Herijking PDV/GDV -beleid gemeente Leeuwarden 2003
Herijking PDV/GDV -beleid gemeente Leeuwarden 2003
andere perifere locaties, de relatie tussen periferie en de detailhandel in het
centrum, de ontwikkelingen in met name grootschalige leisure-activiteiten en de
positie van de Zuidlanden zijn in de herijking meegenomen.
Doelen
Primair geldt dat de positie van de binnenstad, de parel van Leeuwarden, als
economisch en cultureel centrum buiten discussie is. Daaraan wordt toegevoegd
de ambitie om de positie van Leeuwarden als centrale koopstad in Friesland
verder te verstevigen.
Wat betreft deze herijking gelden de volgende doelen en uitgangspunten.
Het actualiseren van het huidige beleid op het terrein van (grootschalige)
detailhandel en grootschalige leisure-activiteiten op basis van actuele
ontwikkelingen in markt en overheidsbeleid.
Het benoemen van locaties waar deze activiteiten binnen de gemeente
Leeuwarden kunnen plaatsvinden.
Het gelijktijdig formuleren van een ontwikkelingsrichting detailhandel
binnenstad.
Aanpak
In de uitwerking is bewust gekozen voor een open aanpak. Gestart is met een
gesprekkenronde. Daarbij zijn zowel ondernemers in binnenstad en Centrale,
ondernemersorganisaties en deskundigen op het gebied van detailhandel gevraagd
naar hun visie en toekomstverwachtingen (zie ook appendix 2).
Voor de meningsvorming zijn daarbij de volgende statements gebruikt:
Leeuwarden is als grootste plaats in Friesland de centrale plaats voor
(grootschalige) detailhandel.
De beleidskeuze van de gemeente is gericht op 'de juiste voorziening op de
juiste plaats'. Daarmee wordt nadrukkelijk ingespeeld op de interactie tussen
wensen in de markt, beschikbare fysieke mogelijkheden en beleid. Ofwel, bij
elke detailhandelsvorm hoort een passende locatie.
De binnenstad is een belangrijke locatie voor detailhandel en leisure maar
niet noodzakelijkerwijs voor alle vormen van detailhandel en leisure. Parallel
aan de evaluatie moet een gewenste ontwikkelingsrichting voor de binnenstad
worden geformuleerd richting kwaliteit en onderscheidend vermogen.
Zelf initiatief nemen en anticyclisch werken gaat voor reageren op.
Ontwikkeling komt eerst, dan pas regulering.
Huidige beleid ten aanzien van buurt- en wijkvoorzieningen en ABC-
bedrijven blijft onveranderd.
Leeswijzer
Het beoordelen van beschreven ontwikkelingen en het trekken van conclusies van
de herijking komt aan de orde in hoofdstuk 6. Hier past de opmerking dat in de
loop van het proces en in overleg met betrokken marktpartijen is besloten om de
ontwikkelingsrichting voor de binnenstad apart te benoemen in een
actieprogramma. (Zie voor de ingrediënten appendix 1). Belangrijkste
overweging is hierbij geweest om de herijking snel te kunnen afronden. Als
aanloop tot deze herijking wordt in hoofdstuk 2 eerst aandacht besteed aan het
Stadsontwikkeling en Beheer
team economie
versie 29 aug. 2003
pagina 2
huidige beleid van de gemeente zoals dat in de afgelopen jaren is gevoerd. In
hoofdstuk 3 wordt ingegaan op trends en ontwikkelingen in zowel de markt als in
het overheidsbeleid en in hoofdstuk 4 wordt aandacht besteed aan de wijze
waarop de perifere locaties en in het bijzonder de PDV/GDV-locatie 'De
Centrale' maar ook de binnenstad zich in de afgelopen 5 jaar hebben ontwikkeld.
Bij het onderzoek dat ten grondslag ligt aan deze herijking is relatief veel
informatie over de binnenstad verkregen, die echter niet past binnen de
doelstelling van de herijking. Deze is in Appendix 1 opgenomen. Met name voor
het opstellen van de structuurschets voor de binnenstad wordt hier informatie
geboden.
Beleid locatie
markt
Stadsontwikkeling en Beheer
team economie
versie 29 aug. 2003
pagina 3