Blad 8
financiering van deze zaken en risicoproblematiek wordt in
de nota "Invoering WBB"die voor de programmabegroting ter
besluitvorming wordt aangeboden, ingegaan. Financiering
moet plaatsvinden binnen de huidige budgetten en de ruimte
van het fonds Werk en Inkomen.
Programma 6 Wonen
Prioritaire en urgente projecten:
Vrijheidswijk overig (herstructurering, uitsplitsen in
Noord-Oost en Noord-West, AZC, Zuid-Oost,
hoofdplanstructuur)
Vrijheidswijk Centrum/ frictiekosten buurtschool (voor
ontwikkeling wordt samen gewerkt tussen Nieuw Wonen
Friesland, CHF en gemeente. Herontwikkeling van het
centrumgebied in relatie met Buurtschool en
zorgsteunpunt Vrijheidswijk.);
Zuidlanden (Ist0 tranche sociale voorzieningen)
Stimulering diverse woningbouw projecten en
marktinitiatieven
Programma 7 Infrastructuur en bereikbaarheid
Prioritaire en urgente projecten:
Oldehoofsterkerkhofherinrichting plein, Heer
Ivostraat/TorenstraatGroeneweg/Boterhoek;
Eewal/Wortelhaven;
GWP:
Westelijke invalsweg le fase
Uitvoering GWP maatregelen in 2005/2006.
Programma 9 Politiek Bestuur
Het is de bedoeling dat er in 2004 een besluit wordt
genomen over de invoering van de Rekenkamer. Het verrichten
van bijzondere activiteiten, scholing, hoorzittingen,
werkbezoeken en de advertenties leiden tot hogere kosten.
De kosten voor de communicatie van de raad zullen de
komende tijd stijgen.
Voorts kan hier nog worden gemeld dat het presidium onlangs
heeft besloten tot openstelling van het stadhuis op
donderdagavond ten behoeve van de fractievergadering. Uit
dit besluit vloeien kosten voort. Zodra meer duidelijkheid
bestaat over de financiële consequenties wordt u hierover
nader geïnformeerd. Wij gaan er van uit dat deze
ontwikkelingen binnen de huidige budgetten kunnen
plaatsvinden.
Programma 10 Veiligheid, openbare orde en handhaving
Hier spelen twee zaken waarvoor geen structureel budget is:
Warme Winternacht en Meldpunt Overlast.
Brandweer
De kans is groot dat de kosten voor C2000
(communicatiesysteem bij calamiteiten) hoger uitvallen.
Blad 9
De brandweerkazerne moet ingrijpend gerenoveerd worden.
Tenslotte is er nog geen structureel budget voor het
realistisch oefenen.
Prioritaire en urcrente projecten:
Huisvesting Brandweer.
Programma 12 Ruimtelijke ordeningwijken en dorpen
Prioritaire en urgente projecten:
Uitvoeringsprogramma Dorpennota 2005/2006.
Programma 13 Milieu
Om te voldoen aan het adequate niveau voor handhaving
(vooral op het gebied van bedrijven met een lichte
milieubelasting) is een uitbreiding van formatie nodig.
In de periode 2005-2009 zullen naar verwachting
aanzienlijke gemeentelijke bijdragen noodzakelijk zijn om
de meest urgente bodemsaneringsprojecten uit te kunnen
voeren.
Afvalstoffenheffing:
Voor 1 januari 2003 werd de afvalstoffenheffing verzorgd
door Essent en liftte de afvalstoffenheffing mee op de
energienota van Essent. Vanaf 1 januari 2 0 03 wordt de
heffing in eigen beheer verzorgd.
Gedurende 2003 is echter gebleken dat sinds de heffing in
eigen beheer wordt verzorgd een tweetal onbedoelde en
onverwachte effecten is opgetreden:
Een veel groter aantal mensen krijgt kwijtschelding voor
de afvalstoffenheffing dan in de oude situatie. Het gaat
om ca. 1.400 gevallen. In de oude situatie moesten
mensen een apart kwijtscheldingsverzoek indienen voor de
afvalstoffenheffing. Omdat dit klaarblijkelijk niet bij
iedereen bekend was, werd in ca. 1.400 gevallen geen
gebruik gemaakt van het recht op kwijtschelding.
In de nieuwe situatie worden inwoners niet meer ten
onrechte 'dubbel' aangeslagen. In de oude situatie kon
dat wel; bijvoorbeeld bij een verhuizing als mensen
tijdelijk twee elektriciteitsaansluitingen hadden.
Immers Essent stuurde voor beide aansluitingen een
rekening en bracht voor beide aansluitingen de
afvalstoffenheffing in rekening. Vervolgens werd in veel
gevallen ten onrechte geen bezwaar gemaakt. In de nieuwe
situatie is dit niet meer mogelijk. Dit betekent wel dat
er jaarlijks gemiddeld 1.100 minder betalende
aansluitingen zijn.