Blad 2 0
Voorgesteld wordt om Meldpunt overlast en Digitaal Trapveld
te dekken uit GSB-middelen.
Het Meldpunt overlast kan voor de jaren 2005 en 2006 worden
gedekt uit de eigen gemeentelijke GSB-middelen, daarna
vindt integratie plaats in frontoffice/wijkzaken.
Het Digitaal trapveld sluit in belangrijke mate aan bij de
thema's uit het Grote stedenbeleid. Voorgesteld wordt om,
bij de uitwerking van het MOP II, het digitaal trapveld mee
te nemen. Hierbij wordt wel het voorbehoud gemaakt dat in
eerste instantie invulling gegeven wordt aan de
resultaatsafspraken. In het kader van het MOP II vindt
financiering plaats tot en met 2009.
Uitgangspunten MeerjarenOntwikkelingsProgramma (MOP II)
Het MOP II wordt ontwikkeld in aansluiting op de
programmabegroting. Voor wat betreft de inzet van de Brede
doeluitkeringen (BDU) wordt voorgesteld uit te gaan van de
volgende uitgangspunten:
1 BDU sociale integratie en veiligheid: een aantal
bestaande budgetten is samengevoegd, waarbinnen de
gemeente een bepaalde mate van vrijheid heeft ten
aanzien van de inzet van deze middelen.
Voor de beleidsterreinen Maatschappelijke
opvang/vrouwenopvang, verslavingszorg en
onderwijsachterstandenbeleid heeft de Raad in 2003
kaders voor de lange termijn vastgesteld. Deze kaders
zullen uitgangspunt zijn voor de beleidsmatige en
financiële inzet in de derde GSB-periode. Het rijk
heeft echter aangegeven een forse bezuiniging door te
willen voeren op het onderwijsachterstandenbeleid.
Dit zal leiden tot bijstelling van het ambitieniveau.
Door de raad is opgemerkt dat men zich voor kan
stellen dat wanneer een grotere beleidsvrijheid
bestaat, de raad wellicht ook andere keuzes kan
maken. Bij de uitwerking van het MOP II zullen op
basis van een sterkte/zwakte analyse de keuzes nader
onderbouwd worden. Ten aanzien van Inburgering en
Integratie worden nieuwe beleidskaders verwacht voor
de periode 20 0 6 en verder. In 2005 wordt door het
Rijk dezelfde inzet gevraagd als in 2003 en 2004.
In het najaar van 2 0 04 zal een integraal
veiligheidsplan (kadernota) worden opgesteld.
Vooruitlopend op de nieuwe kadernota veiligheid wordt
een probleemanalyse veiligheid opgesteld als
integraal onderdeel van het MOP II. Deze analyse
beslaat het totale veiligheidsterrein waarbij alleen
voor de GSB thema's veiligheid de aanpak nader wordt
uitgewerkt
2. De BDU fysiek heeft betrekking op wonen, ruimte,
milieu, culturele kwaliteiten en grootschalig groen
in de stad.
Vanuit de eerste ISV-periode zijn er preprioriteiten
gelegd op de middelen van de BDU-fysiek voor 2005-
Blad 21
2009 voor wat betreft de herstructureringswijken
Achter de Hoven (6 5,6 min) en Vrijheidswijk. Op
basis van de uitgevoerde analyse en de uitspraken van
de Raad wordt voorgesteld in de periode 2005-2009
vooral in te zetten op de herstructurering van de
genoemde prioritaire wijken (80 Circa 15 procent
wordt ingezet voor groen in en om de stad,
monumenten, particuliere woningverbetering en milieu.
Vijf procent zal worden gereserveerd om in te kunnen
spelen op ontwikkelingskansen in de stad.
3Binnen de BDU economie staat het bevorderen van de
economische groei centraal. Er is keuzevrijheid voor
wat betreft de economische thema's en de daarbij
behorende outputdoelstellingen. Op basis van een
sterkte/zwakte analyse wordt voorgesteld deze
middelen de komende jaren .in te zetten op de thema's
ondernemerschap en innovatief vermogen. De volgende
overwegingen spelen hierbij een rol:
Voor het eerst sinds jaren is de werkgelegenheid
in Leeuwarden tussen april 2002 en april 2003
gedaald met circa 1%. De werkloosheid is sinds de
zomer 2002 met circa 4,5%-punt gestegen. Het
stimuleren van nieuwe ontwikkelingen in de
economie is daarom van groot belang.
Zowel de provincie Fryslan als SNN leggen bij het
beschikbaar stellen van middelen voor de komende
jaren accent op het bevorderen van innovatie.
Provincie en gemeente hebben bovendien sterk
ingezet op verbetering van kennisinfrastructuur en
samenwerking bedrijfsleven en kennisinstellingen.
Om deze middelen voor Leeuwarden beschikbaar te
krijgen en om een aanzienlijk multipliereffect te
bereiken, is het belangrijk om de GSB-middelen van
de gemeente Leeuwarden te kunnen inzetten als
cofinanciering
Gemeentelijke middelen ten behoeve van het Grote
Stedenbeleid
In het verleden heeft de gemeente Leeuwarden zelf middelen
vrijgemaakt voor het Grote Stedenbeleid en wel €283.613 op
jaarbasis. Verdeling van deze middelen vindt plaats in het
kader van het Meerj arenontwikkelingsprogramma voor de duur
van maximaal vier jaar. In het MOP I zijn de middelen als
volgt ingezet:
Jeugdbeleid €136.000,- p/j
bewonersondersteuning stedelijke
Vernieuwing 5 6.723,- p/j
Binnenstad (leefbaarheid en veilig
heid) 90.756,- p/j
Voor het MOP II wordt voorgesteld:
1. De middelen voor jeugdbeleid/jongerenwerk ook in de MOP
II periode hiervoor in te zetten mede gelet de uitspraak
van de raad om meer accent te leggen op dit beleidsveld
(in combinatie met veiligheid)