Blad 6
Het onderhavige schetsplan op 30 juli 2003 gepubliceerd in
het "Huis aan Huis" en heeft het plan vanaf 27 maart 2 003
gedurende vier weken ter inzage gelegen.
Tegen het vrijstellingsverzoek zijn zeven schriftelijke
inspraakreacties ingebracht door Vereniging voor
Dorpsbelang Goutum, Actiecomité Veilig Verkeer Goutum, en
bewoners/omwonenden van Goutum. Deze reacties sluiten in
belangrijke mate aan bij de opmerkingen, die tijdens de
inspraakavond naar voren zijn gebracht.
Onderstaand geven wij een weergave van de inspraakreacties
en onze verwerking hiervan.
1. De bewoners van de Pleats in Goutum;
a. de beoogde ontsluiting is in strijd met het
bestemmingsplan Leeuwarden-Zuid, fase A. In het
bestemmingsplan wordt o.a. geschreven: "De wegen door
Goutum zullen geen ontsluitingsfunctie voor
autoverkeer ten behoeve van het nieuwe stadsdeel
krijgen", "De bestaande wegen door Goutum krijgen -
langzaam verkeer uitgezonderd - geen
ontsluitingsfunctie voor het gebied" en "Evenwijdig
aan de Drachtsterweg of gebruikmakend van de huidige
parallelweg wordt een hoofdontsluiting aangelegd van
waaruit de buurtschappen en het overige (woon-gebied
worden ontsloten"
Reactie gemeente:
In tegenstelling tot hetgeen de bewoners schrijven, biedt
het bestemmingsplan Leeuwarden-Zuid, fase A wel degelijk de
mogelijkheid om ter plekke van de minirotonde de
hoofdaansluiting aan te leggen. Op de plankaart behorende
bij het bestemmingsplan is de minirotonde voorzien van de
aanduiding "hoofdontsluiting"Op grond van de
bestemmingsplanvoorschriften is het toegestaan om binnen
een afstand van 75 meter ter weeszijden van deze aanduiding
een ontsluitingsweg aan te leggen.
Met de zinsnede "De wegen door Goutum zullen geen
ontsluitingsfunctie voor autoverkeer ten behoeve van het
nieuwe stadsdeel krijgen" wordt niet bedoeld dat het
feitelijk onmogelijk wordt gemaakt om als bezoeker van het
sportcomplex door Goutum te rijden. De kans bestaat dat een
deel van de bezoekers van het sportcomplex dit ook zal
doen. Als gevolg van de gekozen ontsluiting ligt het echter
voor de hand dat de automobilisten kiezen voor een route
via de Drachtsterweg. Komend vanaf de Drachtsterweg, is de
aantakking op de Tearnserdyk gesitueerd ten oosten van de
eerste woningen in Goutum. Vanaf de minirotonde loopt de
ontsluitingsweg direct in oostelijke richting en vervolgens
evenwijdig aan de Drachtsterweg in zuidelijke richting.
Hiermee wordt voldaan aan de voorschriften van het
bestemmingsplan
Blad 7
Er zijn en worden voorzieningen getroffen in het oude dorp,
zodat de bezoekers van het sportcomplex die toch door
Goutum rijden de voorkeur zullen geven aan een route via de
JonkersleaneDoor middel van ANBW-bebording zal de route
voor het doorgaande verkeer via de Jonkersleane worden
aangegeven. Ook zal er een extra verkeersmaatregel ter
hoogte van de mini-rotonde Himpenserdyk/Tearnserdyk worden
gecreëerd, die de doorgaande richting via de Jonkersleane
zal benadrukken. Wij verwachten dat de eventuele toename
van de verkeersdruk zal binnen aanvaardbare normen blijven.
b. De beoogde ontsluiting via de minirotonde is in
strijd met eerdere gemeentelijke toezeggingen.
Reactie gemeente:
In onze reactie onder 1 a' hebben wij aangegeven dat er voor
een verkeersontsluiting is gekozen die het gebruik van de
wegen door Goutum zoveel als mogelijk zal voorkomen. Dit is
in overeenstemming met eerdere toezeggingen van de
gemeente
c. De realisatie van het sportcomplex en kantoorlocatie,
samen met de nog te realiseren achterliggende
woongebieden zal de verkeersdruk op de rotonde
minimaal verdubbelen. Het gebied zal binnen 15-2 0
jaar worden gerealiseerd, zodat gedurende deze
periode de omwonenden overlast zullen ondervinden van
het bouwverkeer.
Reactie gemeente:
Het is niet bekend of het achterliggende woongebied
ontsloten zal worden via deze minirotonde. Om te kunnen
beoordelen of het mogelijk is het woongebied via deze route
te ontsluiten, zal er eerst een gedetailleerd
verkeersonderzoek worden verricht naar de ontsluiting van
dit gebied en de verkeersbewegingen die dit woongebied
teweegbrengt
Wij zijn van opvatting dat de toename van de verkeersdruk
op de rotonde als gevolg van de realisatie van het
sportcomplex en het kantoorgebouw aanvaardbaar zal zijn.
Dit heeft o.a. te maken met het feit, dat het sportcomplex
vooral buiten de gebruikelijke spitsuren in gebruik is
(avond en weekend)
d. De beoogde ontsluiting betekent dat de fietsers (vaak
fietsende schoolkinderen of sporters) kruisen met het
autoverkeer; dit is een gevaarlijke en
verkeersonveilige oplossing.
Reactie gemeente:
De gekozen oplossing, kruisend verkeer op een minirotonde
wordt binnen de gemeente zeer veel toegepast en wordt als
verkeersveilig aangemerkt. Er is o.i. geen sprake van een
gevaarlijke en verkeersonveilige oplossing, zodat deze
verkeersoplossing geen aanpassing behoeft.