Blad 2 0 Voorgesteld wordt om Meldpunt overlast en Digitaal Trapveld te dekken uit GSB-middelen. Het Meldpunt overlast kan voor de jaren 2005 en 2006 worden gedekt uit de eigen gemeentelijke GSB-middelen, daarna vindt integratie plaats in frontoffice/wijkzaken. Het Digitaal trapveld sluit in belangrijke mate aan bij de thema's uit het Grote stedenbeleid. Voorgesteld wordt om, bij de uitwerking van het MOP II, het digitaal trapveld mee te nemen. Hierbij wordt wel het voorbehoud gemaakt dat in eerste instantie invulling gegeven wordt aan de resultaatsafspraken. In het kader van het MOP II vindt financiering plaats tot en met 2009. Uitgangspunten MeerjarenOntwikkelingsProgramma (MOP II) Het MOP II wordt ontwikkeld in aansluiting op de programmabegroting. Voor wat betreft de inzet van de Brede doeluitkeringen (BDU) wordt voorgesteld uit te gaan van de volgende uitgangspunten: 1 BDU sociale integratie en veiligheid: een aantal bestaande budgetten is samengevoegd, waarbinnen de gemeente een bepaalde mate van vrijheid heeft ten aanzien van de inzet van deze middelen. Voor de beleidsterreinen Maatschappelijke opvang/vrouwenopvang, verslavingszorg en onderwijsachterstandenbeleid heeft de Raad in 2003 kaders voor de lange termijn vastgesteld. Deze kaders zullen uitgangspunt zijn voor de beleidsmatige en financiële inzet in de derde GSB-periode. Het rijk heeft echter aangegeven een forse bezuiniging door te willen voeren op het onderwijsachterstandenbeleid. Dit zal leiden tot bijstelling van het ambitieniveau. Door de raad is opgemerkt dat men zich voor kan stellen dat wanneer een grotere beleidsvrijheid bestaat, de raad wellicht ook andere keuzes kan maken. Bij de uitwerking van het MOP II zullen op basis van een sterkte/zwakte analyse de keuzes nader onderbouwd worden. Ten aanzien van Inburgering en Integratie worden nieuwe beleidskaders verwacht voor de periode 20 0 6 en verder. In 2005 wordt door het Rijk dezelfde inzet gevraagd als in 2003 en 2004. In het najaar van 2 0 04 zal een integraal veiligheidsplan (kadernota) worden opgesteld. Vooruitlopend op de nieuwe kadernota veiligheid wordt een probleemanalyse veiligheid opgesteld als integraal onderdeel van het MOP II. Deze analyse beslaat het totale veiligheidsterrein waarbij alleen voor de GSB thema's veiligheid de aanpak nader wordt uitgewerkt 2. De BDU fysiek heeft betrekking op wonen, ruimte, milieu, culturele kwaliteiten en grootschalig groen in de stad. Vanuit de eerste ISV-periode zijn er preprioriteiten gelegd op de middelen van de BDU-fysiek voor 2005- Blad 21 2009 voor wat betreft de herstructureringswijken Achter de Hoven (6 5,6 min) en Vrijheidswijk. Op basis van de uitgevoerde analyse en de uitspraken van de Raad wordt voorgesteld in de periode 2005-2009 vooral in te zetten op de herstructurering van de genoemde prioritaire wijken (80 Circa 15 procent wordt ingezet voor groen in en om de stad, monumenten, particuliere woningverbetering en milieu. Vijf procent zal worden gereserveerd om in te kunnen spelen op ontwikkelingskansen in de stad. 3Binnen de BDU economie staat het bevorderen van de economische groei centraal. Er is keuzevrijheid voor wat betreft de economische thema's en de daarbij behorende outputdoelstellingen. Op basis van een sterkte/zwakte analyse wordt voorgesteld deze middelen de komende jaren .in te zetten op de thema's ondernemerschap en innovatief vermogen. De volgende overwegingen spelen hierbij een rol: Voor het eerst sinds jaren is de werkgelegenheid in Leeuwarden tussen april 2002 en april 2003 gedaald met circa 1%. De werkloosheid is sinds de zomer 2002 met circa 4,5%-punt gestegen. Het stimuleren van nieuwe ontwikkelingen in de economie is daarom van groot belang. Zowel de provincie Fryslan als SNN leggen bij het beschikbaar stellen van middelen voor de komende jaren accent op het bevorderen van innovatie. Provincie en gemeente hebben bovendien sterk ingezet op verbetering van kennisinfrastructuur en samenwerking bedrijfsleven en kennisinstellingen. Om deze middelen voor Leeuwarden beschikbaar te krijgen en om een aanzienlijk multipliereffect te bereiken, is het belangrijk om de GSB-middelen van de gemeente Leeuwarden te kunnen inzetten als cofinanciering Gemeentelijke middelen ten behoeve van het Grote Stedenbeleid In het verleden heeft de gemeente Leeuwarden zelf middelen vrijgemaakt voor het Grote Stedenbeleid en wel €283.613 op jaarbasis. Verdeling van deze middelen vindt plaats in het kader van het Meerj arenontwikkelingsprogramma voor de duur van maximaal vier jaar. In het MOP I zijn de middelen als volgt ingezet: Jeugdbeleid €136.000,- p/j bewonersondersteuning stedelijke Vernieuwing 5 6.723,- p/j Binnenstad (leefbaarheid en veilig heid) 90.756,- p/j Voor het MOP II wordt voorgesteld: 1. De middelen voor jeugdbeleid/jongerenwerk ook in de MOP II periode hiervoor in te zetten mede gelet de uitspraak van de raad om meer accent te leggen op dit beleidsveld (in combinatie met veiligheid)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 725