Blad 14
rijksniveau zijn de nominale ontwikkelingen voorlopig
budgettair neutraal geraamd.
D. OZB
Zoals bekend wordt m.i.v. 2006 in de meerjarenraming al
rekening gehouden met een stelpost van 1,5 miljoen in
verband met de financiële effecten van de afschaffiner van
het gebruikersdeel. Globale berekeningen op basis van
beperkte informatie laten zien, dat de tegenvaller 0,5
miljoen meer zal bedragen (structureel)
Daarnaast is sprake van de maximerincr van de OZB tarieven.
De financiële effecten van de OZB-maatregelen zijn in
diverse varianten berekend door het Coelo het Centrum
voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden van.
de Rijksuniversiteit van Groningen)Bij het doorgaan van
beide OZB-maatregelen zal, volgens het onderzoek van het
Coelo (februari 2004)het totale negatieve financiële
effect tussen de 5 en 10 min. bedragen. E.e.a. hangt
ook samen met de wijze waarop de rioolbelasting wordt
ingevoerd. Met het indicatief budgettair effect als gevolg
van de maximering van de tarieven (volgens het Coelo-
rapport) wordt gezien de onzekerheden geen rekening
gehouden
Op grond van vorenstaande ontwikkelingen kan een voorlopig
beeld worden geschetst van de financiële situatie van de
gemeente. Hierbij zijn de uitzettingen en inkrimpingen (op
grond van ongewijzigd beleid) verwerkt. Daarnaast zijn een
aantal budgettaire risico's in beeld gebracht. Deze hebben
te maken met onzekerheden met betrekking tot het
rijksbeleid.
bedragen in min
Nr:
Ontwikkeling
Gevolg
1
Voorlopige uitzettingen en inkrimpingen
-0,2
2
Aanvullende rijksombuigingen 2,9 miljard
p.m.
3
Maartcirculaire 2004: structurele doorwerking
-1,3
4
Nominale ontwikkelingen
p.m.
5
OZB - afschaffing gebruikersdeel
-0,5
6
OZB- maximering tarieven
p.m.
Totaal
-2,0
Tabel: 4
Uit tabel 4 blijkt dat de gemeente thans 2,0 miljoen moet
bezuinigen om tot een structureel sluitend
meerjarenperspectief te komen. Dit bedrag is exclusief
voorstellen nieuw beleid die ten laste van de algemene
middelen worden gebracht. Wellicht ten overvloede wordt
opgemerkt dat de prognose nog met veel onzekerheden is
omgegeven. De financiële gevolgen kunnen op termijn dan ook
hoger dan wel lager uitvallen.
Blad 15
5. UITKOMSTEN RICHTINGGEVEND RAADSDEBAT 15 MAART 2 0 04
Op 15 maart jl. hebben de leden van de gemeenteraad van
Leeuwarden in een zgn. integrale raadscommissie richtingen
aangegeven voor het opstellen van de kaderbrief.
Hieronder is een overzicht weergegeven van welke van de
uitspraken de steun hebben van een substantieel deel c.q.
meerderheid van de raad. Het overzicht splitst zich uit
over 3 terreinen:
overzicht uitspraken raadsfracties per programma
(nieuw, meer, minder)
overzicht uitspraken raadsfracties prioritering
proj ecten
uitspraken raadsfracties MOP II
overzicht uitspraken raadsfracties per programma:
Meer:
onderwijshuisvesting
jongerenwerk/ jeugdbeleid
veiligheid
stedelijke vernieuwing (vooral ook preventie)
Minder
bereikbaarheid/ infrastructuur (temporiseren GWP)
cultuur
sport (contract BV Sport)
overzicht uitspraken raadsfracties prioritering projecten:
Scholen onder dak (onderwijshuisvesting) krijgt van
PvdA en CDA een hoge prioriteit; andere fracties
laten de indeling in tact;
PAL/GL, SP, PvdA en CDA geven minder prioriteit aan
uitvoering GWP;
Nieuw Zaailand krijgt minder prioriteit van PvdA, CDA
en NLP en geen prioriteit van PAL/GL (geen extra
gemeentelijk geld)SP, FNP en CU.
Overzicht uitspraken MOP II
De genoemde uitspraken van de raadsfracties worden
meegenomen in MOP II.
De volgende opmerkingen/uitspraken zijn door de
raadsfracties gemaakt:
Met de vertaling van de bestaande door de raad
vastgestelde beleidskaders voor het MOP II wordt
ingestemd. Diverse fracties kunnen zich echter
voorstellen dat wanneer er een grotere beleidsvrijheid
bestaat binnen de Brede Doeluitkeringen (BDU's) de
gemeenteraad wellicht ook andere keuzes kan maken (PVDA,
WD, FNP, NLP, CU)
De besteding van de middelen uit de BDU economie vinden
verschillende fracties te vaag. Een nadere onderbouwing
wordt gevraagd alvorens men tot een definitieve keuze
komt (CDA, WD, CU)