Herijking PDV/GDV -beleid gemeente Leeuwarden 2003 Herijking PDV/GDV -beleid gemeente Leeuwarden 2003 andere perifere locaties, de relatie tussen periferie en de detailhandel in het centrum, de ontwikkelingen in met name grootschalige leisure-activiteiten en de positie van de Zuidlanden zijn in de herijking meegenomen. Doelen Primair geldt dat de positie van de binnenstad, de parel van Leeuwarden, als economisch en cultureel centrum buiten discussie is. Daaraan wordt toegevoegd de ambitie om de positie van Leeuwarden als centrale koopstad in Friesland verder te verstevigen. Wat betreft deze herijking gelden de volgende doelen en uitgangspunten. Het actualiseren van het huidige beleid op het terrein van (grootschalige) detailhandel en grootschalige leisure-activiteiten op basis van actuele ontwikkelingen in markt en overheidsbeleid. Het benoemen van locaties waar deze activiteiten binnen de gemeente Leeuwarden kunnen plaatsvinden. Het gelijktijdig formuleren van een ontwikkelingsrichting detailhandel binnenstad. Aanpak In de uitwerking is bewust gekozen voor een open aanpak. Gestart is met een gesprekkenronde. Daarbij zijn zowel ondernemers in binnenstad en Centrale, ondernemersorganisaties en deskundigen op het gebied van detailhandel gevraagd naar hun visie en toekomstverwachtingen (zie ook appendix 2). Voor de meningsvorming zijn daarbij de volgende statements gebruikt: Leeuwarden is als grootste plaats in Friesland de centrale plaats voor (grootschalige) detailhandel. De beleidskeuze van de gemeente is gericht op 'de juiste voorziening op de juiste plaats'. Daarmee wordt nadrukkelijk ingespeeld op de interactie tussen wensen in de markt, beschikbare fysieke mogelijkheden en beleid. Ofwel, bij elke detailhandelsvorm hoort een passende locatie. De binnenstad is een belangrijke locatie voor detailhandel en leisure maar niet noodzakelijkerwijs voor alle vormen van detailhandel en leisure. Parallel aan de evaluatie moet een gewenste ontwikkelingsrichting voor de binnenstad worden geformuleerd richting kwaliteit en onderscheidend vermogen. Zelf initiatief nemen en anticyclisch werken gaat voor reageren op. Ontwikkeling komt eerst, dan pas regulering. Huidige beleid ten aanzien van buurt- en wijkvoorzieningen en ABC- bedrijven blijft onveranderd. Leeswijzer Het beoordelen van beschreven ontwikkelingen en het trekken van conclusies van de herijking komt aan de orde in hoofdstuk 6. Hier past de opmerking dat in de loop van het proces en in overleg met betrokken marktpartijen is besloten om de ontwikkelingsrichting voor de binnenstad apart te benoemen in een actieprogramma. (Zie voor de ingrediënten appendix 1). Belangrijkste overweging is hierbij geweest om de herijking snel te kunnen afronden. Als aanloop tot deze herijking wordt in hoofdstuk 2 eerst aandacht besteed aan het Stadsontwikkeling en Beheer team economie versie 29 aug. 2003 pagina 2 huidige beleid van de gemeente zoals dat in de afgelopen jaren is gevoerd. In hoofdstuk 3 wordt ingegaan op trends en ontwikkelingen in zowel de markt als in het overheidsbeleid en in hoofdstuk 4 wordt aandacht besteed aan de wijze waarop de perifere locaties en in het bijzonder de PDV/GDV-locatie 'De Centrale' maar ook de binnenstad zich in de afgelopen 5 jaar hebben ontwikkeld. Bij het onderzoek dat ten grondslag ligt aan deze herijking is relatief veel informatie over de binnenstad verkregen, die echter niet past binnen de doelstelling van de herijking. Deze is in Appendix 1 opgenomen. Met name voor het opstellen van de structuurschets voor de binnenstad wordt hier informatie geboden. Beleid locatie markt Stadsontwikkeling en Beheer team economie versie 29 aug. 2003 pagina 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 89