slechte afstemming van de dienstverlening. In de komende jaren wordt gewerkt aan een dekkend netwerk van sociale teams binnen Leeuwarden, waarin ten minste 80% van de dreigende woninguitzettingen wordt aangemeld. Behouden capaciteit Vrouwenopvang De gemeente Leeuwarden en de Vrouwenopvang Fryslan leggen de nadruk op het vergroten van de preventie en nazorg, zoals ook verwoord in het project Regionaal Maatschappelijke Zorg, in plaats van op het realiseren van extra plaatsen. Een belangrijke achtergrond hierbij is dat er in 2000 in de Vrouwenopvang al een forse uitbreiding van het aantal plaatsen heeft plaatsgevonden: van 23 naar 30 plaatsen. Voor Asja geldt een uitbreiding in 2001 van 4 naar 10 bedden. Daarnaast gaat een groot deel van de cliënten van de Vrouwenopvang binnen 14 dagen weer terug naar hun oude situatie. Het is daarom effectiever om te investeren in preventie en zo snel mogelijk in te grijpen bij huiselijk geweld (Project eerste hulp bij huiselijk geweld) en een goede nazorg. Door een goede ambulante hulpverlening kan voorkomen worden dat vrouwen (weer) een beroep op de vrouwenopvang moeten doen. Vandaar de keuze voor het ten minste behouden van het aantal plaatsen vrouwenopvang en extra inzet op preventie en nazorg. Logischerwijs kan verwacht worden dat er door een goed werkend preventiebeleid in de regio, minder instroom vanuit de regio komt en er meer plaatsen beschikbaar zijn voor landelijke instroom. Voor de ambitie op preventie wordt verwezen naar de ambitie bij het onderdeel huiselijk geweld. De nazorg is vorig jaar gestart. Inmiddels zijn 21 nazorgtrajecten afgerond. Voor volgend jaar is de ambitie om alle vrouwen/ gezinnen en meiden van de VO en Asja een nazorgtraject aan te bieden. Verbeteren bereik ambulante verslavingszorg De prestaties van de ambulante verslavingszorg worden in de gemeente Leeuwarden uitgedrukt in het aantal afsluitingen van hulpverleningen en waar zij naar toe gaan. Er is op dit moment geen deugdelijke informatie beschikbaar over het aantal cliënten van wie de toestand verbeterd is. Het aantal afgesloten behandelingen bedraagt 430. Het percentage regulier in overleg afgesloten behandelingen is 44%. Daarnaast is 8% van de cliënten intern doorverwezen, 24% van de behandelingen is eenzijdig door cliënt afgesloten en 16% van de cliënten is weggebleven zonder bericht. Op basis van deugdelijke registratie worden volgend jaar verdere ambities geformuleerd, met name op de al dan niet verbeterde toestand van cliënten. Met de Sociale Verslavingszorg worden vooral via outreachende werkwijzen de lastigste groepen bediend. Zie hiervoor Veiligheid (overlastgevende (verslaafde) dak- en thuislozen). Deconcentratie van voorzieningen over de provincie. Eén van de speerpunten van het project Regionaal Maatschappelijke Zorg is de deconcentratie van voorzieningen. Momenteel zijn bijna alle instellingen op het terrein van Maatschappelijke Opvang in Leeuwarden gesitueerd. Vanuit de gedachte om mensen zo gemakkelijk en snel mogelijk weer deel te laten nemen aan de maatschappij, is het belangrijk om cliënten zo dicht mogelijk in de eigen omgeving op te vangen. Daarnaast zijn grootschalige voorzieningen door de vermaatschappelijking van de zorg niet meer van deze tijd. Voor Fryslan wordt gedacht aan kleinschalige opvang- en woonvoorzieningen in Drachten, Sneek of Heerenveen. Met de betrokken gemeenten wordt overleg gevoerd. Huiselijk geweld Preventie met betrekking tot huiselijk geweld vindt plaats in het project eerste hulp bij huiselijk geweld. De Vrouwenopvang Fryslan heeft samen met de gemeente, de politie, reclassering, algemeen maatschappelijk werk en het bureau Thuisfront een aanpak ontwikkeld om zo snel mogelijk in te kunnen grijpen. Er is een convenant/arrangement tussen de verschillende instellingen voor de aanpak van huiselijk geweld. Zodra er signalen bij de politie binnenkomen, wordt contact gezocht met het gezin. De eerste meldingen worden door de politie geregistreerd. Er is een duidelijk protocol voor melding en advies. Het project eerste hulp bij huiselijk geweld is in het politiedistrict Midden Friesland (waar Leeuwarden onder valt) in januari 2004 van start gegaan. Vanaf 1 januari tot en met augustus 2004 zijn er voor Friesland 118 meldingen van huiselijk geweld geregistreerd. De ambitie met betrekking tot het aantal meldingen is moeilijk vast te stellen omdat er nog maar net geregistreerd wordt. We doen de volgende prognose van (eerste en herhaalde) meldingen: Concept MOP Leeuwarden 2005-2009 54 Voor 2004 circa 250 meldingen met 150 doorverwijzingen naar de hulpverlening Voor 2005 circa 350 meldingen met 210 doorverwijzingen naar hulpverlening Voor 2006 circa 450 meldingen met 270 doorverwijzingen naar hulpverlening. Voor 2007 circa 450 meldingen met 270 doorverwijzingen naar hulpverlening. De gemeente Leeuwarden onderzoekt op dit moment of er mogelijkheden zijn voor het in leven roepen van een apart advies- en meldpunt voor huiselijk geweld (de frontoffice). De backoffice zal bestaan uit bestaande hulpverleningstructuren. Het gaat hier om het protocol zoals is ontwikkeld in het project eerste hulp bij huiselijk geweld. Vervolgens zal er aansluiting gezocht worden bij de sociale teams. Juist ook omdat huiselijk geweld vaak onderdeel is van een grotere complexe problematiek. Financiële middelen Maatschappelijke opvang, Vrouwenopvang en Ambulante verslavingszorg In het overzicht is de inzet van de middelen over 2005 aangegeven. In 2006 zal de Wet Maatschappelijke Ondersteuning van kracht worden. Of deze wet gevolgen zal hebben voor de verdeling van de inzet van de middelen is nog niet te overzien. 1. BDU Sociaal 2. Totale kosten 3. Gemeente 4. Provincie 5. Rijk (BDU- Financiering) 6. Rijk Overig 7. EU 8. Derden*** MO 4.964.426 20.00C Maximaa 170.000 (eenmalig) 4.774.426 Dag opvang 379.600 379.60C Prost. Beleid 25.800 25.80C VO 1.554.244 1.085.607 €468.637 (asja) Huiselijk geweld 54.900 54.90C Amb. Versl. zorg 2.095.209 €46.181 €2.049.028 Incl. SIV 90.00C Totaal €9.074.179 €471.581 Maximaa 170.00C €7.963.961 €468.637 eigen middelen, gemeentefonds enz. Concept MOP Leeuwarden 2005-2009 55

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 71