Blad 8 zouden ontsporen. Met alle gevolgen van dien. Iedereen verwijst maar rustig naar vluchtelingenwerk, maar subsidie verlenen is er nog niet bij. Ik vind dat dit anders moet en u kunt in deze richting dan ook voorstellen verwachten. Het verbeteren van de aanpak van huiselijk geweld wordt ook blijkens het MOP als een belangrijk doel gezien. De mogelijkheden voor een advies- en meldpunt worden nu onderzocht. Wij vinden het belangrijk dat dit snel helder zal zijn. Heeft de wethouder een tijdpad voor ogen? Het doet ons deugd dat er toch nog extra middelen zijn gekomen voor het gezondheidsbeleid, al is 175.000 euro over 5 jaar gezien natuurlijk geen torenhoog bedrag. De raad heeft in de nota gezondheidsbeleid al prioriteiten neergelegd, dus de besteding zal geen probleem zijn, lijkt ons. Sport Het ombuigingsvoorstel 1103 trekt toch wel de meeste aandacht. Voor wat betreft het schrappen van subsidies voor huur voor specifieke doelgroepen zijn wij als CU-fractie er nog niet uit. Het moet niet zo zijn, dat dit voorstel ertoe leidt dat verenigingen verdwijnen, want dan zijn we verkeerd bezig. En de gehandicaptensport moet beslist ontzien worden. Voor deze mensen is het vaak de enige gelegenheid om aan sport te doen. Contributieverhoging voor een maatregel als deze is voor velen niet op te brengen. En voor velen is het leven met een handicap toch al zo duur. Wij stemmen dan ook niet in met dit onderdeel van het voorstel. De heer Hoogterp (PAL/GL): Cultuur Er lag voor cultuur een forse taakstelling voor de komende periode. Voor onze fractie staat cultuur bepaald niet onderaan. We waren dan ook blij dat er 120.000 euro aan extra gelden gegenereerd zijn, en we wachten dan ook een beetje af hoe dat positief ingezet kan worden. Wat overblijft is de bibliotheek, met de enorme klap van 2 ton bezuinigingen. Met een enorm politiek cynisch bijsmaakje. Het is niet duidelijk geworden tijdens de behandeling van de cultuurnota in de commissie welzijn welk beleid het college op middellange tijd voor ogen staat en welke motieven er aan die 2 ton bezuiniging liggen. Welke gevolgen denkt het college dat dat ook op de langere duur zal hebben. Zij meent, het kan wel. Want, ze hebben i.p.v. schulden nota bene reserves, maar elk gezond bedrijf heeft dat nodig. Die reserves zullen dan ook als sneeuw voor de zon verdwijnen. Vindt het college een dergelijke forse structurele bezuiniging op de bibliotheek verantwoord? Het is immers, naar ons idee, de enig laagdrempelige basisvoorziening voor de hele stad, waar juist groot en klein en arm en rijk allemaal onder 1 dak samenkomen. We hebben tijdens de commissie welzijn aangegeven, dat we minder moeite hebben met het niet-continueren de subsidie voor de stichting Westerkerk, maar dat alleen als het in het poppodium gestoken gaat worden. Hoe denkt het college dit poppodium in Romein vorm te kunnen geven? Waarom wordt het niet als nieuw beleid opgevoerd? We hebben immers met veel moeite de popacademie hier naar onze stad gehaald. Onderwijs De ombuigingen bij Proloog zijn van tevoren goed afgesproken. De relatie met het programma werk en inkomen. Wat voor effecten heeft de afbouw van de gesubsidieerde arbeid op de gesubsidieerde banen bij de buurtscholen en hoe kan dat ook hierin meegenomen worden. Zorg en opvang Integratie is voor ons wezenlijk en belangrijk. Wij zijn het eens, de woordvoerder van de HWL heeft mij een beetje het gras voor de voeten weggemaaid, met de volgorde van bespreken. Wij zouden ook liever eerst een stuk visie over integratie met elkaar willen bespreken en daarna over het geld en niet andersom. Wij hebben problemen met name ook met de vrouwengroep. Wij zijn er geweest. Wij hebben gezien dat deze nu begint te draaien, en dat het gaat om een grote groep. Hoe denkt het college dit gat op te vullen, als dit weg zou vallen? Blad 9 Wat betreft de vluchtelingen. Het eerste is al gezegd door de heer Stoker, de relatie met vluchtelingenwerk en Stiens. Ook dat heeft eigenlijk weer met de integratienota te maken. Ik wil eraan toevoegen dat verleden jaar tijdens de begrotingsbehandeling afgesproken is het potje van 50.000 euro te reserveren voor de noodopvang vluchtelingen. Dat loopt op dit moment. Een ruime raadsmeerderheid heeft zich in het vooijaar daarvoor uitgesproken. Er komt nu in onze stad, hebben we gisteren gehoord, een plek voor tijdelijke opvang voor terugkeerders, voor mensen die vallen onder de nieuwe wet. Maar ondertussen zijn de mensen onder de oude wet nog steeds voor een heel stuk afhankelijk van ook die noodopvang. De vraag is wat de stand van zaken is rond de noodopvanggelden en om hoeveel mensen het gaat, om hoeveel mensen van de oude wet. En als wij ook weer met een raadsmeerderheid onze verantwoordelijkheid voor deze mensen willen nemen, wat is er dan nodig aan geld voor 2005. De multifunctionele centra worden genoemd, Westeinde en Camminghaburen. Er wordt genoemd de sociale infrastructuur voor de Zuidlanden. Onze vraag is wat betreft Zuiderburen, waar op dit moment alleen de brede school nog over is, hoe het college wat dat betreft de planning van een echt multifunctioneel centrum ziet. Waar kunnen de bewoners van Zuiderburen op rekenen en op welke termijn? Over de wet maatschappelijke opvang zouden we graag een gesprek willen hebben met de raad. Daar ga ik nu verder niet op in. De wet voor wat betreft het stukje werk en inkomen, dat laat ik wat betreft de tijd nu ook maar even zitten. Sport In de eerste plaats, als we daar willen bezuinigen, heeft het college ook een vergelijking wat voor effect dit soort bezuinigingen op sport heeft met vergelijkbare steden als Leeuwarden? Tot slot de skatevereniging. Welke visie heeft het college met betrekking tot deze groep jongeren. Het zijn naar ons idee mensen die zich positief inzetten, ondertussen zijn er tal van plekken waar we veel meer moeite hebben met jongerenbeleid. Ons beleid is altijd het positieve - en dit is een positieve zelforganisatie - niet te straffen maar juist te belonen. Nu lijken ze met lege handen te blijven zitten. Waarom wordt dit niet als nieuw beleid opgenomen? Volgens mij staat langzamerhand een meerderheid in deze stad en ook in de raad hier positief tegenover. Mevrouw De Vries (WD): Cultuur. De discussie over de cultuurnota komt volgende week nog, maar omdat het hier over een integrale afweging gaat, wil ik er toch even iets over zeggen. We hebben specifiek gekeken naar het verhaal van de bibliotheek en daar ook wat aan gerekend. Door de ombuiging die er nu staat, dreigt de bibliotheek de landelijke subsidie straks mis te lopen. Met een bezuiniging van 100.000 euro zou dat niet het geval zijn. Wij willen daar graag een reactie van het college op. Wij denken dat dat ook wel redelijk zou zijn t.o.v. de bibliotheek. Zij hebben inderdaad iets aan reserves. Wij denken dat een ombuiging op de bibliotheek wel goed zou zijn, maar het lijkt ons niet goed dat die subsidie misgelopen wordt. We noemen dat nu ook, omdat we ook naar het totaal plaatje willen kijken van de financiën. Ik heb de voorgaande sprekers al veel horen zeggen over wat ze allemaal extra willen en wat ze niet aan ombuigingen willen. Ik denk dat er ook aangegeven moet worden hoe wij dat willen financieren en dekken en wat we aan andere ombuigingen willen opvoeren. In relatie met cultuur kijken wij ook even naar het onderdeel sport. We hebben een hele discussie gehad bij de kaderbrief, ook over de verdeling en de hoeveelheid middelen. Cultuur gaat netjes het bedrag invullen. Bij sport is toen ook een bedrag opgenomen: 425.000 euro. Dat is nu behoorlijk uitgekleed door het college. En eigenlijk met de motivering die ze toen ook al hadden kunnen weten. Graag een toelichting waarom ze nu tot een andere conclusie komen, terwijl ze zelf het voorstel voor de zomervakantie gedaan hebben. Bij de kaderbrief hebben we daar ook al een aantal dingen over gezegd. We hebben ook gezegd 'kijk wat ons betreft liever niet naar de verhoging van de tarieven, maar als het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 7