De planvoorbereiding van de sanitaire voorzieningen is aangevangen in 2002 en het ontwerp is in 2003 vastgesteld. Museumhaven In 2003 zijn alle procedures in gang gezet om de aanleg van de museumhaven in 2004 mogelijk te maken. Met name de wijziging van het "aanwijzingsbesluit ligplaatsen, kaden en wallen 2003" is een belangrijke stap voorwaarts geweest. Onlangs is krediet verstrekt voor het uitvoeren van het project Museumhaven. Het eerste zichtbare resultaat is het schip Stanfries dat sinds 5 juni 2003 "voor de deur" van de Friesland Bank ligt afgemeerd. De voorzieningen voor de chartervaart ter hoogte van de Westerkade zijn procedureel aangehaakt bij de procedures voor de realisering van de Museumhaven. Op dit moment wordt nog onderzocht op welke manier een stichting voor het beheer van de Museumhaven kan worden vormgegeven. Door het College van B&W is op 24 februari 2004 het definitieve ontwerp van de herinrichting van de Willemskade vastgesteld. In de loop van mei 2004 zal worden gestart met de werkzaamheden. Princessehof In 2003 zijn de bouwwerkzaamheden gestart. Er is sprake geweest van een koppeling van de pleininrichting aan de voorzijde en de herinrichting van de Grote Kerkstraat. Als uitvloeisel van de financiële heroverweging heeft de herinrichting van de Grote Kerkstraat geen prioriteit meer. Het Princessehof zorgt zelf in samenhang met de uitvoering van de bouwwerkzaamheden voor de pleinaanpassing. Bewegwijzering In 2003 is begonnen met de voorbereiding om tot een totaalplan voor bewegwijzering (auto, fiets, voetganger, boot) te komen. Dit betekent voor de binnenstad dat het huidige voetgangersbewegwijzeringssysteem daar waar nodig, zal worden aangepast. In het plan wordt ook de vaarwegbewijzering meegenomen. Kelders Bierkade Inmiddels is de ondernemer bekend die de Kelders Bierkade wil exploiteren binnen een horecaconcept. Er zal medio 2004 worden begonnen met de werkzaamheden. Het jaar 2004 zal het slotjaar zijn van het project Binnenstad Nieuwe Stad. Naast het vervolg van bovengenoemde deelprojecten worden in 2004 ook nog de volgende deelprojecten uitgevoerd: aanleg steigers binnenstadsgrachten herstraten Nieuwestad en restauratie Lange Pijp Voor het herstraten van de Nieuwestad is, om de huidige problemen te verhelpen, gekozen voor een duurzame oplossing. Die houdt in dat de stenen aan de drukke zijde van de Nieuwestad in cement worden gelegd, herinrichting Hofplein, Raadhuisplein, Gouverneursplein realisatie servicegebouw voor de watersport aan de Westerplantage. In de jaren na 2004 wordt verder gewerkt aan de binnenstad in onder andere de projecten Nieuw Zaailand, Oldehoofsterkerkhof en in de uitvoering van het GVVP. 5. Nieuw Zaailand Al in 1995 is uit het BRO-onderzoek ('Ontwikkelingsvisie binnenstad') de conclusie getrokken dat verbetering van het kern winkelgebied noodzakelijk is om de aantrekkingskracht van het centrum te kunnen behouden dan wel versterken. Een betere routing ('het winkelrondje van Leeuwarden') en een ruimer aanbod van kwalitatief hoogwaardige winkels is daarvoor noodzakelijk. Verder dient een aantal knelpunten in bereikbaarheid en (sociale) veiligheid te worden opgelost en moet het verblijfsklimaat op en rond het Wilhelminaplein worden verbeterd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 699