16. Stadsring Leeuwarden ziet een goede en betaalbare ICT infrastructuur als een randvoorwaarde voor de gewenste economische en sociale ontwikkeling, vanwege de enorme toename van het dataverkeer. Genetwerkt werken (in doelgroepnetten, incl. facility sharing) tussen sectoren wordt gezien als belangrijkste ontwikkeling de komende jaren. Gebleken is dat marktpartijen de investeringen, die leiden tot een adequaat en betaalbaar glasvezelnet, niet plegen in de minder kansrijke regio's. Daarom is de Stadsring aangelegd, een basisnetwerk van glasvezelringen van in totaal 33 kilometer. De stadsring is een open, ontbundeld netwerk dat op basis van kostprijs en vaststaande condities en prijzen wordt aangeboden aan gebruikers en dienstenleveranciers. Het model is juridisch getoetst en door de Opta akkoord bevonden. In eerste instantie wordt de Stadsring aangelegd voor het lokale digitale verkeer, maar daarnaast is het de bedoeling om een adequate ontsluiting naar nationale en internationale hoofdaders te bewerkstelligen. Op beperkte schaal zijn er inmiddels al aansluitingen over de stadsgrenzen gerealiseerd. Leeuwarden kent in de aanpak en uitvoering van dit project een rol waarmee zij vooruit loopt op andere gemeenten. Na een Europese aanbesteding is in het begin van 2003 het eerste tracé van 17 kilometer opgeleverd. Het koppelpunt van de tracé is gelegen in het pand Crystalic. Van het tweede deel van het tracé wordt verwacht dat het medio 2004 volledig zal zijn afgerond. Dit deel is voor het overgrote deel "meegelegd" en voordelig door marktpartijen overgenomen. Per 1 november 2003 waren er al 30 (locaties van) instellingen op de Stadsring aangesloten, zoals de drie hogescholen, Zorggroep Noorderbreedte, scholengemeenschap Piter Jelles, diverse bedrijven en natuurlijk ook de locaties van de Gemeente Leeuwarden. De verwachting voor eind 2004 is dat er 60 (locaties van) instellingen aangesloten zullen zijn. Inmiddels is een onderzoek uitgevoerd naar de werking van het gehanteerde business model. Volgens dit model maken de klanten gebruik van een deel van de stadsring en worden diensten afgenomen van derden. Op deze wijze wordt een gezonde concurrentie bewerkstelligd omdat dienstenaanbieders niet de hoge investering en bijbehorende risico's van de infrastructuur met zich meedragen, maar zich volledig kunnen richten op het aanbieden van diensten ten behoeve van de eindgebruikers. Uit het onderzoek (de inhoudelijke rapportage volgt eind maart) blijkt dat het business model naar tevredenheid heeft gewerkt: er zijn nieuwe aanbieders op de markt gekomen en de prijzen zijn gedaald. Telecomoperators, die de Stadsring aanvankelijk als marktverstoring bestreden, maken inmiddels coöperatief gebruik van Stadsring om hun klanten te bedienen. Daarnaast heeft het model er toe geleid dat innovatie op de agenda is gekomen van de gewenste doelgroepen. Het bedrijfsplan voor de exploitatie van de Stadsring is begin 2004 gereed. Hierin zijn beheer en onderhoud van de Stadsring uitgewerkt (businessmodel, exploitatievorm), evenals de wijze waarop diensten aan de eindgebruiker kunnen worden aangeleverd. Het plan bevat tevens de aanbevelingen voor verdere vermazing van het glasvezelnetwerk binnen de stad en de uitbreiding van de interconnectie over de stadsgrenzen. 17. Binnenring Zuidoost In het kader van het GVVP is besloten dat het verkeer tussen het Zuiderplein en het Blokhuisplein weer in twee richtingen moet kunnen rijden. Na de zomer van 2003 is gestart met een onderzoek naar de verschillende varianten die verkeer in twee richtingen daar weer mogelijk maken. In het onderzoek zijn vijf varianten met elkaar vergeleken en getoetst aan de wet geluidhinder. Het inhoudelijke rapport met deze afweging is begin januari 2004 door adviesbureau DHV opgesteld. Vervolgens heeft het college van B&W op 20 januari 2004 een besluit over een voorkeurstracé genomen, waarna begin februari een openbare informatieavond heeft plaatsgevonden. In februari komt het voorstel in de gemeenteraad. Na vaststelling door de raad zal de nadere uitwerking plaatsvinden, zullen procedures worden doorlopen, gevolgd door de uitvoering in 2005/2006.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 709