naar verwachting in september/oktober 2004, is van significante invloed op Newtonpark IV omdat Newtonpark IV in het zoekgebied ligt van het tracébesluit. 12. City Fee. In de stadsvisie is het programma "Kantorenstad" geconcentreerd in het geografische gebied dat is aangeduid als de kantorenhaak. Deze kantorenhaak vormt het centrum van de financiële en zakelijke dienstverlening en omvat met name het gebied tussen het station en het FEC. Het doel van het project is het stimuleren van investeringen in en upgrading van de kantorensector en WTC in de kantorenhaak. Een belangrijke rol is in dit kader weggelegd voor de realisatie van de Westelijke Invalsweg waardoor het gebied beter wordt ontsloten. Onlangs is door het College vastgesteld dat de ontwikkeling moet worden gestimuleerd door aanpak van beide "polen" van het gebied. Het project City Fee is daartoe gesplitst in twee projecten: het project Stationsgebied en het project EEC-WTC. Het Stationsgebied biedt goede ontwikkelingsmogelijkheden op middellange termijn. In het gebied past een hoge bebouwingsdichtheid, met wellicht een combinatie van wonen, werken en voorzieningen. Belangrijk is de scharnierfunctie van het gebied naar de binnenstad. Het project EEC-WTC bestaat uit een aantal onderdelen die worden uitgewerkt in een Plan van Aanpak, dat gezamenlijk met Van Wijnen wordt opgesteld en eind maart 2004 gereed is. Belangrijk onderdeel is de verdere ontwikkeling van het WTC-concept. De gemeente kiest hierbij voor een faciliterende rol, waarbij het initiatief expliciet bij het FEC en bij betrokken marktpartijen (Van Wijnen en BAM) ligt. Opheffing van de planologische barrière in verband met het verplaatsen van de vuurwerkfabriek is een voorwaarde. Tenslotte zal ook aandacht worden geschonken aan het Evenemententerrein in combinatie met de City-Fee bus, aan parkeren en aan het sluipverkeer, dat via de Slauerhofweg en het Evenemententerrein de verkeersdrukte op onder andere het Europaplein ontwijkt. 13. Blauwe Diamant. Het waterplan "Blauwe Diamant" schetst een toekomstvisie waarbij alle mogelijkheden van het water (zowel sociaal als economisch) in en om Leeuwarden worden benut. Het waterplan is opgesteld door de gemeente, de provincie Fryslan, het Wetterskip Fryslan en de waterschappen Lauwerswalden, Marne Middelsee en Waadkant. Sinds 1 januari 2004 zijn de waterschappen gefuseerd tot één groot Fries waterschap, Wetterskip Fryslan. In het kader van het waterplan zullen diverse deelprojecten worden uitgevoerd die er toe moeten leiden dat de mogelijkheden van het water in en om Leeuwarden beter benut worden door: Het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit van water in een samenhangende aanpak; Het verbeteren van het watersysteem en de ecologische kwaliteit; Het benutten en versterken van bedrijvigheid en kennis op het watergebied in Leeuwarden/Friesland; Het versterken van de toeristische en recreatieve voorzieningen. Er is veel (inter)nationale belangstelling voor de "Blauwe Diamant". Zo was het project in november 2003 onderdeel van de studiedagen in Velp, Breda en Leeuwarden, georganiseerd door Stadswerk, een landelijke vereniging van mensen die werken op het vlak van ruimtelijke ordening in de breedste zin van het woord. Ook enkele van de deelnemers aan de internationale conferentie van Watercity International in Sneek (november 2003) hebben informatie opgevraagd, onder meer over de technische oplossing van 'voorzet' oevers en over het beheerplan Op grond van de visie uit het waterplan "Blauwe Diamant" zijn de volgende twee pilot-projecten gedefinieerd: "Verbeteren waterkwaliteit binnenstadsgrachten" en Duurzaam watersysteem Potmarge". Deze twee projecten zijn samen met de maatregelen uit het project Binnenstad Nieuwestad, die zijn gericht op het stimuleren van watergebonden toerisme en recreatie in de binnenstad, ondergebracht in het overkoepelend project "Leeuwarden Stad van Water en Cultuur".

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 706