Door verschillend inzicht tussen de hogescholen en de gemeente met betrekking tot de ruimtelijke mogelijkheden en het
binnen het bestemmingsplan haalbaar ambitieniveau, is het concept-bestemmingsplan, dat november 2002 gereed was,
nog niet verder in procedure gebracht. Na bestudering van een onderzoeksrapport over de groeicijfers
(studentenaantallen) van het onderzoeksbureau Coulon, een excursie langs verschillende vergelijkbare "kenniscampi" in
Noord-Nederland en een aantal bestuurlijke overleggen, zijn in de Stuurgroep conclusies getrokken die door alle
betrokken partijen worden gedeeld. Dit is vertaald in een handreiking aan de gemeente om het bestemmingsplan op een
aantal punten aan te passen. De NHL is in nauwe samenwerking met de CHN bezig met een massastudie om zo de
bebouwingsmogelijkheden inzichtelijk te maken. Op basis hiervan zal het concept-bestemmingsplan worden getoetst en
waar nodig, aangepast worden en verder in procedure worden gebracht.
Het project is ook vertraagd door de onzekere positie waarin de partijen verkeren ten aanzien van de definitieve
uitwerking van de plannen en met name de financiële vertaling In de Stuurgroep is wel door alle partijen bevestigd dat
er geen weg terug is en dat alles op alles dient te worden gezet om ook de externe financiering te optimaliseren. Daarbij
worden ook subsidietrajecten verkend bij de Ministeries OCW, EZ en VROM. Voor wat betreft de externe financiering
en het Provinciaal aandeel daarin berust de coördinatie bij de Provincie Fryslan.
De in december 2000 ondertekende intentie-overeenkomst zal door alle partijen worden herbevestigd in een verder
uitgewerkte Raamovereenkomst. Deze raamovereenkomst zal de vorm hebben van een "bid-book" (document waarin
naast de verplichtingen die de verschillende partijen ten opzichte van elkaar aangaan, wervend beschreven staat hoe de
ontwikkelingen zullen worden gerealiseerd), dat gebruikt gaat worden als onderbouwing voor de bijdragen die van de
verschillende ministeries zal worden gevraagd. In het bid-book worden drie sporen uitgewerkt:
onderwijshuisvesting; wordt door de NHL en CHN uitgewerkt (inclusief financiële onderbouwing ervan);
kennistransfer, de link onderwijs-bedrijfsleven; wordt door de provincie uitgewerkt;
ruimtelijke kwaliteit: wordt door de gemeente uitgewerkt.
Ten behoeve van de uitwerking van de huisvesting, hebben de hogescholen een visie op het gebied gemaakt. In de
Stuurgroep van 5 december 2003 is door de verschillende partijen met deze ruimtelijke visie, inclusief de financiële
onderbouwing ervan, ingestemd en is dit plan hiermee uitgangspunt voor verdere ontwikkeling. Door optimalisatie en
fasering sluit de exploitatie nu nagenoeg en is er nog een geringe bijdrage van het Rijk nodig.
11. Bedrijventerrein Newtonpark IV
Dit nieuwe bedrijventerrein, aan de zuid-westflank van Leeuwarden, is nog in het plan vormende stadium. Newtonpark
IV (38 hectare) wordt aan de noordzijde begrensd door de Hendrik Algraweg, aan de oostzijde door de Zwette, aan de
zuidzijde door de Boksumerdijk en aan de westzijde door de spoorlijn Leeuwarden-Sneek. Het betreft een vervolg op
de bedrijventerreinen Newtonpark I/II en de Hemrik. Met name de Hemrik heeft jarenlang kunnen voorzien in de
behoefte aan diverse soorten bedrijventerrein, door zijn oppervlak en variatie in bedrijvigheid. Inmiddels is de Hemrik
vrijwel volledig uitgegeven en het is dan ook van groot belang dat spoedig een nieuw terrein in ontwikkeling wordt
gebracht. Newtonpark IV is deels stedenbouwkundig uitgewerkt. Tevens is er gerekend aan de financiële haalbaarheid
van dit gebied, waarbij ook de mogelijkheden tot externe medefinanciering worden onderzocht.
In de voortgang van het project is vertraging opgetreden. Deze vertraging wordt veroorzaakt door de sterke
afhankelijkheid van het projectHaak om Leeuwarden". Het Newtonpark IV ligt in de nabijheid van het
'onderzoeksgebied' voor de MER studie van de Haak. De uitkomst inzake het tracébesluit "Haak om Leeuwarden",