Blad 6 Het onderhavige schetsplan op 30 juli 2003 gepubliceerd in het "Huis aan Huis" en heeft het plan vanaf 27 maart 2 003 gedurende vier weken ter inzage gelegen. Tegen het vrijstellingsverzoek zijn zeven schriftelijke inspraakreacties ingebracht door Vereniging voor Dorpsbelang Goutum, Actiecomité Veilig Verkeer Goutum, en bewoners/omwonenden van Goutum. Deze reacties sluiten in belangrijke mate aan bij de opmerkingen, die tijdens de inspraakavond naar voren zijn gebracht. Onderstaand geven wij een weergave van de inspraakreacties en onze verwerking hiervan. 1. De bewoners van de Pleats in Goutum; a. de beoogde ontsluiting is in strijd met het bestemmingsplan Leeuwarden-Zuid, fase A. In het bestemmingsplan wordt o.a. geschreven: "De wegen door Goutum zullen geen ontsluitingsfunctie voor autoverkeer ten behoeve van het nieuwe stadsdeel krijgen", "De bestaande wegen door Goutum krijgen - langzaam verkeer uitgezonderd - geen ontsluitingsfunctie voor het gebied" en "Evenwijdig aan de Drachtsterweg of gebruikmakend van de huidige parallelweg wordt een hoofdontsluiting aangelegd van waaruit de buurtschappen en het overige (woon-gebied worden ontsloten" Reactie gemeente: In tegenstelling tot hetgeen de bewoners schrijven, biedt het bestemmingsplan Leeuwarden-Zuid, fase A wel degelijk de mogelijkheid om ter plekke van de minirotonde de hoofdaansluiting aan te leggen. Op de plankaart behorende bij het bestemmingsplan is de minirotonde voorzien van de aanduiding "hoofdontsluiting"Op grond van de bestemmingsplanvoorschriften is het toegestaan om binnen een afstand van 75 meter ter weeszijden van deze aanduiding een ontsluitingsweg aan te leggen. Met de zinsnede "De wegen door Goutum zullen geen ontsluitingsfunctie voor autoverkeer ten behoeve van het nieuwe stadsdeel krijgen" wordt niet bedoeld dat het feitelijk onmogelijk wordt gemaakt om als bezoeker van het sportcomplex door Goutum te rijden. De kans bestaat dat een deel van de bezoekers van het sportcomplex dit ook zal doen. Als gevolg van de gekozen ontsluiting ligt het echter voor de hand dat de automobilisten kiezen voor een route via de Drachtsterweg. Komend vanaf de Drachtsterweg, is de aantakking op de Tearnserdyk gesitueerd ten oosten van de eerste woningen in Goutum. Vanaf de minirotonde loopt de ontsluitingsweg direct in oostelijke richting en vervolgens evenwijdig aan de Drachtsterweg in zuidelijke richting. Hiermee wordt voldaan aan de voorschriften van het bestemmingsplan Blad 7 Er zijn en worden voorzieningen getroffen in het oude dorp, zodat de bezoekers van het sportcomplex die toch door Goutum rijden de voorkeur zullen geven aan een route via de JonkersleaneDoor middel van ANBW-bebording zal de route voor het doorgaande verkeer via de Jonkersleane worden aangegeven. Ook zal er een extra verkeersmaatregel ter hoogte van de mini-rotonde Himpenserdyk/Tearnserdyk worden gecreëerd, die de doorgaande richting via de Jonkersleane zal benadrukken. Wij verwachten dat de eventuele toename van de verkeersdruk zal binnen aanvaardbare normen blijven. b. De beoogde ontsluiting via de minirotonde is in strijd met eerdere gemeentelijke toezeggingen. Reactie gemeente: In onze reactie onder 1 a' hebben wij aangegeven dat er voor een verkeersontsluiting is gekozen die het gebruik van de wegen door Goutum zoveel als mogelijk zal voorkomen. Dit is in overeenstemming met eerdere toezeggingen van de gemeente c. De realisatie van het sportcomplex en kantoorlocatie, samen met de nog te realiseren achterliggende woongebieden zal de verkeersdruk op de rotonde minimaal verdubbelen. Het gebied zal binnen 15-2 0 jaar worden gerealiseerd, zodat gedurende deze periode de omwonenden overlast zullen ondervinden van het bouwverkeer. Reactie gemeente: Het is niet bekend of het achterliggende woongebied ontsloten zal worden via deze minirotonde. Om te kunnen beoordelen of het mogelijk is het woongebied via deze route te ontsluiten, zal er eerst een gedetailleerd verkeersonderzoek worden verricht naar de ontsluiting van dit gebied en de verkeersbewegingen die dit woongebied teweegbrengt Wij zijn van opvatting dat de toename van de verkeersdruk op de rotonde als gevolg van de realisatie van het sportcomplex en het kantoorgebouw aanvaardbaar zal zijn. Dit heeft o.a. te maken met het feit, dat het sportcomplex vooral buiten de gebruikelijke spitsuren in gebruik is (avond en weekend) d. De beoogde ontsluiting betekent dat de fietsers (vaak fietsende schoolkinderen of sporters) kruisen met het autoverkeer; dit is een gevaarlijke en verkeersonveilige oplossing. Reactie gemeente: De gekozen oplossing, kruisend verkeer op een minirotonde wordt binnen de gemeente zeer veel toegepast en wordt als verkeersveilig aangemerkt. Er is o.i. geen sprake van een gevaarlijke en verkeersonveilige oplossing, zodat deze verkeersoplossing geen aanpassing behoeft.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 70